Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-07, 23:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Preveza och sen?

Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-07, 23:35
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Preveza och sen?

Det finns nog varianter, men från Parga kan Du åka till Korfu, Paxos och Antipaxos. Till Kefalonia, Ithaka och troligen Zakynthos från Nidri och Vassiliki på Lefkas. Förmodligen går det även båtar från Preveza till öarna men det har jag ingen koll på.

//PO
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-08, 00:34
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?
Närmaste ö är Lefkas dit det går bussar titt som tätt från flygplatsen i Preveza. Bussen går till huvudstaden Lefkadha, tar en dryg halvtimme och kostar 1.40 €. Från Lefkadha kan man sedan ta andra bussar vidare till turistorterna Nidri, Vasiliki, Agios Nikitas osv.

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-08, 08:15
Zozo Zozo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 11
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Närmaste ö är Lefkas dit det går bussar titt som tätt från flygplatsen i Preveza. Bussen går till huvudstaden Lefkadha, tar en dryg halvtimme och kostar 1.40 €. Från Lefkadha kan man sedan ta andra bussar vidare till turistorterna Nidri, Vasiliki, Agios Nikitas osv.

Ruby
vill bara rätta till här ... bussen från Preveza till Lefkada kostar 2,30 € ..
det finns ett annat alternativ för att åka till de andra öarna .. och det är att du åker till Igoumonitsa ... och därifrån åker du till de andra öarna ... det är Greklands näst största hamn .. det finns båtar till italien t o m .. dessutom så är staden ganska fin ..

Senast redigerad av Zozo den 2005-07-08 klockan 08:35.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-08, 08:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?

Hamnen i Parga är enbart en småbåtshamn därifrån det utgår en del utflyktsbåtar ex till närliggande stränder och Paxos Antipaxos.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-08, 09:08
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Hamnen i Parga är enbart en småbåtshamn därifrån det utgår en del utflyktsbåtar ex till närliggande stränder och Paxos Antipaxos.

Eva
Exakt. Och ibland även till Korfu och Lefkas men de går inte lika ofta. Antar att man kan åka med dessa båtar enkel väg också, och stanna på den ö man kommer fram till. Men det verkar inte vara riktigt lika smidigt att båtluffa runt som i t ex Kykladerna...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-08, 09:20
Zozo Zozo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 11
Standard Sv: Preveza och sen?

förresten .. vill bara tillägga att biljetten från Preveza till Igoumunitsa kostar 8 € .. och det finns två bussar om dagen .. den första vid 11:15 och den andra är vid 15:30 ...
enligt vad jag vet om Parga så är det mycket säkrare att ta mitt alternativ och åka till Igoumunitsa...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-08, 09:54
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zozo
vill bara rätta till här ... bussen från Preveza till Lefkada kostar 2,30 € ..
det finns ett annat alternativ för att åka till de andra öarna .. och det är att du åker till Igoumonitsa ... och därifrån åker du till de andra öarna ... det är Greklands näst största hamn .. det finns båtar till italien t o m .. dessutom så är staden ganska fin ..

Exact så Zozo, från Igoumenitsa utgår all reguljär båttrafik till de nordligaste joniska öarna, Korfu, Paxos o anti-Paxos. Igoumenitsa är också en viktig hamn för transport till o från Italien o Norra Grekland.
Till Lefkas och de andra joniska öarna finns ingen reguljär båttrafik från Igoumenitsa,Preveza, Parga eller någon annan kust-ort i regionen.

Antagligen för att det inte behövs, Lefkas har landförbindelse o därifrån går båtar vidare mot de sydligare joniska öarna.

Tommy
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-08, 10:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Preveza och sen?

Tack för alla svar!

Det alltså två alternativ; buss till Igoumenitsa och därifrån båt norrut eller buss till Lefkada och därifrån båt söderut. Finns tidtabeller för de båtarna på GTP och brukar de i så fall stämma?

Om man tar en flygstol till Preveza i augusti, vill ut på en ö (dock helst inte Korfu eller Lefkas) och har en vecka till förfogande tillsammans med ungdomar som vill bada och snorkla mycket men även vandra en del och gillar att strosa omkring i någon mysig stad på kvällen - var förslår ni då att man åker?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-08, 10:10
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Preveza och sen?

Parga/Korfu-båten, inte så dumt eller?
//PO

Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-08, 10:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Parga/Korfu-båten, inte så dumt eller?
Bra bild! Och javisst, Parga är helt klart ett alternativ, men förslag på öarna tas ändå tacksamt emot.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-08, 10:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Parga/Korfu-båten, inte så dumt eller?
//PO

Kanonfin utflyktsbåt PO, går en gång om dagen. Kostar? Det är bättre att ta sig till Igoumenitsa från Prevesa och ta en reguljär färja över till Korfu därifrån, urvalet är stort o därför finns många avgångar att välja på. Det skulle i alla fall jag göra, om jag inte redan befann mig i Parga o övervägde att ta mig till Korfu.

Tommy
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-08, 10:28
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Tack för alla svar!

Det alltså två alternativ; buss till Igoumenitsa och därifrån båt norrut eller buss till Lefkada och därifrån båt söderut. Finns tidtabeller för de båtarna på GTP och brukar de i så fall stämma?

Om man tar en flygstol till Preveza i augusti, vill ut på en ö (dock helst inte Korfu eller Lefkas) och har en vecka till förfogande tillsammans med ungdomar som vill bada och snorkla mycket men även vandra en del och gillar att strosa omkring i någon mysig stad på kvällen - var förslår ni då att man åker?
Jag skulle vilja dela veckan mellan Parga och Paxos. Parga behöver väl ingen draghjälp men Paxos är av någon anledning ännu inte så känd men otroligt läcker, både stad och ö är riktigt mysiga. Jag har bara varit där ett par timmar men skall garanterat återvända.

//PO

Strandpromenaden Paxos


Badvik vid Antipaxos
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-08, 10:29
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Parga/Korfu-båten, inte så dumt eller?
//PO

Vid en lilla ön strax ovanför fören på båten finns det "farliga fiskar" Vattnet utanför den ön skulle jag satsa på om jag ville ha fina snorkel-upplevelser.

Dit krävs på sin höjd Paddelbåt om man vill ta sig. Hur många avgångar som helst dagligen Annars går det bra att simma oxå. Det har jag gjort flera gånger.

Tommy
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-08, 10:43
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Preveza och sen?

FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...

Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?
Snappade du upp något om vad det kostar att tälta, och om de ev. har tält till uthyrning?

Kanske kan vara intressant för fler än mig och Krille, allt fler verkar lockas åt Pargahållet
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-07-08, 10:53
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...

Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?
Snappade du upp något om vad det kostar att tälta, och om de ev. har tält till uthyrning?

Kanske kan vara intressant för fler än mig och Krille, allt fler verkar lockas åt Pargahållet

Vad vi fick fram av prislistan så var det priset på en "Cabin" för två personer i augusti.
Men prislistan var på grekiska, och den gamla damen i receptionen, kunde ingen engelska o vår grekiska räckte inte långt, så med 95% säkerhet var det så.
Om de har tält att hyra ut vet jag inte,tyvärr.

Tommy
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-07-08, 10:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...
Han tänker nog på det han berättade om här

Citat:
Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?
Det skulle jag också vilja veta. Och hur ligger den i förhållande till staden och stränder?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-07-08, 10:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Preveza och sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...

Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?
Snappade du upp något om vad det kostar att tälta, och om de ev. har tält till uthyrning?

Kanske kan vara intressant för fler än mig och Krille, allt fler verkar lockas åt Pargahållet
Jag tror att det är hemskt att bo i tält och även cabin för den delen också men ni är ju unga så det kanske fungerar då men jag skulle nog överväga alternativen en extra gång.

Har du kollat vad det kostar att bo på Dokkos? Tommy samt Ann och Tommy har telefonnummer dit. Jättetrevligt ställe och i juni var priset mycket lågt. Jag tror hellre jag skulle extraknäcka som servitris ett par kvällar i veckan för att ha råd med ett riktigt rum. Kanske tavernan på Dokkos behöver en hjälpreda.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-07-08, 11:14
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Preveza och sen?

Vi är fortfarande i valet och kvalet om vi ska vara med på nollningen i Kalmar eller om vi ska åka på vår Pargaresa. Svårt val!!!! Vi hade ingen aning om att vi skulle hamna i Kalmar och att terminen börjar så tidigt som den 23 augusti när vi bokade flygresan till Preveza.

Är cabin lika illa som tält eller? SÅG ni dem? En säng och inget mer, eller? Det som är jobbigt med tält är ju att man inte har någonstans att ta vägen när man vill återhämta sig från värmen......

Hihi Eva, man kanske skulle erbjuda sig som servitris? Dokos tar inte mer än 35 euro, men det är för mycket för oss ändå, tyvärr. Har ingen budget alls nästan. Man kanske kan leta på plats, och hittar man inget billigt får man väl ta sig till Korfu. I Korfu stad finns nog någon som hyr ut till lågpris, men ändå, det är fel säsong Och inte alls säkert man hittar nåt.

Ojoj, epiros, det är nog värt att snorkla omkring lite därborta för att få se med egna ögon. Men kanske lite läskigt!??
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-07-08, 13:58
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Preveza och sen?

Janet; en cabin är två sängplatser under tak, inget mer. Tittade aldrig in i någon, de såg okey ut som lågbudget-alternativ från utsidan. Bekvämare än ett litet tält tror jag nog att det är, då ni ju i alla fall får sova i vanliga sängar. Annars är det väl som att campa, dela toa, dusch o sånt med andra.

Vad det gäller snorklingen så kan jag ligga o plaska i timmar, fascinerad o förundrad över undervattensvärlden, läskigt tycker jag inte det var att se dessa unga barracudor, de var närmast som att likna vid ett tonårsgäng som stimmade ikring mig. Överraskande !!!!

Elisabet, Pargas camping har ett härligt läge i en olivlund, nära till stränder, affärer, o tavernor, Dokos taverna som nämnts här, ligger alldeles intill bl.a

Tommy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT