Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-12-19, 09:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 19 December

Lördag 19 December.

En bedövande vacker morgon här på Haris Hotel i Paleochora. Soluppgången är som alltid ett formidabelt skådespel här på sydkusten.

Lite kyligt även denna morgon med 17,4 grader vid sjutiden. Vi lyssna som alltid på Ring så spelar vi på webben. Det gör vi alltid var lördag året om.

Inga moln denna morgon, det borgar för ytterligare en varm och vacker dag. I afton avser vi taga promenaden upp till Mariannes Taverna att spisa middag. Kantänka vi även mellanlandar på KKP-fiket för en isad Ouzo.

Vågorna gå alltfort höga och därav icke en skymt av vare sig fiskebåtar eller kustfärja denna morgon. Även den trivsamma Hägern lyser med sin frånvaro.

Lite bilder från gårdagen och denna dags morgon ligga strax inne i galleriet under ”Lördag 19 December”

Vännen Haris meddelade att han ej haft möjlighet att besöka sin egendom på Gavdos de tre senaste åren, men att det skulle bli ett besök nu våren 2016. Birgitta har alltid vurmat för att besöka Gavdos, men väder och vindar har (lyckligtvis) hittills satt P för detta…

Nu vid halv tio har temperaturen på utealtanen stigit till 20,3 grader.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-12-19, 11:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lördag 19 December

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lördag 19 December.

Vännen Haris meddelade att han ej haft möjlighet att besöka sin egendom på Gavdos de tre senaste åren, men att det skulle bli ett besök nu våren 2016. Birgitta har alltid vurmat för att besöka Gavdos, men väder och vindar har (lyckligtvis) hittills satt P för detta…

Arne och Birgitta
...men det kan väl inte ha varit dåligt väder alla dagar alla era vistelser i Paleochora? Nog är det väl Arne som är skuld till att Birgitta aldrig får åka dit om hon nu så gärna vill
.....eller?????

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-12-19, 12:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Nu är det så Lissi att färjan under lågsäsong går onsdagar klockan 8.00 från Paleochora till Gavdos och tillbaks till Pale på torsdagar klockan 11.40. Enda trafiken under lågsäsong.

Sen måste man höra med ortsbor hur vädret är dom dagarna. Till exempel nu har inga fiskebåtar gått ut på 3 dagar. Men troligen i natt. Det har varit dom som blivit inblåsta på Gavdos i en månad under denna tid. Man måste alltså ha fingerkänsla.

Birgitta, som ändå någon gång kommer till Gavdos, troligen med min man. Arne har ingen skuld.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-12-19, 12:56
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Äntligen!!!
Gôtt att följa Er och att "vårt" underbara Kalimera funkar igen!
Härligt!!
Njut av livet
Lena
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-12-19, 15:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Birgitta, Arne raljerar ju så gott med att han är nöjd med att Gavdosbesöket uteblir, så jag skojade lite. Du såg väl de blinkande gubbarna. Jag vet att Du klarar besök själv OCH att Arne gärna följer med och att riskera veckovis inblåsning skulle inte jag heller göra. Huamej!!!!

Lissi- med julmingel med gäster straxt hos oss.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-12-20, 09:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 20 December

Söndag 20 December.

En vacker, ehuru lite kylig morgon inleder denna dag. Nu vid pass halv tio har vi dock 20 grader och en vacker sol. Vind och vågor har mildrats sedan gårdagen.

Vi noterar i webbtidningarna hemifrån att det på flera platser i södra- och västra Sverige är dryga 13 grader oaktat det faktiskt är December månad.

Idag på morgonen har det Holländska paret anlänt till studio nr tre.

Birgitta och Echaterina gjorde en räd i gårdagskvällen att hämta vår osthyvel i trean. En hyvel vi haft i trean sedan fyra år tillbaka.

Vi tog igår afton promenaden ner till byn att dels plundra bankomaten, dels också ner till bussfiket att inhandla en gåkäpp till Birgitta. Det är en farmare uppe i bergen som tillverkar dessa käppar. De ser ut som Biskopskräklor. 15 € är priset.

Efter detta gick vi till Mariannes Taverna Inochous att spisa middag. Vi voro de enda gästerna. Marianne fixade varsin god middag till oss att avnjutas invid den varma kaminen. Notan stannade på 16€ inklusive ett krus vitt.

Åter till Haris att umgås med gästerna innan det var dags att natta oss.

Bilderna från gårdagen har vi icke lyckats få in i galleriet. Gud vet varför...



Arne och Birgitta
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-12-20, 09:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Det blir nog ingen vit jul här hos mig heller i år. Sju grader har vi just nu och snart skall det visst börja och regna igen. Fy sjutton! På natten när jag vaknar får jag bara höra på ljud av droppande vatten. Hellre tar jag snö och kyla som smäller i knutarna!

Men där ni är skall det ju helst vara soligt så att ni kan skicka lite solstrålar från Paleochora till alla oss här på Kalimera!

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-12-20, 12:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Ja, det är varmt i Sverige, just nu 13+ gr i Västerås..längtar efter snö..avskyr mörkret!!

Önskar Er en fin JUL 🎄 och ett Gott Nytt År!!....
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-12-20, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Söndag 20 December

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Bilderna från gårdagen har vi icke lyckats få in i galleriet. Gud vet varför...
Å inte jag heller. Får ni något felmeddelande?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-12-21, 09:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 21 December

Måndag 21 December. Återigen en vacker morgon med 21 grader redan klockan åtta. Strålande sol därtill. Fiskebåtarna puttrar ute i Palebukten, och måsarna slår sina lovar runt dem i jakt på en firre eller två.

Nu på morgonen kom det Holländska paret som installerat sig i treans studio på besök. De hade verkligen satt värde på att vi flyttade till fyran. Trean är mera handikappvänlig för den rullstolsburne.

Under gårdagen sammanträffade vi med vännen Flora. Vi betalade för våra fyra veckor, inalles 350 €, samt bokade vi in oss för Aprilresan 2016 längs sydkusten. Det blir Chora Sfakion, Loutro, Ag Roumeli och Paleochora, eller omvänt.

Under söndagen anlände hotelstäderskan Gina att feja vår studio och några till. Så här i vintersäsong sker städningen en gång i veckan, och det räcker gott.

Nu på Onsdag ska vi tillsammans med Schweizaren och Echaterina ta bilturen upp till Kandanos och byn Thymenia. Det ska visst vankas lunch hemma hos Schweizaren om vi är rätt underrättade.

Arne ska även denna dag försöka få in lite bilder i galleriet. Vad problemet med bilderna består i är ännu höljt i dunkel, men felsökning pågår i skrivande stund.

Gårdagskvällens middag spisade vi uppe på W.E, där Echaterina snickrat till varsin bakad potatis med tillbehör i form av bacon, rökt stekfläsk samt andra godbitar. I kaminen sprakade en hemtrevligt värmande brasa. Kvällarna äro en smula kyliga här.

Oj då,, nu fick jag in bilderna i galleriet under "Måndag 21 December"


Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2015-12-21 klockan 09:46. Anledning: Bildgalleriet fungerar
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-12-21, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Måndag 21 December

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi betalade för våra fyra veckor, inalles 350 €, samt bokade vi in oss för Aprilresan 2016 längs sydkusten. Det blir Chora Sfakion, Loutro, Ag Roumeli och Paleochora, eller omvänt.
Tänk att ni redan bokat nästa resa! Att resa är att leva, det är ni bra exempel på.

Citat:
Oj då,, nu fick jag in bilderna i galleriet under "Måndag 21 December
Jättebra! Snygg käpp!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-12-21, 14:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 21 December

Arne och Birgitta, TACK för julhälsningen som just damp in! Så himla omtänksamt av er

Det verkar som att ni får en jättefin julvecka. Vilket väder ni har! Jag såg just att det är klarblå himmel och över 20 grader även på Tilos. Jag, som inte gillar jul, hade så mycket hellre varit på era breddgrader

Har kollat igenom era bilder. Vad är klockan när solen går upp? Noterade också den vackra käppen till Birgitta.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-12-21, 15:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Inkan, solen går upp vid 8. Vid 7 ljusnar det och vid halv 7 kommer sopbilen. Vi kan ställa klockan här efter detta. Redan halv 6 bjuder Arne på kaffe.

Som före detta postarbetare gillar vi att skicka lite julkort. Lite bök var det. Förra måndagen fick Ekaterina gå till posten och köpa frimärken. På onsdag postade hon dem. Alltså tog det bara 5 dagar att komma fram! Posten gör tydligen sitt jobb både i Grekland och Sverige med akkuritess.

Min käpp kommer jag att lämna kvar här. Vi har även köpt en käpp som jag har hemma. Även den av herden/farmaren för 15 Euro på busstationen.

När vi gick vidare till ett cafè och visade käppen föreslog ägaren att han kunde kapa den till lämplig längd för mig. Han tog fram en förskärare och med möda kapade han den, det var olivträ. Såna är grekerna!

Birgitta.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-12-21, 15:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

[quote=Sunny12;378270 avskyr mörkret!!

Önskar Er en fin JUL 🎄 och ett Gott Nytt År!!....[/quote]


Jag håller helhjärtat med. Men Sunny, i morgon är det vintersolstånd, så det går åt rätt håll.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-12-21, 15:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Inkan, solen går upp vid 8. Vid 7 ljusnar det och vid halv 7 kommer sopbilen. Vi kan ställa klockan här efter detta. Redan halv 6 bjuder Arne på kaffe.

----

När vi gick vidare till ett cafè och visade käppen föreslog ägaren att han kunde kapa den till lämplig längd för mig. Han tog fram en förskärare och med möda kapade han den, det var olivträ. Såna är grekerna!
8, så sent? Vilken skillnad mot under sommarsäsongen ...

Ja, sådana är grekerna

Kortet kom nu på eftermiddagen så om det postades i onsdags gick det verkligen snabbt!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-12-21, 16:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Ja, då var ni på plats igen. Vi önskar er härliga veckor och goda helger i ert Paradis på Kreta.
/ Jannis och Ylva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-12-21, 16:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag håller helhjärtat med. Men Sunny, i morgon är det vintersolstånd, så det går åt rätt håll.
Ja, det går mot rätt håll.. tack och lov!..

Nästa Jul&Nyår vill jag vara i Grekland..
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-12-21, 17:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, det går mot rätt håll.. tack och lov!..

Nästa Jul&Nyår vill jag vara i Grekland..
Vi har liksom kommit underfund att det är mycket bättre att vara här vid den tidpunkten. Men vi har haft förslag å andra platser från "urbefolkningen". Fourni Naxos samt norra Kreta. Men Haris i Paleochora liknar vår ö på skäret. Nästan samma utsikt från vår stuga. Något mer kan man väl inte begära?

Att man sen slipper snöskottning, som gäller för oss är en fördel, Så Sunny, du måste förstå att vi bara NJUTER!

Birgitta.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-12-21, 17:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Oja..det förstår jag Birgitta.. njuuuut vidare!!..
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-12-21, 18:08
rollen rollen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 20
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Kan riktigt känna hur ni njuter!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT