Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-13, 14:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Vi längtar till Italien

Till Sicilien.

Tisdag afton den 13 Oktober. Våra ränslar äro nu packade inför resan till Sicilien. Ränslarna är fyllda med såväl förhoppningar som Birgittas sudokuhäften och garnnystan . Arne har packat ett antal E-böcker på Laptopens SSD-hårddisk. I morgon vid lunchtid flyger vi från Umeå till Arlanda att ta en övernattning på First Quality Hotel Arlanda inför torsdagens avfärd till Sicilien.

Vi far nu den 15 Oktober till Sicilien för en åttadagarstur med norsk färdledare. Reseföretaget heter Jörns Resor, och har ställt lagstadgad resegarnti via Kammarkollegiet. Via det särskilda skattekontoret har vi erfarit att alla skatter och avgifter betalts genom åren. Företaget etablerades 1986.

Jörns resor har en egen hemsida på nätet. Jörns Resor har därtill ett förnämligt system med ”whispers” dvs att alla deltagarna får varsin mottagare så att vi kunna höra guidens röst även om vi befinna oss femtio meter bort. Vi behöver alltså icke flockas runt guiden.


Alltså bokade vi oss varsin resa redan i Januari 2015 för en tur till Sicilien.
Informationen kom via en liten folder i vårt husorgan ”Västerbottens Folkblad” . Resan är ej helt billig, 13.200 Sek pp, men då ingår flygresan Arlanda- Sicilien tor samt en åttadagarsresa i turistbuss runt Sicilien med kunnig norsk guide. Frukost- och middagar på fina Hotel ingår i konceptet liksom entréavgifter etc.

Ingen av oss har tidigare besökt Sicilien. Arne ,med ett stort krigshistoriskt intresse hoppas få besöka museet med info om de allierades invasion på Sicilien sommaren 1943. Birgittas intresse av detta museum är emellertid svagt som vinden…


Vår guide är ordentligt påläst avseende såväl konst, kultur som historia rörande Sicilien. Tidigare resenärer giva höga betyg till guiden. Vår guide heter Tom Birkeland, och har en mångårig erfarenhet av Sicilien.


Vi fingo även rabatterat pris på Quality Hotel Arlanda via Jörns Resor.
600 Sek för dubbelrum i stället för listpriset 1500 Sek.

Flygresan sker med Air Berlin med planbyte i Berlin innan vi landar i Catania på Sicilien på torsdagens afton.

Avslutningsvis, det här med Reggio di Calabria. Arne trodde att Sicilien tillhörde Reggio di Calabria, men så är det icke. Sicilien bildar en egen italiensk region, oaktat det bara är ett 2 km smalt sund som skiljer Sicilien från fastlandets Reggio di Calabria.

Vi avser skicka snabbdagbok över våra upplevelser även denna resa i Arne och Birgittas hörna på forumet.

Kortprogram
Dag 1 Flyg till Catania. Buss till Aci Trezza.
Dag 2 Utflykt till Etna, vidare till Taormina med besök i grekisk-romerska teatern.
Dag 3 Utflykt till Siracusa med besök i Arkeologiska parken.
Dag 4 Buss till Agrigento. Besök Romerska Villan i Piazza Armerina och Tempeldalen.
Dag 5 Buss till Palermo. Vinprovning i Marsala. Besök i Erice.
Dag 6 Rundtur i Palermo med besök i Palatine-kyrkan. Besök i Monreale.
Dag 7 Buss till Aci Trezza. Besök i Cefalù. Tillfälle till bad.
Dag 8 Buss till Catania. Flyg hem.


Arne och Birgitta

Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-13, 15:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Låter härligt!! Fint program..

Punkt sju har en extra speciell punkt Tillfälle till bad.....det får ni ju inte missa

Ha en jättefin resa!

Lissi - snart på G igen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-13, 15:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Lissi, tillfälle till bad sista dan. Så jag har packat badkläder. Men det är en fin pool på det hotellet. Med havsutsikt, så det blir kanske i havet också.
Nu är jag riktigt taggad!
Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-13, 15:15
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Trevlig resa, spännande program.
Själv åker vi till Dubrovnik på söndag, vi var dit 1978, så det blir också spännande.

Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-13, 15:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Birgitta, det låter jättehärligt alltihop!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-13, 17:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Vilket lockande program. Den resan hade jag gärna åkt på. Ska bli spännande att höra vad ni tycker om maten. Italiensk mat är nog det bästa jag vet. Oso buco, carne al tonno och alla andra läckerheter.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-13, 17:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vi längtar till Italien


Ønsker dere f i n e opplevelser på Sicilia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-13, 18:18
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Låter underbart Arne & Birgitta.. Sicilien har jag aldrig varit till.. men har alltid lockat mig...

Trevlig resa!!

Sunny, som njuter för fullt på Hydra...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-10-13, 19:27
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Härligt! Jag reser också till Italien i morgon - men redan på morgonen. Synd, annars hade vi setts på planet till Stockholm. Min resa inte lika lockande som er, eftersom jag reser i jobbet och spenderar all min tid i konferensrum... Men hoppas på en god pizza i vart fall! Buon viaggio!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-10-13, 19:34
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Vill också önska er en trevlig resa! Håller tummarna att det kanske kan finnas ett och annat krus vitt att dela på även i Italien...

MVH zakka
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-10-13, 19:58
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Bra tidpunkt att resa till Sicilien; temperaturen är mer lagom så här års för den som inte vill smälta bort på en badstrand.....
Jag ser fram emot era rapporter och önskar er en härlig resa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-10-13, 23:07
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Önskar er trevlig resa,verkar vara ett intressant program.
Jag firade min 60-årsdag på Sicilien,11 år sedan nu,bodde hos goda vänner i Bagheria,en stad som ligger mellan Palermo och Cefalu.Mycket intressant att få leva mitt i det vardagliga livet i en stad som då iallafall styrdes en hel del av Maffian.
Gick bla till "vintappen"med våra 5-l glasflaskor och tankade i vin,precis som när en tankar bilen,kostade ~1Euro/liter.
Vi var både till Palermo och besökte kyrkor och matmarknaden och till Cefalu för en härlig dag på stranden.
Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-10-13, 23:17
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Även jag önskar en trevlig resa, och har stora förhoppningar om det, efter att ha läst ert dagsprogram.

Var på Sicilien för två år sedan, och gillade det . Med notan kom ibland en iskall Limoncello, bra för matsmältningen . Numer har vi en flaska i frysen....

Vi bodde i Lethojanni, precis nedanför Taormina, där vi besökte den Grekiska teatern i stekhet sol. Ni får nog bättre temperatur.

Vi hyrde inte bil, trafiken var inte att leka med . I stället tog vi tåg dels till Messina, och dels till Siracusa.

Ni hinner med ännu fler intressanta platser, och som sagt det finns ett och annat krus vitt där också.

Abi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-10-14, 00:08
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Vi längtar till Italien

En riktig upplevelseresa!
Ha det så härligt.
//
KR
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-10-14, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Vilken spännande resa ni ska göra. Grattis!

Ska bli kul att följa er i fotspåren, framförallt under dag två: Utflykt till Etna, vidare till Taormina med besök i grekisk-romerska teatern.

Jag har alltid velat se Etna!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-10-14, 09:56
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Vi åkte från Umeå till Arlanda 11 september 2001. Några timmar efter terrordåden i USA. På Arlanda var det fullt pådrag med poliser med gevär och hundar. Alla flyg till USA var inställda. Morgon efter skulle vi till Sicilien. Vi visste inte om vi skulle komma iväg. Men Efter Stor SÄKERHETSKONTROLL Kom Vi Iväg. Vi bodde i Giardini Naxos alldeles vid stranden och när vi tittade upp från balkongen såg vi Taormina.Det var nog en av de trevligaste resorna som vi gjort. Utflykter och god mat. Har tänkt åka tillbaka någon gång. Ni kommer att få det helt underbart.
Majken
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-10-14, 10:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Härlig resa säkert! Var ju själv på rundresa med buss på Kreta ifjol och det var en fin och upplevelserik resa. Ett bra sätt att resa på om man själv inte kan eller vill köra bil, dessutom är en kunnig guide alltid ett stort plus. Visserligen kan man inte på samma sätt bestämma över sig själv som när man är på helt egen resa, men det vet man ju i förväg och i stället får man andra upplevelser.

Ha en fin resa!

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-10-15, 09:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 15 Oktober. Berlin/ Tegel

Torsdag 15 Oktober. Berlin Airport.

Efter gårdagens behagliga flygresa från Umeå till Arlanda landade vi vid pass halv två. Skyttelbussen till Vårt Hotel, Quality Hotel Arlanda avgick vid tvåtiden. Resan till Hotellet tog sådär tio minuter.

Detta Hotel är beläget i ett gigantiskt köpcenter där ICA Maxi bildar stommen, och ett stort antal restauranger och butiker flockas på de breda innestråken.

Vi fick vårt rum på våningsplan fyra. Ett propert rum där inget av bekvämlighet fattades. Vid sextiden på aftonen, efter sedvanlig siestavila stegade vi ner till Krog Euro att spisa middag. Vi hade sett på Hotellets meny att där var priserna väldigt höga, därav valde vi denna lilla krog i köpcentret.

Vi fick varsin fläskfilé med tillbehör samt ett glas vin till Birgitta och en öl åt Arne. Notan strax över 300 Sek.

Vid pass åttatiden åter upp till vårt eminenta hotellrum att natta oss i de sköna sängarna. Treglasfönstren borgade för att intet oväsen från flygtrafiken kunde tränga in.

Vi tog en okristligt tidig frukost på Hotellet. En frukost som icke saknade något en morgonhungrig resenär kunde önska sig. Överdådigt var bara förnamnet.
Vid pass klockan 05.00 äntrade vi skyttelbussen för färden åter till Arlanda och terminal två, varifrån Air Berlin skulle avgå klockan 06.30.

Vi fick en lugn och skön resa till Berlin där planbyte skulle ske för den vidare färden till Sicilien. Vi har innemot tvenne timmars paus på Airport.
Resan till Berlin avklarades på 1 tim 20 minuter.

Arne iväg till den stora cafeterian i transithallen att inhandla kaffe. Han frågade servitrisen ”Was fur ein spezialität ist das” och pekade på en läcker kaka.
Svaret kom kobrasnabbt. ”Das ist ein Berliner” Uppenbarligen en specialitet berlinarna gillar. Till smak och konsistens påminde den om en grekisk Baklava.

Vädret här i Berlin är ruggigt med regn, dis och blåst. Vårt flyg till Catania ska avgå 10.15 så vi har gott om tid här.


Arne och Birgitta




Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-10-15, 10:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Tack för den rapporten. Hoppas resan fortsätter lika smidigt och sen är ni framme och redo för allt nytt!

"Berliner" är det det som brukar kallas berlinermunk? Eller har jag fel, för att det skulle påminna om baklava tycker jag låter lite konstigt.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-10-15, 10:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Låter som fantastiskt fin (=tidig) frukostservice eftersom ni han inta den innan ni klev på bussen kl 05.00. Hur tidigt fanns den tillgänglig? Och bra skyttelservice till flygplatsen. Låter som ett hotell värt att notera för ev framtida behov.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT