Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-22, 18:16
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Tänkte bara varna er för att ha koll på priserna på lokalbussarna annars kan ni bli lurade.
Jag bor i Kastelli i Kissamos och åker ibland med buss till min sambos restaurang i Agia Marina.
Eftersom jag ser väldigt skandinavisk ut tänker väl en del greker att jag är en "dum turist" som enkelt går att lura, vilket jag blir, lurad!
Utan att veta om det betalar jag ett överpris från säsongens början tills nångång i augusti månad. (De extra pengar de får stoppar de väl i egen ficka.)
Av någon anledning får min sambo syn på en utav mina bussbiljetter o säger till mig att han tror jag betalar överpris o ringer då busskontoret. Och mycket riktigt har jag betalt 30 cent för mycket i en lång period. Inte för att 30 cent är mkt, men i längden. Och under en lång period kan det bli en del slantar om dom lurar många.
Nästa resa med buss kommer mkt riktigt en ny "buss-kille" o tänker ta ett överpris då jag blir förbannad och säger att jag vet vad han håller på med och att jag tänker stämma honom o bussbolaget! Han försvarar sig först på engelska o säger att han inte alls luras o när han inte har något vettigt att säga säger han "dhen katalaveno anglika" (jag förstår inte engelska) när han nyss snackat mkt bra engelska!!
Min sambo blir fy förbannad när jag talar om detta och ringer bussbolaget igen o även den lokala tidningen, som sedan skriver om detta.
Som tur var hade jag sparat alla mina tidigare biljetter för att i slutet i säsongen kunna räkna ut hur mkt jag rest för. Det blev ett bra bevis!
Så nu när jag åker med lokalbussarna har jag ett papper med mig som bussbolaget skrivit under o stämplat med de riktiga priserna! hehe
Så ha lite koll på det där om ni ska åka buss o inte vill bli lurade på era småslantar!

Ska bli skönt när jag kan lite bättre grekiska så man får lite mer respekt som boende på kreta.


"även solen har sina fläckar"

/Frida
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-22, 18:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Oj, va trist. Står det inget pris på biljetten, eller är det fel sorts biljett du fått? Dvs, den dyrare.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-22, 18:43
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Visst står det ett pris på biljetten. Men eftersom jag från början inte visste priset trodde jag på det pris som dom sa till mig att betala.
Alla gånger jag åkte buss sa de samma pris till mig, 3 € när priset egetligen var 2.70€ för den resan.
Alltså alla lurar en!
;/
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-22, 21:51
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Citat:
Ursprungligen postat av FMB Visa inlägg
Visst står det ett pris på biljetten. Men eftersom jag från början inte visste priset trodde jag på det pris som dom sa till mig att betala.
Alla gånger jag åkte buss sa de samma pris till mig, 3 € när priset egetligen var 2.70€ för den resan.
Alltså alla lurar en!
;/
Hhhmm, Alla?

Jag har aldrig blivit blåst på lokaltrafiken någonstans i världen, var jag än har bott eller turistat, Så om vi kombinerar "alla" med "ingen" vad får man då? Schrödingers blåst-på-pengarna-låda? Eller kan vi helt enkelt säga att en person råkat illa ut?

Eller kan det vara så att du bott på din ort typ 3-4 månader nu?
Första 3-4 månaderna brukar gå bra, sedan är "smekmånaden" över. Då börjar man se allt som man inte såg, eller valde att inte se från början. Jag har gjort det många gånger själv, närhelst jag flyttat till annan ort, vare sig nytt fylke eller rike, så efter de första 3-4 månaderna så retar man sig på "allt". Det går över efter ett tag, om man nu inte bär på tanken att man kommer att flytta "hem", då blir livet på plats ett levande h-e och Sverige ett paradis på jorden. Om man flyttar "hem" till Sverige då brukar hemkomsten bli en kraschlandning. Det har jag också varit med om ett par gånger.

Så mitt råd är följande: sitt lugnt i båten, och njut av färden. Man lär sig aldrig så mycket som när man är ny...

/Grimm, som drabbas av en fruktansvärd hemlängtan ibland. Men var är hemma?

Senast redigerad av grimm den 2009-10-22 klockan 22:07. Anledning: ojsan, nu lät jag vass, förlåt...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-22, 22:14
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Jamen nu menar inte jag att ALLA blir blåsta. Jag menar bara att alla "buss-snubbar" som JAG gett pengat till mellan Kastelli o Agia Marina på Kreta har lurat MIG. och inget annat.
Eftersom de alla sa åt mig att betala 3€ ist för det riktiga priset 2.7€.
Jag blev jätteförbannad o ville bara tala om detta så folk kan va uppmärksamma på detta.
Även fast det handlar om småmynt så är det ändå surt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-22, 22:36
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Jeg er også blevet lurad på bussen i Grækenland. Jeg tror ikke det er så uvanligt...

Du betaler for et stop mere end du skal. Engang sagde en grækerinde til mig, med smil øjnene - ja.. du er bare en dum turist. Hun syntes ikke det var i orden og påtalte det for chaufføren - som bare slog det hen. Næste gang betalte jeg det samme som forgående gang. Ak ja...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-22, 22:46
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Joo glömde ju även tillägga det där angående om att du tror att min så kallade "smekmånad" på kreta är över. hehe
Japp min "smekmånad" är bort-blåst, men det va ett litet tag sen nu. Så jag vet faktiskt lite ändå trots mina få 14 månader här.
(haha ja bortsett från busspriserna vilket är min dumhet att inte kolla det först)
Jag lär mig nya saker varje dag o jag vet att det inte är som "semester" när man bor här.
Det är tufft o jag får kämpa varje dag för att förstå o lära mig deras liv o göra det till mitt eget o försöka passa in.
Folk dömmer mig hela tiden här. blond, blåögd tjej som e lätt o lura. O tydligen är det väl så med i vissa fall ;/
Klart jag blev besviken de första gångerna av alla dessa baksidor som finns.
Jag är blir fortfarande besviken många gånger. Men ändå älskar jag att bo här så fruktansvärt mycket. Men som sagt allt är fortfarande ganska nytt. Så jag får väl se vad tiden ger...
Jag vet inte vad du försöker med i ditt inlägg? Vara överlägsen? Visa att du kan o vet mer? må va så men det känns som du gör det på ett osjysst sätt.
Jag kan ha misstolka dig, vad vet jag?
Hur som helst så sitter jag i min båt o tar det alldeles lugnt.
Så får tiden sköta resten....

/Frida
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-22, 22:52
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Ja du ser. Det är synd att vissa är så där mot turisterna när turismen är en av de största inkomserna de har i Grekland.
Även fast att vi är vilsna, i vägen o stupfulla så ger vi även många "mat på borden".

Vad tror ni Grekland vore utan turismen idag?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-10-23, 09:45
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Buss
----
Jag och en kompis fick ej ens åka med två gånger med bussen då det ej stod någon grek vid hållplatsen?

Vi frågade en i lokalbefolkningen och han sa att där kommer er buss och vi gick till hållplatsen och räckte fram handen. Döm av vår förvåning när de två unga en chafför och en annan yngre grek bara körde oss förbi. Nästa buss gick en timme senare.

Bar
---
En annan sak från samma resa var att när vi skulle beställa varsin Mythos vid en bar med endast greker så frågade bartendern sin chef hur mycket vi skulle betala . Turistpris? inga priser fanns att skåda vid baren så de bedömde nog folk efter om de kände dem o andra kriterier.

Tidigare resa så blev vi nekade att komma in på diskotek om vi ej hade flickvänner med oss, ensamma manliga greker och damer gick rakt in medan vi var tvungna att ha tjejer med oss.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-10-23, 11:28
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Heja Frida!
Lurade har vi säkert alla blivit. Vet vi alltid när vi blivit lurade? Svaret är självklart nej.
Det bästa rådet jag kan ge är att lära språket så fort som möjligt, inte perfekt, vem kan det? men så att man kan föra ett samtal.
Det öppnar dörrar, skapar kontakter och nya vänner och gör livet mycket lättare och roligare.
En icke grek som kan språket inger både beundran och nyfikenhet, ja det är åtminstone min erfarenhet efter ett 25 tal år med resor och boende i Grekland.
Kali tichi!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-10-23, 12:39
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Det bästa rådet jag kan ge är att lära språket så fort som möjligt, inte perfekt, vem kan det? men så att man kan föra ett samtal.
Det öppnar dörrar, skapar kontakter och nya vänner och gör livet mycket lättare och roligare.
En icke grek som kan språket inger både beundran och nyfikenhet, ja det är åtminstone min erfarenhet efter ett 25 tal år med resor och boende i Grekland.
Jeg kan sproget, men det kan de jo ikke vide
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-23, 13:24
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Hahah ja fy fasen! Det där med bussen som bara drar förbi en har jag hört talas om. Måste kännas väldigt surt!
Där kanske mitt blonda långa hår är till fördel då jag syns, o delsvis att jag är tjej

Ja du där där med "turist-priser" är nog tyvärr ganska vanligt det med.
Vet en kille som råkade ut för det där och blev förbannad o ställde väl till ett oväsen vilket slutade med att bar-ägarna slog ner den killen ganska rejält. Detta slutade med att polisen kom o hämtade killen o satte honom i häktet. hmm ja va ska man säga?..

Att inte bli insläppt på en Grekisk klubb känns väldigt klassiskt. Turister är inte välkommna om dom inte ÄR snygga tjejer, eller som du sa, HAR med sig en snygg tjej vid sin sida.
Kan dock förstå konceptet då många turister inte har det bästa ryktet att kunna kontrollera alkoholhalten de sätter i sig
Och dock dras väl "alla" över en kam...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-10-23, 13:44
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Jeg kan sproget, men det kan de jo ikke vide
Jo men det är det dom skall veta, åtminstone vid vissa tillfällen, eller hur?
Kan dom språket ja då kan dom nog hur det fungerar i Grekland också. inte lika lätt att lura kanske.??
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-10-23, 13:48
FMB FMB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Borås
Inlägg: 8
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Haha! Ja heja mig! :P

Ja lurade blir vi väl alla...men "Det man inte vet, tar man ingen skada av"

Ja det där med språket är nog så sant som du säger!
Jag sitter varje dag med grekiskan och upprepar, finns en hel del bra sidor på internet. Men det bästa sättet är "live" i vanliga livet. Min sambo är grek så det är en fördel.
Men jag försöker ta det lugnt annars fastnar det inte. Jag tragglar ca 5-10 ord per dag. Frågar o skriver ner i en bok vad olika saker heter.
Sen måste jag lära mig grammatiken ;S
Det grekiska alfabetet kan jag redan ganska bra.

Ska bli kul o kunna grekiska då min blivande svärföräldrar enbart talar det ;/
Dock så har inte det hindrat dem från att välkommna mig som svensk tjej i deras familj.
Vilket kan va svårt att bli i vissa fall.

Så nu blir det till o plugga, och att våga tala den grekiska som man kan

Lars! Efcharisto poli kai Kali diaskedasi! (Tack så mycket och Ha det så bra!)
/Frida
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-10-24, 17:54
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Toso kala ellinika Frida
Bravo!
Ligo kathe mera kai meta----- endaksi
lars
Kriti stin kardia bra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT