Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-11, 15:50
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard SIKINOS

När vi ändå är på vår årliga ö-resa i Cykladerna - 3 veckor,tänkte vi försöka oss på Sikinos.
Ön ligger ju nära Ios,där vi återigen ska bo på underbara Kolitsani wiew.

Jag har läst om Sikinos både på Kalimera och på div.sajter,men skulle ändå uppskatta tips och råd.

Det finns ett hotell som heter The Rock,som verkar underbart.Har någon av er bott där?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-11, 17:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: SIKINOS

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det finns ett hotell som heter The Rock,som verkar underbart.Har någon av er bott där?
Har inte bott där, men skulle gärna göra det, för man har stenkoll på varenda båt som är på väg till Sikinos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-12, 13:49
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: SIKINOS

Ho hooooo! Är det INGEN på Forumet som har varit på Sikinos och som kan dela med sig???

Tack för svar Janne! Jo, "The Rock" verkar urmysigt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-13, 11:40
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: SIKINOS

Vi har haft en vecka på Sikinos nu i sommar (juli) och egentligen vet jag faktiskt inte vad jag ska skriva En typisk kykladisk ö, en hamnort och ett Chora. Bor man i hamnen finns där en rätt trevlig sand badstrand, lite sten men inte så det stör. Ingen hyrde solsängar när vi var där, men parasoll och sittbänkar!! fanns gratis.
Ett antal rumshyrare dök upp, väljer man att bo i hamnen har man ju nära till strand och 1 minimarket. Vi låg på Lucas 1 (dom har 2) och den låg en bit upp nära öns enda mack.Som är obemannad. Man var tvungen att knappa in regnr på moppen för att få ut bensin!!!! Men om man valde engelska som språk gick det inte alls!!! Grekiska skulle det såklart vara på. Det finns inte så många tavernor att välja på, vi åt mest på Verandi som tillhör Porto Hotell.
Vi hyrde moppe för att åka upp till Chora som var mysigt och fint. Det går buss också, så missa inte Chora om ni kommer dit. Folket som bodde där var dessutom mycket trevligare än nere i hamnen. Där finns bankomat, bank, ett par tavernor, café, någon enstaka studio. På kvällen blev det svalare, så vi valde långbyxor faktiskt. Flera gick i tröja eller jacka. Kanske inte gäller nu i augusti.


Det var litegrann från vår vecka på Sikinos. Vi upptäckte tyvärr att folk nere i hamnen var lite suckande surmulna och att båtar inte alltid stannar på ön längre. Man får kolla på hamnkontoret vad som gäller.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-14, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: SIKINOS

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex Visa inlägg
den låg en bit upp nära öns enda mack.Som är obemannad. Man var tvungen att knappa in regnr på moppen för att få ut bensin!!!! Men om man valde engelska som språk gick det inte alls!!!


Citat:
och att båtar inte alltid stannar på ön längre. Man får kolla på hamnkontoret vad som gäller.
Tyvärr ett problem som Sikinos haft under många år.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-14, 09:38
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: SIKINOS

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Tyvärr ett problem som Sikinos haft under många år.






Vi pratade rätt mycket med folket i Sikinos och det verkar som om det minskat år från år. Vi tänkte köpa biljett till Ios och hade kollat in en bra tid, men när vi sen på kvällen skulle köpa den var tiderna ändrade.


Det verkar som om jag är rätt negativ till Sikinos, men så är inte fallet. Vi åt gott, bodde billigt (20E natten och det under mitten av juli) och träffade trevliga greker (mest i Chora). Ingen turiströtthet här inte.

Vi hade uppsikt över bensinmacken och där inträffade alltid något då folk försökte knappa in regnr. Dessutom hade man bara 21 sekunder på sig att börja tanka. Det gav upphov till en del "scener". Vanligt i Grekland??? Aldrig sett förut.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-14, 10:29
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: SIKINOS

Tack för information. Låter som en charmig ö!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-14, 12:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: SIKINOS

Länge sen jag var där så du får inga konkreta tips. Minns den som ön där alla tävlande om att ge mig skjuts när jag försökte gå från Chora till hamnen. Toppentrevliga människor och så hade de sopsortering i supersnygga kärl av sten. Ja apelsinkakan spelade i en division för sig. Supergod. Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-08-14, 19:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: SIKINOS

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Tack för information. Låter som en charmig ö!
Det är verkligen en charmig ö! Precis som Eva L var det en hel del år sedan vi var där, nämligen senare delen av september 2001. Taverna The Port var då stängd, men en taverna var öppen i hamnen. Enligt Trivago är tavernan nu också stängd, så troligen finns det numera bara boende på The Port. Flera mysiga tavernor finns i Chora. Tar man inte promenaden upp/ner kan man ta bussen. Chaffisen var verkligt go, vi var 7 turister som åkte upp en kväll. Hemresa enligt tidtabell var klockan 10. Han frågade oss om vi hellre ville åka klockan 11! och det ville vi 7.
Vi bodde på Tasos. En liten, liten bit på Choravägen och där hade vi havsutsikt. Ett bra boende. Alla på byn var trevliga. Rekommenderar Sikinos till er om färjetiderna passar.
Lite gamla diabilder:



Varannan dag kom vattentillförseln till Tasos studio. I en vattenbehållare fylldes då vatten från många dunkar vatten som åsnorna kom med.



En mysig taverna i Chora. Två musikanter med en trumma och en lårtarmssäckpipa underhöll både turister och lokalbefolkning. Och grekiska tanter sjöng.



På en annan taverna vid busshållplatsen i Chora hade vi denna utsikt.
Naturligtvis hade jag både Kalimeratröja och kepa på mig.
Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-08-14, 20:27
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: SIKINOS

Vi var där 4 dagar med start den 12 juli 2010.
Bodde 500 m från hamnen, på något litet ställe med några få rum att hyra ut, och det var längs vägen (vänster sida) till Choran. Fick skjuts från och till hamnen när vi kom och när vi lämnade ön. En gång fick vi skjuts till Choran (vi satte alla på flaket på en mini lastbil) . Trevliga och mysiga katter
Trevliga människor överallt. Mycket fin Chora. Inga problem med färjorna som följde tidtabellen.
Vi hyrde ett rum för 3 personer för 30 E och ett rum för 2 personer för 25 E. I Choran var det något dyrare om jag minns rätt. Vi bodde helt ensamma där under vår vistelse fast det fanns 6-8 rum att hyra ut.
Stranden vid hamnen var helt OK och vi var nästan ensamma. Som någon påpekade, gratis parasoller och stora var de, dock inga stolar.
Toppen ö!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT