Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-10-25, 07:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kaffebryggare

Citat:
Har försökt bli goda vänner med den flera gånger, men det har inte riktigt lyckats även om vi försökt i längre perioder.
en finsmakare har tagit till orda, tack. Jag sällar mig till den gruppen, Perculatorn står i ett skåps sedan flera år, fortfarande blank.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-10-25, 08:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kaffebryggare

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

I min kyl finns: Två burkar med Grekiskt Frappékaffe (eat your hearts out...), Presso för min pressbryggare, Mollbergs blandning och Forza för bryggaren (beroende på humör och användning), specialkaffe för min espressomaskin (en Krups!), samt en burk Red Cup Nescaffé. Den senare är enbart till för när jag är riktigt lat. Eller trött... Sedan finns det lite Cappuchinopulver som blivit över från Greklandsresor...
Pressbryggare är det en sån där liten sak som man trycker ner för hand i så fall har jag en liten i skåpet? Själv gör jag så att när jag ska ha gäster går jag till Tehörnan som maler bönorna och jag kan fixa gott kaffe till gästerna annars får jag hålla till godo med det jag har i ståendes i burken. Tycker faktiskt det var enklare förr när det bara var att ta fram kaffepannan och koka sitt kaffe så den har fortfarande en plats i pannskåpet. Gott blev det också.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-10-25 klockan 08:56.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-10-25, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kaffebryggare

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Är ni fortfarande lika nöjda med Moccamaster?Eva
Absolut. Jag skulle köpa en likadan om den mot förmodan gick sönder. Den brygger snabbt, kaffet är varmt och det smakar mycket gott.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-10-25, 18:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kaffebryggare

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Pressbryggare är det en sån där liten sak som man trycker ner för hand i så fall har jag en liten i skåpet?
Japp! Och med rätt bönor och rätt hanterad blir det riktigt gott kaffe. Man måste våga låta det stå och dra lite. 2 - 3 min minst, beroende på bönorna. Annars riskerar man att det blir för "tunnt".

Det finns många olika storlekar. Jag har en tämligen liten som är perfekt att göra en stor balja när man blir sugen. Annars brukar jag göra en dubbel espresso med vanlig mjölk. Det är som en hästspark i skallen. Man vaknar garanterat...!

Kaffe är alldeles för gott för att slarvas med. Lägg ner lite tid på att: dels köpa rätt utrustning som passar er, dels när ni lagar det. Och undersök vilket kaffe, malning, rostning, kvalitet osv som smakar bäst. Det ger en livslång njutning och upplevelse. Sådant här "spring förbi-kaffe" som är gjort utan eftertanke eller kärlek är jag lika gärna utan...

Jag dricker i princip aldrig kaffe på Restaurang, efter maten. För det kaffet smakar oftast hemskt. Espresso House m fl är dock rätt duktiga på det här med gott kaffe.

Som amatör-barista brukar jag lyckas göra ett hjärta i Cappuchinon en gång av fem...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT