Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-14, 19:12
Sara&Fredrik Sara&Fredrik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Vi åker till Kreta i slutet av maj och vill då göra ett besök vid Elafonissi. Vi funderar på om det är livsfarligt att ge sig på att köra bil dit? Bör man istället välja buss? Om man nu vågar köra, vilken är bästa vägen dit?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-14, 19:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Det går utmärkt att köra bil tll Elafonissi. Vi gjorde vår jungfrutur dit förra sommaren. Hade hört skräckhistorier om vägar som liknade åsnestigar men vi blev glatt överraskade!
Det är bara de sista 200-300meterna som är gropig grusväg men det går bra att ta sig ned även med vanlig bil. Stranden är underbar på eftermiddagen efter kl 16 då den börjar avfolkas! Fantastiskt att kvällsbada där!
Om ni ska stanna över natten finns ett mysigt hotell som heter Glykeria ( har hemsida, bara att googla) nån km innan stranden. Trevlig familj med svensk mamma/hustru Agneta.

trevlig resa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-14, 19:35
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Såg just att ni reser i Maj, då är det inte lika mycket folk som Juli-Augusti.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-15, 16:09
Sara&Fredrik Sara&Fredrik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Åh tack så jättemycket för svaret! Låter bra att vägen inte är så hemsk som jag läst! vet du hur man på bästa sätt hittar dit ifrån Chania?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Det går utmärkt att köra bil tll Elafonissi. Vi gjorde vår jungfrutur dit förra sommaren. Hade hört skräckhistorier om vägar som liknade åsnestigar men vi blev glatt överraskade!
Det är bara de sista 200-300meterna som är gropig grusväg men det går bra att ta sig ned även med vanlig bil. Stranden är underbar på eftermiddagen efter kl 16 då den börjar avfolkas! Fantastiskt att kvällsbada där!
Om ni ska stanna över natten finns ett mysigt hotell som heter Glykeria ( har hemsida, bara att googla) nån km innan stranden. Trevlig familj med svensk mamma/hustru Agneta.

trevlig resa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-15, 16:26
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Vi kom motorvägen från Rethymno och om jag inte minns fel så körde man bara vidare på den, förbi chania, nästan till motorvägen tar slut, och sen var det bara att följa skyltar. Vi såg två avtagsvägar men valde den längre bort eftersom vi fått den vägbeskrivningen. På vägen hem kom vi dock ut vid den andra och den vägen gick lika bra.
Jag kan dock inte ge någon detaljerad vägbeskrivning från Chania eftersom jag inte är bekant med den staden och vägarna ut därifrån.

Nån annan som vet??
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-15, 16:55
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Sara&Fredrik Visa inlägg
Vi åker till Kreta i slutet av maj och vill då göra ett besök vid Elafonissi. Vi funderar på om det är livsfarligt att ge sig på att köra bil dit? Bör man istället välja buss? Om man nu vågar köra, vilken är bästa vägen dit?
Ni kan lugnt köra bil till Elafonissi. Vägen är helt ok och ni kommer att få en fantastisk naturupplevelse. Ett tips är att ni åker genom inlandet på vägen ner, och när ni åker hem följer ni vägen som går över Sfinari lägns västkusten. Då får ni uppleva en av övärldens vackraste bilvägar. Lite högt och krokigt ibland men jag garanterar att det är värd besväret.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-15, 19:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Citat:
Låter bra att vägen inte är så hemsk som jag läst!
Får jag fråga var du läst om att vägen är hemsk?

Lefteris
förutsägbar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-15, 19:46
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Min fd svåger, på den tiden en garvad ambulansförare, tyckte att färden ner till Elafonissi med lokalbussen var i tuffaste laget. Dikena är ju tämligen djupa!
Gunilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-15, 20:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
en garvad ambulansförare, tyckte att färden ner till Elafonissi med lokalbussen var i tuffaste laget. Gunilla
Jag har själv inte åkt just här, men att en ambulansförare tyckte att det var tufft kanske beror på att de sett mer än de som inte arbetar med trafikskadade?
//Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-15, 21:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Antagligen! Skramlet under bussen vi åkte med på vägen ner gjorde väl inte heller saken bättre.
Gunilla (höjdrädd och farträdd)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-18, 16:54
Sara&Fredrik Sara&Fredrik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Oj det kommer jag tyvärr inte ihåg men jag sökte en del på google och det var någon som skrev att den var riktigt otäck att köra! Tror att det var en privatperson som varit på semester där och skrev ner lite reseminnen!

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Får jag fråga var du läst om att vägen är hemsk?

Lefteris
förutsägbar
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-18, 20:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Citat:
Tror att det var en privatperson som varit på semester där och skrev ner lite reseminnen!
'

Tro ingen annan, allra minst mig eller någon som är rädd!
Gör din egen erfarenhet.
Lefteris
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-18, 23:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Får jag fråga var du läst om att vägen är hemsk?

Lefteris
förutsägbar
Nu är det jättelänge sedan jag har rört mej i dessa trakter men är det inte så att den gamla vägen som var ganska häftig inte behöver användas längre? Det känns som att jag för ett flertal år sedan läste att det är en ny väg. Det man läser på nätet är ju ibland många år gammalt och kan ha gamla uppgifter.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-21, 23:02
Irmas avatar
Irma Irma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Borås
Inlägg: 37
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Håller med Lopez. Välj vägen via inlandet när ni åker till Elafonissi och kustvägen på vägen tillbaka. Be biluthyraren om en karta och vägtips så fixar det sig. Vi gjorde den turen förra året i september och utsikten var helt underbar. Elafonissis stränder är ganska spektakulära.
Vi stannade i en liten by på en liten taverna på vägen hem och åt en underbar lammgryta. Någon meny hade inte mannen som serverade, han visste precis vad vi ville ha - nämligen hans lammgryta. Bästa måltiden på den resan.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-27, 22:00
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Vägen genom inlandet var hur bra som heslt. jag är rätt höjrädd och åkte själv med mina två grabbar men det var inga som helst problem. Håller med litentuva att en övernattning på Glykeria och ett eftermiddags/kvällsdopp gör det hela perfekt. runt 17-tiden börjar stranden bli näst intill tom. Undvik måndagar och onsdagar då turistbussarna strömmar till som värst. Värdparet på Glykeria vet också
egna små stigar till flera stränder som kan nås från hotellet. Missa inte heller att gå ut till den lilla sandön som vanligtvis är skild från stranden av grunt vatten.
Kustvägen tillbaka är okey - men BARA om man åker åt det hållet och alltså befinner sig närmast bergväggen. Åt andra hållet hade i alla fall inte jag känt mig bekväm, för vägen var smal med många stup. Men som sagt bedövande vacker.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-27, 22:05
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Köra bil mellan Chania och Elafonissi

Och förresten...missa inte grottan som ligger efter vägen ungefär mitt emellan Chania och Elafonissi. Den heter Agia Sopia, har fri entre och en mysig taverna under. Det tar tio minuter att gå alla trappstegen upp, men det är det verkligen värt. Grottan finns utsatt i Koutsamatados om ni skaffar en detaljerad karta. Den ligger precis efter vägen, cirka en mil sydost om Kissamos/Kastelli på vägen mot Paleochora.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT