Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-13, 10:32
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Kamerabatterier "alltid" utladet

Speilreflekskameraet mitt bruker et "spesialbatteri". Når det er toppladet rekker det til flere dagers intens fotografering, og det holder seg ladet selv om kameraet ikke brukes på lang tid.

Derfor er jeg i villrede når det gjelder mitt andre kamera, et Canon Power Shot. Det bruker fire oppladbare AA batterier. Etter en dag med mye fotografering (de fleste bilder uten blits) er de utladet. Men, verre er at om kameraet blir liggende en uke eller to uten bruk, er de i utgangspunktet toppladete batteriene helt døde. Jeg har prøvd å bytte både batterilader og batterier, men med samme resultat. Batteriene lades ut "av seg selv" enten de ligger løst, er satt inn i kameraet (som er skrudd av) eller ligger i batteriladeren.

Er dette normalt?
Og hvis ikke, hva kan jeg gjøre?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-13, 12:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Samma sak gör min Fuji med specialbatteri.
Den håller laddning en vecka sedan är det tomt.
Jag har flera batterier som är laddade med mig och
om de ligger löst håller de laddningen.
Kameran har varit inne hos Fuji men de hittade inget fel för 500.-
Min riktiga Canon F-1 behöver inte ens batteri men krånglar när det är kallt.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-13, 18:27
BSRs avatar
BSR BSR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 33
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Hej! Har en 12 år gammal Nikon F-1.Har 4 batterier i kameran sedan 8 år och den fungerar fortfarande.Hälsningar
Bengt
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-13, 23:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Jag har en Nikon D-40 (systemdigital) som lever hur länge som helst på sitt specialbatteri, den säger dessutom ifrån länge innan det tar slut. Tidigare hade jag en Nikon Coolpix (Compactdigital) med två AA batterier, den tog inte många bilder innan det var dags att ladda och precis som för dej var batterierna alltid tomma då kameran hade legat en tid. Egentligen otroligt att de inte klarar av att bygga kameror och batterier som håller ström.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-14, 13:31
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Tyvärr är det så att AA-batterierna inte håller strömmen så länge. Vidare drar kameran ström även om den är avstängd.
hade en Fuji som tog 4 st AA. Efter en dags fotograferande var det dags att ladda upp batterierna. Detta tog mer än 12 timmar att göra. Har sedan 3 år haft en D70. Här varar batteriet till ca 600 bilder. Något mindre när blixten användes.
Rekommenderar att när man ska köpa digital kamera se till att den bara tar specialbatterier. Således ej AA eller AAA. Köp vidare ett extra batteri så slipper man stå utan när det ena tar slut.
Det som tar mest ström på kameran är bildskärmen. Varje gång man ska se på bilderna slukar kameran som mest ström. Många tänker inte på detta utan kör igenom sina bilder på kameran ofta och länge. Det är då batterierna ta slut med det samma.
Hälsningar Chras

Senast redigerad av Chras den 2009-02-14 klockan 13:41. Anledning: Tillägg bildskärm
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-14, 15:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Takk for svar, alle!
Hovedproblemet for meg er for så vidt ikke at batteriene brukes opp så fort når kameraet er i bruk, men at de utlades selv når de ikke brukes og ikke ligger i kameraet. Jeg har for eksempel en veggklokke som går på ett AA batteri, og det har vart i ett år - og virker fremdeles.
Hvorfor blir da de fire oppladbatterier utladet (uten at de brukes) på en uke?
Finnes det merker som er bedre enn andre?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-14, 17:02
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Det är litet skillnad på en klocka och en digitalkamera. I klockan har man 1,5 volts engångsbatterier med i kameran har man 1,2 volts uppladdningsbara.
Har själv använt GP. typ NIMH 1800 mAh. För varje gång man laddar upp batterierna blir det en liten försvagning av dessa. man brukar ha som regel att batterierna kan laddas om ca 1000 ggr. Eftersom dessa batterier är endast på 1,2 volt går det åt mer energi i kameran än om man använder 1,5 volts engångsbatterier. Tyvärr går även dessa fort ned och det går många åt när man fotograferar mycket.
Det är även så att fast kameran är avslagen tuggar den ström. Bl a till de inställningar av datum mm som finns på kameran. Det är bara att acceptera att det går åt en del batterier. Ha som vana att alltid ha minst två omgångar tillhands. En omgång i kameran och sedan en som är uppladdade.
Har man Nickel-kardiumbatterier brukar dessa vara minnesresistenta dvs har man inte kört slut på strömmen utan laddar dem innan tror de att den nya laddningen gäller hela batterikapaciteten. Detta innebär att de kommer att innehålla mindre och mindre energi i framtiden.
Hoppas att detta bringat klarhet i en del av hur batterierna fungerar.
Hälsningar
Chras
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-15, 08:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Takk for fyldig svar, Chras!
Nå vet jeg mye om batterier, unnatt dette:
Hvorfor lades toppladete, nesten ny batterier ut etter en uke når de ikke ligger i kameraet?
Hvor blir den energien av?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-15, 11:14
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Tyvärr är det så att olika batterier laddas ut dvs strömmen "läcker"ut i luften. Det är något liknande som sker med luftledningar. det blir spänningsfält runt ledningarna och likaledes blir det runt batterier. Sök på fysikaliska fenomen på Googles.
Häls/Chras
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-15, 20:13
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Jag köpte ett laddset med medföljande batterier från "CyberPhoto" på nätet till min förra Canon Powershot kamera förra sommaren. Alltså samma kamera som jag sedan gav bort i födelsedagspresent till Artemia på hotell Artemis i Kamari. Detta var i September förra året. Nu köpte jag ju den senaste kameran från Canon, Powershot SX1 IS. Batterierna och laddaren gav jag ej bort eftersom de är av den senaste teknologien, de laddar ej ur sig vid vila och jag kan filma mer än en timma i sträck utan att baterrierna tar slut och då använder jag ju även displayen hela tiden på kameran. Jag läste någonstans att det är ny teknik som utvecklats ifråga om laddning och hållbarhet med dessa batterier. "UNiROSS" heter märket! Jag har aldrig använt batterier som håller laddning och styrka så länge som detta märke! Dessa batterier kan jag utan att skämmas rekommendera! Jag har 2x4 batterier som jag regelbundet använder och laddar upp när jag använt dem. Kameran tar 4 AA batterier. Bästa kitet för mig!
Yeasou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-02-15, 23:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Jag kom precis på att i min blixt har jag två laddbara AA batterier GP 2700 mAh. Jag minns inte när jag senast har laddat dessa men det känns som att det är någon eller några månader sedan, blixten används lite från och till så de verkar då hålla bra.
Konstigt att inte dessa dras ur då de ligger och väntar på nästa bildtillfälle.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-02-16, 08:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kamerabatterier "alltid" utladet

Dette høres jo flott ut. Må finne batterier av merket Unicross eller GP, altså! Da var forhåpentligvis saken løst. Takk for hjelpen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT