Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-07, 15:02
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Lördag 7/7 sskkakkig

Lördag 7/7


Uppe 04.30 och skakar en frappé, tar fram en kall 1,5L vattenflaska samt en ny bok. Kan inte äta något den här tiden på morgonen så det lär bli nåt vid stoppet i Rethymnon. Tempen 04.50 är på 24,8° så det är ingen kyla ute, men svart som natten. Nu ”springer” jag iväg till huvudgatan.


Detta var min första utflykt med jag tror det heter Solrejser. Glada norrmän och några engelsmän. Alla hade nog tagit något annat än kaffe till frukost eller kommit hem väldigt tidigt. En liten bit utanför Xania sov nästan samtliga i bussen. Det blev bara ett kort stopp i Rethymnon för att hämta upp lite fler passagerare, alltså ingen frukost.


Det är skakigt att sitta och skriva på bussen. Detta får väl räknas till enda gången i världshistorien jag har laptopen med mig. Jag vill inte ägna hela kvällen åt att skriva. Sitter i ett bekvämt dubbelsäte längst fram i bussen helt solo så jag kan breda ut mig. Har till och med skickat två mail från bussen.


I och med att museet är stängt har de ändrat i visningarna av palatset. Äntligen framme i Iraklion och dags för frukost. En toast plus en liten Mythos får det bli. Frukosten satt bra i magen, nu är det bara det jobbiga kvar att komma upp på bussen igen. Synd att man inte får sitta i guide stolen då hade det varit enklare. Det är visst emot lagen då det bara är guider som får sitta där.


Jag hade kameran med mig, men minneskortet låg kvar hemma så jag fick låna en kamera. Det är definitivt inte handikappanpassat på Knossos. Trappor utan räcken och olika höga trappsteg. Att det inte var så i antiken kan jag förstå men de flesta trappor är från vårat århundrade. Upp och klättra som en del gör klarar jag inte av utan får be om fotohjälp.


Varmt att gå runt är bara förnamnet. En engelsman tuppade av i värmen. Ingen hatt utan helt barhuvad och tunnhårig. Troligen hade han druckit för lite också som krydda på moset. Att de aldrig lär sig hur man uppträder i värmen. Jag har testat allt från 46° -03 till -45° -98. Det är lättare att hantera -45° än värmen. Har man bara ved så är det okay även om strömmen går. Värmesystemet i vårt gamla hus i Öjebyn från 1876 byggde på självcirkulation, sen är det en annan sak att man får gå ner och mata pannan en gång i timman dygnet runt.


Sen lunch 14.30 intogs i Iraklion på väg hem. Dyrt och dåligt. Jag tror det beror på att det är många bussar som stannar där. De behöver inte bry sig för gästerna kommer bara en gång. På hemvägen blev det lite kryssa runt i stan innan bussen styrde norrut igen. Skönt med A/C ombord efter den stillastående hettan. Som tur var hade inga släpat med sig småbarn på utflykten utan lägst ålder var väl ca 30 ungefär.


Vad jag inte kan fatta är att Apollo tar 580sek för denna utflykt medan alla andra är billigare. Deras sätt är ju att fånga in folk på välkomstträffen och få de att boka utflykter redan där. Jag tycker det verkar sak samma med hyrbilar, det är många som är billigare. Jag frågade våran lokala biluthyrare om jag kunde få hyra en bil till rätt kurs några veckor när de har stängt för säsongen. Jag ska inte berätta om priset, men nog blir det bil i 14 dagar under senhösten.


Detta ska jag försöka ladda upp under hemresan i bussen så får vi se hur det går.
Jag tvättade min Kalisperatröja i går och resten av tvätten blev svart. Det är andra gången den tvättas, för första gången gick den separat i handfatet. I min åsikt är Knossos överreklamerat men intressant. Det krävs nog ett ganska genuint arkeologiskt intresse om man ska känna sig tillfredsställd. Sedan att museet är stängt gör att utflykten bara blir halv. Nu är uret 15.45 och vi är på väg hemåt så nu ska jag försöka ladda upp detta. Bilder kommer ikväll.

Uffe

Ps: Det gick att skicka bilderna från bussen

Senast redigerad av UlfWiman den 2007-07-07 klockan 15:06.
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT