Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-16, 11:28
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Öppet brev till hågade Kreta-resenärer


Som det skriv i brevet; Livet går sin gilla gång här på Kreta och, de av medier beskrivna oroligheter lyser med sin frånvaro. Det är fortfarande tryggt och säkert att besöka solens ö och vi kretensare kommer attt göra vårt allra bästa för att ni ska ha en avkopplande semester med positiva minnen med er hem

//Kikh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-16, 12:48
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Det låter ju lugnande och jag skulle gärna villa tro på det (skall till Kreta den 21 juni), men hur kan en hotellägarförening lova detta? Vad jag förstår är Kreta (tyvärr) både ekonomiskt och politiskt en del av Grekland. Landet är utan regering, bankarnas tillgångar sinar när oroliga människor tar ut sina besparingar, statens pengar för löner och pensioner är slut i slutet av juni, och det ser ut att Grekland får en regering som säger blankt nej till att försätta samarbete med trojkan (dvs EU och IMF). Var landet då skall få pengar ifrån för att hålla infrastruktur och annat i gång är en gåta. President Papoulias talar om juni månad som en kommande "tragedi".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-16, 17:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Ja, det låter bra för en annan som ska till Kreta i sommar, men jag håller med Seukel. En hotellägarförening kan såklart inte ta hand om allt, om hela infrastrukturen brakar ihop. Visst, man kan fortfarande hyra bil, men finns det bensin på tapparna? Kommer färjor och flyg trafikera ön? Får Kreta förnödenheter, eller kommer butikshyllorna gapa tomma? Finns det pengar i bankomaterna? etc etc.
Vi vet inte hur det kommer att sluta, även om jag tror öarna kommer klara sig bättre än Aten, då de kan vara mer självförsörjande.

Vi får hålla all tummar vi kan. Jag har ännu inga planer på att ställa in min resa!

/Netwolf - längtar till Kreta!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-16, 20:05
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Kan bare bekrefte at livet går sin vanlige gang her på Kreta og har ingen planer om å reise hjem for her er det skjønt å være!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-16, 20:36
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Ser verkligen fram emot att träffa dig och din familj, så tillvida om du tar emot vårt besök om 14 dagar.

Verkligen fint att få ta del av din dagliga upplevelse.

Paul
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-17, 15:44
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

En liten kommentar angående den omtalade kretensiska gästfriheten. Det är klart att rumsuthyrare eller hotellägare eller de som äger tavernor försöker hålla gott mod uppe och som tidigare må vara hjälpsamma och generösa. Men hur är det med resten av befolkningen? Man kanske kan tänka sig att man ute i byarna fortfarande bjuder en svettig vandrare på ett glas vatten eller en bit melon. Men även tyska turister???

Jag minns också vad de kretensiska taxichauförerna ställde till med i fjol under högsäsongen. Man blockerade vägarna till flygplatserna och tvingade turisterna med sitt pick och pack, och inklusive barn och gamlingar att per pedes (me ta podia) ta sig till incheckningen vid hemresan. Likadant var det för ankommande resenärer förstås. Gästfriheten har sina gränser m a o. I år är läget än mer desperat ... särskilt om vi nu närmar oss en oordnad bankrutt.

Frågan är också om vi helt avslappnat kan/skall njuta av semestern när ett land är på väg att begå självmord.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-17, 17:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Om du haft tvivel på att kretensisk generositet är annorlunda nu än förut, har du hamnat fel! Den är intakt! Blanda inte ihop det med politiska utspel, strejker o.d. Om vi i norra Europa kunde ha en 100-del av deras vänlighet och omtanke, skulle vi också kallas generösa! Under inflytande av för mycket alkohol kan tydligen tyskar behandlas illa, men det är ovanligt tror jag. Jag har inte märkt det i vår by.
Jannis, som älskar att leva på Kreta och träffa de grekiska vännerna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-17, 17:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Jag tvivlar inte en sekund på att gästfriheten i landet är densamma som tidigare, det är faktorer runt omkring som eventuellt kan vara ett orosmoment.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-17, 18:05
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Ser verkligen fram emot att träffa dig och din familj, så tillvida om du tar emot vårt besök om 14 dagar.

Verkligen fint att få ta del av din dagliga upplevelse.

Paul
Som avtalt tar du bare kontakt når du er i området/Kalyves så finner vi nok en mulighet til å møtes og kanskje jeg får anledning til å vise deg og din familie vårt lille paradis?

Under byggeperioden bodde vi flere ganger på et lite familiedrevet hotel i landsbyen her (Bicorna i Plaka), og denne familien har nå blitt våre venner. De kommer til oss på lunsj på lørdag. Dette er en familie med pågangsmot og engasjement, snakker bra engelsk, og vi har gjensidig glede av hverandre. Gjestfriheten og viljen til å hjelpe en her er en fornøyelse å oppleve, og det meste ordner seg. Våt naturlige frykt for å bygge hus her på øya som var helt ukjent for oss, språket fremmed osv har nu vendt seg til at har vi et problem så håper vi nesten at vi har det her og ikke hjemme i Norge!

Ja, vi har mye å lære av grekerne/kretenserne når det kommer til samhold, vennlighet og gjestfrihet!

ps
vi er fullt klar over at også her er uvennskap, sladder og inntriger en del av "hverdagen"!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-17, 18:16
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Mouche,
jag sänder dig ett enskilt meddelande.
Tack för din vänlighet.

Paul
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-17, 20:46
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag tvivlar inte en sekund på att gästfriheten i landet är densamma som tidigare, det är faktorer runt omkring som eventuellt kan vara ett orosmoment.
Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
....Gjestfriheten og viljen til å hjelpe en her er en fornøyelse å oppleve, og det meste ordner seg. ....har vi et problem så håper vi nesten at vi har det her og ikke hjemme i Norge!

Ja, vi har mye å lære av grekerne/kretenserne når det kommer til samhold, vennlighet og gjestfrihet!
Jag håller fullständigt med er! Detta har jag själv upplevt många gånger.

IngegerdN
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-17, 22:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
...Jag minns också vad de kretensiska taxichauförerna ställde till med i fjol under högsäsongen. Man blockerade vägarna till flygplatserna och tvingade turisterna med sitt pick och pack, och inklusive barn och gamlingar att per pedes (me ta podia) ta sig till incheckningen vid hemresan. Likadant var det för ankommande resenärer förstås. Gästfriheten har sina gränser m a o....
Eftersom jag känner ett flertal taxiförare/droskägare kan jag tala om att det var många som lät vänner och bekanta köra deras normala körningar till flyget. Ett antal vanliga taxibilar körde också turister helt öppet ute i byarna. I min familj ställde vi upp med hämtning på flyget när en av Malin/Nilams bekanta med familj behövde hämtning från flyget. Vi hjälps alltså åt så gott vi kan för att våra turister ska slippa komma i kläm.

Den Kretenska gästfriheten gör man heller inte avkall på, den är en dygd. En besökare ska bjudas den bästa maten, det bästa vinet och den bekvämaste sängen, om så brödbiten som bjuds är husets sista. Huruvida tyska besökare tas emot med samma värme kan jag inte uttala mig om, men jag vet genom tyska bekanta att de blev lika väl emottagna av kretenska vänner under sin månadslånga vistelse som annars.

//Kikh

Senast redigerad av Kikh den 2012-05-17 klockan 22:24.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-18, 09:47
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

... och vad om detta:

http://www.welt.de/politik/ausland/a...-die-Nase.html

Två greker i Monemvasia (visserligen inte Kreta, men hela Grekland hävdar ju xenofilia), frågar en äldre utlänning "är Du tysk?" och sedan när den gamle mannen svarar "nej, holländare" säger de "holländare eller tysk, sak samma, vad gör Du i vårt land?" och efter det slår de sönder hans ansikte. Är detta gästfrihet? Jag är ckockat! Tysk kan tydligen vem som helst från nordvästeuropa vara.

Förra året när min fru och jag satt i bussen från Chania till Sougia blängda en gammal man argsint på oss och frågade om vi var från Tyskland. "Nej", svarade vi "från Sverige". OK, var hans svar.

Ännu en spik i kistan, är jag rädd.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-18, 10:34
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

[quote=Seukel;274713
Två greker i Monemvasia (visserligen inte Kreta, men hela Grekland hävdar ju xenofilia), frågar en äldre utlänning "är Du tysk?" och sedan när den gamle mannen svarar "nej, holländare" säger de "holländare eller tysk, sak samma, vad gör Du i vårt land?" och efter det slår de sönder hans ansikte. Är detta gästfrihet? Jag är ckockat! Tysk kan tydligen vem som helst från nordvästeuropa vara.
/quote]

Denna handelse var naturligtvis pa nyheterna har i Holland.
En kvinnlig journalist fran hollansk tv gjorde en inervjuv med folk pa en taverna nagonstans i Grekland och de flesta verkade tycka att det var fel men en gubbe kom fram och sa: tyskar eller hollandare , skit samma, det ar erat fel alltihop! Folket runt omkring blev valdigt tysta och sa inget mer....

Lucky som med en tar i ogat borjar tvivla att det blir Grekland i ar....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-18, 10:53
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Please,
sprid inte en massa rykten, vars sanningshalt ingen vet, på Kalimera. På Net (dvs. Grekisk Tv) pratar man just nu om minskningen av turister nu på försommaren. Vi bör akta oss, för att göra bekymren ännu större.
Brukar du Seukel förvänta dig att grekerna väntar på dig i byarna och serverar dig vatten och meloner (precis som i Sverige)?
Vad förväntar du dig, om du själv inte är vänlig?
/ Jannis
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-18, 10:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Please,
sprid inte en massa rykten, vars sanningshalt ingen vet, på Kalimera. På Net (dvs. Grekisk Tv) pratar man just nu om minskningen av turister nu på försommaren. Vi bör akta oss, för att göra bekymren ännu större.
Brukar du Seukel förvänta dig att grekerna väntar på dig i byarna och serverar dig vatten och meloner (precis som i Sverige)?
Vad förväntar du dig, om du själv inte är vänlig?
/ Jannis
Menar du att det som visats på tv i en nolländsk nyhetssänding troligen bara är ett rykte. Jag tror att Holland har ungefär samma lagstiftning som vi i Sverige beträffande nyhetsredaktionernas skyldighet att vara sakliga och kolla sina källor. Övertramp och felaktigheter brukar komma fram. Vad stödjer du dig i så fall på? Klart att även negativa nyheter från Grekland måste få luftas lika väl som de positiva.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-18, 11:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
... och vad om detta:

http://www.welt.de/politik/ausland/a...-die-Nase.html

Två greker i Monemvasia (visserligen inte Kreta, men hela Grekland hävdar ju xenofilia), frågar en äldre utlänning "är Du tysk?" och sedan när den gamle mannen svarar "nej, holländare" säger de "holländare eller tysk, sak samma, vad gör Du i vårt land?" och efter det slår de sönder hans ansikte. Är detta gästfrihet? Jag är ckockat! Tysk kan tydligen vem som helst från nordvästeuropa vara.
Det har vist seg at de to som overfalt hollenderen hadde drukket hele natten, en av dem var en kjenning av politiet. Denne kjenningen av politiet hadde dyrket marihuana-planter like ved hollenderens hus, og hollenderen hadde revet plantene opp. Det var årsaken til overfallet.
Prøv å få tak i fakta før du trekker konklusjoner om gresk gjestfrihet, og uansett, man kan finne enkeltmennesker som oppfører seg som drittsekker over alt i verden. Skal helt folkeslag skal dømmes ut fra hvordan en full, marihuanadyrkende kjenning av politiet handler?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-18, 11:43
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Nej Admirala. Naturligtvis ska man inte "måla fan på väggen" pga en (1) incident. Hurvida denna 78-ariga pensionar var full och hade marijuanaplantor i tradgarden eller inte, spelar for min del absolut ingen roll. Det finns rotagg fran alla nationer.
Vad som skrammer mig mer ar, fran vissa, ar att man skyller ifran sig och lagger hela skulden pa andra, tyskar, hollandare, eu eller vad du vill....

Senast redigerad av Lucky den 2012-05-18 klockan 11:54.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-18, 12:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
Nej Admirala. Naturligtvis ska man inte "måla fan på väggen" pga en (1) incident. Hurvida denna 78-ariga pensionar var full och hade marijuanaplantor i tradgarden eller inte, spelar for min del absolut ingen roll. Det finns rotagg fran alla nationer.
Vad som skrammer mig mer ar, fran vissa, ar att man skyller ifran sig och lagger hela skulden pa andra, tyskar, hollandare, eu eller vad du vill....
Det var grekerna som slog den gamle mannen som odlade knarket och de var sedan tidigare kända av polisen om jag fattat Admirala rätt.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-05-18, 12:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det var grekerna som slog den gamle mannen som odlade knarket och de var sedan tidigare kända av polisen om jag fattat Admirala rätt.

Eva
Ja, sånn var det!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT