Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-10-15, 19:37
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Intressant, men jag tror att det är resebolagen själva som förstört ryktet och gjort så att svenska turister sviker. För läser man deras framställan om ön så har de ju varnat folk från att åka dit under högsäsong för att det är så röjigt. Något jag anser har varit fel till viss del. Ungdomarna har nämligen hållit till i vissa delar av staden och man har kunnat semestra i lugn och ro om man velat även tidigare.
En enda gång har vi känt av festandet på ett negativt sätt och det var i juli för några år sedan, annars har vi alltid varit nöjda med våra semestrar i Kos stad.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-10-15, 19:43
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Hej! Hur hade ni det? Var ni nöjda? Vi var där hela familjen i juni och trivdes allihop. Visst var det få svenska turister, men det spelar ingen roll för oss. Däremot var det massor av holländare, överallt! Men det var inget problem det heller.

Vi talade också med en del folk därnere som klagade på "allt-inklusive-hotellen" och det känns trist om folk får slå igen sina verksamheter pga det. Kos har ju varit så bra just tack vare alla restauranger.

Positivt var dock att resenärerna blivit äldre och köpstarkare och det i kombination med nya turistmarinan tror jag kan rycka upp ön. Den bara måste finnas kvar som resemål, för det finns ju allt på dena härliga ö, som för övrigt är vår favorit i grekiska ö-världen.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-10-15, 22:59
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Denna ljuvliga ö! Kom hem i fredags natt och bara jag tänker på Kos så får jag ro i själen. Jag älskar att cykla ut på landsbygden och njuta av solen som glittrar i havet och av att se bergen i bakgrunden.

Längtar tills jag kan bo där längre perioder på denna ö som ger mig så mycket kraft.

Jag tycker att det är bra att det är mindre med ungdomar där. Låt alla oss som reste dit i början på 80 talet få njuta av ön, vi reser inte på all-inclusive och därmed gynnar vi de enskilda näringarna.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-10-16, 16:21
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Vad härligt att höra att det finns fler människor som älskar Kos. Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på detta underbara ställe på jorden. Första gången vi var nere var -88, sedan har vi åkt ner varje år från -92. Och visst, om man valde att hålla till på "ungdomsdelarna" så kunde det bli alldeles för röjigt, men vi har aldrig gjort det och därmed aldrig uppfattat ön som "ungsomsö". Nu när vi är i 40-årsåldern min man och jag så känns den bara så perfekt. Perfekt storlek på ön och man kan välja stränder efter behag. De flesta stränder är fina. Det är väl egentligen bara runt den nya marinan som inte är så himla mysig. Men, jag känner folk som har valt dessa stränder och var nöjda med det. Hoppas att resebolagen eller åtminstone något flygbolag tar reson och flyger från Göteborg direkt till Kos igen.
/Annika
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-10-18, 19:26
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Kos

Min dröm är att driva ett hotell på denna ö och få de gäster som verkligen uppskattar ön och det genuina Grekland. Jag kommer igen när barnen klarar sig själv för just nu tränar jag branschen i Sverige.

Jag ska leta upp ett lämpligt objekt under tiden och en trevlig grek som kan vara min länk och stå för käket.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-10-19, 20:45
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Jag tror att du har "snott" min/vår dröm, att en gång i framtiden när barnen är så stora att de klarar sig själva, att vi kan flytta ner och driva ett eget litet ställe. Jaa, drömma kan man väl få göra. Greker känner vi ju och en viss hjälp skulle vi säkert få om vi bad om det. I alla fall så kommer man att behöva hjälp med grekiskan som inte är ens hjälplig. Man kommer visst inte så värst långt med enstaka ord, eller med frågan " hur mår du" på grekiska, eller vad tror du? Vi brukar roa oss med att leta gamla övergivna hotel när vi är där nere. Sedan går vi runt och drömmer. Visst är man fånig? Det är i alla fall gratis att drömma. Annars får vi väl slå ihop våra drömmar, vad tror du om det?
/Annika
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-10-20, 09:09
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Tänk det där med drömmar är gratis och det är så härligt att gå här och drömma. Jag har google earth på min dator så då kan jag resa över hela Kos och titta runt på ön när längtan blir för stor.

Jag tror att det skulle vara bra för grekerna att få in ett skandinaviskt tänkande på deras ö, när det gäller boende tex. Det är ju vidrigt att ligga i deras hårda sängar.

Dröm vidare!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-10-20, 13:58
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Google earth brukar sikta in oss på när längtan blir för stor. Visst är det fantastiskt?!
Du, jag kanske kan ordna det där med sängar när jag får mitt "dröm"hotell!
Vad tror du?
Det är fortfarande varmt på Kos. Så jag skulle stå ut ganska långt fram på hösten. Svensk sensommar fram i slutet på oktober, det är grejer det.
/Annika
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-10-20, 20:32
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Citat:
Ursprungligen postat av kos82
.....Jag tror att det skulle vara bra för grekerna att få in ett skandinaviskt tänkande på deras ö, när det gäller boende tex. Det är ju vidrigt att ligga i deras hårda sängar......
På en liten og 'gjennomsiktig' øy i sommer oppsto et akutt behov for asfalt og større forhold. Kos ble valget for noen dager - og hvilke senger! Noen netter med riktig god søvn ble en del av resultatet. Sov som en sten. Hotellet ble valgt ut fra LP - tilfeldig og heldig! Dessuten insisterte hotelleieren på en ordentlig gjennomgang av kart over øyen med grundig informasjon om diverse - og ikke minst Kos by - deriblant attraksjoner og sogar hvilke feller en kan unngå. Har aldri opplevd maken til service. Derfor ingen møter med innkastere eller andre viderverdigheter. Til min forbauselse reoppdaget jeg Kos som en spennende og morsom øy som det er verd å reise tilbake til.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-10-27, 08:54
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Vad heter hotellet?

Kos 82

Senast redigerad av inkfish den 2006-10-27 klockan 13:40. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-11-02, 00:22
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Hallo.
Hotellet heter Afendoulis, i Evripilou nr. 1. Alexis, hotelleieren snakker godt engelsk. Alexis henter deg om du ringer på forhånd eller ved ankomst. Enkel standard, men hyggelig og fredelig og svært sentrumsnært. Noen få minutter å kjøre dit fra havnen. Resepsjon på døgnbasis.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT