Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-06, 19:15
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

har en greklandstripp kvar i år ( Tinos) men resgalen som jag är börjar jag redan planera nästa års resor. Vill gärna till Amorgos Koufonisi och Iraklia. Låter detta sig göras under 2 v? Vill åka så snart charterflyget till Santorini startar runt 23 maj (iaf i år). Frågan är hur förbindelserna mellan Santorini o öarna är såpass tidigt på säsongen. Tips åsikter? Vilken ordning är smartast? Börja med Amorgos kanske?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-06, 21:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Jag landade på Santorini 23 maj i år, en lördag. Åkte vidare till Amorgos på söndagen. Katamaranen som går direkt hade inte börjat gå än, inte heller Skopan. Så jag åkte Blue Star till Naxos 15.30, slog ihjäl kvällen där och åkte sedan vidare med annan Blue Star som skulle gå vid midnatt men gick någon timme senare. Småseg start på resan alltså.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-07, 08:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Vilken ordning är smartast? Börja med Amorgos kanske?
Jag gillar att börja längst bort, men det beror ju lite hur båtarna går.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-07, 11:00
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Räcker 2 veckor för dessa 3 öar i kombo? Ser ju inte ut att vara så långt emellan de 3 öarna, o småkykladerna är väl just små så det kanske räcker med 3 nätter på varje? El bättre att nöja sig med endast 2, alltså Amorgos o en av småkykladerna?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-07, 17:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Räcker 2 veckor för dessa 3 öar i kombo? Ser ju inte ut att vara så långt emellan de 3 öarna, o småkykladerna är väl just små så det kanske räcker med 3 nätter på varje? El bättre att nöja sig med endast 2, alltså Amorgos o en av småkykladerna?
Du hinner gott och väl med alla tre på två veckor, och det utan att stressa. Det är korta avstånd mellan öarna, och Koufounisi och Iraklia är pyttesmå.

Jag hann med Amorgos, Donoussa, Koufonissi, Schinoussa och Iraklia på sex dagar förra sommaren. Men så bråttom behöver man naturligtvis inte ha.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-07, 17:43
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Tänker på att båten helst oxå ska matcha charterflyget till o från santorini samma dag... annars går det ju bort ett par nätter där oxå. Verkar dessutom som man inte kan ta sig från Iraklia till Santorini heller utan måste först till Naxos... Sen vete gudarna hur tätt/sällan alla båtar går i maj/juni... vill undvika folkmassor och hetta därför åker jag helst ut så tidigt som möjligt i maj från Göteborg. Rutten jag tänker mig är isf Santorini-Amorgos-Koufonissi-Iraklia-Santorini😊
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-07, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Tänker på att båten helst oxå ska matcha charterflyget till o från santorini samma dag... annars går det ju bort ett par nätter där oxå. Verkar dessutom som man inte kan ta sig från Iraklia till Santorini heller utan måste först till Naxos... Rutten jag tänker mig är isf Santorini-Amorgos-Koufonissi-Iraklia-Santorini😊
Som inkfish skrev ovan så gick det inga direktbåtar så tidigt i år, så det kanske inte gör så nästa år heller. Rutten du tänkt dig fungerar i alla fall inte i år, i och med att det inte går båtar mellan Iraklia och Santorini. Du skulle kunna flyga till Aten, därifrån finns det direktförbindelse med Småkykladerna och med Amorgos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-07, 18:57
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Jag har gjort småkykladerna både utgående från Aten och Santorini. Det är egentligen hugget som stucket ur tidsynpunkt. Den längre båtresan från Aten kompenseras i viss mån av att man kan "landa" direkt på någon av öarna när man tar Blue Star från Aten.
Åker man från Santorini måste man byta på Naxos, särskilt om man som du ska åka så tidigt att inte direktkatamaranen börjat gå än. Har man lite otur med tiderna så får man övernatta på Naxos också.
Så om du inte har något särskilt intresse av Santorini så fundera på alternativet. Om du också vill försöka pricka avresedagen så behöver du nästan åka från Naxos, där du har flera båtar om dagen att välja på. Det är inte så kul om dagens enda förbindelse från din ö blir inställd och du missar flyget hem.
Vi kommer göra en liknande resa i sommar från Santorini till Amorgos och ev någon fler ö, då kommer vi sannolikt att stanna en natt i Naxos och åka tillbaka på avresedagen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-07, 19:14
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Nej skulle välja Santorini endast för det finns charterstol dit från Göteborg... gjort o sett ön för många år sen och det räcker så. Men kanske det ändå blir effektivare att flyga reguljärt till o från Aten istället såpass tidigt på säsongen. Tacksam för alla era synpunkter o tips😊
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-07, 21:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Men kanske det ändå blir effektivare att flyga reguljärt till o från Aten istället såpass tidigt på säsongen.
Har du tur med bra flygtider så kan du få mer tid på på öarna än vad du får om du flyger till Santorini. Brukar vara mycket billigare att flyga till Aten också.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-08, 16:47
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Sådär nu har jag äntligen bestämt mig det blir 5 nätter på Koufonissi, 4 på Schinoussa och 4 på Iraklia, sista natten antar jag att man måste spendera på Santorini för att hinna med flyget hem, för det finns väl inte daglig tidig förbindelse mellan Iraklia och Santiorini i slutet av maj?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-09, 08:19
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Baserat på mina erfarenheter från förbindelserna i småkykladerna, och inte på tidtabeller som i alla fall inte är uppdaterade än, så kan du ta dig med Skopelitis på förmiddagen från Irakli till Naxos alla dagar i veckan utom söndagar. Från Naxos har du sedan dagliga förbindelser till Santorini och du kan nog räkna med att vara framme på Santorini på eftermiddagen.

/ LG
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-09, 16:35
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Ok tack LG! Jag anländer 12.45 till Santorini på en lördag. Vet du om det brukar finnas nån båt direkt till Koufonissi eller från Naxos till Koufonissi samma dag?
Verkar finnas en färja 15.30 från Santorini till Naxos som anländer 17.30 men brukar det sen gå att ta sig vidare till Koufonissi? Jättetacksam för svar från er med erfarenhet av båttrafiken kring småkykladerna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-09, 17:58
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Maj är lågsäsong så det lär nog inte gå några båtar direkt till Koufonissi. Från Naxos är det då också bara Skopelitis och Blue Star som går till Koufonissi. De andra båtarna kommer igång under juni. Kommer du till Naxos på lördagen 17.30 så borde nästa båt till Koufonissi vara Blue Star på söndag kväll, eller snarare natt, tror den går runt midnatt natten till måndagen. Och sen har du Skopelitis på måndag klockan 14.

Själv hade jag givetvis valt Skopelitis!

/ LG
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-09, 18:04
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Näe e det så illa.... 😳 tyckte det såg ut att finnas blue star 23.55 från Naxos på lördagar iaf i april....tror du det kan vara ett bättre alternativ att flyga till Aten och ta färjan därifrån till Koufonissi? Har ej bokat något flyg än, bara hotell från 14/5 på Koufonissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-09, 23:44
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Nu har jag tjuvtittat i tidtabellerna, och det går inte att ta sig till Koufonissi den lördagen, varken från Santorini eller Aten. Ska du lyckas måste du ta morgonbåten ( 07:25 ) från Pireus och byta till Skopelitis på Naxos. Om du kan tidigarelägga din avresa en dag så finns det troligtvis en kvällsbåt ( 17:30 ) från Pireus till Koufonissi på fredagen. Troligtvis därför att den enligt GTP inte är "officially approved" ännu, men den har gått alla andra år.

Men Naxos är ju väldigt fint, så varför inte satsa på att tillbringa söndagen och måndag förmiddag där, för att sedan ta Skopelitis klockan två (tror jag det är...) till Koufonissi? Det är en trevlig båtresa, och har du tur så ser du delfiner som leker i vågorna vid båten. Jag har sett det flera gånger! Något du aldrig får se från höghastighetskatamaranerna eller de stora båtarna.

/ LG
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-10, 13:34
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Öluff Amorgos, Koufounisi och Iraklia

Tackar! Japp jag har sett att det funkar på fredagen från Aten. Jag har för mig dock att fler rutter läggs in allteftersom men säker kanske man ej kan vara. Hade passat bra om en kvällsbåt fanns även på lördagen från Santorini till Koufonissi. Tror det fanns en sen färja förra året från Naxos till Koufonissi.
Man vågar ju inte boka flyget förrän det är klart med båtarna heller.
Naxos fint och varit där tidigare men skulle jag spendera 2 nätter där blir det ju 2 nätter mindre på de 3 öar som var planen...😊
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT