Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2007-04-20, 14:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Akvarellkurs på Folegandros

Jag vill gärna berätta om en underbar vecka jag hade på Folegandros 1997.

Hösten 1996 upptäckte jag en annons i tidningen Vagabond om akvarellmålningskurser i Grekland. Jag skickade efter broschyren och läste i den att det fanns en mängd olika kurser. Inte bara aqvarellkurser utan också dans, dykning, matlagning, olivskörd, m.m. Kurserna leds av Anne och Fotis Papadopoulos, som bor i ett hus i Chora på Folegandros. Anne är från Danmark och Fotis är från Grekland. De har haft kurser på sin ö sedan 1984. Kurslängden kan man välja på en eller två veckor.
Jag anmälde mig till en aqvarellkurs som skulle vara från den 3-9 juni 1997. Pengarna skulle sättas in på ett konto i Danmark. I priset som var 1.600 kronor ingår undervisning, logi, föredrag och utflykter. Mycket prisvärt. Jag beställde också flygresan och skulle åka med Apollo till Santorini.
Det var en otroligt häftig upplevesle att sitta i de små gränderna i Chora och måla. På kvällarna var vi många som åt vi tillsammans såväl kursdeltagare och kursledare, som vänner och bekanta till Fotis och Anne. Vi var även på en vinkällare som heter Isabels vinkällare och ligger inne i själva fästningsmuren. Dit kom också greker med sin musikinstrument och vi sjöng med i deras sånger. En av kvällarna blev vi bjudna hem till Anne och Fotis på Lammstek.
Vare sig man åker ensam eller med sällskap är det här ett verkligt annorlunda och underbart sätt att uppleva en grekisk ö och dess befolkning. Jag har inte haft tillfälle att göra detta igen, men någon gång vill jag gärna vara med på olivskörden i oktober. Anne och Fotis har en hemsida om sina kurser, är det okey att ange den här?
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT