Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-13, 13:06
Nena Nena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 3
Standard Agii Apostoli

Hej!

Från en greklands och kalimera-novis kommer här ett stort tack till alla som skriver svar på detta forum! Jag har samlat ett digert dokument med massor av bra info om Agii Apostoli, dit jag släpar med mig tre tjejer (5,8 & 8 år), man, föräldrar och bror i början av september...

Men jag hittar ingen info om det hotell vi ska bo på, Triton vid Chryssi Akti. Nån som vet något om det, är servicen bra, restaurangen OK osv??
Med tre ungar kan det vara skönt att äta 'hemma' ibland.

En annan fundering är hur det funkar med rullstol i området? Min mor är delvis rullstolsbunden och jag har hört att det är kullersten typ överallt... stämmer det??

23 dagar kvar!!!
Nena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-13, 13:29
Peter85 Peter85 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej det är ett kanonbra hotel du har bokat ligger nära den fina stranden och det finns en liten restaurang på stranden som har jättegoda grillade rättter.Har bott med mina barn på ett annat hotel mittemot Triton och var och badade några gånger på Triton med barnen så dina barn kommer trivas hur fint som helst.Hoppas Ni får en skön semester......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-13, 14:07
Nena Nena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Agii Apostoli

Tackar för det! Nu kan jag sova lugnt...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-13, 19:05
Amsterdammers avatar
Amsterdammer Amsterdammer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Agii Apostoli

Inga kullersten här inte. Men hål i backen kan det vara

Vi har skickat in lite information om Agii, sök på Amsterdammer

Vi åker nästa vecka till Nea Chora, nära stad och bad
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-13, 19:51
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Agii Apostoli

Du kan söka på Chryssi Akti, så heter området där ert hotell ligger. Fint hotell, fina pooler, nära stranden. Inga kullerstenar.

I närheten finns 3-4 supermarkets med allt ni behöver, affärerna är inte stora, men har bra utbud. Om ni vill storhandla, så finns det stora mataffärer i närheten (INKA, Marinopuolos, LIDL).

Ni kan äta på tavernan "To Steki Tou Stavrou" alldeles i närheten, ca 100m upp mot stora vägen. Eller på de olika hotellen tex Anais och Stellina Village, de har bra mat. Annars skall ni åka in till Chania.

På stranden finns olika "kantinor" så man kan få lunch. Smårätter, sallader, glass etc.

På kvällen måste ni testa glassaffären/kafet Monterno uppe vid stora vägen, till höger från korsningen där ni kommer upp. God glass och mysigt att ta kvällsfika på.

Fortsätt att gå ca 200m, men gå över vägen först, så kommer ni till jätteleksaksaffären Jumbo! Öppet till 21 på kvällen.

Ni kommer att få det fin-fint!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-14, 09:09
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej!

Jag ska också åka till Cryssi Akti, Stellina Village Royal, den 19 september med man, son, sonhustru och deras två pojkar, 2 och 3 år gamla. Jag tror det är rätt plats för två badglada gossar! Vi har bokat varsin tvårumslägenhet och hotellet verkar nytt och fint. Man kanske inte vill äta ute varje mål med två barn så det blir bra att kunna äta lunch hemma ibland, lillgrabben behöver också sova middag.

Det som bekymrar mej lite är att man tydligen måste korsa nån gata för att komma till stranden. Är trafiken besvärlig? Vet nån om man kan hyra sulkys nånstans? Man kan boka via Apollo vet jag men ville inte göra det ifall vi klarar oss ändå.

Mvh Britt, Åland
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-14, 14:04
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Agii Apostoli

Vill bara säga att Triton är ett jättebra hotell. Vi bodde där för några år sedan och var mycket nöjda. Fint poolområde och bra mat. Vi åt mycket på hotellet eftersom vi var där i början på november, och de flesta resturangerna i området hade stängt för säsongen.

Ägaren var kanadensare, hoppas han har kvar hotellet, han var mycket trevlig och gästvänlig. Angående handikappvänligheten är nog det största problemet (inom hotellområdet) att ta sig till rummen, tror även det var trappor upp till första våningsplanet, men är inte helt säker eftersom vi hade balkong.

Hur som helst får ni säkert en jättetrevlig resa med många bad i både pool och hav.

//Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-14, 14:38
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Agii Apostoli

Citat:
Ursprungligen postat av BrittM Visa inlägg

Det som bekymrar mej lite är att man tydligen måste korsa nån gata för att komma till stranden. Är trafiken besvärlig? Vet nån om man kan hyra sulkys nånstans? Man kan boka via Apollo vet jag men ville inte göra det ifall vi klarar oss ändå.

Mvh Britt, Åland
Låt se - i juli i år mötte jag ca 1 bil varje gång jag skulle till stranden. Ibland en buss. Ibland inga bilar alls. Däremot mötte jag ofta tre damer i solhattar och en herre med badhanduk virad runt höfterna. Detta under 14 dagar... Ni får gå ca 200 m till stranden, asfalterad väg, på ena sidan hus med trädgårdar fulla av blommor, på andra sidan parkering, sedan berg! (undrar om jag skall berätta om allt detta, jag vill ju ha stället lite för mig själv, för svenskarna har inte upptäckt detta ställe än...)

Det är så stilla, så underbart! Fin strand, lite folk. I och för sig - lördag em och söndagar är det mycket bilar och människor på området, men inte så att jag besvärades, Det är kretensarnas lediga dagar, så de kommer till stranden.

Jag tror inte man kan hyra sulky i Chryssi Akti. Där finns en taverna, några hotell med restauranger, några affärer. Uppe vid stora vägen finns dock fler affärer...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-14, 18:08
Okkens avatar
Okken Okken är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Agii Apostoli

Ville bare informere om at alle rommene på Triton som ligger på bakkeplan kan nås med rullestol. Triton består av 5 bygninger og rommene i 2. etasje på to av byggene kan også nås med rullestol når man går opp vegen på baksiden. Jeg har selv sett svenske og danske grupper som har vært der på ferie med handikappede mennesker som hele tiden satt i rullestol.

Til deg som skal bo på Stellina Royal, kan jeg også bekrefte at vegen som må krysses for å komme til stranden, ikke er noe problem. Jeg bodde selv på Stellina 3 uker i juni i år og lengter allerede tilbake. Det blir ny tur neste år.

Triton, Stellina, Anais Holiday og Stavros (To Steki Tou Stavrou) har alle god mat.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-14, 20:14
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Agii Apostoli

Så bra att jag mindes fel angående bottenvåningarna på Triton. Det var ju ett tag sedan jag var där.

//Ingela
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-16, 18:55
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Agii Apostoli

Tack för svaret/svaren! Så skönt att höra att det inte är en vansinnigt trafikerad väg vi måste över! Längtar efter semesterveckan med barnbarnen!
/Britt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-17, 11:33
osd osd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 9
Standard Sv: Agii Apostoli

Det som bekymrar mej lite är att man tydligen måste korsa nån gata för att komma till stranden. Är trafiken besvärlig? Vet nån om man kan hyra sulkys nånstans? Man kan boka via Apollo vet jag men ville inte göra det ifall vi klarar oss ändå.

Mvh Britt, Åland

Hej !
Jag tor att det finns sulkys på Stellina Village. När vi var där i slutet på Juni så fanns det ett rum med vid den minsta poolen, bredvid hotellets Supermarket som om jag inte minns helt fel stod det ett par sulkys där. Om du hittar telefonnumret till hotellet så jobbar det en svenska i receptionen, ring henne och fråga.

//Tobbe
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-21, 13:09
Humlan_J Humlan_J är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej!

Vi har bott på Apollos hotell Triton alla gånger vi varit på Kreta. Vi har letat i katalogerna efter ett lika bra eller bättre hotell för att få lite omväxling men det har alltid slutat med att vi återvänt till Triton eftersom vi tycker det är så bra.

Tritorn ligger nära stranden, man kommer dit utan att behöva korsa någon väg, ingen trafik utanför hotellet (utom sopåkare och charterbussarna såklart) och fina pooler och trivsam miljö. God mat i hotellets restaurang (om än något i dyraste laget) och trevlig personal (utom den buttre äldre herren som hela tiden rättade till solstolar och parasoller som vi turister flyttade runt alltefter solens rörelser. Det störde uppenbarligen hans ordningssinne). Plus att det går snabbt och smidigt att ta sig in till Chania med buss, biljetter går att köpa i hotellets reception.

Lite kuriosa: Vid receptionen finns (iallafall då vi var där) en grå papegoja i en bur som hade alla möjliga ljud för sig. Men ställde man sig intill buren och försökte prata med den var den knäpptyst. Men annars lät den som telefonen, jamade som en katt, busvisslade mm. Hoppas den finns kvar nästa gång vi kommer. Senast vi var där var för två år sedan och vi längtar tillbaka.

Kan också jag rekommendera besök i den gigantiska leksaksaffären Jumbo. Lämna gott om tomrum i era resväskor när ni reser ner för det lär fyllas upp...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-09-05, 12:43
Nena Nena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej igen och tusen tack till alla som gett bra tips, det verkar som vi kommer att få en toppen-semester! Imorron bär det av, det känns inte fel att byta 15 grader i Sverige mot 30 grader på Kreta !!!!

//Nena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-09-21, 20:55
rogga rogga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 12
Standard Sv: Agii Apostoli

Vi bodde nyligen i området Chryssi Akti och vill tipsa om att det går utmärkt att promenera till Chania på en grusväg som går strax ovanför stranden. Ovanför nästa strand ligger ett ruinhotell med gångvägar som man kan använda. (Hotellägaren kunde ej betala lånen till banken varvid hotellet förstördes.) Man rundar det som är kvar av byggnaden ovanför stranden samt det som var poolområdet och kommer sedan till en grusplan med en grind. Via en öppning till vänster om grinden kommer man sedan ut på grusvägen mot Nea Chora som börjar ovanför en strandbar. På dagarna är det inga problem att gå där men vi undvek att gå där på kvällstid på grund av mörkret samt att ruinerna verkade vara en hemvist för några (förmodligen ofarliga) "gubbar".

Efter cirka 1 km kommer man till en bro över en å och där börjar Nea Chora. Man fortsätter på gatan Selinou förbi hotel Christina. Efter ytterligare två kvarter med ett litet torg som innehåller en lekplats kan man välja att gå till vänster och gå längs strandpromenaden till Chania eller fortsätta gatan rakt fram om man ska mot saluhallen i den övre delen av staden. Längs strandpromenaden i Nea Chora finns många tavernor och barer att släcka törsten på om det är för varmt.

Om man i stället vill åka buss är det linje 21 som gäller. Bussen går cirka en gång varje kvart och kostar 0,90 Euro. Biljetter köper man i en supermarket i Chryssi Akti eller i busskuren på torget Platea 1866 där bussen ankommer och avgår.

Senast redigerad av rogga den 2009-09-21 klockan 21:01.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-09-21, 22:54
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Agii Apostoli

Skall bara komplettera roggas inlägg lite.
Det i ruiner varande hotellet heter eller snarare hette Aptera, en gång ett fint och bra hotell alldeles vid stranden. Idag är det mesta sönderslaget så se upp för glas och spik, om man nu väljer att gå inne på hotellområdet och inte på själva stranden.
"ofarliga gubbar" ja inte så säkert. Knarkare har hållit till i de mindre byggnaderna tidigare och gör det kanske fortfarande.
Nea Choras tavernor kan varmt rekommenderas om man gillar fisk och här är publiken blandad, många greker åker hit på kvällar och särskilt under helgerna.
På torsdagarna är det dessutom marknad på "strandpromenaden" mellan Nea Chora och Chania.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-09-27, 13:27
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej!

Kom hem igår efter vår semestervecka på Kreta, Cryssi Akti. Tänkte att jag skulle delge mina erfarenheter av området och vårt hotell Stellina Royal.

Vi bodde mycket bra i 2-rumslägenheter längt bort, högst upp. Vi reste en familj på fyra vuxna och två barn två och tre år gamla och man hade gett oss lägenheter bredvid varandra och bäddat klart åt barnen på extrabäddarna i den ena lägenheten och satt in två sulkyn som jag bokat i förväg med Apollo för 150 sek/st. Ingen depositionsavgift krävdes. Sulkyna var enkla men lättkörda och gav oss möjlighet att komma runt lite mer i byn.

Sängarna på Stellina Royal var de bästa nånsin i Grekland! Inte stenhårda som de brukar vara! Jag tar alltid med min kudde hemifrån eftersom jag är supernoga med kudden men mitt resesällskap sa att även kuddarna var bra.

Köket var hyfsat utrustat, det gick att laga frukost åt hela sällskapet i en lägenhet. Finns riktig kaffebryggare och stekpanna för äggröra. Inte teflon men ändå lättdiskad.

Underbart poolområde, lugnt och gott om solstolar. Snyggt och välstädat. Vi åt oftast på Stellina Village, ibland tog vi med till rummet, det gick bra. God mat och bra betjäning. Det finns som påpekats inte så många tavernor i närheten men med två små barn trivdes vi i närområdet.

Stranden nedanför hotellet var jättebra, tyvärr var det stora vågor flera dar under veckan men vi kunde simma där några gånger. Småbarnen trivdes hur som helst bäst i poolen. Vägen var inte alls hårt trafikerad, nej.

Vi besökte leksaksaffären Jumbo och köpte lite smått och gott och även INKA och Lidl. Jag tycker nog INKA är betydligt större och bättre än Lidl. Men vi handlade ändå mest i vårt närområde, Stellina har en välsorterad Market med öppet från 7.30-22.30 tror jag!

Vi är således mycket nöjda med val av hotell och semesterort. Jag tror kanske att vikarna runt Agii Apostoli är lugnare om man vill simma i havet för vid "vår" vik blåste det rakt in. Jag skulle kanske välja det området nästa gång med småbarn men vårt hotell och poolområde var så bra så det uppväger.

Mvh
Britt, Åland
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-09-27, 16:38
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Agii Apostoli

Kul att ni trivdes! Och visst är det fina sängar på Royal!

Om det är vågor vid ena viken, så kan man finna lugnare strand i viken bredvid, det beror på strömmarna och vindarna. I somras hade vi det kav lugnt just på den strand som du nämner, så det är olika vid olika tidpunkter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT