Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2019-08-08, 16:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Till Kreta i högsäsong!

Torsdag den 8 augusti.
Från en oas till en annan oas.

Nu är jag på tur igen! Det var inte så länge sedan jag lämnade Cykladerna (26 juni) men det har ändå hänt en del för mig under juli månad hemmavid. Jag har sålt min stuga på skäret, som jag har älskat i 65 år. Jag har fått bukt med min diabetes (något så när), som spolierade min aprilresa till Kreta. Och över en natt har jag fått artros i högra tummen. Den värken är väl något som jag får leva med.

Jag har nu lämnat min oas på balkongen,,,,,




,,,,,för att åka till en av mina andra oaser, Paleochora.




Jag har nu mellanlandat i Chania och imorgon tar jag bussen till sydsidan.

Igår startade jag i Umeå för att ta Norwegian till Arlanda. Väl på Arlanda fick vi passagerare ett ordentligt motionspass. Flygplanet fick landa på Utrikes (5:an) och vi fick meddelande om att bagaget skulle hämtas på Inrikes(4:an). Väl där fick vi kontraorder, bagaget ska hämtas på Utrikes. Eftersom vi passerat tullen fick vi inte gå tillbaka samma väg utan fick smita in via en bakdörr. Jag hade tur som inte behövde gå tillbaks till inrikes, utan befann mig på plats.

Resan till Chania med SAS var en stillsam föreställning, även för flygvärdinnorna. Vi var endast 31 passagerare på en Airbus som rymmer 180! Vi kunde liksom breda ut oss. Måltiderna har förnyats med ekologisk och närproducerad mat från bl.a.Gotland. Kycklingsalladen passade perfekt en nybliven, hispig diabetiker. I sena timmen nådde jag Chania, men var ändock tvungen att gå ut på byn. Det är bara i Grekland som ouzo smakar som en ouzo!

I morse fick jag förmånen att äta frukost på grannhotellet. Vilken upplevelse! Sokrates berättade om vad jag fick uppleva på tallrikarna och han hade specialkomponerat frukosten enkomt för mig.



Den runda "saken" är en omelett fylld med mynta, zucchini, zucchiniblommor samt lokal ost. Tomater med yoghurt samt en färskost på getmjölk. Allt var himmelskt.

Jag travade sedan iväg för den obligatoriska turen till saluhallen för att insupa atmosfären. Lädergatan är också ett måste bara för den härliga luktens skull. Sedan blev det taverna Red Bicycle intill mitt boende. Här kan man bara sitta och glo på turisterna. Många kommer i skockar med en ledare med höjt paraply längst fram. Hittills har jag inte sett några turister med AI-armbandet på sig. Bra. Ett par timmar blev jag sittande under dom skuggande, jättestora kastanjeträden och lyssnade på cikadorna (eller är det syrsor) som höll sin högljudda serenad.

Solen lyser intensivt och Chania visar sig från sin bästa sida. Men nu längtar jag efter Paleochora!



Utsikt från mitt boende. Den tavernan har bara öppet i högsäsong.





Hibiscusen är fin nu.





Birgitta
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT