Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-14, 23:23
KaJo KaJo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 3
Standard Båtar mellan Fourni och Lipsi?

Vi tänkte försöka ta oss mellan Fourni och Lipsi i mitten av juli men kan inte hitta några båtförbindelser på GTP:s hemsida mellan öarna. Är det någon som vet om det finns förbindelser och i så fall hur ofta? Måste man kanske ta sig först till Patmos för att sedan byta till Lipsi?

Hur är Fourni och Lipsi för barnfamiljer (har två pojkar på 8 och 11)? Vi har tidigare rest runt i Kykladerna och där har det kryllat av andra svenska barnfamiljer så barnen har fått många nya kompisar på stränderna. Jag har fått för mig att det inte är lika många svenskar som reser runt på Egeiska öarna och Dodekaneserna eller har jag fel?

En som längtaaaaar..........

/Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-15, 06:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Fourni och Lipsi?

Måste man kanske ta sig först till Patmos för att sedan byta till Lipsi?
- Ja, det stämmer. Alternativt till Samos och Pythagorion.

Jag har fått för mig att det inte är lika många svenskar som reser runt på Egeiska öarna och Dodekaneserna eller har jag fel?
- Nej, du har alldeles rätt. Många skandinaver till Samos men inte så många som fnattar runt bland de egeiska öarna. Längre avständ, sämre tvärförbindelser och ordentligt olika öar inbördes, kan vara delar av förklaringen.

Annars, stanna på Ikaria, slår bl.a. Parga med hästlängder. Har bl.a. en endemsik blomma, en sippa, heter det så?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-15, 09:08
bengan bengan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Båtar mellan Fourni och Lipsi?

Förra sommaren åkte vi från Fourni tidig morgon till Samos stad med färjan från Pireus. Taxi till Pythagorio och snabbbåt på morgonen till Lipsi och Patmos. På fourni såg vi knappast några svenskar över huvud taget. Lipsi är lugnt och stilla en liten pärla om man bara vill varva ned, vi var där i fyra dagar träffade bara ett svenskt par i medelåldern.

Imorgon åker vi till Samos, Ikaria, fourni sen får vi se vad det blir. Vi ska vara ute i 4 veckor. Härligt !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-15, 13:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Fourni och Lipsi?

Imorgon åker vi till Samos, Ikaria, fourni sen får vi se vad det blir. Vi ska vara ute i 4 veckor. Härligt ![/QUOTE]

- Missa inte Seychellerna på Ikaria!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-15, 20:12
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Fourni och Lipsi?

Hej
Förrförra året reste vi sträckan Samos (Pythagorio)-Fourni-Patmos-Lipsi med flygbåtarna se länken;

www.diavlos.gr/samos/by-ship/hydrofoil.html

tillbaka via Agathonissi med Nissos Kalymnos.

Har inte lyckats få kontakt med dem ännu för att få en tidtabell för denna sommaren.

Det har inte varit så många skandinaviska barnfamiljer samtidigt som vi på någon av dessa mindre öar. Kanske blir det annat i sommar?

Hälsningar
Maeta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT