Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-12, 14:02
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Hotell i Kamari

Hallå,
Sitter & tittar på höstens Greklandsresa. Valet verkar falla på Santorini.
Tänkte åka dit den 5e september & stannar 1 vecka åker med charter.

Vi (Jag & frun) vill ha nära till stranden så vi tittar på hotell i Kamari.
Är alltid svårt att välja, Har kollat runt på Tripadvisor m.m.
Undrar om någon bott eller vet nåt bra / negativt om dessa hotell:

Andreas

Joanna

Polydefkis

Kommer ju att hyra bil eller åka buss för att se en del av alla sevärdheter på & runt ön.
Nån kanske har ett bra tips på en restaurang eller nått man verkligen inte får missa på ön.

MVH
Mange
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-12, 19:46
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hotell i Kamari

Är du alldeles alldeles säker på Kamari?
Annars kan jag tipsa om ett underbart litet pensionat/hotell med en liten pool och världens trevligaste värdpar. Det ligger vid Perivoulos beach som är enförlängning (ungefär så) av Kamari och Perissa. Vattnet är helt underbart här.
Och värdinnan lagar jordens godaste mat



och

http://www.kalimera.se/honeymoon/
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-12, 20:42
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Tack för tipset, Men tycker att Perissa verkar vara lite för liten "by" att vara i.
Annars såg hotellet väldigt trevligt ut!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-12, 21:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hotell i Kamari

Aha ok. Har du läst Ingelas "Mitt Santorini" här i forumet för Santorini?
Där kan du hitta många fina och lite annorlunda tips om vad som finns att göra. Kanhända har hon även ett bra tips på boende för er i den.
Du kan också beställa Kalimeras e-guide för Santorini. Jag har bott i Messaria (för hundra år sen minst) och alldeles utanför Fira samt på det nämnda Honeymoon och endast en natt i Kamari men det var högt upp i Kamari och en bit från stranden. Tror det finns minst lika bra hotell närmare vattnet och mer i mitt i smeten s.a.s ifall det är vad ni söker.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-12, 21:34
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Mycket bra info.

Ingelas Santorini ska jag kolla upp!
Har funderat lite på E-guiden men stod att det mesta av infon ska släppas, Så avvaktar lite och ser hur det blir med den saken.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-13, 05:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Mycket bra info.

Ingelas Santorini ska jag kolla upp!
Har funderat lite på E-guiden men stod att det mesta av infon ska släppas, Så avvaktar lite och ser hur det blir med den saken.
Jag tycker du ska köpa guiden för den låga summan av 59:-. Våra e-guider har varit oerhört värdefulla.
För övrigt håller jag med Thira om Honeymoon. Dessutom::Godare mat kan man knappast få än av Julia.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-13, 23:24
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag tycker du ska köpa guiden för den låga summan av 59:-. Våra e-guider har varit oerhört värdefulla.
Oh, jag håller med. Det är bra guider att utgå ifrån, och bra tips på både boende och mat.

Förra året åkte vi till Santorini och vi valde då att bo på Villa Ilias i Firostefani, utanför Thira och åkte ner till Perissa och badade. Efter vår tripp konstaterade vi att det hade varit bättre att bo vid stranden och gjort utflykten till Thira istället. Men god mat hittade vi på båda ställena.

/Annelie
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-14, 10:15
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

E-guide beställd
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-04, 19:43
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Hotell i Kamari

Kanske du fått svar på dina frågor redan, men jag har bott på hotell Polydefkis i Kamari. Visserligen för 3 år sedan, men såg att de nu renoverat så det kan väl knappast blivit sämre. Vi (min man och jag) var väldigt nöjda med detta hotell. Hotellet var väldigt fräscht och personalen vänlig. Frukosten var mycket bra för att vara i Grekland och det var mysigt där man satt och åt. Hela "trädgården" med pool och jacuzzi (?) var väldigt trevlig, mycket blommor och träd. Hotellet ligger "mitt i" Kamari, men det är ändå lite lugnt. Sedan är det nära bussen som går till Fira. Den går ofta och tar bara 15 min. Santorini är en väldigt speciell ö, så otroligt fin. Att hyra bil är att rekommendera då det finns mycket att se och upptäcka. Kanske detta kan vara till lite hjälp
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-04, 21:27
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Hotell i Kamari

Jag kulle INTE välja Kamari.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-05, 09:37
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Hotell i Kamari

Alltid svårt att råda, för vi är ju olika o har olika förväntningar o vill få ut olika saker av våra semestrar. Kamari är ju oerhört populärt bland charterturister o det är absolut mer "hålligång" där än i Perissa/Perivolos. Mot slutet av säsongen är Perissa ganska stillsamt nattetid. Om Kamari har 100 restauranger o 40 barer har Perissa kanske bara 60 restauranger o 20 barer!
Tycker dock absolut att bad o stränder är bättre i Perissa/Perivolos. Har själv bott 1 natt i Kamari och 440 nätter i Perissa, så jag vet vad jag föredrar ...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-05, 21:29
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
E-guide beställd
Utskrivna E-guiderna är perfekta att ha med sig på resan. De blir garanterat nästan sönderlästa, iallafall för oss. Vi läser när de kommer, vi läser under resan och vi läser när vi besökt olika platser, sen läser vi dom när vi kommer hem när vi vill minnas vad vi gjort sett mm.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-05, 21:56
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Bettsy Visa inlägg
Kanske du fått svar på dina frågor redan, men jag har bott på hotell Polydefkis i Kamari.
Låter kanonbra det, För vi har bokat just där.
Har väldigt bra betyg & kommentarer på t.ex tripadvisor.

Längtar sååå till att få se Santorini
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-08, 13:54
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Hotell i Kamari

Roligt att ni bestämt er, Disse. Tror inte ni kommer att bli besvikna. Jag var själv beredd på att Kamari inte skulle vara något speciellt (hade hört lite negativt om den), men blev positivt överraskad. Underbar liten by med berget intill. Det enda negativa jag kan komma på med Kamari är alla inkastare. Lite jobbigt att gå på "strandpromenaden" kvällstid. Och visst är det mycket turister, men det är det på hela Santorini. Det ÄR ju en populär ö. Ha en jätte-trevlig resa!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-10, 08:27
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Hotell i Kamari

Hej

Jag vet inte hur gammal du är eller vad du gillar att göra på din semester.

Båda Kamari och Perissa är bra om man vill åka charter och skillnaden är att Kamari är mer charteraktigt än Perissa och Perissa har en helt annan atmosfär än Kamari. Jag skulle själv välja Perissa om jag åkte nu. Jag är 52 och vill hellere ha charm än bara "turistigt" och väljer hellre tavernor där de lokala går än bara turister.

De bästa beachbarerna finns i Perissa; Tranquilo (Mex mat, ofta liveband och härlig atmosfär), Chilli bar, Wet, Beach Bar och en massa andra. På Tranquillo går alla: charterturister, backpackers, vi som bor här och ynga som äldre.
Perissa har även bättre tavernor (Lava eller The Nets exempelvis.) än Kamari som är lite mer turistaktiga.

Nackdelen med Perissa är att det ligger lite längre ifrån Fira och Oia men väljer man att hyra bil ett par dagar kan man lätt se det mesta av ön.

Här är min uppdaterade Santorini journal (på Engelska) http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html

Ingela
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-02, 15:31
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Här är min uppdaterade Santorini journal (på Engelska) http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html

Ingela
Hej, missat att du skrivit detta för längesedan.
Väldigt bra info om Santorini.
Angående åldern blir jag 38 i höst & frugan 39 så vi är inga partymänniskor.

Jag gillar att se gamla byar, kloster och liknande. Ett besök till Ancient Thira blir det.
Älskar öl i alla dess former så vi kommer åka förbi något av bryggerierna.
Santo Wines vill säkerligen frugan åka till, Sen får vi se.
Hur är det att hyra bil & köra på ön, Hört rykten om att trafiken är lite sisådär...

Vi vill inte fara runt varje dag, Någon dag vill man ju ligga vid poolen eller stranden & bara ta det väldigt lugnt.

35dagar kvar!

/Mange
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-02, 18:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Hur är det att hyra bil & köra på ön, Hört rykten om att trafiken är lite sisådär...
Vägarna är smala och trafiken är ganska intensiv, framförallt kring Fira och Oia. Vi hyr alltid moped när vi är på Santorini, och då är det lättare att ta sig fram.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-08-02, 19:46
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Det är ju ett alternativ, Men känns ändå tryggare i bil.
Iofs är det ju lättare att styra undan med en moped till vägkanten & vänta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-08-02, 19:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Iofs är det ju lättare att styra undan med en moped till vägkanten & vänta.
Framförallt är det enklare att hitta parkering.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-02, 20:20
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Hotell i Kamari

nackdelen med moppe är olycksrisken, trafiken är ganska kaotisk mint sagt i Fira, det kunde som mest ta 20 minuter igenom när vi var där i september, i övrigt var trafiken inget större problem, en del lite farliga situationer pga dessa beachbuggy kontraptioner samt fyrhjulingar som verkar populära, men parkering var bara ett problem i Oia, (i Fira fanns det gott om lediga nedanför där bussarna står)

Håller med om rekommendationerna om Perissa över Kamari, har bott i Kamari för några år sedan samt var där o tittade förra hösten, det tycktes inte blivit bättre med åren t, men;
Håller inte med om rekommendationerna om Honeymoon i Perissa, det var minst sagt ganska medelmåtigt i även iaktaget prisklassen, (daterad inredning, trasiga /slitna möbler, tveksam el, osv), men god mat var det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT