Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #941  
Gammal 2020-12-06, 16:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Den här tråden har ett stort värde med dess historik, den kommer vara oerhört intressant att läsa om några år när allt det här är över, jag är sentimental redan nu när jag läser inlägg från i våras.
Exakt så har jag tänkt också.
Svara med citat
  #942  
Gammal 2020-12-06, 21:50
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag med.
Svara med citat
  #943  
Gammal 2020-12-07, 16:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu anklagas Grekland för att mörka siffrorna.
Svara med citat
  #944  
Gammal 2020-12-07, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Den artikel är gammal och skrevs den 8 september. Men samma anklagelser kom fram förra veckan i grekisk press. I den gamla artikeln står det att Grekland har runt 11 000 fall, idag är Grekland uppe i 116 721 fall.
Svara med citat
  #945  
Gammal 2020-12-07, 18:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland förlängde idag sin lockdown till den 7 januari. Det innebär bland annat att det blir fortsatt utegångsförbud på nätterna, att man inte får resa utanför sin hemregion, att skolor, restauranger, barer, kaféer och skidorter kommer att vara stängda fram till det datumet. Med mera, med mera...

Här finns den senaste rapporten om Covid-19 i Grekland.
Svara med citat
  #946  
Gammal 2020-12-08, 19:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Mellan den 18 december och 7 januari måste alla som reser in i Grekland sitta i karantän i 10 dagar. Det kan vara bra att veta om någon av er som mot förmodan ska resa till Grekland under den perioden.

Dagens dystra rapport finns här.
Svara med citat
  #947  
Gammal 2020-12-09, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nog är det dystert alltid. Finns nog ingen annan utväg än att förlänga lockdown. Vet någon hurdan inställning grekerna har mot vaccineringen? Här i Finland tvekar en del på grund av problemen med vaccinet mot svininfluensan. Vi hade samma problem med narkolepsi som Sverige. Men hur är det med grekerna månne?

/ Anne
Svara med citat
  #948  
Gammal 2020-12-09, 15:29
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekerna som du kanske vet tror ofta på konspirationsteorier. De har en tendens att tro att allt och alla är emot dom, och det finns ingen tillit alls till systemet. Under hela den här epidemin så har jag fått lyssna på massa såna kommentarer. När dödstalen går ner, så säger folk att politikerna bara ljuger för att kunna öppna upp samhället. När dödstalen går upp, så får man höra att det är politikerna som trixat igen för att de vill stänga samhället och på så sätt "kontrollera människorna ". Nu när de förlängt lockdownen så är folk rasande och säger att regeringen verkar önska fattigdom och elände, återigen för att de ska kunna kontrollera alla bättre.

Det folk säger om vaccinet här...det är ord och inga visor. De är som alltid misstänksamma. Vad är i det? Vill de kanske förgifta oss med flit?

Situationen blir ju inte bättre av att premiärminister Mitsotakis beordrat att vaccinationen ska vara obligatorisk...
Svara med citat
  #949  
Gammal 2020-12-10, 10:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Grekerna som du kanske vet tror ofta på konspirationsteorier. De har en tendens att tro att allt och alla är emot dom, och det finns ingen tillit alls till systemet. ...
När man betänker hur greker tänker på säkerhet, speciellt vid bilkörning, så väcker det ju en del frågor. Vadå bilbälte, bilbarnstol, hjälm på mc...etc. Här tycks man förlita sig på ödet. Om det är så gud vill, låt det bli så. Ungefär som arabiskans Insha'Allah, som ju betyder om gud vill.

Lite som att om gud vill att vi ska bli smittade, så blir vi det och det är inget vi kan göra något åt. Är det så man tänker, ni som vet och lever där?

/Netwolf
Svara med citat
  #950  
Gammal 2020-12-10, 12:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Grekerna som du kanske vet tror ofta på konspirationsteorier. De har en tendens att tro att allt och alla är emot dom, och det finns ingen tillit alls till systemet. Under hela den här epidemin så har jag fått lyssna på massa såna kommentarer. När dödstalen går ner, så säger folk att politikerna bara ljuger för att kunna öppna upp samhället. När dödstalen går upp, så får man höra att det är politikerna som trixat igen för att de vill stänga samhället och på så sätt "kontrollera människorna ". Nu när de förlängt lockdownen så är folk rasande och säger att regeringen verkar önska fattigdom och elände, återigen för att de ska kunna kontrollera alla bättre.

Det folk säger om vaccinet här...det är ord och inga visor. De är som alltid misstänksamma. Vad är i det? Vill de kanske förgifta oss med flit?

Situationen blir ju inte bättre av att premiärminister Mitsotakis beordrat att vaccinationen ska vara obligatorisk...
Mycket intressant läsning Louisa!

Men har Mitsotakis sagt att det ska bli obligatoriskt? Det var i så fall nytt för mig. Jag vet att han sagt att det ska vara gratis. Obligatorisk vaccinering låter som något som Kina skulle kunna hitta på.
Svara med citat
  #951  
Gammal 2020-12-10, 13:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för kommentaren Louisa! Det är ju förståeligt att folk är misstänksamma. Men jag hoppas de kan komma på andra tankar. Kanske de ändrar attityden om allt går bra med britternas vaccinering?

/ Anne
Svara med citat
  #952  
Gammal 2020-12-10, 14:51
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag kan inte ge ett klokt svar på din fråga Netwolf. Dels träffar jag inte så många under låsningen och inte vet jag vad de unga säger i t.ex. Aten. Jag tror dock att tanken på att vaccin skulle vara till hjälp, har funnits hos många. Många äldre här i Koutsounari brukar ta spruta mot virus förr om höstarna. Knappast i år, eftersom de också är försiktiga och gör bara det nödvändigaste socialt. De klagar över, att inte barnen (50+) har tid för dem och barnen är rädda för att föra ev. smitta vidare. Dvs det samma som i Sverige.
/ Jannis
Svara med citat
  #953  
Gammal 2020-12-10, 15:27
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

[QUOTE=Netwolf;434627]När man betänker hur greker tänker på säkerhet, speciellt vid bilkörning, så väcker det ju en del frågor. Vadå bilbälte, bilbarnstol, hjälm på mc...etc. Här tycks man förlita sig på ödet. Om det är så gud vill, låt det bli så. Ungefär som arabiskans Insha'Allah, som ju betyder om gud vill.

Lite som att om gud vill att vi ska bli smittade, så blir vi det och det är inget vi kan göra något åt. Är det så man tänker, ni som vet och lever där?
QUOTE/ Netwolf

Νja..när det kommer till trafiken så tar de inte åtgärder av den enkla anledningen att de tror att de är odödliga.

När det gäller korona så har de absolut ingen avslappnad inställning. Alla är skiträdda, mycket räddare än i Sverige, för det första har greker alltid tagit alla sjukdomar på största allvar och för det andra så vet de att de inte har bra sjukhus.
Svara med citat
  #954  
Gammal 2020-12-10, 19:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Enligt en ny undersökning säger 30 % av grekerna nej till att vaccinera sig.
Svara med citat
  #955  
Gammal 2020-12-11, 07:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Mycket intressant läsning Louisa!

Men har Mitsotakis sagt att det ska bli obligatoriskt? Det var i så fall nytt för mig. Jag vet att han sagt att det ska vara gratis. Obligatorisk vaccinering låter som något som Kina skulle kunna hitta på.
Jag har inte heller läst att vaccineringen ska vara obligatorisk. Däremot har premiärministern sagt att alla greker kallas automatiskt, samt att man ska inleda en kampanj för att övertyga skeptiker.

Birgitta.
Svara med citat
  #956  
Gammal 2020-12-31, 08:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Here we go again. Nu uppmanar en biskop att man inte, ska ta vacccinet, pga av att det är "skapat av aborterade foster". Herregud! Finns det ingen som kan spärra in dessa dårar, då de är en fara för samhället!

/Netwolf
Svara med citat
  #957  
Gammal 2021-01-01, 09:51
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Känner mig inte direkt orolig för mina greklandsresor i juni och september. Till dess har det nog blåst över.
Däremot känns det lite olustigt inför vår resa till Fuerteventura nästa torsdag. Är det inte det ena så är det det andra...

Katitzi
Det här skrev jag i denna tråd 25/2 2020. Det blev precis tvärt om. Vi kom iväg på resan till Fuerteventura men det blev inga Greklandsresor.
Hoppas på ett annat läge inför detta året, för nu suger det ordentligt i Greklandstarmen vill jag säga!

Gott Nytt bättre År!

Katitzi
Svara med citat
  #958  
Gammal 2021-01-04, 18:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Here we go again. Nu uppmanar en biskop att man inte, ska ta vacccinet, pga av att det är "skapat av aborterade foster". Herregud! Finns det ingen som kan spärra in dessa dårar, då de är en fara för samhället!
Och nu vägrar kyrkan att hålla stängt på onsdag bestämde de idag.
Svara med citat
  #959  
Gammal 2021-01-12, 18:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Även om jag har haft en liten paus från Kalimera har jag fortsatt att rapportera om Covid-19 i Grekland. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 5329 och 337 patienter intuberas på IVA. Flest fall har Aten/Attica och Thessaloniki.

När det gäller öarna så har det rapporterats flest fall på Chios, Evia, Kalymnos, Kreta och Lesbos.

Läs mer här.
Svara med citat
  #960  
Gammal 2021-01-12, 19:15
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Fått rapport från Samos
Inga covid-19 fall

Pia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT