Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-03, 15:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Greske (u)vaner

De sier sjelden takk, de røyker i banken og de forsyner seg av matfatet med sin egen gaffel. "Greek etiquette 101" heter en artikkel i Athens News som omhandler greske vaner, eller kanskje uvaner, alt etter som. Fornøyelig lesing!

http://www.athensnews.gr/athweb/nath...4&aa=1&eidos=S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-03, 17:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Greske (u)vaner

Tack Admirala för kul läsning! Där var mycket att le igenkännande åt

Jag visste inte att man inte förväntas plocka och ta i saker i butiker om man inte tänker köpa dem. Det måste jag ha syndat emot många gånger

Slutcitatet är så fint:

"But what I like the most about Greece and absolutely admire is the Greeks' ability to just live life king-size"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-03, 19:05
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Greske (u)vaner

Jag bugar och håller med Inkfish Kul läsning. Men visst är det charmigt att sitta vid ett grekiskt matbord som är fullt med olika maträtter och alla äter av faten direkt!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-04, 09:25
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Greske (u)vaner

Tack för intressant läsning Admirala och visst känner man igen sig i flera av de situationer som artikelförfattaren tar upp.

Det jag tycker är jobbigast är när det är dags för shopping och man kommer in i butiker där man inte får lov att titta i lugn och ro utan att ha expediten tätt bak i hälarna.

//Zanét
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-04, 10:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Greske (u)vaner

Det jag tycker är jobbigast är när det är dags för shopping och man kommer in i butiker där man inte får lov att titta i lugn och ro utan att ha expediten tätt bak i hälarna.

//Zanét [/QUOTE]

Detta håller jag med om till fullo, och då går jag oftast därifrån oxå! Eller om affären verkar av intresse säger jag till innan jag kommer in att jag vill se mig om i lugn och ro, om det är OK? sällan man får ett nej Många av mina grekiska vänninor förstår inte detta för de vill gärna ha någon i hasorna som visar och tipsar etc... så vi är nog olika!

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-04, 11:43
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Greske (u)vaner

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Många av mina grekiska vänninor förstår inte detta för de vill gärna ha någon i hasorna som visar och tipsar etc... så vi är nog olika!

Camilla
Det där känner jag också igen och uppfattar det mer som att grekerna är vana vid att någon annan visar fram det som de tycker passar den kunden. Likadant är det ju med heminredning många gånger där man inte som vi vrider och vänder på varorna innan vi bestämmer oss. Vi anses ju också som mycket konsumentmedvetna och köper inte så lätt säljargument om att just den här produkten är vad du ska ha o s v.

//Zanét
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-04, 17:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greske (u)vaner

Det er også et annet aspekt ved gresk dagligliv som jeg ikke visste om da jeg flyttet hit, og som også artikkelen nevner: Hvor lite en avtale betyr.
Den første tiden jeg bodde her ble jeg rett som det var fornærmet fordi folk avlyste avtaler (som å komme/gå til lunsj, ta en kaffe etc.) uten problem og rett som det var uten unnskyldninger.
Men da jeg pratet med vennene mine om det, synes de at det var jeg som var merkelig. "Skal vi ta en kaffe i morgen kveld" er mer å regne som en intensjonsavtale, ikke som noe som med all sannsynlighet kommer til å skje. "La oss dra på stranden i helgen", er, hvis det er sagt tidligere enn torsdag, bare et vagt ønske om at det kunne vært kjekt å ta en strandtur, hvis det ellers passer. Ingen kan vel planlegge så langt fram!

Senast redigerad av Admirala den 2006-10-04 klockan 17:08. Anledning: skrivefeil
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT