Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-12-14, 04:30
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Låt var och en resa på sitt sätt.
Hej!
Att resa "all inclusive/included" är så klart topp och bekvämt om man är t.ex barnfamilj. Hade kanske gjort det själv om jag (vi) hade haft barn. Hmm.. Vid närmare eftertanke, nix, aldrig.

Men några konsekvenser av "all inclusive" här ifrån Rethymno (som ju är ett stort resmål) är:

1: Det hålls årligen en "Vin-festival" i Stadsparken varje sommar. I år ställdes den in eftersom en (Mega)-stor hotell-kedja inte ville att gästerna skulle lämna hotellen för att åka in till "byn". Allt är ju inte gratis på hotellet hur sent som helst!

2: Restaurangerna/Tavernorna här i byn går på "knäna".
"all inclusive"-konceptet gör att man inte behöver spendera en enda Euro när (eller snarare om!) man tar en tur in till "stan", mätt är man redan!

3: Vårt band får inga "gig", eftersom vi knappast kan generera inkomster när allt redan är för-betalt av gästerna! Kul med musik?! Well!

Calle!

Senast redigerad av Calle den 2005-12-14 klockan 04:55.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-12-14, 06:59
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Nu tycker jag att några av er är ute och åker. En helt ny användare skriver sitt första inlägg och vill veta a) hur all inclusive är, b) om maten var god. Hon ber däremot INTE om pekpinnar om allt hon missar om hon väljer all inclusive.
Låt var och en resa på sitt sätt.
Med ny insikt:

Inkfish, var inte detta ovan den största pekpinnen?
Den som öppnade dörren för en hel del gnäll.

Högaktningsfullt
Erik
illern
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-12-14, 07:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej!
Men några konsekvenser av "all inclusive" här ifrån Rethymno (som ju är ett stort resmål) är:
1: Det hålls årligen en "Vin-festival" i Stadsparken varje sommar. I år ställdes den in eftersom en (Mega)-stor hotell-kedja inte ville att gästerna skulle lämna hotellen för att åka in till "byn". Allt är ju inte gratis på hotellet hur sent som helst!
2: Restaurangerna/Tavernorna här i byn går på "knäna".
"all inclusive"-konceptet gör att man inte behöver spendera en enda Euro när (eller snarare om!) man tar en tur in till "stan", mätt är man redan!
3: Vårt band får inga "gig", eftersom vi knappast kan generera inkomster när allt redan är för-betalt av gästerna! Kul med musik?! Well!
Calle!
Kunde inte sagt det bättre själv, (naturligtvis).
Behövs det formuleras tydligare? Kan turism spåra ur mer än vad du beskriver här?
All inclusive är orättvist mot de som använder det och, i det här fallet Kreta it´self. Om Kalimera och vi som använder Kalimera bör ha en etisk aspekt på vårt turistande i Grekland har jag satans svårt att se att detta skulle inkludera all inclusive.
Så är det bara.


Ha en bra dag!

Erik
stenmårdern ovanför Kournasjön
som jag en agång ska berätta om vad den sysslade med.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-12-14, 12:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Inkfish, var inte detta ovan den största pekpinnen?
Den som öppnade dörren för en hel del gnäll.
Ja, naturligtvis var det en pekpinne. Frågar nån om all inclusive på Sunwing så är det just all inclusive på Sunwing h*n vill veta något om. H*n vill däremot troligen inte få all inclusive helt utdömt av andra som själva aldrig bott på ett sånt ställe - utan själv bestämma sig när h*n fått veta vad all inclusive innebär. Det är som nån frågar Hur är det i Grekland och får svaret Åk till Turkiet.

Det du ser som gnäll ser jag som vädring av åsikter. Det märks att många får ur sig nåt som legat och puttrat hos dem länge. Och det tycker jag bara är bra.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-12-14, 14:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Erik, många håller säkert med dig i frågan om AI och turism och anser att den urvattnar den lokala näringsverksamheten och ger turisten "mindre grekland" för pengarna - för att beskriva det förenklat.

MEN många har uppenbarligen också reagerat negativt på att du valde detta tillfälle att framföra den synpunkten och att du gjorde det på ett sätt som tycktes vara kränkande mot frågeställaren.

Många reagerade också negativt på att andra "hängde på" ditt inlägg. Även det tycktes vara kränkande mot frågeställaren.

AI är en viktig och intressant fråga att diskutera. Gör gärna det, vi har säkert mycket att lära av dina kunskaper. Men det är mycket mer respektfullt att göra det i en tråd där någon inte har ställt en annan fråga!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-12-14, 15:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
MEN många har uppenbarligen också reagerat negativt på att du valde detta tillfälle att framföra den synpunkten och att du gjorde det på ett sätt som tycktes vara kränkande mot frågeställaren.

Förklara, tack.
Erik
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-12-14, 15:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Förklara, tack.
Erik
Frågeställaren hade en enkel fråga. Att svara på den frågan är att visa respekt. Att i stället skriva att det sätt de funderar att resa på och som faktiskt erbjuds i Grekland är "en djupt orättvis behandling mot det grekiska folket" som du sa till dem, tycker jag är kränkande mot frågeställaren.

Om du i stället hade startat en ny tråd och där redovisat dina synpunkter om AI så hade jag sett med respekt på det du gjorde. Och säkerligen hållit med dig.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-12-14, 15:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Kreta, påpekar jag ihärdigt, förtjänar inte att man reser dit "all inclusive".
Det är en djupt orättvishandling mot ett folk och mot ett land och en kultur.
Tänk genast om!
Att vara Greklandsvän innebär att uppleva och upptäcka ex:s Kreta.
Gör det i stället är ni snälla!

Vi är många...

Erik
Ambassadaour of Ikaria och Kreta, idag.


Förklara för mig Erik, varför det då finns företag på Kreta som väljer att erbjuda sina resenärer all inclusive på sin anläggning ?

Begår inte de samma "fel" som de resenärer som du anser borde bojkotta dem ?

Jag skulle aldrig välja all inclusive någonstans i världen över huvudtaget. Men jag talar inte om för andra att de inte skulle välja detta alternativ.

Vad jag har förstått är all inclusive rätt populärt eller är jag felinformerad ?




Hasse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-12-14, 15:55
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Vad jag har förstått är all inclusive rätt populärt eller är jag felinformerad ?


Min syster ,som är en van och kritisk resenär åkte på All inclusive i höstas o var jättenöjd.Det passade henne just då(en vecka med väninnorna) ,men är inget hon kommer att välja på normala resor.
Det finns alltid ett sätt att resa för var o en.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-12-14, 17:34
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Hade i början på 80-talet en chef som alltid åkte till Rhodos och på samma ställe, Eden Rock, med all inclusive. Hantyckte detta var toppen. Eftersom varken hans fru eller han själv var språkbegåvade passade detta dem som handen i handsken.Har inte själv provat detta fenomen men än till halvpension sedan var det stopp. Att många väljer all inclusive är ibland inte så konstigt. Redan när de köper resan vet de ungefär vad den kommer att kosta. Detta tycker många är positivt. I många "nya" turistländer fungerar det mycket bra eftersom utbudet kan vara litet.
Vet ewn del som började åke all inclusive för att efter några år fortsätta på egen hand. Det är bara personerna ifråga som vet vad de vill ha ut av sin resa och varför ska de inte få detta.
Chras
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-12-14, 19:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Ja så har ju även jag blivit nyfiken på den tråd som så diskuterats i "Att uppföra sig på Kalimera"

Jag måste säga att jag faktiskt reagerade på Eriks inlägg som slutar med.."Vi är många" Det framstår nästan som ett hot och jag kan förstå om Ellabella blir bortskrämd för alltid från Kalimera efter detta!

Vilka är de "många" Du åsyftar???
Jag vill be Ellabella om ursäkt från oss alla som inte vill bli generellt åsyftade OM det nu är så att Du Erik menar att vi är många här som kanske NU inte skulle välja All Inclusive.....

När våra barn var små hade vi förmånen att bli bjudna ett flertal gånger till Rhodos, Mallorca och Bulgarien, då ALLTID med halvpension och någon gång med helpension. Det funkade JÄTTEBRA FÖR OSS; .... alla hittade något att äta och att kunna äta samma mat ofta som barn var jättebra! Andra boende på hotellen (Bl a Eden Roc på Rhodos) tyckte säkert det var förskräckligt....

Ellabella Jag hoppas verkligen att Du vågar fråga MYCKET i fortsättningen och önskar er en fin resa! Jag tycker det skulle vara jättespännande med en rapport med ERA erfarenheter av All inclusive!

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-12-14, 19:47
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Jag tror att damen Ellabella är smart nog att skita i allt tjafs och bilda sig en egen uppfattning. Ta en glögg nu allihop och varva ner lite.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-12-14, 20:01
anafi05 anafi05 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Sunwing inclusive?

jisses vad folk kan vara fördömande här, det trodde jag faktiskt inte om er.
Jag förstår så väl varför man väljer sunwing - och har själv varit en gång och funderar på allvar att åka i sommar igen. Ändå är jag mycket, mycket resvan, älskar små pittoreska öar med knappt en kotte (därav nicket) och vill ha de så genuint det bara går. Men...jag har barn och sommarens öluff blev, ärligt talat, en enda lång resa på jakt efter 1/kamrater 2/pool. Våra försök till barnanpassat pittoreskt gick åt fanders. Donoussa var på tok för litet och tråkigt, Amorgos för sandigt och Naxos hade visserligen den eftertraktade poolen, men för få svensktalande barn. Bara Honeymoon hotel på Santorini fick godkänt - och då man ärligt talat lika gärna vara på Sunwinganläggning för det är precis lika stor koncentration av svenskar på Honeymoon som på Sunwing.
Så även om Sunwing är så långt från Grekland man kan komma inom Grekland är det perfekt för många barnfamiljer där föräldrarna först och främst behöver vila och barnen jämnåriga lekkamrater och enkelt badande. Det är att kompromissa och väldigt lite Grekland, men det är varmt och skönt och enkelt. Och det går att ta sig ut på utflykter och insupa något annat också.
Men, jag personligen skulle inte välja all inclusive, jag avskyr att inte kunna välja. Vad jag hört om just Kretaanläggningen är att den ligger fint vid en trevlig by med massor av bra restauranger. De kvällar man får spader på anläggningen - det får åtminstone jag garanterat då och då - är det trevligt att komma iväg till det riktiga Grekland åtminstone för några timmar. Sedan går det utmärkt att äta gott i grillrestaurangen de kvällar man inte orkar så mycket.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-12-14, 22:48
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Jag tror att damen Ellabella är smart nog att skita i allt tjafs och bilda sig en egen uppfattning.
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti...

Ruby
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-12-14, 22:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti
Jo jag
Citat:
Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti...
Det hade jag inte kollat, men hon kan ju ändå ha läst tråden
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-12-14, 22:55
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti...

Ruby
Så mycket tjat över något som redan är över för hon har väl redan åkt och kommit hem igen
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-12-14, 22:58
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det hade jag inte kollat, men hon kan ju ändå ha läst tråden
Visserligen. Men med tanke på att det dröjde fyra månader innan någon svarade tvivlar jag på det...

Ruby
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-12-14, 23:00
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti...

Ruby
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-12-14, 23:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Tråden aktiverades för två dagar sedan av en annan ny användare som ville ha svar på samma frågor. Hoppas han kan få det.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-12-14, 23:19
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Tråden aktiverades för två dagar sedan av en annan ny användare som ville ha svar på samma frågor. Hoppas han kan få det.
Det hoppas jag också.

Det komiska som jag ser det var att så många vände sig till just Ellabella i sina inlägg, trots att hon förmodligen inte har en aning om att den här diskussionen pågår.

Ruby
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT