Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-11, 12:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Hemma från Kreta

Nu är jag hemma igen sen i går morse, efter tre härliga och omväxlande veckor på Kreta, denna fantastiska ö.

Jag är så nöjd med resan men de sista tre dagarna infann sig en viss "mättnad" på att leva turistliv. Denna resan var f ö första gången jag inte ens lagat frukost!
Vi bodde i Nea Chora på ett charmigt, lite småslitet hotell, Posidonio, med urgulliga ägare men tråkig frukost. . Den där ni vet med bröd, ost, skinka , apelsinsaft, tomater och hårdkokta ägg. Apelsin fick man också. Jag äter inte bröd så jag tog ägg, tomater och apelsin och kaffe.
Vi trivs jättebra i Nea Chora med så mycket att se runtom genom långa promenader.
Några stranddagar blev det också i skuggan under parasoll.....5 euro för stolar och parasoll längs hela stranden, med tillgång till tavernornas toaletter och ibland lite bjudmelon på stranden. WiFi överallt.
Nea Chora har så bra tavernor och låg prisnivå! Favorit denna gång blev To Magazaki.

Tre heldagar hyrde vi bil och gav oss österut till Iraklio, där vi bara stannade 4 timmar. Det var 37 grader så det blev för varmt att promenera runt. Vi fortsatte sen med korta stopp i Ag. Nikolaos och Elounda bort mot Plaka . Både Ag. Nikolaos och Elounda lämnade oss helt oberörda. Alldeles för exploaterat och Elounda var en ren Spinalongaindustri. ALLT vi såg på vårt stopp i hamnområdet syftade på ön.
Vi fann ett jättetrevligt boende mellan Elounda och Plaka på en höjd med Spinalonga i blickfånget från balkongen. Villa Tasmania hette boendet som ägdes av en australienfödd grekiska och hennes man. En stor härlig pool hade de också med fantastisk utsikt, som vi svalkade oss i på kvällen!
Dagen efter var det till Plaka och Spinalonga vi begav oss...Första turen ut från Plaka och vi var endast ca 20 personer med. En härlig dryga timme fick vi ensamma på ön innan 5-6 fullastade båtar kom med hundratals människor med guider som intog ön. Hur DE skulle kunna se något och kunna ta foton är en gåta.
Jag förundrades dock att inte husen var mer underhållna och utmärkta med vad de användes till som t ex sjukhuset mfl byggnader. Man tjänar så otroligt mycket pengar på denna Spinalongaturism så man borde göra lite mer av det tycker jag. Inte något konstlat utan mer info längs vägen.
Övriga stopp på resan var Ierapetra, för lunch och trevlig lång promenad, en stad vi kunde återkomma till. Mirtos var lite småmysigt men vi stannade inte så länge i blåsten. Gick bara på gatorna en stund och tittade ner bland strandtavernorna. Sen åkte vi till Zaros i bergen för övernattning. Vilken häftig by! Vi bodde på Keramos som var som att bo å ett "folkloremuseum". Maten på kvällen på taverna Veggera var häftig! Det passade oss bra att inte behöva välja mat och dryck, allt kom bara in och GOTT var det!! Billigt också! Sju rätter inkl vin och bjuddessert för 24 euro för två!

Dagen efter, efter makalös frukost med hälften kvar i medskickad doggybag åkte vi till Matala och gud bevare mig vilket tivoli! Förutom att se grottorna var det inget som tilltalade oss....Det blåste otroligt! Vi stannade också i Ag.Galini för lunch på en liten taverna lite avsides. Hur mysig som helst och maten kostade nästan inget alls....
På väg hem över bergen mötte vi ovädret. Blåst hade det gjort hela tiden men nu kom regnet.
Väl i Nea Chora igen så hade vi sämre väder ett par dar med riktig ordentlig blåst.... nästan alla solstolar staplades upp för att inte blåsa bort eller tas av vågorna. JÄTTEMYSIGT är det med dessa väderväxlingar tycker vi.

Sen kom finvädret tillbaks igen dock med lägre temperaturer och vi njöt både lite strand och långpromenader på milen eller mer. Vi tog också bussen en eftermiddag för att gå uppe i övre Platanias...Där är så stilla och det är fin utsikt.

Efter två veckor åkte Claes hem och jag tog bussen till Paleochora. Det var jättefint väder där hela tiden, mycket bättre än det var på norra sidan hörde jag. Jag bodde jättebra och så FINT på Glaros med superfin frukost. Man kunde välja på Cretan eller Continental. Jag vandrade en morgon till Gialiskari för morgondopp och en annan till Grameno men där stannade jag inte utan fortsatte till Kountouras och tillbaks... Fina stenstränder fanns för dopp på väg hem.Taverna Grameno efter vägen var jättemysig för lunch.

Paleochora är mysigt, och alla är trevliga men de första tre dagarna var fortfarande packat med engelska, franska och tyska turister. Jag hörde knappt nån grekiska. Efter veckoslutet så lättade det och Paleochora kändes mer genuint. Det är nog dock ett riktigt "parställe". Jag har aldrig sett så få som verkade vara ensamresenärer någon gång. Det stör inte mig ett smack, men för andra kanske det är bra att veta.
Prisnivån var VÄLDIGT låg, maten VÄLDIGT, VÄLDIGT god och byn är småputtrig, men för mig som inte gillar att ligga på stranden de flesta timmarna på en dag blev det lite ensligt. Att gå i byn är ju snabbt gjort och sen finns liksom inget mer när man gjort vandringen åt öster och åt väster. Upp i bergen får/kan jag inte gå med knät och att sitta timmavis på en båt till och från de andra småorterna lockar inte. Jag gillade Paleochoras vänlighet och charm, men det är alldeles för litet för mig Jag är för rastlös och tröttnar också efter ett par timmar på balkongen med en god bok....Alltså ingen återvändare!
När jag kom med bussen tillbaks till Nea Chora sista eftermiddagen så kände jag bara ÅH; jag är hemma!!!
Resan avslutades med den godaste saganakin som finns på To Magazaki och sen blev jag bjuden på vin av det goa ägarparet på Posidonio innan jag tog buss till flyget. Vi har redan pratat om studio nästa år!

Sammanfattningsvis: KRETA stiger högre på favoritlistan! Det är en vacker, magnifik ö med så gästvänliga människor. Vi gillar dock Chania/Nea Chora bäst! Så mycket att se, så många genuina områden och byar i närheten att utforska och man ser nytt hela tiden.

Paleochora är en mysig lugn by med egentligen bara strandliv och tavernor att erbjuda....Bästa tavernor /cafeer är Methexis, Oinoxous och Water`s Edge café av de ställen JAG åt på. VÄLDIGT låg prisnivå! På kvällstid är hela bycentrum en enda stor taverna! Jag är glad och nöjd med denna resa och är glad att jag valde Paleochora. Men jag kommer inte att återvända.
Nu ser jag fram emot Aten och STORSTAD 3-12 november.

Lissi - som njuter av lite svalare väder....fast vi hade varmt igår!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-11, 12:45
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hemma från Kreta

Hej på dig Lissi!
Vilken trevlig resa du /ni verkarha haft.Håller med dig ang Paleochora,vi gillar små ställen sol och bad men trots att detta ju fanns så blev vi inte "frälsta"så att vi kommer att återvända dit,dock vi hade trevliga 6 dagar där.
Själva är vi nyss hemkomna från Kroatien,bodde i Srima alldeles nära Vodice,vi flög till Zadar och sen bil ~7 mil söderut.Väldigt lugnt o stillsamt,eftersäsong,men i Vodice mera liv.
Här i Boden kom den första snön igår inte utan att jag gärna skulle vilja åka iväg till lite varmare trakter........
Till Kreta som vi varit till flera gånger,kommer vi med all sannolikhet att återvända,finns så många ställen kvar för oss att upptäcka.
Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-12, 08:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Hemma från Kreta

Ja Kreta är härligt! En stor ö så där finns en chans för alla att hitta sitt smultronställe. Håller med om Nea Chora och Chania, dit kan man alltid återvända.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-12, 13:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Sen åkte vi till Zaros i bergen för övernattning. Vilken häftig by! Vi bodde på Keramos som var som att bo å ett "folkloremuseum". Maten på kvällen på taverna Veggera var häftig! Det passade oss bra att inte behöva välja mat och dryck, allt kom bara in och GOTT var det!! Billigt också! Sju rätter inkl vin och bjuddessert för 24 euro för två!
Visst är det trevligt i Zaros. Det är en av mina absoluta favoritbergsbyar. Ska nog testa Keramos nästa gång vi åker dit. Bor man på Eleonas är det ju en bit ner till byn. På Veggera har vi ätit några gånger. Måste vara en av Kretas bästa restauranger. Precis som ni beställde vi ingen mat, det kom in massor med rätter ändå, och allt var fantastiskt gott! Jag skrev om det här.

Citat:
Taverna Grameno efter vägen var jättemysig för lunch.
Även den tavernan är en av mina favoriter.

Citat:
Sammanfattningsvis: KRETA stiger högre på favoritlistan! Det är en vacker, magnifik ö med så gästvänliga människor.
Kreta växer för varje besök. Jag har till och med petat ner Tilos och Amorgos på min topplista. Nu är Kreta etta på den listan.

Tack för din utförliga rapport!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-13, 09:45
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Hemma från Kreta

Så kände jag det ochså efter vi kom tillbaka från Kissamos till Nea Chora,
"hemma" igjen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-13, 12:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
Så kände jag det ochså efter vi kom tillbaka från Kissamos till Nea Chora,
"hemma" igjen


Lissi - som har favoritlistan så här : Tinos - Kreta - Atenområdet - Tilos
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT