Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2018-06-11, 23:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Jag tror nog inte Arne menar något illa med det.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2018-06-12, 09:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 12 Juni. Pythagorion.

Vackert väder denna morgon. Vi när en förhoppning om en svalkande havsbris under dagen.
Vid tiotiden denna dag ska vi besöka frisersalongen nästgårds att klippas inför lördagens hemfärd.
Charterplanen dånar även denna dag in för landning här på Samos Airport, belägen blott tre kilometer från byn. Turistsäsongen är nu i full gång och kommer att så vara fram till början av Oktober.

Lite om vårt Hotel Polycrates nu. Hotellet är mer än centralt beläget med endast ett hundratal meter från hamnstråket. Förvisso har hotellet ett antal år på nacken. Det andas sjuttiotal, men alla studios har renoverade badrum.
Såvitt vi förstår finnes det sex studios med AC och kylskåp på våningsplan ett.

Därtill finns i suterrängvåningen fem rum av enklare beskaffenhet, där det saknas AC och Kyl samt där toaletten är i korridoren. Dessa rum är mera troligt avsedda för gästarbetare som arbetar i byn under säsong.
I suterrängplanet är inrett ett kollektivkök med kyl och frys samt köksutrustning att bruka för alla gästerna.

Utanför kollektivköket finns en förtjusande yttergård med stolar och bord för den som vill sitta ute i grönskan.

Under gårdagens eftermiddag gick vi ner till Taverna Pythagorion att spisa middag. Vi inledde med varsitt glas iskylt sött Samosvin med smak av russin och fikon. Till middagen valde Arne en Cheese Saganaki medan Birgitta tog sig en pasta a la Crene med champinjoner. Ett krus vitt därtill att skölja ned maten med. Notan hamnade på 23 Euro inklusive varsin bägare god glass.

Innan hemgång inhandlade Arne ett stort Sudokuhäfte till Birgitta samt lite viktualier. Väl hemma satte vi oss i uteträdgården att hålla kväll.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #103  
Gammal 2018-06-12, 10:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Tänk att ni är på slutrakan redan. Hoppas det inte är för hett så att ni kan njuta av allt Pythagorion har att bjuda på.

/ Anne
Svara med citat
  #104  
Gammal 2018-06-12, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Måndag 11 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Och vad bottnar denna din "fördolda" avsky för "solpressare" i ? Mig veterligt är det majoriteten av Svenskar som åker till Grekland för sol och bad?
Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2018-06-12, 14:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Tom, den där "fördolda" avsky för solpressare förstår jag inte riktigt.

För ett antal år sedan var min man en genuin solpressare, som han även benämde sig vid. Dock hade han ingen fördold avsky till sig själv och inte till solpressare nu eller då heller. Och vi båda förstår att har man en skön semester i underbara Grekland behöver man den grekiska solen.

Arnes vokabulär kanske för en del uppfattas lite speciellt. Inte för mig. Och inte för många andra.

Tom, ha det så underbart på fantastiska Naxos!

Hustrun.
Svara med citat
  #106  
Gammal 2018-06-12, 19:47
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Njut de sista dagarna, det gör vi. Kran från två solpressare i Rethymo
Svara med citat
  #107  
Gammal 2018-06-12, 23:01
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Bara njut och ha det gott!

Vi har bara 10 grader ikväll
Tog sommarn slut när vi kom hem

Undrar Pia
Svara med citat
  #108  
Gammal 2018-06-14, 08:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 14 Juni. Puthagorion.

Värmen och solen kvarstår med full kraft även denna torsdagsmorgon. Under gårdagen var det lite knackigt med internetuppkopplingen, därav den uteblivna dagsrapporten.

När vi igår vid elvatiden gick över till Taverna Maritsa att ett ett lunchkrus vitt klyva, då visade apotekets termometer på elaka 34 grader, och det var nästintill vindstilla. Lite väl varmt enligt vårt förmenande, men Grekland är Grekland,och då får man taga det onda med det goda. Vid ettiden återkom turligt nog den livgivande havsbrisen.

Vid fyratiden flyttade vi ner till Taverna Pythagorion att spisa middag. Vi inledde med varsitt glas isat vitt starkvin från Samos. En sällsamt svalkande dryck i värmen. 2,9 Euro per styck. I denna värme mäktar vi bara med varsin lättare middag.

Vi har nu varit ute i övärlden under tre veckor och bevistat Samos, Agathonissi samt Fourni. Icke en skymt av de små plastkopparna med engångsolivolja, ej heller några maskinstämplade tavernakvitton vare sig på tavernor eller vid hotellvistelser.

Några myggor att tala om har vi heller ej drabbats av, men däremot enerverande små flugor som turligt nog ej kunna bitas eller stickas.

Värmen har varit lite hårdare än vi räknat med, men turligt nog har vi haft tillgång till AC på alla våra boenden, något vi särskilt värdesätta.
Vi har behov av svalka såväl på natten som vissa tider även dagtid.

Under onsdagen anlände en jättelik turistkryssare redden att via barkasser landsätta amerikanska turister för ett kortare besök i Pythagorion.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #109  
Gammal 2018-06-14, 10:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Inte heller under vår resa till Nafplio i april fanns det några förpacknigar med engångsolivolja. Men de kom inte automatiskt med olja utan man fick be om den. Och då var det likadana oplomberade som förut.

/ Anne
Svara med citat
  #110  
Gammal 2018-06-14, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Torsdag 14 Juni. Puthagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi har nu varit ute i övärlden under tre veckor och bevistat Samos, Agathonissi samt Fourni. Icke en skymt av de små plastkopparna med engångsolivolja, ej heller några maskinstämplade tavernakvitton vare sig på tavernor eller vid hotellvistelser.
Allt är som vanligt med andra ord. Är jag förvånad? Nej.

De närmaste dagarna ska det komma en del moln i övärlden. Hoppas att det stämmer så att ni får lite "svalka".
Svara med citat
  #111  
Gammal 2018-06-14, 11:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Torsdag 14 Juni. Puthagorion.

[QUOTE=Kalimera;409117]Allt är som vanligt med andra ord. Är jag förvånad? Nej.

Svara med citat
  #112  
Gammal 2018-06-14, 12:57
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Torsdag 14 Juni. Puthagorion.

När vi åt greksallad på Mykali så hade Maria på olja innan vi fick den
Vinäger fick vi i en liten flaska.I Kerveli var det små flaskor olja å vinäger.
Andra ställen körde som vanligt,ut med stället på bordet.

Pia
Svara med citat
  #113  
Gammal 2018-06-14, 21:10
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 188
Standard Sv: Måndag 11 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.
Hej Janne,
Här har du två till av minoriteten! Vi orkar aldrig vara på beachen mer än en timme i sträck, det blir så välsignat tråkigt. Tar hellre bilen och åker iväg någonstans där turisttätheten inte är så hög. Är dock tacksamma för att så många gillar beachen, blir ju mindre folk på andra ställen . Har faktiskt hänt att vi åkt hem från en skön vecka i Grekland utan att ens ha badat överhuvudtaget! Det finns ju så mycket att uppleva och återuppleva även efter 29 års resor. Nog tycker en del att vi är konstiga alltid!!

Arne och Birgitta:
Vill tacka så mycket för att ni tar er tiden och skriver era både underhållande och informativa rapporter! Söker varje morgon efter er senaste rapport. Och just Arnes språk är ju en del av behållningen.
Ha det så skönt era sista dagar i "Pyttan". Ser fram emot nya rapporter från nya resor!
Catlady med gubbe som i nästa vecka "packar våra ränslar" för Skopelos där vi med all säkerhet kommer att "klyva några krus vitt"
Svara med citat
  #114  
Gammal 2018-06-15, 07:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Måndag 11 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.



Den klubben är jag också medlem i. Visst kan jag vara på stranden men jag har ännu inte funnit något parasoll som är brett nog att ge mig den skugga jag vill ha under så lång tid det behövs. Mitt förhållande till havet är ganska svalt (häpp) då jag är en dålig simmare och inte förstår vad man ska göra under ytan. Vågar därför inte vara under ytan pga. händelser i barndomen. Men att lyssna länge på musik och bara ligga och studera vad alla andra gör med sitt badande och annat är underhållning nog för mig.


Vad som annars är mina prioriteringar angående allt annat jag vill göra under mina resor är inget jag tycker jag vill trötta ut andra med i detalj här och nu men det är MASSOR av aktiviteter och upplevelser som vida överstiger strandlivet.

Vad andra menar att man "ska" göra är irrelevant, vad jag inte trivs med att göra, gör jag inte.



/ Hasse
Svara med citat
  #115  
Gammal 2018-06-15, 08:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Måndag 11 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.
Jag gör både och, även om jag helst inte ligger direkt i solen. Men på en skön strandstol under ett skuggigt parasoll, kan jag slå ihjäl många timmar med en god bok och nåt kallt att inmundiga
Sen brukar jag vilja varva mellan aktiviteterna, så att strandhäng inte sker varje dag. Likaså att efter att ha härjat runt i en hyrbil från tidig morgon till sen kväll gör att man kan längta efter att softa på beachen nästa dag..

Men vi är ju alla olika och tur är väl det. Tänk om ALLA låg på stranden eller hyrde bil. Då hade det blitt crowdy!

/Netwolf
Svara med citat
  #116  
Gammal 2018-06-15, 09:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 15 Juni. Pythagorion.

Återigen en varm och vacker morgon här i Pythagorion. Vår hotellägare förvarnade under gårdagens afton om att det under fredagen skulle bli åtskilligt svalare samt att det väntades regn, allt enligt den lokala väderrapporten.
Vi gladde oss till detta besked, men så blev det icke...

Samma sol från klarblå himmel, och icke en ynka regnroppe att skymta. Ja, det kanske kommer ett väderomslag under dagen, men det ser icke så ut.

Gårdagen var mer än varm med 35 grader och nästintill ingen svalkande vind i byn. Vi gingo vid lunchtid ner till Taverna Pythagorion att ett krus vitt klyva. Nu fanns emellertid en viss havsbris, men den var lindrigt uttryckt svag.

Turisterna ökar för var dag i antal och vandrar längs hamnstråket om de inte ligga vid stränderna.

Vi har lite svårt att äta middag i värme, så det fick bli en enklare middag bestående av en starkt kryddad pizza att dela på två. Pizzan var delikat. Välgräddad samt med mycket god fyllning. Eljest brukar grekpizzor vara en smula degiga och ej läckert gräddade.

Notan stannade på 26 Euro inklusive ett krus vitt samt en fördrink med Samos vita starkvin.

Så hemåt vid sjutiden att sitta kväll nere i suterrängvåningens fina trädgård under fikonträdens skugga.
Såvitt vi kunna förstå äro vi de enda gästerna förutom den äldre gentlemannen från England, han med det långa vita ostyriga håret.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #117  
Gammal 2018-06-15, 10:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Fredag 15 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Återigen en varm och vacker morgon här i Pythagorion. Vår hotellägare förvarnade under gårdagens afton om att det under fredagen skulle bli åtskilligt svalare samt att det väntades regn, allt enligt den lokala väderrapporten. Vi gladde oss till detta besked, men så blev det icke..
Igår åskade det på Kreta, men det hjälper ju inte er. Märkligt är det för alla rapporter säger att det ska regna i hela Grekland detta veckoslut. Det kanske kommer senare under dagen. Jag håller tummarna.
Svara med citat
  #118  
Gammal 2018-06-15, 11:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Angående utökad turistsäsong, detta borde ju vara goda nyheter:

http://apokoronasnews.gr/fraport-to-...-athens-route/

/ Anne
Svara med citat
  #119  
Gammal 2018-06-15, 11:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Fortsatt God Ferie, Arne & Birgitta😊
Svara med citat
  #120  
Gammal 2018-06-15, 16:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fredag 15 Juni. Pythagorion.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Pizzan var delikat. Välgräddad samt med mycket god fyllning. Eljest brukar grekpizzor vara en smula degiga och ej läckert gräddade.
Tycker du? Jag tycker dom brukar vara väldigt goda och välgräddade. Iaf, dom jag har beställt.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT