Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-05-12, 23:28
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Skippa resan!?

Efter att ha sett på TV4 i morse där en representant från konsumentverket pratade om resor, så sjönk mina förhoppningar😫 Hon förmedlade bara negativ info..och jag sög åt mig som en Scotchbright!
Naturligtvis förmedlade hon alla krångliga regler om reseförsäkringar och allt som INTE ingår.
Men droppen var när hon påstod att om någon hostade på flygplatsen så kunde personen stoppas från att gå på planet Min guube hostar en hel del pga astma..i tid o otid. Ska det behövas ett intyg på astma åxå?!
Och om han hostar i flygplanet..ska kaptenen ropa i högtalarna? - Hello, hello..captain speaking, we have a man here who is coughing, but he is not sick in corona, he has astma!
Anyway..efter en eftermiddag och kväll med underbar grekvärme, grill och Mythos så känns det som som plåster på såren, som förhoppningsvis läker till september. Längtan är stor!! Ha det gott alla Kalimerianer 🇬🇷❤
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-05-13, 10:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Skippa resan!?

Det där lät ju inte bra. Jag som är känslig för damm etc, kan nysa lite här och var. Och då är det gubbnysningar det är frågan om.

Min fru bannar mig, när jag nyser publikt. Hon säger att jag skrämmer slag på folk med mina kraftiga attjooar. Jag skulle ju aldrig få kliva ombord på ett
flygplan alltså.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-05-13, 12:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Skippa resan!?

Har en make med kronisk hosta sedan 15 år ca! Och, tro mig, den låter hemsk! Ett "anfall" på restaurang i Grekland brukar resultera i att folk kommer springande med vattenglas, halstabletter och oroliga frågor så snällt men är ju oroande nu! Har fått tipset att säga "allergia" men med eländes coviden vete sjutton vad reaktionerna blir......
Är lite fundersam.......
Ha en skön långhelg, alla Kalimerianer!
Catlady, som snorar (av pollen!)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-05-13, 13:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skippa resan!?

Apropå nysningar och hostningar.

Innan pandemin hostade man för att dölja en fis, idag fiser man för att dölja en hostning.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-05-13, 16:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Skippa resan!?

)) ... Ge inte upp hoppet Kajja! Själva åker vi den 31:a augusti.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-05-13, 20:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skippa resan!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Apropå nysningar och hostningar.

Innan pandemin hostade man för att dölja en fis, idag fiser man för att dölja en hostning.
Den va go!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-05-20, 08:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Skippa resan!?

Nu läser jag på FOHM's hemsida att om man reser in till Sverige efter utlandsresa ska man visa upp färskt negativt covidtest. Därefter ska man ta ett nytt test efter några dagar. Sen ska man isolera sig, karantän, i 7 dagar!! Allt detta även om man har genomgått covidinfektion.
Har inte vaccinet nån betydelse då?!
Detta är inget som resebolagen belyser nu när de har fått ett rejält uppsving..naturligtvis.
Söker färsk info för jag vill inte ha några obehagliga överraskningar om vi bokar.
/ Kajja ..som vill ha klara besked.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-05-20, 09:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Skippa resan!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Nu läser jag på FOHM's hemsida att om man reser in till Sverige efter utlandsresa ska man visa upp färskt negativt covidtest. Därefter ska man ta ett nytt test efter några dagar. Sen ska man isolera sig, karantän, i 7 dagar!! Allt detta även om man har genomgått covidinfektion.
Har inte vaccinet nån betydelse då?!
Detta är inget som resebolagen belyser nu när de har fått ett rejält uppsving..naturligtvis.
Söker färsk info för jag vill inte ha några obehagliga överraskningar om vi bokar.
/ Kajja ..som vill ha klara besked.
Mja, det gäller utlänningar. För oss står det "Svenska medborgare behöver inte visa upp ett negativt covid-19-test för att få resa in i Sverige. Det gäller även för till exempel personer som är under 18 år och personer med uppehållstillstånd i Sverige."
Däremot rekommenderas "Isolera dig och undvik nära kontakter i sju dagar efter ankomsten till Sverige.", men det är ju inget direkt krav.

Artikeln är från mars i år.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-05-20, 09:55
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Skippa resan!?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Artikeln är från mars i år.

/Netwolf
Artikeln jag läste är från den 27 april. "För svenska medborgare.." är rubriken lite längre ner i stycket.
Det är så luddigt med all info så det går runt i skallen. Tror jag vänder på bladet istället
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-05-20, 10:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Skippa resan!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Artikeln jag läste är från den 27 april. "För svenska medborgare.." är rubriken lite längre ner i stycket.
Det är så luddigt med all info så det går runt i skallen. Tror jag vänder på bladet istället
/ Kajja
Kollade infon från 27 april och man behöver INTE det. Sen är resten REKOMMENDATIONER.



/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-05-20, 10:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Skippa resan!?

Netwolf!
Då har jag feltolkat det hela och det var ju positivt!
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-06-02, 23:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Skippa resan!?

Jag känner mig så splittrad..ska vi boka eller ska vi vänta? Vi har redan avbokat och pengar låsta till ny resa med Airtours.
Läser här på forumet att många beställer och vill sååå gärna göra detsamma men är osäker.
Kollar resor varje dag och ser att Detur är många "lusentappar" billigare än de andra charterbolagen!! Detta bolag har jag ingen erfarenhet av och betyget på Tripadviser är inget att hurra för.
Många boende som de erbjuder har vi bott på så där kan man ju känna sig säker. Undrar om nån av er har rest med detta bolag?! Allt man vill är ju bara att komma ner och bo bra..så.. ja..ni förstår nog vad jag menar.
Annars trivs jag rätt bra här vid nattbrasan, koltrastarnas maskjakt, barfota i daggräset och ett tiotal värmeljuslyktor som förgyller kvällen i stugan.
Who knows what tomorrow brings?
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2021-06-03 klockan 00:00.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-06-03, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skippa resan!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Undrar om nån av er har rest med detta bolag?! Allt man vill är ju bara att komma ner och bo bra..så.. ja..ni förstår nog vad jag menar.
Jag har inte reste med dem, men de har funnits sedan år 2000, så det verkar ju vara ett bolag som funkar att resa med. Känner ingen som har rest med dem heller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT