Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-03, 20:38
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Min Stifado.....

Στιφαδο (Stifado)

Stifado regnes som en av de greske nasjonalretter. Opprinnelig ble det brukt fårekjøtt i denne retten, men selv grekerne syntes ofte at det ble for fett. Kjøtt av hare er også mye brukt og mange mener at det er den originale Stifado. Havets råstoff lages det også Stifado av. På restaurant Neptune ble jeg servert en av de beste rettene jeg noensinne har spist på Samos: Octopus Stifado! I stedet for kjøtt ble stykker av blekkspruten Octopus armer brukt. Si hva dere vil som har antipati for Octopus på grunn av utseende, også her var den nydelig.
Å lage stifado er ikke noe man gjør hver dag i Norge. Det sørger prisene på råstoffet for. Tiden det tar kan også være et aber for mange, men skal man ha et vellykket selskap må en regne med å bruke tid på matlagingen uansett. Lager du dobbel porsjon, som jeg oftest gjør, vil renskingen av løk bli den tristeste jobben - tårene renner. Legger du Sjalottløken (småløken) i kokende vann en stund slipper den skallet lettere.

1 kg Storfekjøtt skåret i biter (For eksempel mørbrad eller ytrefilet)
1 dl Olivenolje
1 middelstor hakket gul løk
4 dl Tomatjuice (Utspedd tomatpuré går også)
4 ss Rødvinseddik
1 dl Rødvin
1 stk Laurbærblad
4 dl Varmt vann
3 nett Sjalottløk renskes og kokes hel. Småløk kan også brukes.
1 kanelstang
3 store finhakkede hvitløkfedd
4 ss Smør
2 dl Vann
4 ss hakket bladpersille

Varm oljen og fres kjøttet på middels varme. Krydre med salt og pepper. Tilsett den hakkede gule løken, og la den steke på svak varme til den er myk. Hell i tomatjuice, eddik, vin, laurbærblad og det varme vannet. La det hele syde til kjøttet er mørt, ca en time eller mer, smak deg fram.
Smelt smøret i en kjele og tilsett hel renset (skallfri) sjalottløk, hvitløk, knapt 2 dl vann og litt salt. La det koke sammen under lokk til sjalottløken er myk. Hell løken og persillen i kjøttgryta og la det fortsette å koke i ytterligere 20 minutter eller til væsken har sauset seg. (kokt nesten inn), og løken er blitt helt myk. Vil du ha en rundere smak kan du tilsette 1 ts sukker mot slutten av koketida, og eventuelt 1 – 2 terninger kjøttbuljong. En skvett fløte gjør også susen. (jeg bruker både sukker, buljong og fløteskvett). Om det er nødvendig kan koketida forlenges. Stifado har samme egenskap som den norske fårikålen, den er best oppvarmet. Lager du en STOR porsjon og setter restene i kjøleskapet en dag eller to får du litt av en opplevelse mmmmmmmmmmm……........BON APETIT
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-03, 21:08
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Min Stifado.....

Denne så skikkelig god ut! Skal prøve den så fort som mulig. Er veldig glad i Stifado, den beste jeg har spist fikk jeg på Calypso i Amopi.

Nora
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-03, 21:13
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Denne så skikkelig god ut! Skal prøve den så fort som mulig. Er veldig glad i Stifado, den beste jeg har spist fikk jeg på Calypso i Amopi.

Nora
Denne, Nora, har jeg fått mye skryt av! Server den gjerne med ris, varm loff i skiver (slik vi får brødet i Hellas) og Tzaziki. En god rødvin til gjør susen. Aperitiff......Ouzo selvfølgelig!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-04, 01:07
guppel guppel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sumpan
Inlägg: 128
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Στιφαδο (Stifado)


Lager du en STOR porsjon og setter restene i kjøleskapet en dag eller to får du litt av en opplevelse mmmmmmmmmmm……........BON APETIT


MEN - Va' sugen jag blir
Helgen är räddad

//Guppel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-04, 08:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Min Stifado.....

Nå skal det snart bli Stifado, ja

- når jeg vil være litt "råflott", bytter jeg ut alt vann med RØDVIN
blir ikke noe dårligere smak av det gitt

Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-04, 08:44
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Giouvetzi

Da får jeg komme med min Giouvetzi-oppskrift som jeg får skryt av da:

Giouvetzi (6 personer)

2 kg okse-, kalve- eller lammekjøtt i biter
1 del olivenolje
50 gram smør
3 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
3 ss tomatpuré
8 dl vann

2 dl rødvin
1/2 kjøttbuljongterning
1 kanelstang
1 ts salt
3 krm nymalt svart pepper
4 korn hel pepper
2 krm sukker
1 pk kritharaki

Smelt olje og smør i en jerngryte eller stekepanne. Finhakk hvitløken, og stek den forsiktig i moen minutter. Tilsett hermetiske tomater, tomatpuré, vann, rødvin, kjøttbuljongterning, kanelstang, salt, svart pepper, hel pepper og sukker. Rør om og la småkoke i noen minutter. Legg i kjøttet og la alt koke på middels varme under lokk i ca. 1 time. Sett stekeovnen på 175 grader. Legg den ukokte pastaen langs kanten i en smurt ildfast form. Legg kjøttet i midten, og hell sausen over. Sett formen midt i ovnen i 30 minutter. Rør underveis. Dryss revet ost eller parmesanost over før servering. Passer godt med gresk salat!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-04, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min Stifado.....

Receptet låter gott men lite väl mycket olivolja för min smak. Personligen tycker jag att Stiffado smakar bäst på lamm eller kaninkött och den godaste jag ätit tillagades av Jannis mamma på Restaurang Acrogiali i Rethymnon.
Alla traditionella rätter är hon en mästare på.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-04, 09:07
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Receptet låter gott men lite väl mycket olivolja för min smak.
Eva
Det er jo stort sett for å steke i, i alle fall i giouvetzien, så det kan du jo regulere selv...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-04, 11:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Det er jo stort sett for å steke i, i alle fall i giouvetzien, så det kan du jo regulere selv...
Tänkte inte på giouvetzien det lät väl ok. 1 del är väl 1 cl utan på Stiffadon. Klart det går bra att ändra fettmängden själv. Den kritik jag ofta har mot grekiska recept och grekisk mat är att oljemängden är för stor så att smaken drunknar i oljan eller att oljan rättare sagt flyter ovanpå. Blev riktigt sugen på att prova ditt recept Xristina jättelänge sen jag åt giouvetzi. Undrar om den överhuvudtaget fanns på matsedlarna i Parga.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-04, 12:00
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Stifado.....

Giouvetzi er en av mine absolutte favoritter, så jeg sørger alltid for å kjøpe med kritharaki hjem. Har ikke funnet det i noen butikk her hjemme... (Og så handler jeg pastarør til pastitsio!).

Jeg justerer alltid på oljemengden i oppskriftene. Spiser ikke olje på salaten heller jeg. Synes som deg at det fort blir for fett.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-04, 12:01
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Tänkte inte på giouvetzien det lät väl ok. 1 del är väl 1 cl utan på Stiffadon. Klart det går bra att ändra fettmängden själv. Den kritik jag ofta har mot grekiska recept och grekisk mat är att oljemängden är för stor så att smaken drunknar i oljan eller att oljan rättare sagt flyter ovanpå. Blev riktigt sugen på att prova ditt recept Xristina jättelänge sen jag åt giouvetzi. Undrar om den överhuvudtaget fanns på matsedlarna i Parga.

Eva
Spør grekerne om hva de mener om bruk av olivenolje. Svaret du får er at den er god for hjertet. Vitenskapen sier at bruken av olivenolje er årsaken til den høye levealderen i Hellas.
På Samos fikk jeg klar beskjed fra min venn Dimitri (76 år): Ha godt med olivenolje på salaten, ta gjerne en spiseskje olivenolje hver morgen. og husk: Inntar du ikke olivenolje om dagen blir det ingen god sex om natten!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-10-04, 12:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Vitenskapen sier at bruken av olivenolje er årsaken til den høye levealderen i Hellas.
Det finns en hel del forskning som tyder på att olivolja är bra på många sätt, till exempel att det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. I den senaste i raden av rapporter (som jag läste bara för någon vecka sedan), hade man funnit att olivoljan tycks ha en antiinflammatorisk effekt, på liknande sätt som till exempel ipren och även tycks förebygga vissa inflammationer.

Men medellivslängden i Grekland tillhör inte de längsta i Europa. Både i Sverige och Norge lever både män och kvinnor längre. Medellivslängden bland grekiska kvinnor är till och med lägre än medellivslängden i hela EU.
Så sambandet mellan olivolja och hög medellivslängd är nog en myt.

Sen är det garanterat fler än Eva som inte gillar varken smak eller uteseende på maten när den dryper av olja.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-10-04, 12:55
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Spør grekerne om hva de mener om bruk av olivenolje. Svaret du får er at den er god for hjertet. Vitenskapen sier at bruken av olivenolje er årsaken til den høye levealderen i Hellas.
Spør en greker om hva de mener om ouzo, og de vil si at den hjelper mot alt fra kjærlighetssorg til økonomiske problemer. Tror likevel ikke at jeg ville satset på ouzo for å løse pengeproblemer... Kanskje for å glemme dem, men!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-10-04, 13:02
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Spør en greker om hva de mener om ouzo, og de vil si at den hjelper mot alt fra kjærlighetssorg til økonomiske problemer. Tror likevel ikke at jeg ville satset på ouzo for å løse pengeproblemer... Kanskje for å glemme dem, men!
Men en liten Ouzo tar du vel iblant?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-10-04, 13:06
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Men en liten Ouzo tar du vel iblant?
Åh ja - men det er fordi jeg har lyst på en ouzo - ikke for å løse problemer...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-10-04, 13:53
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Åh ja - men det er fordi jeg har lyst på en ouzo - ikke for å løse problemer...
Oki, jeg har heller ingen problem å løse så da inviterer jeg på en Ouzo i Pythagorion på Samos neste sommer!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-10-04, 14:46
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Stifado.....

Det får bli en avstandsskål i så fall, for jeg reiser ikke fra mitt kjære Kos!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-10-04, 18:06
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Min Stifado.....

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Det får bli en avstandsskål i så fall, for jeg reiser ikke fra mitt kjære Kos!
Jeg får ta meg en tur øverst oppe i Pythagorion en kveld da. I klar luft kan vi se lysskinn fra Kos derfra.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-10-05, 08:39
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Min Stifado.....

Översättning önskas:

Storfekjøtt
Rødvinseddik
hermetiske tomater (hela skalade tomater?)
kritharaki (Kretaraki? – kan man ersätta detta med annat, vi har (faktiskt) druckit upp våran raki…)

Ang. olivolja och antiinflammatorisk effekt så motsvarar 50 g olivolja cirka 10 procent av den rekommenderade dosen av t. ex. Ibupren till vuxna för att minska smärta, d.v.s. drick 500 g olivolja istället för att ta en Ibupren….

//Åke
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-10-05, 08:46
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min Stifado.....

Storfekjøtt = kjøtt fra okse/tjur
Rødvinseddik = vinäger(?) av rött vin
hermetiske tomater (hela skalade tomater?) = skalade og hakkade(?)
kritharaki (Kretaraki? – kan man ersätta detta med annat, vi har (faktiskt) druckit upp våran raki…) = gresk pasta som ser ut som ris. Kan bruke annen pasta (makaroni t.ex).
Sorry, men skriftlig svensk er ikke min sterke side...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT