Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-05-25, 18:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Söndag 25 Maj. Second opinion

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Birgitta gjorde Tyska hoppet i pik med två och en halv dubbelskruv i gruppering, svårighetsgrad 4,9. Hoppet medförde en mindre Tsunamivåg runt poolen...
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-05-25, 23:45
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

För Birgitta, men du då Arne vad hade du för hopp? Dubbelt grodhopp i Umestil? Kul att följa er i alla fall.

/Kerstin
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-05-26, 00:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Torsdag 22 Maj. Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Igår eftermiddag anlände vi strax efter klockan 14 till Naxos Airport med det lilla propellerplanet från Athen Airport. Olympic håller på att fasa ut sina 25 år gamla De Havilland Dash-8 med plats för 37 passagerare, två piloter samt en flygvärdinna, mot den moderna ATR-43 som tar 50 passagerare,
Arne och Birgitta
Arne, plötsligt börjar jag ana något av vad du menar när du i speciella ordalag talar om Express Skopilitis. Dina känslor för flytetyget förefaller förbluffande lika vad jag känner för De Havilland. Underbart att de är på väg bort! Jag är inte flygrädd, men de känns för mig lika säkra och trygga som barndomens gummiband-flygplan.

Masse
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-05-26, 08:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 26 Maj. Naxos

Måndag 26 Maj. Naxos.

Burr, regn över Naxos denna morgon. En liten överraskning, men turligt nog hade vi tagit in alla våra prylar från altanen innan vi oss nattade i går afton.
Uppenbarligen hade det börjat regna framåt småtimmarna i morse, och det duggade lite när vi gick ut på altanen vid pass klockan sex. Regnet upphörde dock tvärt och vid sjutiden hade de mörka molnen blåst bort, och den livgivande solen ånyo kommit tillbaka.

Det var dock varmt i morse, 21 grader som nu klockan åtta stigit till 25 grader. Icke ett moln att skymta nu.

Innan middagen tog vi hissen upp till Vaggelis Roof Garden på lyxhotellet att en fördrink smaka. Priserna hålla tacknämligt nog samma nivå som övriga tavernor i byn.

Gårdagens middag avåto vi på den Italienska Tavernan Odysseo, belägen strax innan Ewerts Hörna. Som alltid väldigt god mat. Birgitta fastnade för en Gyros Pita och Arne fick sin Schnitzel.

Notan stannade på 14,7 €. Kruset togs på huset. Det är en märklig situation att ägaren tar kruset på huset.

Kantänka detta har sin upprinnelse i den glesa turistströmmen hitintills detta år.

Vaggelis åsna fick igår eftermiddag celebert och mera troligt efterlängtat sällskap. En viril åsnehingst vid namn Rembrandt anlände på lastbilsflak att förhoppningsvis göra husets åsna med föl framöver.
De tvenne djuren kommo genast att för varandra fatta tycke, så det ska nog bli åsneföl vad tiden lida. Efter ett stick av Rembrandt kan det ju aldrig misslyckas…

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Måndag 26 Maj”

Nu visar termometern 28 grader klockan nio. En sval cykladvind råda över nejden.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-05-26, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Måndag 26 Maj. Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Innan middagen tog vi hissen upp till Vaggelis Roof Garden på lyxhotellet att en fördrink smaka.
Inget dåligt ställe han har den käre Vaggelis.


Citat:
Kantänka detta har sin upprinnelse i den glesa turistströmmen hitintills detta år.
Vad säger Vaggelis och Effie om turismen?
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-05-26, 16:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Ni brukar ju resa den här tiden så tidpunkten har väl inte betydelse? Tråkigt om det är färre turister än tidigare år.

Eva
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-05-27, 07:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 27 Maj. Naxos.

Tisdag 27 Maj. Naxos.

Gyllne Morgon! Icke en skymt av regnmoln idag. 22.5 grader allredan vid sextiden bådar gott för denna dag.
Mjölmannen anlände vid halv sju att leverera färskt bröd till såväl Ioannas Hotel samt vårt dito.
Här på Hotel Prokopis börjar nu rum och studios vara välfyllda. Alls ej många lediga rum nu.

Huskattorna sutto förväntansfulla att sin morgonmat erhålla. En burk kattmat av lågprismodell ryker på två röda minuter.

Hotellets allt i allo, Maria , kommer prick halv sju att ta itu med den yttre städningen av Poolområdet samt kör därefter igång med att förbereda frukostbuffén inför morgonens anstormning vid halvåttatiden.

När vi igår förmiddag vandrade ner till Fotis Taverna att folklivet beskåda, då noterade vi genast att turisterna nu ankommit till Ön, och det i rika skaror. Lokalbussarna från Town gå nu minst en gång i timmen. Vissa tider halvtimmesvis.

På stranden är det nu välfyllt med solpressare, och strandserveringarna synes vara befolkade med lunchätande turister. Definitivt en positiv vändning för näringsidkarna.
Den gamla Skopen kom vaggande vid pass halv tolv på sin väg till Naxos.

Diving Center här i Ag Prokopios hade raggat upp åtta förväntansfyllda turister som skulle fara ut med dykarbåten att finna de Amforor dykfirman under April placerat ut på strategiska platser. Förhoppningsvis hade firman avlägsnat prislapparna i urnornas botten som avslöjade att de voro nytillverkade...

Innan vi tog siesta gick vi ner till det förälskade åsneparet att traktera dem med ett knippe nyinhandlade bananer. Åsnorna läto sig väl smaka av denna delikatess.

Efter siestan gick vi över till Odyssevs taverna att en Ouzo med is och Lemon intaga innan det var dags att gå de få stegen till Ewerts Taverna för middag. Enformige Arne valde en Schnitzel medan Birgitta tog en vegetarisk rätt bestående av Zucchinibollar. Notan strannade på 15 € inklusive det obligatoriska kruset vitt.

På hemvägen mellanlandade vi hos Gubben i Gropen att kompletteringshandla viktualier.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Tisdag 27 Maj”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-05-27, 09:59
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Tack för hjälpen med telfonn.Rummet är bokat.Har fått viktig information genom att följa dagliga rapporter från Naxos.Det var länge sedan jag besökte ön.Hoppas att Scopelitis går till Naxos även på lördagar så jag slipper övernatta på Mykonos.

Önskar er en trevlig sem.Kepa fr.Finland/Stockholm
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-05-27, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Går Skopelitos mellan Mykonos och Naxos också? Det visste jag inte.

Eva
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-05-27, 11:13
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Går Skopelitos mellan Mykonos och Naxos också? Det visste jag inte.

Eva
Hej Eva.Jag tror inte det.Det blev lite fel.Min väninna hade fått för sig att den gick mellan. Jag hoppas att det finns flera båtar inte bara klockan 10 båt.
Kepa
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-05-27, 11:48
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Måndag 26 Maj. Naxos

[quote=Kalimera;333805]Inget dåligt ställe han har den käre Vaggelis.

Vaggelis var den förste vi träffade när vi reste till Grekland för första gången 1997. Vi kom med en båt kl 02 och vi hade ingen aning om vad som väntade. Då fanns inte samma information via Internet och vi åkte till Naxos på vinst och förlust.


Det blev en vinst skulle det visa sig. När vi klev av stod det inga och väntade på att få hyra ut rum men en liten husvagn förmedlade rum om man behövde hjälp. Var vill ni bo? Vi hade ingen aning utan svarade att lite utanför stan vore nog bra. 5 minuter senare kom en ung kille och hämtade oss i en minibuss. Vi körde ut ur staden och vi kände oss lite utelämnade. Men resan slutade väl och det var Vaggelis som körde oss till Agios Prokopios där hans mamma ägde rum för uthyrning.


Efter den första upplevelsen har vi åkt tillbaka ett par gånger och Vaggelis är verkligen oerhört trevlig och serviceinriktad. Jag är så glad för hans skull då jag vet att han har arbetat mycket hårt för att få sin verksamhet att blomstra som den gör.

/Ofelia
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-05-28, 07:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 28 Maj. Naxos.

Ånyo en vacker och varm morgon med 22 grader redan klockan sex.
Vi har nu avverkat den första av fyra veckor i Cykladerna.

Vår hotellstäderska Maria är en perfektionist ut i fingerspetsarna. Vi vågar icke annat än ”Förstäda” vår studio innan vi tager förmiddagspromenaden ner till Fotis Taverna att folkliv beskåda samt cykladbris erhålla.

Igår förmiddag blev det riktigt varmt med 31 grader redan vid tiotiden. Vi flydde ner till strandtavernan att där erhålla cykladbrisen. I sanning en gåva från Gudarna. Lägg därtill ett krus välkylt vitt vin, och tillvaron samt livet leker.

De färjebiljetter vi inhandlat för resan till Katapola/Amorgos i morgon torsdag, de ser lite besynnerliga ut. Originaldatum för färdbiljetterna är den 1 Maj respektive 20 Maj. Dock har expediten på Travel Agency manuellt med kulspetspenna korrigerat datumet till 29 Maj…

Mera troligt återanvänder man de biljetter som återinlösts på grund av uteblivna färjeturer. Det återstår dock att se hur biljettviseraren vid morgondagens ombordstigning ställer sig...

Gårdagens middag avåto vi på den Italienska Tavernan, Odysseo. Vi tog kycklingsfilé med nyfriterad potatis. Birgitta fick även den goda Mushromsåsen.
Notan stannade på 16 € inklusive ett krus vitt.

Vi kunde på Tavernan konstatera att gästtillströmningen nu var god. Tavernans take-awayenhet är också livligt frekventerad. En gyros pita kostar 2 € vid avhämtning, och detta förmenas vara ett mycket bra pris.

Tavernans sköldpaddsfärgade katthona ska ha valpar när som helst. Magen visar på en imponerande rondör.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Onsdag 28 Maj”

Det vimlar nu av hyrbilar på strandvägen mellan Ag Prokopios och Ag Anna/Plakia. De gokartsliknande monsterfordonen verkar vara omåttligt populära hos de yngre turisterna. Skulle en trafikolycka inträffa lär det nog mera troligt bliva skrot av såväl fordonen som turisterna inuti.

Nu vid halvnio på förmiddagen är det allredan 28 grader.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-05-28, 08:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Vi kan även konstatera att många hyr cyklar här på ön numera. Ett billigare och bättre alternativ.
Vi har även sett den första strandförsäljaren (solglasögon), så nu kommer säsongen.
Birgitta.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-05-28, 08:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tisdag 27 Maj. Naxos.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Gyllne Morgon!
Guldfärgad gryning i Grekland, ger mig (tyvärr) numera associationer till bruna skjortor och stöveltramp. Detta efter söndagens bottennapp, där Europa kastades 80 år tillbaka i tiden ...

Men annars verkar ni ha det bra

/Netwolf
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-05-28, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi kan även konstatera att många hyr cyklar här på ön numera. Ett billigare och bättre alternativ.
Vi har även sett den första strandförsäljaren (solglasögon), så nu kommer säsongen.
Birgitta.
Det kanske skulle fungera bättre för dig som har problem med foten att cykla.
Om det inte är för varmt brukar det vara skönt med en cykeltur.

Eva
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-05-28, 10:14
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Från härliga Naxos till fina Amorgos, jag njuter av er resa från mitt soffhörn.
Njut vidare!
//
KR
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-05-28, 11:00
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Snart är ni hos Titika!!!!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-05-28, 13:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Tyvärr, Malin och Emilio, har vi aldrig gått till Gorgona på Agia Anna på grund av min onda fot.
Så vi har inte kollat in Hotel Astasia.
Och i afton är vi inbjuden till Vaggelis och Effis "lyxhotell" för en middag.
Imorgon väntar Titika, George, Katapola och SKOPAN!

Eva: Jag sålde min nästan nya cykel för några år sedan på grund av höjdrädsla. Men man vet ju aldrig,,,,, På Kreta har min höjdrädsla nästan försvunnit.
Man måste ju utmana sina rädslor.
Birgitta.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-05-28, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Måndag 26 Maj. Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Vaggelis är verkligen oerhört trevlig och serviceinriktad.
Håller med till fullo.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
De färjebiljetter vi inhandlat för resan till Katapola/Amorgos i morgon torsdag, de ser lite besynnerliga ut. Originaldatum för färdbiljetterna är den 1 Maj respektive 20 Maj. Dock har expediten på Travel Agency manuellt med kulspetspenna korrigerat datumet till 29 Maj. Mera troligt återanvänder man de biljetter som återinlösts på grund av uteblivna färjeturer.
Så är det antagligen. När vi åkte med Skopan en gång hade alla resenärer samma namn: Skopelitis.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-05-28, 16:16
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Försommarresan till Cykladerna 2014

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Från härliga Naxos till fina Amorgos, jag njuter av er resa från mitt soffhörn.
Njut vidare!
//
KR
Nu kommer det bästa, om man frågar mig - Amorgos! Hälsa från mig till Titika!
Ha en skön resa med Skopan, Birgitta och Arne!

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT