Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-03-27, 17:28
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Hej igen hoppas ni ej tröttnat på alla blomsterbilder.
I dag var vi på en platå och hade över 20 personer med oss alla var från Finland men bor på Kreta. De flesta är damer gifta med Greker och deras barn som talar både Grekiska och Finska. Vädret var helt bra men lite blåsigt.
Vi fick se mycket blommor.
Denna tulpan lat. Tulipa saxatilis fanns det hundratals av men bara på ett ställe vi hade varit där och kollat för ett par dagar sedan så vi visste att det skulle finnas. Ingen i gruppen hade tidigare sett denna, har kort blomningstid så den är nog borta i slutet på veckan.

Anemonerna börjag bli utblommade men det fanns mycket kvar.
Mjök Orkideen /Milky orchid lat. Orchiis lactea fanns i tusentals


Men det fanns också mycket mer vanliga blommor som denna gula "maskros" som hör till familjen Compositae.


Vi träffade en grupp Japanska blomsterfotografer och ni skulle sett deras min när vi bjud dom på "vårat" tulpanställe. Det var veckans höjdpungt sa dom.
Det är mysigt att kunna dela med sig av allt detta vackra.
Dagen avslutades med en liten promenad med gruppen i Agios Antonios ravinen före en god söndagslunch på den fina tavernan vid ravinens mynning nedanför Patsos bra ställe. www.taverna-drimos.gr
Olle
Svara med citat
  #62  
Gammal 2011-03-28, 01:06
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Åh, dina blomsterbilder är så vackra! Det ska bli så underbart att snart få uppleva den kretensiska våren igen med all dess blomsterprakt och grönska!

[quote=Fysimera;234152]



Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Om man tittar närmare på bilden så ser man att Minaretet i Rethymnon har börjat plockas ner, såg det ej föränn jag kollade på fotot.
Yanna kanske kan hålla koll på vad som händer med Minaretet jag har ej koll på vad som händer i staden bara naturen.
Olle
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
När du säger det så ser jag det också...tänkte inte heller på det och har inte hört något om det! Ska hålla korpgluggarna öppna!!!

Yanna
"Minaretet i Rethymnon har börjat plockas ner" är nog ett understatement, - det har man hållit på med i några år nu! Den här bilden tog jag 2008 och redan då var ställningarna uppsatta runt minareten... Kanske pengarna har tagit slut??



IngegerdN
Svara med citat
  #63  
Gammal 2011-03-29, 22:10
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Hej Ingergerd
Om du tittar riktigt noga på bilderna så ser du att på min "nya" bild så är tornet lägre, dom kanske har fått lite pengar att börja plocka ner. Men vi var i staden och kollade en fotoutställning och nu står det nog stilla igen även på det bygge.
Vi skall i morgon ta ut lite folk på en vandring/promenad hoppas få nya vårblommor. Nu har vi fullt upp med jobb att planera och få allt att stämma inför vårjobben, men det jobbigaste är ju att proväta veckomenyerna men men jag är bra på att äta god mat.
Olle
Svara med citat
  #64  
Gammal 2011-03-30, 22:21
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Har i dag varit ute och njutigt av denna vackra vår här på Kreta.
Efter att vi varit runt för att hitta en vandring som slutar vid ett vineri där vi planerar vinprovning så besökte vi den gamla begravningsplatsen i Armeni utanför Rethymnon.
Där fanns massor av Orchids italica.

Varför den heter Italienaren kan man bara gissa, men så här ser blomman ut på nära håll.

Nu har även vinrankerna börjat få sina ljusgröna löv.

Olle
Svara med citat
  #65  
Gammal 2011-03-31, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Väldigt roligt att följa naturens utveckling där nere. Så glad att ni delar med er av detta. Har saknats på Kalimera tidigare.

Eva
Svara med citat
  #66  
Gammal 2011-03-31, 12:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Jag blir så glad när jag tittar på dina bilder av vårblommor, Olle!
Här är det en meter snö innan våra blommor börjar gro.
Birgitta
Svara med citat
  #67  
Gammal 2011-03-31, 14:52
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Dagen lilla vårtecken.
Tog ett kort på hyresvärdens vinplantering, nu kommer löven fort,för tre dagar sedan fanns ej löv på hans vindruvor.

Han har runt 150 vinrankor så det blir runt 3oo liter vin. Vi brukar vara med att plocka mosa och förstås avsmaka i god mängd.
Jag har även fått för egen del kanske 50 kg druvor som vi plockat och trampat men bara lyckats med vinet en gång av 4 försök. Den lyckade gången blev det en vinfest så den dunken blev ej långlivad.

Apelsinträden har också börjat blomma för fullt.
Det finns vissa sorter som blommar och ger frukt samtidigt nästan hela året men så finns dessa som blommar alla blommor på en gång.
Åkte förbi dessa träd i Pigi på väg mot Rethymnon i dag det DOFTADE HELT UNDERBART var tvungen att stanna ta ett doftkort och sända till er.
Se på blomman tänk på doften.

Olle
Svara med citat
  #68  
Gammal 2011-03-31, 17:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Fortsätt att lägga in dina blombilder. Sååå vackert. Tulpanerna gillar jag..så vackra. Men den där "maskrosen" tycker jag allt liknar bra mycket en fibbla.

//Monica S
Svara med citat
  #69  
Gammal 2011-03-31, 20:01
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Ja jag tror fibbla också men jag tog ej med bladen så det finns en del att välja på. Men den också vara Scorzonera cretica. Skall försöka hitta samma igen och kolla bladen. Den lite "taggiga stjälken är udda.

Detta är samma blomma ni kan se suddigt röda Anemoner (ej vallmo) och orkideer i bakgrunden.

Olle

Senast redigerad av Fysimera den 2011-03-31 klockan 20:29.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2011-03-31, 21:44
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Scorzonera - är det en sorts svartrot då? Ätlig t.o.m?
Svara med citat
  #71  
Gammal 2011-03-31, 22:40
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Ja jag tror att det är den men skall kolla bladen.
Om det är den skall jag plocka lite till en god horta tror den skall kokas, bara lite fundersam över den lurviga stjälken,.
Underbart att via satelit kunna fundera på vilken är denna blomma.
olle
Svara med citat
  #72  
Gammal 2011-04-01, 08:57
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Scorzonera (svartrot) kan man absolut äta. Den är väldigt god.. men inte så nyttig för ömtåliga magar. Jag har odlat sådant själv en gång i tiden. Är gasbildande i för stora portioner..
Eftersom roten är ätlig så bör ju bladen vara det också. Och det stämmer.. de ser ut lite som maskrosblad ju.. kom jag att tänka på nu. Kommer upp i rosett. Så det är DET som äts som horta på Kreta. Nu gick det upp liksom ett ljus för mig..

//Monica S

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Ja jag tror fibbla också men jag tog ej med bladen så det finns en del att välja på. Men den också vara Scorzonera cretica. Skall försöka hitta samma igen och kolla bladen. Den lite "taggiga stjälken är udda.

Detta är samma blomma ni kan se suddigt röda Anemoner (ej vallmo) och orkideer i bakgrunden.

Olle
Svara med citat
  #73  
Gammal 2011-04-01, 19:00
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Ännu en fin vårdag i naturen.
Bladen börjar komma på de flesta träden även Platanen börjar få musöron.
Kärsbärsträden har kommit i blom mycket snabbt se fotot.

Det står ett aprikosträd i byn och dom blommorna har redan blommatöver på 3 dagar..

Monkan jag tackar för klargörandet om min "maskros" men maskrosen kan man inte bara äta. Jag har glada ungdomsminnen att man gjorde "drickbart"kanske" vin av maskros.

Olle
Svara med citat
  #74  
Gammal 2011-04-04, 18:08
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

I dag har vi varit på blomstertur hela dagen med 14 personer från Norge,Svarige och Finland. Vädret var lite blåsigt och grått på morgonen men eftermiddagen blev solig och det slutade blåsa.
Med i gruppen var botanister samt universitetslärare inom blomster men även vi andra som bara tycker blommer är vackra och ej ägnar oss så mycket om familjer och namnnjöt av dessa vackra blomster

Denna "roliga" lilla gubbe/gumma heter lat. Ophrys bombyliflora eng. Bumblebee ophyros visst ser den ut som en humla.

Dena vackra orkidee heter lat. Orchis quadripunctata den har 4 svarta prickat men ni ser bara två på bilden.
Vi var på ställen där man hade svårt att gå utan att trampa på någon orkidee. Vi hittade ett tiotal olika sorter förutom alla vanliga blommer och vilda röda tulpaner.
Dagen avslutades på en fin taverna där vi åt en utsökt långlunch med alla tillbehör.
Restaurangen är den som ligger vid mynningen till Antonis ravin jag har skrivigt om den tidigare MYCKET fint.
De bjöd föra maten Raki med ost och ugnspotatis i klyftor, sen åt vi hela paketet som ni vet hur man gör. Efter maten blev det bjudning igen med syltade vindruvor och yougert,mesitrapaj med honung samt frukt. Efter den lunchen blev en liten promenad ner i ravinen nödvändig innan vi åter vände mot Rethymnon och hotell Steris där gruppen bor.

Olle
Svara med citat
  #75  
Gammal 2011-04-06, 22:03
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Här hände mycket i naturen.
Vädret växlar mellan sommar och vår. I dag var vi runt Sfakia,Anopolis samt på morgonen Imbrosravinen. Det var mycket fina blommor.
Detta fina Acaciaträd stod i blom vid infarten till H-Sfakia.

En del på Kreta kallar dessa träd för Memosa men det är en Acacia men vad gör det. Den är mycket vackert gul-gul och blommar nu förfullt runtom på Kreta.


Har tagit en hel del kort men hinner ej fixa allt nu när det är full rulle på vandringar och blomsterturer.
Olle
Svara med citat
  #76  
Gammal 2011-04-07, 00:19
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Dagen avslutades på en fin taverna där vi åt en utsökt långlunch med alla tillbehör.
Restaurangen är den som ligger vid mynningen till Antonis ravin jag har skrivigt om den tidigare MYCKET fint.

Olle
Jag kan bara hålla med - god mat och mycket trevligt ställe med atmosfär.

Tack för alla dina vackra bilder av den kretensiska naturen i all sin vårprakt.
Nu är det bara 2 dagar kvar tills att jag får uppleva den på plats.
Ingegerd
Svara med citat
  #77  
Gammal 2011-04-07, 20:37
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Hej mina Kreta frends
Visst är blommor en del av mitt intresse men det finns mer.

Fick ingen bra bild av denna lilla fågel men den är vacker!!

Ett så fint bröst denna fågel har.
Jag är ej fågelskådare bara fågennjutare..

Vinrankorna har nu kommit igång


Och visst såg vi fina blommor under dagens blomstertur::


Och denna endemiska Kreta Anemone.
Se den vita och blåa färgen underbart exemplar..


Men vi glömmer ej att äta och ha det bra.


Olle

ps. nu är det full rulle på allt härnere
Svara med citat
  #78  
Gammal 2011-04-07, 21:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Vårblommor på Kreta



Steglits.




Det tror jag är en Svarthakad buskskvätta.
Svara med citat
  #79  
Gammal 2011-04-07, 22:11
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

En sådan härfågel hade jag här på tomten en dag ,men hann ej ta kort , denna bild är från Wikimenia Commons
Svara med citat
  #80  
Gammal 2011-04-08, 06:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Vad ni kan! Men steglits känner jag igen också och en härfågel såg vi inte så länge sen. Vore roligt att få veta mer om fåglarna också.Stannar de här eller är de på väg nånstans? Mängder av stora svalor svischade runt högt över oss i går, är de på väg norrut?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT