Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Mykonos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-30, 14:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Har planerat vår öluff med start på Mykonos, mest för att det känns som en ö som man skall ha sett
Frågan till er som varit där, hur många dagar skall vi ge ön innan vi drar vidare till?

// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-30, 15:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Med uppenbar risk att draga på mig ilskna kommentarer vågar jag ändå drista mig att avråda från längre vistelse på Mykonos.

Vi hade oturen att nödgas vistas på ön i tvenne timmar på grund av färjebyte.

Min argumentation grundar sig på erfarenheterna från dessa två timmar.
Inledningsvis; Det finns två hamnar, dels den gamla, dels också den nya hamnen. Avståndet hamnarna emellan ligger på cirka 3 kilometer.

Vid ankomsten stegade vi in på närmaste taverna och beställde varsin öl. Nio Euro för tvenne små Mythos!!! Rövarpris alltså!!

När vi så skulle ta oss från gamla hamnen dit vi anlänt och till nya hamnen, för att gå ombord på Blue Star Itthaka, då visade det sig att någon buss det fanns ej för färden. Det fick då bli Taxi. Nej, någon taxi fanns ej att få, det var helt blockerat till beställningscentralen.

En yngre servitör lät på förfrågan meddela att så här är det alltid när de två Blue Star färjorna ska avgå nästan samtidigt.....
Lokalbefolkningen samt övana turister förhandsbokar de fåtaliga taxibilarna i mycket god tid, och blockerar därmed alla övriga från taxiskjuts.

Vi började modstulet vandra längs kustvägen och såg i fjärran de två stor- färjorna. Packningen kändes allt tyngre och svetten lackade. Vi konstaterade att med de 40 minuter vi disponerade till färjans avgång, då skulle vi aldrig klara distansen.
Men, Herrens under, en tomtaxi kom från färjan och när jag viftade med en 20-eurossedel då svängde föraren genast in på P-platsen.

Vi hann med färjan, men det var ju rena turen. Till saken hör att det fanns icke någon senare förbindelse med Syros den dagen.

"Ett par timmar förmenas vara till fyllest"

Arne

Senast redigerad av Arne den 2009-06-30 klockan 16:04.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-30, 16:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Ok tack för det upplyftande svaret, vi har hela tiden av olika anledningar varit tveksamma till att besöka Mykonos men nu är situationen sådan att vi tidigare i våras bestämde oss för att slippa den tråkiga båtfärden från Aten och inhandlade flygbiljetter till just Mykonos, man kan ju fundera på varför det fanns biljetter just dit men inte till någon annan Kykladisk ö
Kanske lika bra att bara stanna över dagen och redan på eftermiddagen söka sig vidare, vi anländer med flyg vid sextiden på lördag morgon.

// Helén -som inte gett upp hoppet ännu
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-30, 20:07
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Jag har bott ett par dygn på Mykonos. Faktiskt en härlig ö att se. Tyvärr så är det en jä..a massa folk där. Dyrt är det också. Men jag han se och bada vid ett par underbara små stränder. Mykonos stad är ju en upplevelse bara den, små gränder osv.
Jag bodde gratis hos en vän dessa nätter, så det var ju inget problem för mig att gilla stället, gratis åt jag också då min kompis drev taverna där.

Yeasou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-30, 21:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Du får raska på och skaffa dig en kompis där snabbt,så blir det nog bra

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-30, 22:37
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Klart du ska se Mykonos! En fascinerande by där alla går bort sig i de små gränderna. Uppbyggt för att villa bort turkarna, och sedan oss andra...

Jag kommer att stanna där tre nätter. Då får jag två härliga dagar på Plati Yalos. Den beach jag gillar mest. Har besökt Mykonos många år och det är en pärla.

Boendet i stan är dyrt, men du kan äta billigt om du kör Pita vid "Navet", en bit nedanför busstationen.

Trots dyrt boende är jag glad att jag ska bo i Mykonos stad i sommar. Förra året fick jag åka därifrån samma dag som jag anlände då det inte fanns några rum...

Ha en skön semester
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-30, 22:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta Visa inlägg
Klart du ska se Mykonos! En fascinerande by där alla går bort sig i de små gränderna. Uppbyggt för att villa bort turkarna, och sedan oss andra...
Oh- jeeses, jag som inte var med när lokalsinnet deladees ut

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta Visa inlägg
Trots dyrt boende är jag glad att jag ska bo i Mykonos stad i sommar. Förra året fick jag åka därifrån samma dag som jag anlände då det inte fanns några rum...
Sedär ja, då löser det sig kanske per automatik, när på säsongen var det?

// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-02, 12:08
Nannis Nannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Jag kan instämma med Arne att det är en dyr stad med dåliga förbindelser till nya hamnen. Däremot så är det en väldigt mysig stad med en massa butiker och restauranger för den som gillar det.
Vill man sola och bada kan man ta bussen till Platy Yalos som ligger 10 minuters bussfärd bort. Det är lite lugnare än den hippa stränderna Paradise och Super Paradise.
Ön är ganska karg och inte så fin att åka runt på med moppe men det finns flera stränder att besöka.
Vi var där 4,5 dagar och det räckte gott och väl.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-02, 15:22
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

oj då va grining man kan vara bara för att båtturerna inte passade.
Snälla du, döm inte ut Mykonos så lätt. Jag har varit där ett 10tal gånger och är
lika nöjd varje gång. Besöken har skiftat alltifrån på egen hand, med frugan, hela familjen och nu senast med barn och barnbarn. Har lärt känna en del rumsuthyrare
och bor därför inte inne i staden utan uppe på höjden, Petinaros. Tar 15min att gå ner till stan. Staden i sig är ju unik, en juvel med alla sina gränder och "little Venice".
Badstränder finns det gott om, dock av blandat slag. Bor man i staden måste man ta bussen för att nå dem. Brukar stanna en vecka på Mykonos och ser till att rumsuthyraren kör oss till färjan.
Glöm inte heller att från Mykonos går utflyktsbåtarna till Delos. Ett måste när det gäller utflyktsmål.
Sen måste jag tyvärr hålla med de flesta om att Mykonos är en rätt dyr ö att semestra på. Tyvärr är Santorini i samma klass. Även min favoritö Naxos har börjat bli kostsam. I år tar vi en vända till Kos, Nissyros och Kalymnos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-02, 15:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Nu blir man ju nyfiken? Hur var Mykonos Hellen? Hur länge stannade ni??

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-03, 16:03
jonny jonny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

mykonos är en fantastisk ö och närheten till delos som man inte får missa vi har alltid startat våra semmestrar i grekland med fem dagar på mykonos och varit där säkert 12 gånger.sen början av 80talet, nu när våra barn är vuxna så åker dom i sin tur ofta till mykonos.ang prisbilden så har dom flästa en förutfattad mening att det ska vara dyrt på mykonos jag var på kreta i maj och det var dyrare än vad jag äter på mykonos.
den ända månaden som man ska undvika mykonos är augusti då kommer många ungdomar fr italien m.m.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-03, 20:01
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Helt rätt, det glömde jag påpeka. Vännerna från Italien är ovanligt högljudda och sover tydligen inte på natten. Att bo stan i augusti är inte bra för ett äldre pensionärspar som vi. För 14 år sedan bodde vi nere i Lakka en vecka i augusti och
efter två nätter kunde vi hela den musikrepertoar som var populär då.
Annars är Mykonos ett bra besöksobjekt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-03, 21:58
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu blir man ju nyfiken? Hur var Mykonos Hellen? Hur länge stannade ni??
Lissi

Oj, den här hade jag förträngt
Fyra timmar blev det, vi hade förutfattade meningar om ön, vilka vi försökte tvätta bort. Det lyckades inget vidare, efter en lång lång resa stod vi till slut med fötterna på Mykonos.
Ett antal roomsare fanns på flygplatsen men alla hade tyvärr bara rum för stora sällskap, eller familjer, sa de, vi såg väl inte ut som några trevliga gäster efter vår långa flygresa, vad vet jag.
Hungriga var vi också, bestämde oss för att ta en taxi till hamnen för att se om det var något liv där.
Jodå- hemsläntrande partykillar i massor.

Fick när biljettkontoret öppnade syn på att det skulle gå en båt till Ios, även denna ö hade vi förutfattade meningar om, vilka inte blev besannade.
Ios är nu efter fyra dagar en "skall åka tillbaka till ö"
Mykonos hoppar vi över, det finns många många många öar vi inte varit på som lockar mer.
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT