Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-20, 21:09
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard resa ensam till bra pris

Du som reser ensam till Grekland till bra pris reser du med
- flygstol+ordnar eget boende (betalar du då oftast för dubbelrum?)
- charter med boende (inklusive enkelrumstillägg?)
- sista minuten (med enkelrumstillägg?)
Bra tips efterlyses!
eva b
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-20, 22:32
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Reser ofta ensam o brukar ta flygstol samt fixa boendet själv.(Studio för eget bruk kostar samma oberoende av om det är en eller två personer.)Det blir oftast några tusen kronor billigare att ordna boendet själv. (Utom förra året då konstigt nog paketresan blev 2000:- billigare än det egenhändiga alternativet - i år verkar ordningen emellertid återställd för samma veckor på fjolårets hotell har nu gått upp 5500:- i pris sedan i höstas!! Är det kanske Svenska kronan som blivit så försvagad ...)
Pga jobbet måste jag planera min semester 4-7 månader i förväg - annars skulle säkert sista-minutenalternativet bli betydligt billigare!

Senast redigerad av giottoni den 2009-05-20 klockan 22:39.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-21, 09:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Jag har provat alla alternativen både reguljärflyg och bokat boende eller boende valt på plats, charter med tillägg för rum för eget bruk och flygstol på charterflyget. Beror så mycket på när du åker, vart du reser och om du bara vill bo på en plats. Jag gillar att bo flera dagar på varje plats och stannar sällan mindre än tre nätter har dock hänt på Santorini vid början av en resa.

Jag tycker om att varva ner ordentligt på min semester och då kan ständigt byte av plats bli stressande så vid treveckorsöluffar är fyra öar ganska lagom för mig men på favoriter som Folegandros, Sifnos och Amorgos skulle jag kunna stanna mycket länge. Har ö-luffat utan att ha en fast rutt och jag vill helst inte boka upp boende och färjeturer. Vill känna frihten av att kunna stanna länge på en plats än det kanske var tänkt från början.

I år blir det en charterresa till Molyvos med rum för eget bruk. Att den bokningen blev av beror mycket på att priset blev överkomligt för en tvåveckorsresa och att jag reser redan i slutet av augusti. Jag är inte så fixerad vid att åka till ett speciellt ställe utan bollar i tankarna mellan många olika alternativ. Hade lika gärna kunnat bli en resa till Tilos/Rhodos eller någon helt annan ö. Vad jag dock gärna undviker är platser som präglas hårt av massturismen och AI kommer jag aldrig att boka. Försöker också unvika allt för stora städer och föredrar lantliga omgivningar gärna med så lite trafik som möjligt.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-09, 23:00
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Nu blir jag nyfiken. Var ligger Molyvos?
Aldrig hört talas om det. Kan du berätta vad det är för plats?

Ann-Charlotte, som reser ensam för andra året i rad
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-10, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta Visa inlägg
Nu blir jag nyfiken. Var ligger Molyvos?
Molyvos ligger på Lesbos. Här finns några bilder från Lesbos.





Molyvos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-12, 09:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta Visa inlägg
Nu blir jag nyfiken. Var ligger Molyvos?
Aldrig hört talas om det. Kan du berätta vad det är för plats?

Ann-Charlotte, som reser ensam för andra året i rad
Du har kanske redan spanat in staden. Molyvos ligger på norra Lesbos och är en stad med bebyggelse kvar från medeltiden. Det är första gången jag besöker staden men förra året var jag med dotter och barnbarn till sydsidan av ön. Det är en ö som jag gärna vill ser mer av. Molyvos är en liten stad och Lesbos är Greklands tredje största ö. Om du inte redan gjort det och är intresserad av ön tycker jag att du ska köpa Janne alldeles färska E-guide om Lesbos. Jag tror som Janne att det här är en ö som svenskarna kommer att ta till sitt hjärta. Matt Barret har också skrivit en del intressant om Molyvos om du villl veta mer.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-06, 23:32
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: resa ensam till bra pris

I slutet av juli bokade jag en 16-dagars charterresa till Plakias, i oktober, ensam i tvåbäddars studio, med kök, alltså ingen pension, för motsvarande 4500 svenska kronor.
Här i Tjeckien, där jag bor, myllrar det av små resebyråer, och konkurrensen är alltså stor, men var det här så billigt egentligen, jämfört med svenska förhållanden?

Dom hade hittat på att tillbakaresan skulle ske invecklat med båt till fastlandet, sedan båt över till Italien, och sedan med en "lyxig" buss hela vägen till Prag.
(Tyvärr har jag fått avboka pga av en oförutsedd händelse, men var förståndig denna gång och tog resefösäkring så jag har möjlighet att få tillbaka hela beloppet.)

Förälska i Kreta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-20, 13:22
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Hejsan!

Kolla med charterbolagen. De brukar ha erbjudande på vissa hotell och avgångar för oss som reser ensamma. Fick en vecka på Kreta med flyg och hotell för 2500:-
Tror annars att det kan vara smart att ta flygstol och fixa boende på egen hand.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-30, 11:19
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: resa ensam till bra pris

I år tar jag flygstol till Santorini och fixar boende själv innan. Förrförra året reste jag själv till Tilos,(flög till Rhodos) gott om flygstolar och bra pris i maj så då väntade jag till några dagar innan o fick en billig biljett. I år ska jag åka mitt i juli o dessutom till en destination som endast Apollo har, så jag vågar inte vänta på restplatser denna gång.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-01-30, 11:48
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Snart kommer damerna skoja med er att tråden är nästan 3 år gammal.
Vår var bara 1år. Grattis till rekord
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=26206

Hav tröst, som någon klok skrev är alla inlägg informativa (dock inte mitt )

Senast redigerad av Kritsabo den 2012-01-30 klockan 11:49. Anledning: Tautologi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-01-30, 11:55
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: resa ensam till bra pris

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
(Studio för eget bruk kostar samma oberoende av om det är en eller två personer.)!
Om man är ensam ska man räkna med 5-10 € billigare rum. Mindre städning, mindre tvätt...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT