Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-25, 11:24
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Tips på ö?

Hej!

Kan man få tips på ett resmål till en mysig genuin ö med en stad för shopping/sevärdheter, inom rimligt avstånd? Stället får gärna vara lugnt men med flera bra restauranger så man inte måste åka iväg för att äta...

Vi var på Samos/Votsalakia förra året vilket var perfekt förutom att man skulle vilja haft huvudstaden inom 30 min med buss (var timmar dit och bussar fanns knappt alls...). Tittat på Pythagorion men det verkar vara en större stad med massor av turister/full fart, vilket inte passar oss så bra... Men det finns ju andra öar.

Ingen av oss har körkort och vi vill kunna ta oss från idyllen och shoppa/titta på ruiner/liknande, ibland .
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-25, 11:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på ö?

Tinos har inte så många ruiner att bjuda på men en mäktig kyrka av sällan skådat slag, samt stort Chora med många affärer och genuint grekiskt vardagsliv. Möjlighet att åka till Pirgos med buss och besöka den vackra byn med fint marmormuseum. Flera fina vandringsmöjligheter från Chora. Från Tinos kan man ta dagsturer till Syros och Mykonos.

Tyvärr är inte busskommunikationerna så bra, det är enda nackdelen med Tinos, men en mer genuin ö får man leta efter. Har man hyrbil (men förstår att det går bort för er) så har man över 50 vackra byar att beskåda. Det är lätt att ta sig dit från Atens flygplats via Rafina.

Lissi - som snart är där för 11e gången
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-25, 12:33
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Tips på ö?

Tack!

Låter intressant och skall undersökas närmare .

Har någon annan fler tips så mottages det tacksamt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-25, 13:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tips på ö?

Her kan nok tipsene bli mange

"Genuin" vet jeg ikke, men veldig fin er SYROS og hovedbyen /staden ERMOPOLI - om dere er et par kan jeg anbefale å b o der
- ellers er KINI ( 9km) fra byen et veldig trivelig sted å bo med barn, o g som par - gode tavernaer , Ok badestrand og bedre badetrender i gangavstand/eller med utfluktsbåt
Syros har flere fine byer, og gode bussforbindelser fra Ermopoli til disse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-25, 13:21
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Tips på ö?

Tack!

Börjar bli många tips att visa för frun i kväll .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-25, 19:19
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tips på ö?

Och här kommer ännu ett!!! Jag tycker att detta stämmer in superbt på Skiathos. Man behöver inte bo mitt inne i stan utan man kan bo i närliggande by och promenera in till stan på ca 10 min. Stan är väldigt charmig och har ett rikt utbud på shopping och restauranger. Inne i Skiathos stad finns otroligt vackra gränder som man lätt går vilse i

Skiathos är en underbart vacker ö som har en mängd med fantastiska stränder. Enkelt att ta sig med båt till grannöarna Alonnisos och Skopelos.

Lycka till med ett svårt val
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-26, 09:17
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Tips på ö?

Chios, Lesvos
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-26, 11:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på ö?

Det bästa är kanske att gå in under ÖARNA th på denna sida och läsa om alla ögrupper/öar och känna efter vilken ö som passar just er.
Ni kommer att få lika många tips här som det finns medlemmar som svarar

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-26, 12:33
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tips på ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det bästa är kanske att gå in under ÖARNA th på denna sida och läsa om alla ögrupper/öar och känna efter vilken ö som passar just er.
Ni kommer att få lika många tips här som det finns medlemmar som svarar

Lissi
instämmer med Lissi!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-27, 02:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Tips på ö?

Citat:
Ursprungligen postat av xpanterx Visa inlägg
Hej!

Kan man få tips på ett resmål till en mysig genuin ö med en stad för shopping/sevärdheter, inom rimligt avstånd? Stället får gärna vara lugnt men med flera bra restauranger så man inte måste åka iväg för att äta...

Vi var på Samos/Votsalakia förra året vilket var perfekt förutom att man skulle vilja haft huvudstaden inom 30 min med buss (var timmar dit och bussar fanns knappt alls...). Tittat på Pythagorion men det verkar vara en större stad med massor av turister/full fart, vilket inte passar oss så bra... Men det finns ju andra öar.

Ingen av oss har körkort och vi vill kunna ta oss från idyllen och shoppa/titta på ruiner/liknande, ibland .
Efter att noga ha läst din fråga flera gånger så dristar jag mig att lämna ett tips som jag annars blivit ganska försiktig med.

Läs under "Öarna" om Egina.

Jag är försiktig med att tipsa om denna min kära "hemma-ö" eftersom den inte är särskilt "turistisk" eller insmickrande, och kanske inte så mycket till shopping. Det handlar mera om grekiskt vardagsliv. Under våra många besök på ön har vi bott i Agia Marina, en liten by med lite tavernor, ett par matbutiker, souvernirbutik, slaktare och bageri, samt öns "bästa" strand. Stranden är ingen paradisstrand, men en ganska långgrund sandstrand med lite solsängar och helt OK för våra behov.

En mycket fin tempelruin, Aphaia, finns strax utanför byn. På ön finns ett fint kloster, Agios Nektarios.

Men det jag gillar mest är själva huvudstaden på ön, Egia stad. Den har dagliga bussförbindelser med Agia Marina. Där råder i småstadsmiljö ett grekiskt vardagsliv som jag gillar skarpt. Inte minst de små tavernorna i gränden vid fiskmarknaden. När jag sitter där då är jag "hemma". Bra tavernor finns också i övriga stan, och en liten vardaglig hamnpromenad. Men, som sagt, så mycket insmickrande för turister hittar man inte.

Kolla gärna in lite Eginabilder under min profil i albumet Eginamix.

Egina når man lätt med c:a 1 tim båtresa från Piraeus. Det ger också möjlighet till dagsutflykt till Aten om man vill.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-27, 11:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Tips på ö?

Ni kommer att få lika många tips här som det finns medlemmar som svarar

Lissi[/QUOTE]

..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-27, 12:44
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Tips på ö?

Oj vad många svar det kommit in!

Ska läsa igenom allt nu. Tack!

Edit: Vad sugen man blir på resan när man läser era tips
Tack alla, plus i kanten till "Masse" för ett väldigt utförligt svar, lät perfekt för oss . Ska läsa under "Öarna" nu!

Senast redigerad av xpanterx den 2014-02-27 klockan 12:56.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-27, 23:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Tips på ö?

Om intresset för Egina leder vidare så kan det finnas anledning för er att fundera på var på ön ni ska bo. Vi har valt Agia Marina för att vi är mycket av strandmänniskor. Men byn är liten och så mycket mera att göra än att hållas på stranden finns kanske inte.

Är man inte så strandfokuserad (du skrev inget om det) kanske det är trevligare att bo t ex i Egina stad. Därifrån kan man göra någon dagstur till Agia Marina och Afaia-templet (det går dock inte många turer om dan i någondera riktningen). Från Egina stad finns också möjlighet att ta bussturer till andra byar på ön eller en båttur över till grannön Agistri (10-20 min).

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-28, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Tips på ö?

Citat:
Ursprungligen postat av xpanterx Visa inlägg
Kan man få tips på ett resmål till en mysig genuin ö med en stad för shopping/sevärdheter, inom rimligt avstånd? Stället får gärna vara lugnt men med flera bra restauranger så man inte måste åka iväg för att äta...
Reser ni på egen hand eller på charter? Är det charter begränsas utbudet, Egina går det exempelvis inte charter till.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-06-02, 13:52
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Tips på ö?

Bättre svara sent än aldrig .
Vi åker charter, tänkte inte på att skriva det i första inlägget.
Förstår att det utesluter en del ställen, men vi har bara varit i Grekland en gång och är inte modiga nog att mixa en resa själv ännu!

Funderar starkt på Kastelli:
http://www.apollo.se/resor/europa/gr...FcmQcgoddU0AZQ

Verkar vara lugnt och ändå nära till Chania .

Tack för svar & tips alla!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT