Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-07-11, 18:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hva ville du gjort?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag kan inte se att det finns mer än ett alternativ för Dino o Elena...för tillfället...för överleva måste man ju, så jag skulle med all säkerhet gjort samma sak som Dino och Elena (...)
Yanna
Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Jag skulle utan tvekan jobbat svart ...när det kommer till kritan så är man sig själv närmast och ser till att överleva. Skulle jag svara något annat så ljög jag....
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jag med! Står valet mellan att jobba svart och att helt enkelt gå under, kanske med familj och allt, då skulle det sistnämnda knappast vara ett alternativ ens.
Enig!

Dinos og Elena jobber svart, de har ikke noe valg. Jeg blir litt trett av å høre at "grekerne har seg selv å skylde, klart de må betale skatt", for i teorien: Ja så klart de må, men i praksis er det mange Dinos og Elena'er i Hellas som ikke har noe reelt valg.

For øvrig, Elena jobber nå 3 - 4 dager i uken. Noen dager jobber hun fra 09 til 21 og får 40 euro dagen, i helgene fra 10 til midnatt og får 50 euro dagen (fantastisk lønn, eller hva? Og så og si ingen av gjestene gir tips). Hun vil i løpet av sommeren ikke tjene mer enn fribeløpet og ville uansett ikke måtte betale skatt, men arbeidsgiveren forlanger at hun skal jobbe svart for å slippe å betale "arbeidsgiveravgift", noe Elena selvsagt taper på og arbeidsgiveren tjener på.

For de som gidder lese engelsk, her er en artikkel i The New Yorker om problemene med betaling av skatt i Hellas - veldig bra.
  #22  
Gammal 2011-07-11, 23:17
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Hva ville du gjort?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Enig!

Dinos og Elena jobber svart, de har ikke noe valg. Jeg blir litt trett av å høre at "grekerne har seg selv å skylde, klart de må betale skatt", for i teorien: Ja så klart de må, men i praksis er det mange Dinos og Elena'er i Hellas som ikke har noe reelt valg.

The New Yorker
,

Detta är precis som jag tänker också, jag har försökt säga det men inte ens i närheten så bra som du, Admirala! Hmm...och när man säger GREKERNA vilka menar man då...Nikosar och Elenor?
I The New Yorker är det enligt min mening ganska tydligt var grundproblemen finns...inte är det hos Nikos och Elena iaf!

Yanna
  #23  
Gammal 2011-07-12, 01:38
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Hva ville du gjort?

Det finns många aspekter i den komplexa helheten och de flesta är inte jag människa att begripa. Jag kan bara se, höra och reflektera på min nivå. Men jag tror att det på något vis måste bli så, att den onda cirkeln bryts, så att alla i samhället vill bidra till det allmänna och också får tillbaka från det. Annars blir det nog aldrig hållbart. Hur folk ska få tillit till staten och staten börja bry sig om folket, det är frågan, eller rättare sagt en av frågorna. Och så alla andra betydelsefulla faktorer! Men greker har en speciell sorts styrka att uthärda och hitta lösningar också...
Har inte läst artikeln än.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT