Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-05-28, 10:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Håller med om att det känns som om man själv är med på resan, tack för det, hoppas inte jag stör

Får ni några svar eller kommentarer angående det sviktande antalet resenärer, är det fortfarande färre turister?
En av nyhetsändningarna på Tv igår, meddelade att de svenska "vinnarna" är campingar och vandrarhem, på vissa ställen en ökning av förbokningar med 70% (som just när jag skrev blev tveksam till om det var så mycket)
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2009-05-28 klockan 10:56.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-05-28, 10:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Vi har ställt frågan till såväl tavernaägare som hotelluthyrare, och svaret är samstämmigt; Det är kris!! I alla fall sett mot bakgrund av hur försäsongen normalt brukar gestalta sig.
Bokningsläget på hotellen ligger runt 40 procent av normal bokningsstock!!

Turistnäringen oroar sig, mera troligt med all rätta. Vi kan nämna att när
Skopelitis anlände i går afton, då var det bara ett 20-tal turister som gick iland på Katapola. De möttes av nästan lika många rumsraggare.

Arne och Birgitta

Och Till ofelia, Jag missade din fråga. Det är alls icke något fel med Argo Studios på Kini. Problemet är bara att i Maj/Juni när vi vill boka in oss,då är det alltid tvenne norska par i vår ålder som knycker vår favoritstudio högst upp !! De bokar åratals i förväg....

Senast redigerad av Arne den 2009-05-28 klockan 11:22.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-05-28, 12:28
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Tack för svar Arne! Ja, boka åratal i förväg... förtar ju lite av tjusningen med att luffa. Hoppas att Ni kommer att trivas på det boendet!

/Ofelia
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-05-28, 12:53
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Fartygen ja,,, I morse vid tvåtiden väcktes vi av ett okristligt oväsen utanför studion. Det var en större färja som lade till. Frakt- eller passagerardito undandrager sig vår bedömning, men oväsen var det.
Känt problem när man bor nära hamnen i Katapola
Det var säkert Blue Star, den kommer in vid 2 tiden och det låter som om de släpper 10 lass med sprängsten på kajen när de låter ankarkättingen löpa.
Riktigt härligt att läsa direktrapporterna, om en vecka står man på kajen i Katapola igen. Gu vad jag längtar.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-05-28, 13:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Klockrent Kari!! Det är vår balkong på Katapoliani 1. Så har vi därtill tillgång till takaltanen med den formidabla utsikten över bukten med alla fartygen.Arne och Birgitta
- tenkte det var den! - takk for LIVErapporter og bilder, og god tur videre til Kini - n o k et deilig sted og være det

Kari
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-05-28, 18:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I morgon eftermiddag inkvarterar vi oss på Morpheus studios i lilla Kini på Syros.
Tack för alla rapporter! Himla kul att följa er på resan. Hoppas ni hittar trådlöst på Syros, ser fram emot fler inlägg.

Trevig resa!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-05-28, 19:14
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Da vi var i Katapola i fjor vår tok jeg dette bildet av et sjarmerende sted - er det deres balkong/der dere bor nå?
Tack Kari. För påminnelsen... Jag gick förbi där i Sept i fjol och noterade att det såg ut att vara ett trevligt ställe. Det fotot var precis vad jag behövde just nu...

Jag har egentligen avskrivit Grekland i år eftersom jag vill byta kök i höst. Men om jag förskingrar lite av pengarna till köket och åker till Grekland, kan köket vara så mycket dyrare nästa vår än det är nu? Skulle det egentligen spela så stor roll?

Hur stor är risken att jag hamnar i samma situation nästa år? Grekland - kök? Och året efter? Undrar vilka odds jag har att över huvud taget få ett nytt kök....
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-05-28, 19:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Slutrappport från Amorgos

Ja, nu sitta vi sista kvällen här på Amorgos/Katapola. I morgon bär det av till Syros och Kini med Blue Star.
Vädret alltfort strålande med 25 grader i snitt. Skopan kom nyss in till kaj, men det var bara ett 60-tal turister. Dåligt omen för näringen....Nu tror och hoppas öborna att Skopan inom ett par år ska ersättas med en större och mera sjövärdig färja!!

Vi har idag tagit några ögonblicksbilder som strax och om bandbredden så medger lägges in i bildgalleriet under 28 Maj.

Vi hoppas kunna finna wlan på Kini för att fortsätta resedagboken.

Just ja, vi har fått flera förfrågningar var vi inköpte den lilla laptopen till så förmånligt pris. Vi köpte den på internetbutiken Komplett.se och de hade för en månad sedan kampanjpris 3490 sek inkl frakt. Då ingick 160 GB hårddisk och 2 gb minne.

Nu strax att taga en kvällsouzo att beskåda solnedgången i Katapola.

Vi trivas som vanligt rent förträffligt med såväl varndra som den grekiska övärlden....

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-05-28, 19:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hur stor är risken att jag hamnar i samma situation nästa år? Grekland - kök? Och året efter? Undrar vilka odds jag har att över huvud taget få ett nytt kök....
Jadu- vad är du just nu i mest behov av, greklandsresa eller nytt kök, är behoven exakt lika stora så får du väl lotta om det, jag kan hjälpa dig, jag tar två lappar, skriver ett kryss på den ena, är det den lappen som blir dragen så betyder det att du i år skall.....
// Helén
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-05-28, 20:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tack Kari. För påminnelsen... Jag gick förbi där i Sept i fjol och noterade att det såg ut att vara ett trevligt ställe. Det fotot var precis vad jag behövde just nu...
Ingen ting å takke for - det var så lite, Peter

- reis til Hellas du - kjøkkenet venter ....garantert

Senast redigerad av kari den 2009-05-28 klockan 20:39.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-05-28, 20:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hur stor är risken att jag hamnar i samma situation nästa år? Grekland - kök? Och året efter? Undrar vilka odds jag har att över huvud taget få ett nytt kök....
Vad är ett kök mot en kväll på t ex Tinos med en kall Mythos och utsikt över havet och båtarna.....ett snack med pelikanen och alla vänner????
Vad är det för fel på det köket Du har???

Vi har inte heller bytt kök eller renoverat som vi tänkt....vi har rest istället och nu ska ändå snart flytta ....
ÅK TILL GREKLAND FÖR 17!

Det var bara ett litet råd från vännen i Lund!

Lissi
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-05-29, 07:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Blue Star Naxos online!!!

Sitta surfzonen på färjan.
Vi startade i gryningen vid pass 06.00. Blue star stod och brummade vid kajen. Avresa prick 06.00. På bildäck funnes endast trenne personbilar vilka stod att skräpa i ett hörn.
Besättningens antal överskred med råge passargerarvolymen. Soluppgången var formidabel just när vi lämnade Amorgos.

En överraskning var att vi nu under resan angjort småöarna Koufonissi, Schinoussa och Iraklia. Nu at moment angör vi Naxos!!

Vi ska anlända till Paros vid pass 10.15 lokal tid och sedan ta blixtfärjan till
Mykonos 11.15.

Livet leka

Arne och Birgitta

Som nu kompletterat packningen med en halvliter av Amorgos Röda guld,Rakomedo!! Till avsalu i Amorgos Market. Icke att förväxla med den fabrikstillverkade smörjan i småflaskor med kolorerad etikett till dyrt pris!!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-05-29, 08:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Ja du Arne nu har du fått mig att bestämma mig för en ö-lugg nästa år och att då förhoppningsvis återse Amorgos. Era bilder lockar och att det verkar vara få turister lockar också även om befolkningen kanske lider av det. Hade fått lite hemska beskrivningar av några som besökte ön förra året men det är ju egentligen bara en påminnelse om de stora skillnader som finns mellan låg och högsäsong.

Eva
Svara med citat
  #54  
Gammal 2009-05-29, 08:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Blue Star Naxos online!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sitta surfzonen på färjan.
Köper man sittplatser i surfzone, eller köper man någon kod och då kan surfa var som helst på båten, kostar i så fall?
// Helén- som idag har fem veckor kvar till avfärd.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2009-05-29, 08:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Yepp, Nu ligga morgonens bilder ute i fotoalbumet 29 Maj.
Surfzonen på Blue Star fungerar som följer; Man köper en access för 3€ och kan då sitta var som helst på färjan. Vi sitta akterdäck i solen att hamra detta. Accessen gäller hela färjeturen.

Soliga hälsningar från Arne och Birgitta som komma till Paros om en halvtimme.

Livet leka
Svara med citat
  #56  
Gammal 2009-05-29, 12:38
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Hej på er. härligt att resa med hjälp av dagboken. vi måste få ändan ur vagnen och komma till Amorgos.
en snabb fråga bara? får man en 1/2l kall mythos för 2,5 euro på tavernan.
eller har priserna gått upp i år?

dom varmaste hälsningar ifrån en solig västkust
Svara med citat
  #57  
Gammal 2009-05-29, 12:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

En Ouzo och en stor Mythos 5,5€.
Citat:
Ursprungligen postat av Marie & Thore Marmin Visa inlägg
en snabb fråga bara? får man en 1/2l kall mythos för 2,5 euro på tavernan.
eller har priserna gått upp i år?
Om man betala 3€ för en ouzo så stämmer det
// Helén
Svara med citat
  #58  
Gammal 2009-05-29, 18:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Yepp det stämmer, 2,5€ för stor Mythos.

Och här kommer direkt från Syros/Kini eftermiddagens snabbdagbok!

Eftermiddagsrapport 29 Maj.
Vi anlände på tidtabell till Paros 10.15. Det var precis lagom väntan på färjan till Mykonos för att klyva ett krus vitt på kajtavernan. Det börjar bli en viss förtätning av turister nu.

Klockan 11.10 dags att kliva ombord på Jet-Sea 2, denna hypersnabba men dyra farkost. Tvenne enkelbiljetter betingade pris av 19€ pp enkel resa Paros- Mykonos. Men snabbt gick det. Vi var framme på Mykonos efter 50 minuter och hade då tvenne timmar på oss i väntan på avgången med Blue Star Itthaka 14.15 och ankomst Syros/Ermaupoli 16.00.

Madame från Hotel Morpheus på Kini väntar i hamnen att transportera oss till Kini.
Den förbokade studion med AC, Kyl och balkong med tillhörande havsutsikt kostade förbokat 30€ natten vid fyra nätters bokning.

Nu stannar vi på Syros till morgonen den 2 Juni då vi via Paros tar färjan in till Athen. På kvällen samma dag har vi bokat Aegeans flight till Chania/Kreta med ankomst 21.30.

Nu har vi installerat oss på Morpheus Kini. En utmärkt studio med balkong och havsutsikt. AC och bra köksavdelning därtill. Cirka 100 meters promenad till stranden.

Vi kunde konstatera att strandtavernan förutom utmärkt mat även tillhandahåller trådlöst nätverk för 1€ och tre timmars bruk. Då har man en kvot som sträcker sig över fem dagar Precis perfekt.
Nu ska solnedgången över Kini avnjutas!!!

Livet leka!!!!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2009-05-29, 20:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snabbdagbok från Öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
...skriver ett kryss på den ena, är det den lappen som blir dragen så betyder det att du i år skall.....
// Helén
Och det hjälper mig hur...? Då hamnar jag i en situation där DU bestämmer vad JAG ska göra! Och du har ju inte ens friat än!!!! snafu

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Ingen ting å takke for - det var så lite, Peter

- reis til Hellas du - kjøkkenet venter ....garantert
Den bilden fick min Grektarm att vrida sig i plågor... Köket väntar... Ja. Ska jag hålla på så här lär det få vänta länge.... Då måste jag ju städa det också...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad är ett kök mot en kväll på t ex Tinos med en kall Mythos och utsikt över havet och båtarna.....ett snack med pelikanen och alla vänner????

Det var bara ett litet råd från vännen i Lund!

Lissi
Med sådana vänner behöver man inga ovänner... Tinos, en kall öl, hos Taki, hamnen, havet, båtar, Pelikanen Marco... SUCK.... Du var ju också till väldigt mycket hjälp.

Finns det ingen som kan säga åt mig att fixa köket i år och åka nästa år?


Förlåt Arne. Det var inte min mening att kapa din tråd. Nu är det slut med kommentarer om mitt kök... Eller annat som inte hör till.

Men ni är ju bara 45 min båtfärd från det Kykladiska paradiset Tinos. Jag vet att ni varit inne i hamnen och vänt. Åk dit nu då när ni är precis i närheten! Jag kan inte tänka mig att ni skulle ångra er eller bli besvikna.

Ha en god fortsatt resa. Jag kommer att, som jag skrev "med blandade känslor" fortsätta följa era äventyr i den Grekiska Arkipelagen... Trots att det gör ont i tarmen nu och senare troligtvis i plånboken...
Svara med citat
  #60  
Gammal 2009-05-30, 10:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag förmiddag 30 Maj

Lördag förmiddag 30 Maj. Lite svalare idag kanske? Det tackar vi för. Morgonen bjöd 22 grader och lite skyar på himlen. Vi har i eftermiddag planerat att fara in till Ermaupoli för lite ärenden. Dels ska vi fixa färjebiljetter inför tisdagens avresa till Athen, dels ska vi handla lite prylar.

I går kväll stannade vi till hos ”Gubben på hörnet” alltså caféet just vid busshållplatsen. Gubben genast ut att hälsa. Kruset vitt betingade samma facila pris som de senastee tre åren, 2,2€!!

Mittemot hörnet håller man på att bygga ett tjusigt Hotell i natursten. Ska visst bli något riktigt lyxigt. Frågan är om denna byggnad passar in i kinibyn?
Just ja, vi fick reda på att man från och med måndag ska kunna köpa Internetaccess som ska fungera i hela byn, på vilket Hotell man än bor. Ska vara strandtavernan som fixat detta.
Samma pris blir det, en Euro för tre timmars uppkoppling, och där endast tiden man är kopplad nedräknas från de tre timmarna man betalt för.

Nu sitta vi nere vid strandfiket att njuta i den svala havsbrisen. De moln vi i morse kunde iakttaga blåste bort och nu trummar solen från klarblå himmel.

Lite om Hellens Hotel Morpheus nu. Icke stort, det finns vara sex studios, men väldigt fina dito med stora rum, utmärkt köksinredning och fräscht. Balkongen liten, men täcker våra behov.
Hellen kom till Syros för 20 år sedan. Det var kärleken till en Grek som drev henne från London. Hellens man är i affärsbranschen och Hellen driver hotellet. De har ett hus i Ermaupoli.

Ellen meddelade Birgitta längs färden till Kini att hon tyckte att Arne talade väldigt bra Engelska,, men med ett märkligt stundtals ålderdomligt språk, som ledde tanken till det Brittiska överhuset (House of Lords) från sent 30-tal… Besynnerlig kommentar….

Strax ska vi plocka in lite nya bilder från gårdagens tur med Ittakha och ankomsten till Kini.

Livet leka!!

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT