Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-08, 10:54
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Tips om Tinos

NU är det bokat och betalt. Nästa års resa börjar vid midsommarhelgen och ska vara i tre veckor. Åker med SAS till Aten. Vi har ändrat våra första planer helt, så nu är det tänkt att vi ska till Tinos, Milos och Sifnos. Så, ni som vill dela med er av Tinos, passa på! Jag har hittat några bra hemsidor om Tinos, annars så finns det inte så mycket, än så länge. Ramses
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-08, 23:16
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tips om Tinos

Jag vill bara säga: Grattis till valet! Vilka fina öar ni har valt.

Vi besökte Tinos för första gången i juni, planen var att återvända i september (men det kom mycket jobb i vägen, så resan utsattes), men vi övervägde också just kombinationen Milos och Tinos, hade dock svårt att hitta bra båtförbindelser, hoppas det lyckas bättre för er (september var kanske en dålig tid för bra förbindelser?).

Både Lissi och jag har ju lagt ut fotoresebrev från Tinos i somras. Där finns kanske lite tips. Annars rekommenderar jag Jannes guide, där finns i alla fall tips!

Hyr helst ett fordon av något slags, det är en ö som förtjänar att man ser hela ön. Vi använde också buss och taxi, men hyrde bil några dagar och det var det bästa!

Men fråga gärna igen, lite mer precis kanske...

Hur som helst: Bra val av öar!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-09, 09:50
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Tips om Tinos

Ja, ert fotoresebrev var verkligen jättefint och inspirerande. Vi ska nog vara på ön ca. en vecka. Har tänkt röra på oss en del, bo på några olika ställen och försöka ha bil hela tiden. Nån e-guide om Tinos hittar jag däremot inte.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-09, 09:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Nån e-guide om Tinos hittar jag däremot inte.
Det finns ingen e-guide utan info finns på CD:n Mera Kalimera som finns att köpa! Suverän guide!
Jag kan skriva lite info mer personligt i inboxen med lite adresser...
MEN TINOS ÄR ETT SUVERÄNT VAL!!! Dit åker jag v 44 OCH till sommaren igen, ev samma tid som ni är där, annars veckan efter...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-09, 10:03
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Tips om Tinos

Ja, Lissie du får gärna ladda boxen med inspiration.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-09, 18:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Tips om Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det finns ingen e-guide utan info finns på CD:n Mera Kalimera som finns att köpa! Suverän guide!
Säljs den fortfarande? I så fall - var kan jag köpa den?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-09, 18:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Tinos

Det trodde jag, men nu hittar jag inget om den....Janne kanske tycker den är för inaktuell....eller har jag missat var det står om den..
Jag föreslår att Du skriver till honom och frågar!

Lissi - som har stor glädje av sin CD
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-11, 22:20
ullis ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 34
Standard Sv: Tips om Tinos

Hej Ramses!

Visst är det skönt att ha flygstolarna inbokade! Vi åker ju den 17/6 ocxh startar med fyra nätter på Syros, för att anlända till Tinos på söndagen efter midsommar. Jag skickar några länkar till din inkorg om Tinos, som vi har hittat och tyckt varit matnyttiga!

Ha det gott!

Hälsningar Ullis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-12, 00:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Tinos

OJ, det blir Kalimeraträngsel där i sommar! samma vecka också!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-12, 10:03
ullis ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 34
Standard Sv: Tips om Tinos

Hoppsan! Vad trevligt! För oss är det premiär för Tinos, vi ska stanna i 9 nätter strax utanför Chora är det tänkt. Ska bli härligt! Midsommar firar vi igen hos vår hyresvärd Yannis, som vi vid förra besöket bjöd in på matjessill och OP Andersson- han tyckte att sillen var ätlig men snapsen riktigt avskyvärd ! Han har dock en inbjudan igen, vi får se om han nappar...

Hälsningar Ullis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-12, 10:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Tinos

Vi föll ju pladask för ön i somras och bestämde oss på stående fot för "repris" 2009...12 nätter blev det då, men nästa sommar har vi tänkt en vecka. Vi har inte riktigt bestämt om vi ska direkt dit den 18 juni, eller om vi först åker en vecka med bil runt Evia och sen åker vidare till Tinos 25 juni....Så hoppas vi på en vecka på Andros ELLER Syros också...Det är ju LÅNG tid att planera..
Det kanske kan bli en "mini-mini-Kalimeraträff" på Syros om det vill sig?

Lissi - som åker till Tinos 25 okt också
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-10-12, 11:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tips om Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Nån e-guide om Tinos hittar jag däremot inte.
Men det måste ha funnits en e-guide, min kommer möjligen också från Mera-Kalimera eller... - jag skulle tro att Janne jobbar på att få ut fler guider innan nästa säsong och då tror jag Tinos kommer att finnas med. Vad säger du, Janne? Det var väldigt mycket fina tips och bilder på den "gamla" cd:n.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-10-21, 10:08
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Tips om Tinos

Det finns info om Tinos på Mera Kalimera guiden. Vill tacka för responsen i tråden, tack särsklit Lissi och Marianne för material, fantastiskt. Kanske blir det några som syns i sommar, det vet man ju aldrig.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-10-21, 13:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tips om Tinos

Hoppas den lilla broschyren kan vara till lite nytta - vi fick, som sagt, några extra exemplar lite här och var när vi var på Tinos.
Vi vill gärna återvända, men intill vidare så har vi inga Greklandsbiljetter liggande (men det kan ju ändra sig snabbt).
Livet består ju även av många andra både plikter och förnöjelser än Grekland - tro det eller ej...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-26, 23:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Tips om Tinos

Stjäl en gammal tråd här och fortsätter på samma ämne.
Vi har lite funderat på att åka till Tinos i sommar, mycket för att det är en kort transfer från Aten och vi skulle komma fram i vettig tid (mot om vi far till Naxos).
Vi reser med två barn (3,5 år och 4 månader) och har som krav att vi ska ha pool och AC på rummet samt kök.
Vad tror ni som varit på Tinos, kan vi komma fram till Tinos 17/6 kl 17.00 och lyckas hitta detta till ett vettigt pris på en ort som vi kan slappa på mot en vecka? Vad heter i så fall orten ni vill rekommendera? Kan ni till och med rekommendera ett hotell?
Vi vill ha relativt nära till mat, dryck och glass och inte alldeles för många trappor att dra barnvagnen i.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-27, 06:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Tinos

Tinos är en härlig ö och vi har åkt runt en del, men så många hotell med pooler såg vi inte, fast det beror ju på att vi inte kikade efter det heller.
Där kommer att vara massor med roomsare vid båten, men ni vill väl inte chansa förstår jag utan vill ha förbokat.

Bestämmer ni er för att åka dit så måste vi utbyta tel nr...Vi kommer den 19 juni efter lunch

Lissi - som räknar dagar!

Senast redigerad av Kalimera den 2009-05-27 klockan 06:43. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-27, 08:03
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Tips om Tinos

Det verkar bli Kalimera anstormning till Tinos i midsommar helgen, vi är 6 personer som beräknas ankomma dit den 19/6.

Beträffande Janériks fråga om hotell, läste jag i Mariannes resebrev från 2008 följande :

"Vårt absolut bästa boende i Grekland någonsin: Golden Beach vid Agios Fokas stranden, 1,5 km från Tinos centrum."


Kanske det kan var något?

Tobbe

Senast redigerad av Tobbe S den 2009-05-27 klockan 08:57.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-27, 10:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
"Vårt absolut bästa boende i Grekland någonsin: Golden Beach vid Agios Fokas stranden, 1,5 km från Tinos centrum."


Kanske det kan var något?

Tobbe
Ett jättefinnt ställe och platt väg att gå till från Tinos stad...men "bara" en naturlig pool modell stor att bada i

Så kul med Kalimeraträff på Tinos...

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-27, 18:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tips om Tinos

Förstår att det lockar med en ganska kort transfer, Janérik.

På Golden Beach Hotell, där vi bodde några nätter, finns inte pool, men endast några meter till sandstranden. Vi bodde i annexet alldeles till höger när man går in till Golden Beach Hotell, tre studios ligger där, nr. 11, 12 och 13. Vi hade nr. 12 som passade till oss två pers., de andra är lite större och passar till familjer (jag minns inte helt precis skillnaden mellan de två, kanske är 13 bäst men jag är inte säker. Sedan finns bungalows och dubbelrum bakom själva Golden Beach Restaurang. Vi betalade 60 euro i juni 2008 för vår studio nr. 12, jag tror att priserna för just nr. 11, 12 och 13 ligger aningen under de andra rum och bungalows.
Golden Beach Hotell ligger väl ca 2 km utanför stan.

På väg ut till Golden Beach Hotell passerade vi Aeolos Bay Hotell, just vid bygränsen, ganska nära det hotell som Lissi bodde på. Väldigt nära stranden, men inte i den bästa ändan av stranden, man måste gå några hundra meter för att komma till bättre sandstrand. Aeolos Bay har swimming pool och det ser fint ut på bilderna, men papper är tacksamt, vi tyckte det såg trist och ocharmerande ut - men har ju inte varit inne och sett det, så vad vet jag egentligen? Betyder det mycket att man har pool så har det ju också ett värde och man får kanske kompromissa på idyllen.

Mellan Aeolos Bay Hotell och Golden Beach Hotell tror jag att det fanns i alla fall ett ställe mer med pool, men jag minns tyvärr inte namnet - och det låg lite innåt land, några hundra meter, kanske en km innåt land från havet sett. Jag har för mig att jag kollade priset någon gång - och minns att det inte var just billigt.

Tinos är mycket populärt bland grekerna speciellt i helgerna. Jag skulle inte komma till Tinos och räkna med att få rum utan reservation till en helg, dvs. inte heller om jag kom dit ons-tors-fre-lördag och räknade med att stanna över helgen.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-27, 18:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Tips om Tinos

Tack för tipsen hittills!
Att åka dit obokad skrämmer inte så mycket, rum får vi säkert men om vi måste ut till helgen så är det bara att åka vidare. Vad som verkar vara problem är ju tydligen kravet på pool men det verkar ju också gå att lösa, på något sätt brukar det också kännas som att grekerna gärna försöker lite extra då man har barnvagnen med sej.
Sedan är det lite dåligt med kommunikationen vidare också, vi ska åtminstone till Naxos och dit finns ingen förbindelse. Detta kan iofs lösas med att vi tar Paros först, dit finns bra med kommunikationer.
Vi får fundera lite mera, vi har också fått erbjudanden på Naxos som verkar intressanta.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT