Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-29, 12:07
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Hur ska vi göra?

Har nu bestämt oss att tillbringa 3 veckor i den Joniska övärlden.
Men har lite beslutsångest, vilka öar vi ska besöka ?vi tycker att det är lagom med en vecka på varje ö så man bara hinner njuta,så vilka 3 öar ska vi besöka?. Kefalonia är redan bestämd,vi var inne på Ithaka men eftersom det inte finns så mkt fina bad där så blir det nog inte dit.
Paxi och Antipaxi verkar ha underbart vackra bad men hur är det med färjeförbindelser dit? vi har tänkt boka boende hemifrån och då vill man ju att färjorna går typ varje dag
Tar tacksamt emot tips på rutter som ni kan rekommendera

Med vänlig hälsning lillii
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-29, 16:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hur ska vi göra?

Å, så härligt!
Jag tycker ni ska besöka Lefkas, Kefalonia och Ithaka!
Om du funderar på Korfu, Paxos och Antipaxos så är färjeförbindelserna nästan obefintliga till dom övriga Joniska öarna därifrån. Det finns färjor - men dom går via fastlandet. Rätta mig om jag har fel .

Ithaka har väldigt fina bad tycker jag! Fast svåra att ta sig till. Lite beror på vad för slags stränder man gillar förstås. En av dom Joniska öarnas bästa strand, Gidaki, ligger på Ithaka. Vilken månad ska ni åka?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-29, 21:35
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: Hur ska vi göra?

Hej Deia!
Vi åker i slutet av juni om allt blir som planeratok då får det bli Lefkas, Kefalonia och Ithaka, har du några bra tips på boende på öarna?
Vi kommer hyra bil så vi kan se så mkt som möjligt
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-30, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur ska vi göra?

Citat:
Ursprungligen postat av lillii Visa inlägg
ok då får det bli Lefkas, Kefalonia och Ithaka, har du några bra tips på boende på öarna?
Bra val. Det är tre fantastiska öar som är olika i karaktär, förutom att de väldigt gröna alla tre. Ithaka är en a de vackraste öar jag har varit på. Jag gillar Hotel Adriatica i Nikiania på Lefkas, och Grivas Gerasimos i Vathy på Ithaka.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-18, 22:03
Lotta. Lotta. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: Hur ska vi göra?

Vilken härlig resa ni har framför er!

Vi var iväg förra sommaren i 3 veckor. Vi besökte Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Aten. Vi flög Köpenhamn-Aten-Zakyntos den 22 juni. Vi bodde på Vanessa Hotel i Kalamaki på Zakyntos fyra nätter. Vi hyrde bil en dag och åkte runt på ön.

Sedan tog vi färjan över till Kefalonia och vidare med taxi till Sami. Där bodde vi på Green Bay Hotel som ligger en liten bit utanför Sami men nära till den berömda Melissani Lake. Här bodde vi i tre nätter och hyrde även bil en dag och åkte ner mot Skala. Färden gick sedan vidare mot Fiskardo (Kefalonia) där vi bodde på Nicolas Room en natt för att nästan morgon ta färjan över till Nidri på Lefkas.

Vi bodde på Aggelos Apartments i Nidri 4 nätter och även här hyrde vi bil och åkte runt på ön en dag. Färden gick vidare tillbaka till Kefalonia men till andra sidan ön denna gången. Till Belvista Luxury Apartments i Lassi där vi bodde i 7 nätter. Även denna gången hyrde vi bil och åkte runt på denna sidan av ön, över till Lixouri-halvön.

Vi avslutade vår semester med att flyga från Kefalonia till Aten och bodde på Hotel Adonis i Aten två nätter.

Vi är supernöjda med vår resa! Det jag kan känna är att vi inte hann besöka Ithaka som många talar gott om men då finns det ju en anledning till att åka tillbaka till dessa underbara öar!

En annan sak som vi också kände var att det hade varit smidigare att hyra en bil och haft den hela resan, det är inte billigt med taxi och jag tror att det hade blivit billigare att hyra en bil.

Hoppas ni får en trevlig resa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-26, 22:48
noaminna noaminna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Hur ska vi göra?

Förra sommaren åkte vi flyg köpenhamn till Aten för att sedan åka vidare med buss till Parga-Lefkada-Kefalonia-Zakynthos. Denna resa gjordes med 2 barn 10 & 12år. Efter resan kom vi fram till att allt utom Zakynthos var en fantastisk upplevelse. Om och när vi gör om denna resa så bytar vi ut Zakynthos mot PAXOS. Denna fantastiska lilla pärla besökte vi bara över dagen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT