Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-30, 09:33
MILO MILO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Vilka öar ihop med Milos?

Hej

Vi har nu bestämt oss för att resa till den grekiska övärlden i september i år
Nu skulle vi behöva er hjälp med förslag på öar som skulle fungera att kombinera med Milos.
Vi kommer till Milos 9 september och funderar på att vara där några dagar för att sedan besöka 2 öar till på vår 2 veckors resa.

Vi är två familjer med barn mellan 7-10 år som älskar bad.
Har sökt runt en hel del men tycker det verkar vara dåliga förbindelser från Milos, stämmer det?

Tacksam för tips, förslag och vad man bör tänka på.

//MILO
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-01, 12:08
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Vilka öar ihop med Milos?

Hej, vad sägs om att kombinera Milos med Sifnos och Serifos. Två närbelägna öar som har fina bad. Jag har visserligen inte varit på Serifos men har läst en del om ön som verkar ha fina sandstränder och en mkt vacker chora. Sifnos har jag varit på och den ön föll oss väl i smaken. Bodde i hamnbyn Kamares, riktigt pangboende, Pension Simeon (trodde jag stället hette) där vi hade en ordentligt terass på 20 kvm med slående havsutsikt. Mkt långgrund sandstrand, men åk gärna runt på ön (vi hyrde två vespor med barnen sittandes där bak och besökte flera andra stränder och byar på ön).

Lycka till med ö-val och ha en härlig ö-luff!

/Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-01, 13:44
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Vilka öar ihop med Milos?

Hej

Sifnos är ett bra förslag. Kamares har en härlig sandstrand. För min del skulle jag nog välja någon av de mindre orterna, som Platis Gialos som också har en härlig strand. Härifrån är det sedan inte så långt att ta lokalbussen upp till huvudstaden Apollonia på kvällarna för att strosa i gränderna.

Ön Folegandros är underbart vacker, men kanske inte ett alternativ om man har barn. Något mer pittoreskt än Folegandros Chorà får man annars leta efter.

Kanske skulle Paros passa er bättre. Här är mer liv och rörelse, ön har många båtförbindelser, hm...med tanke på dåliga väderförhållanden som kan slå till i september månad. Hade nog valt att bo i Naoussa, som är en underbar liten plats ett par kilometer från hamnstaden Parikia.

Antiparos är också härligt för barn med sin långgrunda härliga strand.

Vill ni har mer utförligare tips så maila mig gärna.
Hälsningar Marielouise
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-03, 20:37
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Vilka öar ihop med Milos?

Hej, vi åker också till Milos i september. En vecka före Er. Har rest runt bland Kykladerna i 15år men missat Milos. Vi kombinerar Milos med Sifnos och slutar på Paros och Naxos. Det är alltid bra att vara de sista dagarna på en ö med många förbindelser till Aten (jag förmodar Ni flyger via Aten) såsom färjor och flyg. Tyvärr
är det inte så bra båtförbindelser mellan Sifnos och Paros/Naxos, men med lite marginaler till hemresan så brukar det gå bra. Någon tillförlitlig turlista för färjorna i september finns ännu inte.
Självklart skall Ni åka någon gång till Folegandros och Amorgos en gör det då gärna med Santorini som avslutning, även den ön har bra båtförbindelser och flyg.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-03, 21:17
MILO MILO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Vilka öar ihop med Milos?

Hej

Tack för tipsen.
Sifnos kanske kan vara ett alternativ, verkar vara bra förbindelser med Milos.
Går det att avsluta på Naxos/Paros hade det vart kanon.
Men som RUJO skriver verkar förbindelserna med Naxos/Paros vara lite dåliga.
Är det någon som vet om/när det går båtar från Sifnos till Naxos/Paros eller om någon vet när båttiderna på GTP är uppdaterade för september.

Tack på förhand.

//MILO
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT