Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-25, 22:12
E.L E.L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 9
Standard Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Hej

Nu har vi nog bestämt oss för Halkidiki i sommar. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Vi ska åka med vår dotter som blir 2 i höst samt med mina föräldrar. Någon som bott på ovan nämnda hotell? Bra/dåligt?

Tacksam för svar!

Mvh E.L
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-26, 17:33
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Jag har inte bott på någon av de hotellen, men det låter som att det är på första benet, Kassandra.
Jag personligen tycker bättre om andra benet, Sithonia, som är mer naturskönt, lite lugnare och mer familjärt. Där tycker jag mycket om byn Neos Marmaras. Det är mysigt att ha bil och åka runt till lite olika stränder, det finns ju så många fina stränder nära varandra. Kassandra är också fint.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-26, 21:17
E.L E.L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 9
Standard Sv: Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Tack! Men det finns ju inga boende på Sithonia, inte vad jag kan se. Apollo har ett ställe som är fyrstjärnigt + och det vill vi inte lägga ut pengar för. Hur kan man annars hitta bra hotell?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-26, 22:14
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Vi bodde på Kassandra Palace för två år sedan och var hyfsat nöjda. Positivt är närheten till den fina stranden och att lägenheterna var helt ok (vi bodde i den äldre delen). Nackdelen är att det är en bit in till någon stad och att frukosten var tråkig. På lördagen fanns vin på frukostbuffen, men det fanns nästan ingen färsk frukt någon av dagarna. Lite konstig prioritering tycker svenska jag, men förklaringen kan vara att det reser relativt många ryssar och polacker till Halkidiki. Kanske har de andra önskemål och prioriteringar än svenskar vad gäller frukostutbudet.

Mitt tips i övrigt är att hyra bil och utforska "mittenfingret" på halkidiki. Vi hittade en bl.a en supermysig strand på en camping där.

/Helena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-27, 21:40
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Det finns naturligtvis massor med hotell på Sithonia, men det går nog inga chartrade resor från Sverige dit. En del hotell har hemsidor, googla lite så hittar du säkert nått om du är intresserad av att boka resan och hotell separat.

Det grekiska sättet är annars att åka dit utan bokning och hitta nått när man väl är framme, då är det större chanser att få bra pris. Det kanske inte känns så kul att göra på det sättet när man åker med familjen kan jag tänka mig...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-04, 19:08
birkj birkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 1
Standard Sv: Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Hej
Vi var på Halkidiki i somras och besökte då mitten benet Sithonia. Vi flög till Thessaloniki reguljärt, men Apollo har flygstolar. Vi hyrde bil och blev hämtade av biluthyrningsfirman på flygplatsen hyrd via nätet. De första nätterna hade vi bokat rum (via nätet finns en bra sida om du googlar på halkidiki) hittade ett trevligt familje hotell till rimligt pris. De övriga nätterna hittade vi mycket bra boende i Nikiti, ligger ganska långt norrut på Sithonia.
Vi har tidigare öluffat under många år runt i den Grekiskaövärlden och är vana vid att hitta eget boende. Vi trivs bäst på de mindre öarna.
Vi tyckte att Sithnia var en mycket trevlig del att upptäcka, massor med fina stränder (speciell Kadiri beach) dock kan jag tänka mig att när det är högsäsong är det mycket folk och trångt både på stränder och hotell. Vi besökte Sithonia veckan före och efter midsommar. Helgerna är också väl besökta då greker från Thessaloniki kommer.
Vi rekommenderar att hyra bil, vi hade inte haft en så bra resa utan bil.
Att resa med barn är alltid speciellt, men det mesta beror på vad man vill få ut av sin resa och hur bekvämt man vill ha det. Man måste ju resa på barnens villkor. Vi började öluffa när barnen var 6 och 10 år men har mött familjer med mindre barn idag är våra barn stora men var ändå med oss i somras.

Hälsningar

birkj
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-11, 01:25
Ciss_87 Ciss_87 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Kassandra Palace eller Hanioti Village?

Hej!

Jag arbetade i Halkidiki förra sommaren och jag måste säga att båda förslagen är mycket bra. Det beror dock på vad ni är ute efter. Vill ni ha mer sol och bad, så är Kassandra Palace ett bra alternativ då de har en egen strand, eller hotellet ligger iaf på stranden. sen har jag hört att många tycker att deras buffe är så där. och det ligger en bit från stan, så antingen måste man ta deras gratis buss som går några gånger om dagen, eller så går man eller tar lokal bussen till Kriogigi som är en väldigt liten by, alternativt til Kallithea som är något större.

Hanioti village har oerhört trevlig personal som garanterat är engelskspråkig (Har för mig att det ägs av en australiensare, kan dock ha fel) Det har en bit till stranden och det kan vara jobbigt med litet barn, men de har dock en väldigt fin pool! Här är buffeerna helt underbara.

Det beror som sagt på precis vad du vill. Är det stad eller bad?

Mvh Cecilia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT