Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-28, 22:01
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Man är inte sämre än att man kan ändra sig...

Då har man upplevt detta som alla, inklusive mig själv, haft så mycket synpunkter på. När vi bokade resan sa jag till alla att detta är nog inget för mig men kan vara behändigt med barn. Vi skulle ändå gå ut och äta på andra ställen på kvällen hade vi bestämt, men det kunde ju "duga" dagtid när man ändå slappar runt poolen
Oj, vad fel jag hade Efter första lunchen var vi helt sålda på maten. Det fanns ALLT! Stod kockar och grillade fisk och lamkotletter mm. Hur mycket grönsaker som helst, grekiska ostar, grekiska rätter som briam,dolmades mm mm ... Till och med vinerna var helt ok
Middagen var i samma anda...kockar som lagade och allt fanns, sen frukosten likaså... man åt och drack hela tiden
Efter två dagar försökte jag komma på något jag möjligen saknade och kom då på att jag saknade calamares. Samma kväll fanns även det på buffén... Ni som gillar efterrätter och godsaker ni skulle tro att ni hamnat i paradiset
Bufférätterna ändrades hela tiden så man behövde inte äta likadant en enda måltid om man inte ville.
Vi räknade ut att flyg och boende nästan blev gratis om man räknar med allt man åt och drack
Naturligtvis är det ingen idé att ha AI om man ska flänga runt och göra saker hela semestern men om man som vi nu bara skulle sola, bada, vila, läsa, äta...då kan jag verkligen rekomendera detta. Vi gjorde knappt åt några pengar alls utöver vad resan kostade...det mesta av euron vi hade med är med hem igen
Min nästa resa är beställd och blir raka motsatsen...litet hotell, lägenhet, utan barn osv men jag kommer garanterat åka på AI någon mer gång.
För er som undrar så bodde jag på Atlantica Princess på Rhodos

Malin

Senast redigerad av nilam den 2009-05-28 klockan 22:43.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-29, 11:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: AI-semester

Jag kan köpa ditt resonemang och vi provade själv på Ai för första gången på Teneriffa i år och blev också positivt överraskad.

Dock så kommer vi aldrig att ha AI i Grekland för oavsett hur bra maten är kan det aldrig ersätta känslan av att glida in med förväntningar på en mysig taverna.

Det är en aspekt som jag inte gillar med AI, och det är att det kan slå småföretagandet i spillror om man ser krasst på saken.

Säg att en liten ort har 5 tavernor. Ett jättekomplex börjar med AI på orten. Frågan är då vad som händer med dessa tavernor?
Då kanske någon säger: Jo, men komplexet ligger en km därifrån.
Undrar ändå om inte detta med AI kan vara till nackdel för lokalbefolkningen på vissa platser?
Det är ju liksom en annan infrastruktur i grekiska övärlden.

Senast redigerad av ricky den 2009-05-29 klockan 11:33.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-29, 11:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: AI-semester

Ricky- nu hänger jag inte med riktigt
Vad är det som skiljer Teneriffa från Grekland i infrastrukturen?

Jag har aldrig prövat AI varken på Teneriffa eller i Grekland, men det du skriver om småföretagandet gäller nog oavsett var i världen det är AI.

Skall jag åka på en ren sol- och slapparresa då kanske jag kan tänka mig en AI resa, men tror inte att jag är mogen för den typen av resa ännu.
Förstår samtidigt mycket väl att det är ett perfekt sätt för barnfamiljer (och övriga) att veta hur mycket resan går på totalt.

Har nog aldrig tidigare läst en så lyrisk beskrivning av AI Malin, kul att ni var nöjda. Dessutom läser jag den före lunch, magen kurrar
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2009-05-29 klockan 12:25.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-29, 15:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: AI-semester

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Säg att en liten ort har 5 tavernor. Ett jättekomplex börjar med AI på orten. Frågan är då vad som händer med dessa tavernor?
Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Undrar ändå om inte detta med AI kan vara till nackdel för lokalbefolkningen på vissa platser?
Jo, det tror jag. Jag läste en artikel för ett tag sedan (tyvärr minns jag inte var) där man redogjorde för en undersökning som visade att ett stort AI-komplex som etableras på en mindre ort "slår ut" flera mindre restauranger på orten. Och det gäller oavsett om det är på Teneriffa eller i Grekland, Västindien, Thailand etc.

/kimmen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-29, 16:44
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: AI-semester

Missförstånd!
Givetvis pratar jag inte om infrastrukturen när jag nämner att vi inte vill ha AI i Grekland.

vi är inte alls imponerade av maten på Kanarieöarna varpå det går alldeles utmärkt att ha AI.
Men i Grekland med all den goda maten och dessa fantastiska tavernor som man går miste om när man har AI. Därför är det ointressant i just Grekland för oss( hänger ni med, annars tar vi det igen) Då har vi utelämnat den etiska/moraliska aspekten om det nu finns en sådan? Men frågan är absolut värd att tänka på tycker jag.

Här "fairtradar" vi och betalar extra pengar till banan o kaffeodlare men vi glömmer bort de som bor runt knuten. Mina svärföräldrar har det gott ställt och månar o hjälper många ensamma o fattiga. De brukar säga, Varför ska vi skänka pengar utomlands när vi har så många i nöd i vårt eget land.

Visst är det jättesynd om många invandrare och flyktingar, men de som lyckas komma till Sverige fångas ändå upp ganska bra av vårt skyddsnät, men man tar för givet att vi "etablerade svenskar" har det gott ställt ( för att göra en långsökt parallell) Vi var ute och cyklade jag o sambon förra helgen. Vi kom på en grusväg där vi hjälpte en gammal man hem som fick solsting för några år sedan. Sambon såg en dam på gården och stannade till. Sambon frågade henne om farbrorn vi hjälpte hem för nåt år sedan. Då började damen förtvivlat att gråta strida strömmar och förklarade att han gick bort(dog) i april i år. Efter några minuter så drog hon hela historien om hur dåligt ställt hon har det och att hon inte kan inte klara hus och hem (hon var pigg o bara 65 år) och att hon nästan svälter ihjäl. Det var så fruktansvärt hjärtskärande att se och höra så jag tog min cykel och cyklade bort till ICA-maxi och köpte några stora kassar till henne med mat, kanelsnäckor och svenska jordgubbar o annat gott.

Lite så är det kanske här också i denna tråd? Vi tar för givet att de klarar sig bra i Grekland men där är många som lever fattigt. Ibland på semestern i Grekland så köper vi mindre fräscha matvaror av dessa stackars försäljare som ställer sig mitt ute i bushen vid vägkanten och hoppas sälja till turisterna. När vi kommit en bit bort så slänger vi bort det vi köpt.

Senast redigerad av ricky den 2009-05-29 klockan 17:06.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-29, 16:50
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: AI-semester

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag läste en artikel för ett tag sedan (tyvärr minns jag inte var) där man redogjorde för en undersökning som visade att ett stort AI-komplex som etableras på en mindre ort "slår ut" flera mindre restauranger på orten. Och det gäller oavsett om det är på Teneriffa eller i Grekland, Västindien, Thailand etc.
Kanske i Jennie Dielemans utmärkta bok från i höstas ”Väkommen till Paradiset: reportage om turistindustrin”?

/Thomas
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-29, 16:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: AI-semester

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Missförstånd!
Givetvis pratar jag inte om infrastrukturen när jag nämner att vi inte vill ha AI i Grekland.

vi är inte alls imponerade av maten på Kanarieöarna varpå det går alldeles utmärkt att ha AI.
Men i Grekland med all den goda maten och dessa fantastiska tavernor som man går miste om vid AI( hänger ni med, annars tar vi det igen)
Jag tänkte mer på att de restaurangdrivande spanjorerna blir lika drabbade som de greker som driver tavernor blir, och den uppfattningen är väldigt svår att ta ifrån mig
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-29, 17:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: AI-semester

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
.

vi är inte alls imponerade av maten på Kanarieöarna varpå det går alldeles utmärkt att ha AI.
Men i Grekland med all den goda maten och dessa fantastiska tavernor som man går miste om vid AI( hänger ni med, annars tar vi det igen)
Fast vi känner verkligen inte att vi "gick miste" om någon bättre mat. Eftersom jag alla andra greklandsresor de senaste 30 åren har ätit på tavernor och aldrig haft mat på hotellet tidigare så vet ju även jag vad jag pratar om
...och jag kan säga att det inte är ofta jag fått bättre mat på tavernor.
Nu var det ju dessutom så att det till största delen serverades just grekisk mat på detta hotell, det var bara frukosten som var nån blandning av engelsk/amerikansk

Malin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-29, 17:17
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: AI-semester

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Fast vi känner verkligen inte att vi "gick miste" om någon bättre mat. Eftersom jag alla andra greklandsresor de senaste 30 åren har ätit på tavernor och aldrig haft mat på hotellet tidigare så vet ju även jag vad jag pratar om
...och jag kan säga att det inte är ofta jag fått bättre mat på tavernor.
Nu var det ju dessutom så att det till största delen serverades just grekisk mat på detta hotell, det var bara frukosten som var nån blandning av engelsk/amerikansk

Malin
Jo, vi har också serverats underbar mat på halvpension i Grekland.
Oavsett hur strålande bra maten är så kan det aldrig ersätta känslan av strosa runt i en timme för ahitta kvällens mysiga taverna, ofta med levande musik ( Det tycker inte vi alla fall)

Vi bodde väldigt bra också på Teneriffa när vi hade AI. Det var ofantliga mängder med mat och varje kväll hade de olika teman som : Italienskt, karibiskt, mexikanskt mm. Fast det var ett stort utbud av fin o god mat så valde vi ändå att äta antingen frukost, lunch eller middag någon annanstans fast vi hade AI.
När vi är på semester så äter vi högst 3 gånger på ett o samma ställe.
För oss är det lite av tjusningen att hitta den perfekta tavernan, och det gör man nästan varje kväll

Tur att vi tycker olika, annars hade det bara funnits AI
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-29, 19:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: AI-semester

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Det är en aspekt som jag inte gillar med AI, och det är att det kan slå småföretagandet i spillror om man ser krasst på saken.

Säg att en liten ort har 5 tavernor. Ett jättekomplex börjar med AI på orten. Frågan är då vad som händer med dessa tavernor?
Vi har ju diskuterat AI ett antal gånger. Jag har ju varit inne och gläfst åt alla håll i vanlig ordning...

AI har sin plats för vissa i vissa situationer. Och det var ju bra att det fungerade så bra för Malin. Jag är personligen vare sig för eller emot AI. Det finns. Acceptera det. Jag har faktiskt åkt på AI för ca 100 år sedan när vi ibland var nere i gamla Jugoslavien på skidresor... Fungerade perfekt!

Men jag hade inte åkt så till Grekland idag bl a för det passar inte mitt sätt att resa eller min sociala situation. Men sådant kan ändras...

Att det påverkar infrastrukturen på orten är helt klart. Men måste det vara helt av ondo? Som jag försökte klargöra tidigare så ska varor och tjänster produceras och levereras lokalt i samma omfattning oavsett om det är till AI eller Tavernan... Den enes död är den andres bröd... För att vara krass.

Och strukturomvandlingar i samhället händer hela tiden. Det är en ständigt pågående process. Spelar det någon roll om slaktaren levererar till Tavernan eller AI? Spelar det någon roll om Tavernan lägger ner och servitören börjar jobba på AI i stället. Vi kan beklaga att Tavernan försvann, men han har har samma jobb fast på ett annat ställe.

Man kan inte säga att jag vill inte åka AI för då kanske Tavernan runt hörnet måste lägga ner. Det som händer då är att AI-anläggningen kanske måste sparka en servitör i stället eftersom de förlorar intäkter... Pest eller Kolera? Och vad önskas dricka till...?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hela inlägg 5.
Du har all min beundran. Jag önskar att jag hade möjlighet att ställa upp för andra på det sättet. All Heder.

Skulle vi ta den yttersta konsekvensen av den påverkan "vårt" resande till Grekland har skulle vi i stället stanna hemma och skänka reskassan till de som behöver det ännu mer. För Grekland är idag ett tämligen välmående land trots allt. Visst finns det fattigdom och hemlösa. Det finns det här hemma också. Och det ökar... Och så finns det de som har det mycket, mycket, mycket värre...

Det kanske kan vara en liten väckarklocka att försöka se det ur det perspektivet...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT