Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-09, 18:59
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Blått

Köpte en laptop i Sverige i somras. Den har windows xp.
Bara en månad efter att jag kommit hem(till Grekland) har den börjat krångla.
Ibland när jag sätter på datan blir skärmen helt blå, en text på 2sek visas och sen laddas den om på nytt. Har försökt läst och förstå vad det är för fel. MEn är ej så haj på data.
(Har Norton Antivirus.)

Läste att det kan ha något med windows att göra. Kan det vara något fel på den+. Den är väldigt seg.

Är det någon som vet vad det kan vara och hur jag kan gå tillväga för att få någon bukt på det hela?

Katerina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-09, 19:42
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Blått

Troligtvis en BSOD (blue screen of death) Tröstlöst att felsöka, kan vara hårdvara men kan också vara mjukvara. I och med att den sker så tidigt vid uppstarten så hade jag börjat med att kolla hårdvaran. Erfarenhet säger mig att minnena är något att kolla och om CPU fläkten funkar om den ska. En stationär dator är enklare att felsöka och BSOD i kombination med en laptop är mindre roligt.
Bra information om BSOD finns här:
http://www.aumha.org/win5/kbestop.php
Noterar också att du tycker den är seg vilket också pekar i riktningen mot minnena. Enda sättet att felsöka är att byta minnen, finns också program som kollar minnen men dom anser jag vara mindre bra och inget att räkna med.

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-10 klockan 13:34. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-09, 22:53
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Blått

Citat:
Ursprungligen postat av Easy Visa inlägg
Tröstlöst att felsöka, kan vara hårdvara men kan också vara mjukvara. I och med att den sker så tidigt vid uppstarten så hade jag börjat med att kolla hårdvaran.
Med enklare ord. Är datan paj?

Agapi´

Tack förresten för info
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-09, 23:30
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Blått

Knappast datan men förmodligen datorn.
Datan är det som finns på hårddisken, alltså alla program man installerat och alla dokument man sparat, datorn är själva apparaten som man jobbar med.
Om du får blåskärm redan innan Windows kör igång så är det troligen ett hårdvarufel, minnet kan vara en hårdvara som är relativt enkel att byta och testa om felet försvinner.
Om blåskärmen kommer sedan Windows är igång så är det kanske ett programfel. På blåskärmen kan det finnas ett filnamn som hänvisar till vilken fil som hängt sej men det är inte lätt att hinna läsa då datorn startar om direkt efteråt. Det finns en inställning att göra så att datorn inte startar om direkt efter blåskärm men jag har inte i skallen hur man skulle göra, kanske någon annan vet. Det blir betydligt enklare att felsöka om du har felmeddelandet som kommer, då brukar Google ibland kunna svara på det också.
Det är ett h-vete med blåskärmar, de har blivit betydligt mera sällsynta på Windows XP än de var på Win 98 och Win ME men det tröstar ju inte så mycket då man hamnar ut för dem.
Då det gäller CPU-fläkten så tror jag inte mycket på det, den går sällan på en kall laptop då den är temperaturstyrd för att spara el vid batteridrift, den ska alltså bara gå då den verkligen behövs.

Mvh Janérik

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-31 klockan 13:41. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-09, 23:44
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Blått

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Knappast datan men förmodligen datorn.

Mvh Janérik
Jag menade dator men jag skrev som jag pratar.

Vet inte om jag vågar på mig datorn själv. Får kanske be en kunnig istället.
Förresten är det dyrt med minne?

Katerina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-09, 23:59
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Blått

Om Du har en digitalkamera så försök ta en bild av blåskärmen, det brukar
gå att läsa tillräckligt bra.

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-10, 08:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blått

Jag gjorde så när jag fick blå skärm och la ut bilden här på forumet och fick många bra svar. Problemet löste sig när jag startade om dator i felsäkert läge.

Du kan läsa tråden här...

Där ser du en bild på min blåa skärm. Fota din blåa skärm så kanske någon kan tolka just ditt felmeddelande.

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-31 klockan 13:41. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-10, 20:30
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Blått

Tack, tack snälla ni för era svar.
Jag har suttit sammanlagt i 3.5 timme i dag. Barnen blev riktigt sura för att jag inte lekte med dem.
Jag vet inte riktigt vad jag gjorde men nu när jag satte på den ikväll blev det ingen blå skärm .

Som tur är har jag inga viktiga dokument ännu... så jag har väl inget att förlora.

Få se i framtiden hur det går. Det finns så många svåra termer.
Jag måste nog skaffa mig ett datalexikon. Finns det?

Tack igen!
Katerina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-12, 09:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Blått

Ett tips så här i efterhand. Blå skärm med kryptiskt felmeddelande kan komma om Windows är skadat på ngt sätt. Man kan då använda sig av windows xp skivan för att reparera Windows. Brukar funka rätt bra. Skivan återställer ev skadade skadade filer i windowskonfigurationen så att allt funkar som förut igen.

OBS! Var bara säker på att välja alternativet "Reparera Windows" (el. liknande). Annars får man en helt ny installation och man mister alla dokument/bilder mm som man har på hårddisken. Reparera-alternativet skriver INTE över några filer/dokument.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-12, 09:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Blått

Ett tips till!

Om det mot förmodan inte går att reparera datorn och man sitter där med en blå skärm.
Luta dig tillbaka, betrakta skärmen och dröm dig bort...till det stora blå!

/Netwolf - Drömmaren
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-12, 11:29
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Blått

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Som tur är har jag inga viktiga dokument ännu... så jag har väl inget att förlora.
Katerina


Den gången det börjar samla sig viktiga dokument av alla de tänkbara slag, har du tänkt på att då ta back-up så du inte riskerar att förlora något ? Lägga foton på cd-skivor t.ex eller t.o.m köpa en extern hårddisk om du börjar få stora mängder ? På en extern hårddisk lägger du ju en kopia på "hela din dator", den del som kallas C:\

Jag är ju en av dem som lyckats förlora c:a 6 års samlande av dokument mm. i en dator som nu är kraschad. Det är inte frågan om en dator kraschar, det är när som en bekant sade till mig.



Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-12, 20:27
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Blått

Ja eller hur! Det är ju också ett bra tips!

Katerina

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-31 klockan 13:42. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-12, 20:43
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Blått

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Lägga foton på cd-skivor t.ex eller t.o.m köpa en extern hårddisk om du börjar få stora mängder ? På en extern hårddisk lägger du ju en kopia på "hela din dator", den del som kallas C:\
Hasse

Ja, det är ju smart.
Fotona har jag redan lagt på cd men det där med extern hårddisk ska jag nog också köra med senare.

Katerina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-13, 11:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Blått

En billig investering för c:a en 1000-lapp istället för att ovärderliga värden går till spillo.



Hasse

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-31 klockan 13:42. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-13, 23:35
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Blått

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag är ju en av dem som lyckats förlora c:a 6 års samlande av dokument mm. i en dator som nu är kraschad.
På TV t.ex. Prison Break kan de återskapa hårddiskar som har legat i vatten eller liknande. Fanns det ingen datordoktor som kunde hjälpa din dator? Hade det varit jag så hade jag nog fått gå till en annan sorts doktor om min dator hade kraschat o ingen backup.

birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-30, 23:25
sanckars avatar
sanckar sanckar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 41
Standard Sv: Blått

Visst vill har man typ 20 000 kr eller mer liggande så kan man kontakta företag/"datordoktorer" som kan hjälpa till med att återskapa hårddisken.
Men varken jag och säkert flera med mig har inte sådana resurer att plocka fram om olyckan är framme.

Men jag håller med Hasse, lägg en säkerhetskopia/backup på en extern
hårddisk, utifall att. För att det är verkligen tråkigt att mista stora delar av sitt uppkopplade liv för att datorn kraschar.

/Sussan

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-31 klockan 13:42. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-01, 19:34
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Blått

Jag vill förtydliga en sak. Bara för att operativet inte startar så behöver inte det betyda att man inte kan rädda datan som är på disken.
Det är en mycket enkel sak att plocka ut problemdisken ur datorn och koppla in den på en annan dator för att där plocka ur datan, numera så kan man också koppla in interna diskar med en USB kabel vilket underlättar en del. Man gör alltså om disken till en extern disk med en IDE/SATA till USB konverter en s.k. "mojäng"
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-02, 08:19
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Blått

De later som om jag skulle behova karta, kompass och mkt hj'lp!!!

Katerina

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-02 klockan 12:53. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT