Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #441  
Gammal 2020-04-15, 23:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Men Masse, vore det inte bra om alla följde de restrektioner som gäller?! Detta är ju så allvarligt! Jag ifrågasätter ingenting just nu utan bara gör ALLT jag kan för att få finnas kvar här i många år till. Förlitar mig på de som kan o vet mer än "oss".
Det står för mycket på spel.
/ Kajja
Svara med citat
  #442  
Gammal 2020-04-16, 08:03
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

På vegne av alle nordmenn som overholder reiserestriksjonene, beklager jeg bruddene i påsken. Dette er helt forkastelig. Ofte dreier det seg om pensjonister, som skulle ha bedre dømmekraft. De er i risikogruppen, og de vet at Sverige har en annen måte å bekjempe smitte på enn vi. Og noen av dem har til og med blitt stoppet flere ganger. Det er mange her som egentlig er overrasket over at folk kan oppføre seg så likegyldig.
Nå har min bror som bor i Sverige, og hans familie blitt smittet. To av ungdommene valgte å gå på byen en helg før påske og dermed var det gjort.
Ungdommene gikk det jo bra med ganske fort, de voksne sliter litt mer.
Svigerinnen har hatt feber i 9 dager og skal nå til lege. Dette sier noe om hvor lite det skal til for å ramme en familie veldig raskt.
Svara med citat
  #443  
Gammal 2020-04-16, 11:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Lite här och var i denna tråd ser jag uttalanden om de här människorna som går under benämningen "alla".

Vilka ingår i "alla" ?

Jag vänder på det hela, skriver "ingen".

INGEN borde åka med kollektiva färdmedel

INGEN borde resa från en stad till en annan, oavsett syfte - påskresa, annan "onödig" resa osv. osv. osv.

INGEN borde gå ut över huvud taget

INGEN borde vara otestad, dvs. ALLA borde ha klarhet i om de bär på smitta eller inte.

Jag kan skriva om "alla" eller "ingen" i många fler varianter men orkar faktiskt inte.

Det kommer uttalanden från statsmakter, myndigheter. Vi uppmanas, krävs på att vi ska göra si eller så, SJÄLVKLART finns det ett SYFTE med detta och det är att hindra smittspridning. INGEN VET omfattningen av detta, hur många som bär på smitta men inte har symptomer. INGEN VET när detta kanske kommer att stanna av lite och saker och ting kan börja återgå till det något sånär normala. INGEN VET om det kommer en andra våg när sommaren är över och väder och temperatur blir ungefär som det har varit nu när allting förvärrades och världen gick in i ett vaccuum. För det "sägs ju" att viruset skyr sol och värme och att sommaren då per automatik ger världen en chans att gå in o något som kanske kan bli något normalt, om än temporärt?

INGEN VET om, och NÄR ett eventuellt vaccin kan finnas klart att börja användas och om det då kan bli början till en tid då hela världens befolkning (i alla fall den största delen av) kan vaccineras och vi kan börja bygga upp en friskare befolkning och utifrån det, lära vad som behöver läras för att framtiden inte ska innehålla en sådan här gigantisk kris igen. WHO har nu uttalat sig och lär ha sagt att det enda som faktiskt kommer att hjälpa världen är att ett fullgott vaccin finns tillgängligt.

Jag återkommer nu till ordet "alla". Det finns de som struntar i allt som informeras. Det finns de som inte förstår vad de ska göra. Det finns de som anser sig inte ha tillgång till, eller som inte får informationen som vi andra får. Det finns de som inte bär på smitta men ingen vet om det verkligen är så och det kommer ingen någonsin att få veta heller. Det kanske finns de som bär på smitta men faktiskt inte smittar andra? Vem vet om det är så, kanske har någon (Anders Tegnell ?) informerat om just detta?

Ordet "alla" är väldigt svårt och "alla" kommer inte att följa direktiven, råden, befallningarna eller vad det kallas? Det har också nämnts mycket i denna tråd vem som "har rätt" respektive "fel". En viss president i ett stort och stolt land i väster menar att smittan de fick, kommer från Europa. Ja, det kanske den gör och vi i Europa fick den väl från ett ännu större land långt i öster? Vem har rätt och vem har fel i alla de åsikter som kom ut när alla dessa anklagelser var det viktigaste på agendan?

Tyvärr, jag personligen tror inte att "alla" kommer att vara verkligen ALLA och det har ju visat sig i all statistik som kom ut nu t.ex efter påsk i och med att det kunde klarläggas hur många som verkligen åkte från söder om liggande län, till Dalarna, Jämtland, Öland. Siffrorna var inte 100% och vem hade förväntat sig det?

Nyligen var det ett väldigt hallå över all kollektivtrafik, inte bara i storstäderna (Stockholm naturligtvis speciellt utpekat). Det går inte att stänga kollektivtrafiken, det tror jag vem som helst förstår. Tänk på konsekvenserna, de är GIGANTISKA, onödiga att diskutera.

Jag uppmanar definitivt ingen att låta bli ordet "alla". Jag har bara reflekterat över att det tyvärr inte är möjligt för en hel befolkning att göra exakt likadant även om det kanske vore önskvärt. Inte ens för en nation ännu längre bort i öster där det vid något tillfälle tidigare i våras, stolt meddelades att antalet Corona-smittade personer var - 0 ( NOLL ).

Kan man själv som individ göra det lilla genom att följa vad som ska följas så känner åtminstone jag mig nöjd med att jag dag efter dag inte blir sjuk på något vis. Om jag eller någon annan som anser sig frisk bär på smittan? Det får jag nog inte veta eftersom jag inte får gå och testa mig. Resurserna räcker helt enkelt inte till och det förväntade sig ingen heller. Jag måste åka kollektivt till mitt arbete eftersom jag inte har något alternativ. Avstånd hålls, både av mig och andra och jag kommer att informera den som vill sitta för nära mig att vi båda borde undvika närhet. Jag måste åka och handla, hur ska jag annars överleva? Jag tillhör ingen riskgrupp, jag har av ålder och andra skäl ingen anledning att sitta i karantän. Jag måste arbeta, befinna mig på min arbetsplats. Jag kan inte jobba hemifrån, min arbetsplats har infört rigorösa bestämmelser för ALLT vi utför där och jag har...…..arbetsplikt vilket innebär att jag är tvungen att infinna mig när jag förväntas göra det.

Jag kan bara följa vad som ska följas som sagt och om inte "alla" gör samma sak så kan jag inte göra annat än att konstatera att mitt samvete i alla fall är gott.


/ Hasse
Svara med citat
  #444  
Gammal 2020-04-16, 11:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jo, men om det är utegångsförbud så spelar det ingen roll om du fiskar ensam eller inte. Du får inte leva ”som vanligt”.

Helena S
Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Men Masse, vore det inte bra om alla följde de restrektioner som gäller?! Detta är ju så allvarligt! Jag ifrågasätter ingenting just nu utan bara gör ALLT jag kan för att få finnas kvar här i många år till. Förlitar mig på de som kan o vet mer än "oss".
Det står för mycket på spel.
/ Kajja
Ursäkta! Jag är uppenbarligen dåligt insatt i exakt vilka restriktioner som gäller i Grekland. Och är man dåligt insatt så ska man kanske inte heller yttra sig i ärendet. Det var dumt av mig.

Mina tankar var baserade på vad jag tidigare i den här tråden läste och förvånades över beträffande utegångsförbud. Det var att man enligt uppgift hade infört utegångsförbud på Mykonos mellan klockan 20.00 på kvällen och 08.00 på morgonen. Det skulle innebära att det inte var utegångsförbud på dagtid. Men detta är tydligen olika från den ena ön till den andra, och av det som skrivs ovan drar jag slutsatsen att det på Kreta råder utegångsförbud under dagtid samt fiskeförbud. Det hade jag inte koll på och därav min synpunkt.

Fisk är väl ett viktigt födoämne i Grekland? Då gör väl fiskeförbudet att folk får det extra besvärligt nu? Eller hur klarar man det?

Masse
okunnig vad gäller både fiske- och utegångsförbud
Svara med citat
  #445  
Gammal 2020-04-16, 11:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hasse! Där fick du med det mesta av mina tankar som snurrar i huvudet!!
En liten detalj bara angående ordet ALLA.
Man, vi, jag använder ibland det ordet istället för ordet MÅNGA nän man göra ett påstående. Tex. -Alla vill va lediga på sommaren!
/ Kajja
Svara med citat
  #446  
Gammal 2020-04-16, 12:46
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Å jag får väl skämmas!
For till Jämtland över påsk
Vi var 4 st som satt på fjället
Långt ifrån alla turistställen.
Idag var jag till stan och handlade
nästa vecka ska jag beställa via nätet
Och får det hemkört från Coop,dom har
1 mil som gräns och det klarar vi med
ett nödrop

Pia
Svara med citat
  #447  
Gammal 2020-04-16, 14:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
okunnig vad gäller både fiske- och utegångsförbud
Grekland införde en total lockdown den 22 mars för att begränsa medborgarnas rörelse.

Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden. Man får alltså inte fiska, inte åka ut med båten för skoj skull, man får inte ens bada i havet.

Detta gäller i hela Grekland. På just Mykonos för man inte gå ut på nätterna ens med giltig anledning.

De som behöver gå ut måste fylla i ett formulär eller registrera sig online eller via sms. Om man går ut utan att ha en giltig anledning riskerar man böter på 300 €, eller ännu mer som i fallet med killen på Kreta. Om man kör bil och stoppas av polisen och inte har en giltig anledning får man 300 € i böter, plus att polisen tar nummerplåtarna i beslag i 60 dagar.

Jag rapporterar varje dag om utvecklingen i Grekland på denna sida.
Svara med citat
  #448  
Gammal 2020-04-16, 15:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Asså, Greklands svar på Tegnell - Sotiris Tsiodras, rapporteras nu vara landets mest populära person. Liksom vår alltså.



Men jag undrar bara. Ser alla epidemiloger ut på samma sätt?



/Netwolf
Svara med citat
  #449  
Gammal 2020-04-16, 17:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grekland införde en total lockdown den 22 mars för att begränsa medborgarnas rörelse.

Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden. Man får alltså inte fiska, inte åka ut med båten för skoj skull, man får inte ens bada i havet.

Detta gäller i hela Grekland. På just Mykonos för man inte gå ut på nätterna ens med giltig anledning.

De som behöver gå ut måste fylla i ett formulär eller registrera sig online eller via sms. Om man går ut utan att ha en giltig anledning riskerar man böter på 300 €, eller ännu mer som i fallet med killen på Kreta. Om man kör bil och stoppas av polisen och inte har en giltig anledning får man 300 € i böter, plus att polisen tar nummerplåtarna i beslag i 60 dagar.

Jag rapporterar varje dag om utvecklingen i Grekland på denna sida.
Oj då! Tack Janne! Det var verkligen tuffa tag!

Masse
Svara med citat
  #450  
Gammal 2020-04-16, 18:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det är ju så olika hur man räknar dödstalen i olika länder. Vissa länder räknar bara dom som har dött på sjukhus och här i Sverige räknas dom som har dött på äldreboenden och hemma också. Därför kan det bli väldigt olika siffror. Det blir stort mörkertal i alla länder. I Grekland visas det att det dör typ 2-3 varje dag, vilket jag har svårt och tro. Vilket fall som helst så hoppas jag att det vänder snart åt bättre håll i alla länder!

Riitta
Svara med citat
  #451  
Gammal 2020-04-16, 22:32
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Såvitt jag kan se så framgår det inte i artikeln om han var ensam ombord på sin båt eller om han trängdes med en massa andra. Bara att tre av hans vänner gjorde honom sällskap i en annan båt. Om han var ensam eller nästan ensam i sin båt så borde det väl inte vara något problem. Däremot skriver man att det är förbjudet att fiska under pandemin???? Märkligt! ????

Masse
Det är rätt intressant, för även om det är förbjudet att fiska, så har jag sett rätt många göra det ändå när jag var i byn för två, tre veckor sen. Äldre män, ensamma, ingen bryr sig där. Inga poliser i dessa områden. De är mest i städerna. Och vem bryr sig egentligen, de utgör knappast någon smittrisk. Så att borgmästaren fått böter för det, det låter mer som att någon kanske bara ville sätta dit honom??? Ja som borgmästare måste man nog se upp lite mer...

Grejen är att EGENTLIGEN så är det ingen strikt lockdown i Grekland. Man skickar som sagt sms innan man går ut och väljer från en lista med sex olika skäl, de olika skälen nämnde Janne tidigare. Ska läggas till att det sista skälet är TRÄNING. Träning ensam eller med en annan person är faktiskt tillåtet. Och det här är ju en term som man kan tolka lite fritt så att säga...träning är ju inte bara springa utan också cykla och i allmänhet att röra på sig. Mina barn till exempel, som jag anser behöver röra på sig, tar jag ut till stranden och springer runt och leker med, efter att jag skickat sms med nummer 6. Är det någon som kan komma och säga till mig att det inte är träning för barnen? Det enda som är viktigt i polisens ögon är att man inte avviker för långt bort från ens eget område. Man kan inte skicka sms med träning och sen sätta sig och åka en timme med bil först. De vill att man håller sig inom ens eget område. Plus att alla gemensamma områden är avstängda, såsom parker och lekparker. Barn kan alltså bara vara ute på gatan, på stranden eller uppe på nåt berg. Det är inte så lätt i Aten att hitta bra ställen för barnen men i byarna är det ju lätt som en plätt, där mina barn är nu.

En väldigt humoristisk grej som jag faktiskt upptäckt på senaste tiden, är att JÄTTEMÅNGA är ute och joggar! Alltså både yngre och äldre, det har jag ALDRIG sett i Aten tidigare, haha. Det är så uppenbart att många gör det för att få komma ut lite. Men det är ju jättebra! Nåt positivt i allt det här!

När det kommer till fiske, så är det väl antagligen förbjudet så som jag har förstått det. Men det är ju konstigt egentligen, man får ju gå ut och köpa mat, så varför får man inte gå ut och fånga sin mat själv? Är väl också mycket mindre smittrisk att åka ut och fiska än att gå och köpa fisk i affären...vissa saker är nog inte helt igenomtänkta...

Senast redigerad av Louisa den 2020-04-16 klockan 22:47.
Svara med citat
  #452  
Gammal 2020-04-17, 10:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
När det kommer till fiske, så är det väl antagligen förbjudet så som jag har förstått det. Men det är ju konstigt egentligen, man får ju gå ut och köpa mat, så varför får man inte gå ut och fånga sin mat själv? Är väl också mycket mindre smittrisk att åka ut och fiska än att gå och köpa fisk i affären...vissa saker är nog inte helt igenomtänkta...
Tack för ett mycket intressant inlägg Louisa!!!

Som framgått i mina tidigare inlägg så har jag varit konfunderad över diverse restriktioner i Grekland. Inte minst då det här med fiskeförbudet. När jag så fick svaret att det råder TOTAL LOCKDOWN i Grekland så insåg jag ju att jag var dåligt påläst i ämnet. Det var ju bara att hacka i sig att det råder utegångsförbud och därmed förbud för alla aktiviteter som bedrivs utomhus, utom möjligen några få nödvändiga saker som att handla livsmedel och medicin.

Med din information framgår att det finns sex sådana aktiviteter som är ok. Eftersom "Att fiska" inte är en av dem så drar jag slutsatsen att det är det man menar när man säger att det råder "fiskeförbud" och inte att det finns en specifikt uttalad regel som förbjuder fiske, vilket vad det som jag tyckte lät konstigt. Vad skulle det vara som gör att just fiske skulle öka smittorisken? Utegångsförbudet låter för mig som den mera troliga förklaringen. Att du sen berättar att du sett gubbar vara ute och fiska ändå bekräftar ju att allt inte är helt förändrat i det kära Grekland.

Masse
Svara med citat
  #453  
Gammal 2020-04-19, 13:55
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hej alla Kalimerianer!
Ja, mycket är sagt i den här tråden kring hur det ser ut i Grekland och om olika hanteringssätt. Tiden lär utvisa och ge svar så småningom.

Vi har några andra funderingar som jag och min man hoppas att ni har lust att återkoppla på.

1. Vi har bokat en resa till Tilos sedan flera månader tillbaka. UD har avrått från resor t.o.m. den 15 juni 2020. För vår del har vi därmed hamnat i kläm i och med att vår resa är bokad till inte så långt därefter.

Om inte UD tar ett beslut om avrådan innan slutbetalningen ska göras så hamnar vi i ett läge då vi behöver besluta oss hur vi ska hantera bokningen och betalningen.
Vi har naturligtvis betalat anmälningsavgiften om närmare 5000 kr.
Om vi avbokar nu eller inte gör slutbetalningen förlorar vi denna summa och det är ju inga småpengar direkt
Alternativet är att göra slutbetalningen (även om vi själva har svårt att tro att en resa kan bli aktuell så snart). OM Apollo skulle gå i KK är risken stor att vi då blir av med hela summan.
Vi antar att flera är i vår situation, så hur tänker ni andra om detta? Hur gör ni?

OM det skulle öppnas för resor efter den 15 juni, vilket vi egentligen inte alls tror kommer att ske, så uppkommer förstås andra frågor.

2. Kommer grekerna att vilja/kunna ta emot oss?
3. Finns det något kvar att komma till? I vårt fall på Tilos?
4. Har Grekland någon möjlighet att vårda oss om det skulle gå så illa att vi blir sjuka.

Ja, vi hoppas att ni kan hjälpa oss att tänka kring dessa dilemman.
Svara med citat
  #454  
Gammal 2020-04-19, 16:33
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Hej alla Kalimerianer!
Ja, mycket är sagt i den här tråden kring hur det ser ut i Grekland och om olika hanteringssätt. Tiden lär utvisa och ge svar så småningom.

Vi har några andra funderingar som jag och min man hoppas att ni har lust att återkoppla på.

1. Vi har bokat en resa till Tilos sedan flera månader tillbaka. UD har avrått från resor t.o.m. den 15 juni 2020. För vår del har vi därmed hamnat i kläm i och med att vår resa är bokad till inte så långt därefter.

Om inte UD tar ett beslut om avrådan innan slutbetalningen ska göras så hamnar vi i ett läge då vi behöver besluta oss hur vi ska hantera bokningen och betalningen.
Vi har naturligtvis betalat anmälningsavgiften om närmare 5000 kr.
Om vi avbokar nu eller inte gör slutbetalningen förlorar vi denna summa och det är ju inga småpengar direkt
Alternativet är att göra slutbetalningen (även om vi själva har svårt att tro att en resa kan bli aktuell så snart). OM Apollo skulle gå i KK är risken stor att vi då blir av med hela summan.
Vi antar att flera är i vår situation, så hur tänker ni andra om detta? Hur gör ni?

OM det skulle öppnas för resor efter den 15 juni, vilket vi egentligen inte alls tror kommer att ske, så uppkommer förstås andra frågor.

2. Kommer grekerna att vilja/kunna ta emot oss?
3. Finns det något kvar att komma till? I vårt fall på Tilos?
4. Har Grekland någon möjlighet att vårda oss om det skulle gå så illa att vi blir sjuka.

Ja, vi hoppas att ni kan hjälpa oss att tänka kring dessa dilemman.
När måste ni göra slutbetalningen?

Om du kan så skulle jag vänta tills slutet på april, runt den 27:e april så kommer regeringen göra en evaluering av läget och meddela specifika datum för när allt kan börja öppna än. Öppnandet kommer ske stegvis. För närvarande är allt stängt, alla hotell, alla butiker, alla skolor osv. Jag kan tänka mig att de då kommer ta ett beslut angående turismen också.

Men när det gäller turismen i år så har jag svårt att se att de bara skulle låta turisterna välla in som föregående år. Kanske att man kör nåt selektivt utval? Alltså att man bara öppnar sina gränser för de länder som inte har så många koronafall? Eller att de bara tillåter ett visst antal turister? Jag vet inte, det här är bara mina egna spekulationer.

Men ja i slutet på april så tror jag att vi alla kommer få en tydligare bild av hur det kommer bli i sommar.

Jag själv vill resa till Sverige i augusti, men vet inte om det kommer gå det heller... trist.
Svara med citat
  #455  
Gammal 2020-04-19, 17:07
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hej Mafric! Under rubriken Resa till Grekland finns det en tråd som heter Avbokat. Där kan man läsa lite om hur endel av oss har gjort och lite funderingar om resandet.
/ Kajja
Svara med citat
  #456  
Gammal 2020-04-19, 17:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu börjar man undra hur det skall gå i flyktinglägren i Grekland! Hörde på nyheterna i radion att på Chios hade en kvinna dött i Corona i flyktinglägret där :-( Då blev det oroligheter i lägret och det brändes ner en del av lägret. Man undrar ju hur man skulle känna sig och vara i ett flyktingläger nu. Instängt och utan möjlighet till att följa vad som sägs om hygien, avstånd och allt annat :-( Klart det sprider sig snabbt och inte tror jag att dom får nån hjälp på sjukhusen heller! Vet inte hur man tänker? kanske att "stäng in dom" so finns dom inte :-(

Riitta
Svara med citat
  #457  
Gammal 2020-04-19, 18:54
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Om man är journalist så borde man rapportera fakta tycker jag. Eller så gör man som Marcus Oscarsson, skapar en illusion och rapporterar eget tyckande, utan någon som helst faktainsamling.
Förr rapporterade journalister verklighet, men sedan hände något och yrkesgruppen ville ligga i framkant och valde att rapportera vad de trodde skulle hända.
Tragiskt tycker jag, och synd om journalister som tvingas gissa framtidens utfall.
Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.
Jag håller absolut med. Sveriges rapportering ligger verkligen efter och jag förstår inte varför. Typ som att Sverige inte vill ta emot information utifrån. Ett exempel är att man i andra länder sagt väldigt tidigt att även symptomfria människor kan ha corona och att även de kan smitta andra. Det har förnekats i svensk media ända fram tills för en vecka sen ungefär, och direktiven i Sverige har bara varit att de som uppvisar symptom ska stanna hemma från jobbet. Andra familjemedlemmar ska fortsätta gå till jobb / skola. Nu börjar opinionen vända. Jag tycker det är helt sjukt faktiskt.

En annan sak är att man hela tiden i andra länder sagt att det inte är säkert att man blir immun mot corona, det finns ingen garanti. Man undersöker detta fortfarande. Sverige har däremot redan från början gått på linjen att uppnå flockimmunitet, nåt som inte ens är bevisat att man kan nå med corona. Hur oprofessionellt är inte det? När WHO nu i dagarna gick ut med att det inte är säkert att man kan bli immun mot Corona, ja då går Tegnell emot dom. Emot WHO!

Så ni som inte litar på andra länders siffror och fakta och tror att de är styrda, vad kan man egentligen säga om Sverige? Sverige som inte ens litar och lyssnar på WHO, en opartisk organisation? Sverige har gång på gång visat att de struntar i WHOs rekommendationer, redan från början då WHO sa att alla länder borde testa alla misstänkta coronafall och också spåra smittan. Sverige var typ det enda landet som inte gjorde det och gav upp med smittospårningen från början. Kändes faktiskt nästan som att självaste Sverige försökte mörka antalet smittofall.

Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu.
Svara med citat
  #458  
Gammal 2020-04-19, 19:02
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg

Vi har några andra funderingar som jag och min man hoppas att ni har lust att återkoppla på.

1. Vi har bokat en resa till Tilos sedan flera månader tillbaka. UD har avrått från resor t.o.m. den 15 juni 2020. För vår del har vi därmed hamnat i kläm i och med att vår resa är bokad till inte så långt därefter.

Om inte UD tar ett beslut om avrådan innan slutbetalningen ska göras så hamnar vi i ett läge då vi behöver besluta oss hur vi ska hantera bokningen och betalningen.
Vi har naturligtvis betalat anmälningsavgiften om närmare 5000 kr.
Om vi avbokar nu eller inte gör slutbetalningen förlorar vi denna summa och det är ju inga småpengar direkt
Alternativet är att göra slutbetalningen (även om vi själva har svårt att tro att en resa kan bli aktuell så snart). OM Apollo skulle gå i KK är risken stor att vi då blir av med hela summan.
Vet inte om detta hjälper er, men läste detta i GP häromdan, angående att få pengarna tillbaka vid en ev. konkurs. Tog en bild på urklippet så hoppas det går att läsa genom att scrolla neråt
Svara med citat
  #459  
Gammal 2020-04-19, 19:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
3. Finns det något kvar att komma till? I vårt fall på Tilos? 4. Har Grekland någon möjlighet att vårda oss om det skulle gå så illa att vi blir sjuka.
Hur det är på Tilos senare beror på utvecklingen. Just nu är nästan allt stängt. Du kan se lite bilder från Livadia från i veckan här.

Om ni skulle bli sjuka på Tilos så finns det inte mycket hjälp att få där. Den lilla sjukstugan kan ta EKG, men inte mycket mer. Det finns inga falla av covid-19 på Tilos, men det kan ju komma, och ni kan ta smittan dit, om ni blir sjuka hemma.

Jag skulle nog avvakta och invänta UD, och följa vad som händer i Grekland.
Svara med citat
  #460  
Gammal 2020-04-19, 21:06
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack Louisa för svar ang. att Grekland ska informera om fortsättningen i slutet av april. Så länge kan vi absolut vänta och det kan ju vara en god indikation hur vi ska tänka kring att göra ev. slutbetalning eller inte
Vet du var vi hittar en säker källa till den informationen när den kommer?
Tack Kajja för tipset om tråden "Avbokat". Den ska vi kolla in
Tack också Simetra för urklippet om Resegarantilagen. Utifrån den så känns det verkligen INTE som vi ska ge oss på att slutbetala. Hellre förlora 4500 kr än hela summan. Även om det kommer att kännas rejältså får vi försöka tänka att alla blir drabbade i denna situation och att pengarna förhoppningsvis gör nytta för någon som behöver dem. Kanske en liten del av en lön. Som sagt, inte kul men vad ska man göra

Tack för info om vård(o)möjligheterna på Tilos, Janne
Tyvärr är vi oroliga att UD inte kommer att lämna nya direktiv innan vi behöver slutdatumet för slutbetalningen. Därav ropet på hjälp från er Kalimerianer.

Samtidigt som vi tänker på oss själva, naturligtvis, så tänker vi förstås på såväl de drabbade grekerna och alla andra människoöden i världen p.g.a. denna förbaskade pandemin. Ja, hoppas att vi alla lär oss något åtminstone. Förhoppningsvis ger det oss nya värderingar gällande vad som är viktigt i livet!

Tack så mycket för alla era svar! Er kan man alltid lita på
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT