Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2011-06-15, 21:34
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Minns ni Svenska Inbördeskriget för exakt 10 år sedan i Göteborg ?
Precis!
  #102  
Gammal 2011-06-15, 21:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
...... Det blir lite som Peter och vargen.
Det måste vara en Kalimerahistoria

Pojken och vargen
  #103  
Gammal 2011-06-15, 21:51
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det måste vara en Kalimerahistoria

Pojken och vargen
Ojdå... det kanske var något freudianskt i det?

F'låt, Peter! Du ropar väl inte efter vargen och hemskheter! Seukel och vargen borde det väl heta i så fall?
  #104  
Gammal 2011-06-15, 22:04
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det måste vara en Kalimerahistoria

Pojken och vargen
hahaha, vi är fler som tänker lite lika


ps. (off topic) fast den heter väl faktiskt Peter och vargen, på riktigt; http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_och_vargen men det var lite skoj
  #105  
Gammal 2011-06-15, 22:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
hahaha, vi är fler som tänker lite lika


ps. (off topic) fast den heter väl faktiskt Peter och vargen, på riktigt; http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_och_vargen men det var lite skoj
Gör den?? Jag tyckte inte det kändes bekant, googlade lite och hittade "Pojken och vargen".


Ber om ursäkt Gita (och Peter)
// Helén
  #106  
Gammal 2011-06-15, 22:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Gör den?? Jag tyckte inte det kändes bekant, googlade lite och hittade "Pojken och vargen".


Ber om ursäkt Gita (och Peter)
// Helén
Haha, den var kul! Påminner mig om när dotra var liten. Hon fick lyssna på "Petter och hans fyra getter", men vid tillfället höll jag på med en biografi om Hitler. Uppenbarligen pratade jag om boken rätt vidlyftilgt, ty en kväll sa dotra "Pappa, kan du inte läsa den där Hitler och hans fyra getter"!

/Wolfen
  #107  
Gammal 2011-06-15, 22:54
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Hade jag bara haft "tidig" semester så hade då inte jag tvekat att ta en resa nu ner till Grekland! Spelar ingen roll hur mycket en "viss" person försöker skrämmas! Det är sååååå många billiga resor nu och jag skulle inte oroa mig ett dugg! Kan inte någon få stopp på den här skrämselpropagandan från ..... ja vad hette han nu igen?!

/Kerstin
  #108  
Gammal 2011-06-15, 23:20
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Jag och min man sticker till Kreta på lördag. Vi ser verkligen fram emot denna resa. Det är väl mest i Aten som strejker, demostrationer och dylikt pågår. Vad jag har förstått, så är det lugnt på öarna än så länge, så jag tror inte, att vi turister kommer att märka av det så mycket.

Irene
  #109  
Gammal 2011-06-16, 00:28
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Vi åker till Rhodos imorgon och ska jag vara ärlig har alla diskussioner tagit bort en del av förväntningarna inför resan. Jag är inte rädd för att det ska hända oss något då hade jag inte åkt iväg utan jag känner mig alldeles trygg i att åka dit. Men det känns lite sorgligt liksom att åka till ett land där kanske medborgarna just nu inte mår så bra utan oroar sig för sin och sina barns framtid (mer än någonsin)? Nåja jag pratade med en tjej på hotellet och hon verkade i alla fall glad och trevlig och förhoppningsvis ser inte alla nattsvart på framtiden utan kan se ett ljus i tunneln även om det ligger låååångt fram!
  #110  
Gammal 2011-06-16, 01:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Jag bodde i Göteborg under de påtalade oroligheterna och oroade mig dagligen för mig och mina barns säkerhet. Nu bor jag i en liten by utanför Chania, jobbar hårt och länge i Platanias och varken hör eller ser oroligheter annat än på TV - och då från Aten eller som idag från Heraklion. Idag tillfångatog fredliga demonstranter i Heraklion en hjälmbepansrad stenkastare och avtog honom hans ID - av ID-kortet framkom att han tillhör grekiska motsvarigheten till SÄPO... Vem, eller vilka, försöker nu framkalla oroligheter i regeringens namn?! Jag är fortfarande inte orolig vare sig för mitt liv eller för min framtid här. Jag oroade mig inte heller för tidigare förbipasserande kometer under mina år i Sverige - eller profetior av Nostradamus. Jag drar mina strån till stacken, betalar min hyra i tid och mina skatter då det krävs av mig, ler mot mina rara turister och uppskattar att de fortsätter ge mig jobb i butiken. Solens närvaro eller frånvaro oroar mig mer. Inne i Chania förekommer stillsamma demonstrationer vid Agora/Saluhallen/Closed Market och än så länge har inga skinheads stört friden. Jag fortsätter alltså njuta av mitt liv här i Chania och kommer så göra vad som än händer. Har man tagit Fan i båten får man ro honom i land, och jag är trots allt hellre fattig här än i Sverige.

//Kikh, som fortfarande har pengar innestående på sitt bankkonto

Senast redigerad av Kikh den 2011-06-16 klockan 01:15.
  #111  
Gammal 2011-06-16, 03:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Njaej, snarare handlar det väl om att Papandreou erbjuder en Samlingsregering för att kunna driva igenom besparingarna, samtidigt som detta garanterar att det politiska ansvaret delas av samtliga politiska parter.
Det har varit en intressant utveckling idag. Min gissning är att Papandreou inser att han riskerar att förlora omröstningen, bl a eftersom flera MP från PASOK redan deklarerat att de kommer att rösta emot. Därför försöker han få ihop en Samlingsregering i stället. Men det finns inget som säger att han lyckas driva igenom åtstramninspaketet ändå!

Men säg att han lyckas. Vad händer då på Athens gator...? Det vi sett idag var då bara en försmak. Man protesterar mot de åtstramningar som finns idag. Och nu ska de bli ännu tuffare. Och nästan osäljbara statsföretag för 50 Miljarder ska säljas mot folkets vilja...

Och lyckas han inte? Då lär inte Grekland få några mer pengar från EU och bankerna. Och då följer troligtvis en statsbankrutt. Och vad som händer då kan man bara gissa. Det kan gå lugnt tillväga, men det kan också bli problematiskt.

Och Ny Demokrati kräver nyval! Vill de verkligen ta över detta? Dessutom finns det inte tid för ett nyval. Jag uppfattar det mest som ett spel för galleriet. Men de vinner direkt om de lyckas driva igen det. Och då lär det inte bli något åtstramningspaket... Vilket leder till statsbankrutt...

Så just nu är det att välja mellan Pest eller Kolera...

Men det finns en möjlig tredje väg som bl a Olli Rehn nämnt. Och det är att EU och bankerna förlänger lånetiden. Det skulle minska trycket något på Greklands amorteringar på lånen och därmed förbättra ekonomin. Och då skulle ev Grekland kunna få lite lägre räntor också, vilket ytterligare skulle förbättra situationen. Men det låter som att både EU och bankerna är ovilliga att diskutera den lösningen. I alla fall ännu så länge...

Vi har en spännande tid framför oss. Men när jag såg bilderna från Athen i kväll tycker jag inte det börjat speciellt bra...

Men det man läser och ser om demonstrationer som urartar osv händer ju alltid i Athen och Thessaloniki och berör aldrig öarna. Så ur den synvinkeln finns det ju ingen anledning att avstå från att resa. Fast man nog bör undvika de centrala delarna dessa båda städer...

På öarna blir det ju besvärligt först om bankerna slår igen och statsanställda slutar gå till jobbet vid en ev statsbankrutt...

Ett annat problem är att en statsbankrutt troligtvis påverkar färjetrafiken. Eftersom rederierna har stora statliga subventioner, som de troligtvis inte får ut då, kan de tvingas att reducera antalet avgångar eller höja biljettpriserna kraftigt eller i värsta fall ställa in helt en tid.

Så ur alla synvinklar är nog en statsbankrutt det sämsta alternativet av de som finns.


Peter
  #112  
Gammal 2011-06-16, 07:45
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Någon vänlig själ kan ju få förklara hur det kommer sig att euron kan stiga 40 öre på ett par veckor mitt i kaoset. Är det bara för jag ska åka på söndag eller?
  #113  
Gammal 2011-06-16, 07:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Någon vänlig själ kan ju få förklara hur det kommer sig att euron kan stiga 40 öre på ett par veckor mitt i kaoset. Är det bara för jag ska åka på söndag eller?
Japp, det är helt och hållet ditt fel.

Karin
som åker på torsdag...
  #114  
Gammal 2011-06-16, 08:07
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Någon vänlig själ kan ju få förklara hur det kommer sig att euron kan stiga 40 öre på ett par veckor mitt i kaoset. Är det bara för jag ska åka på söndag eller?
DET funderar jag också på. Blir till att växla in i eftermiddag!
  #115  
Gammal 2011-06-16, 08:13
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Detta inlägg i en annan tråd belyser saken på ett bra (och samtidigt tråkigt) sätt.

/kimmen
Detta inlägg visar att Grekland på sikt behöver mer än nya miljardlån utan inget mindre än en mental revolution för att komma till rätta med de grundläggande problem som har försatt landet i denna kris:

1. en i det närmaste institutionaliserad korruption (fakellakia)
2. likaså institutionaliserad nepotism (svågerpolitik på alla plan)
3. vänstervridna och fanatiska fackföreningar som är emot alla förändringar
4. en uppsvullen offentlig sektor som folk inte litar på (finns en halv miljon statsanställda som borde avskedas)
5. skatteflykt som folknöje
6. stor brist på socialt kapital, grekerna bryr sig mest om vad som gynner den egna lilla gruppen (familjen, byn, yrkeskåren ...) och inte vad som gynnar det allmänna

Det här är problem som genomsyrar samhället från topp till botten och är alltså inte bara ett problem hos den politiska eliten (som "vanligt folk" ofta vill göra gällande)

Till detta kommer att kollektivt martyrkomplex (med djupa historiska rötter) som ser Grekland hela tiden som offer för stormaktsspelet (förr i tiden England och Frankrike, idag antingen USA eller Tyskland eller IMF eller EU). Härvidlag påminner Grekland mycket om Serbien.

Många trodde att Papandreou var rätt person att ta sig an denna nödvändiga kulturrevolution, och jag tror att han hade ärliga avsikter.

Så: även om man som genom ett trollspö skulle kunna nollställa alla landets skulder idag är risken överhängande att man på ett eller två års sikt skulle vara tillbaks i samma knipa om inte grekerna tillsammans mäktar med att ändra sig själva i grunden.

Men: jag undrar om landet då fortfarande skulle vara så attraktivt som turistland. Vi uppskattar väl ofta den lite slarviga och anarkistiska manyana-attityden och det charmiga kaos i landet (så länge vi slipper bo där). Ett Grekland bemannat av ordentliga svenskar skulle kanske vara rätt så tråkig.

Slutsats: Nordeuropéerna borde kanske vara beredda att underhålla ett slarvigt Grekland för att där kunna koppla av på sina semestrar.
  #116  
Gammal 2011-06-16, 08:39
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Det är som vanligt. Låt politiker sätta upp regler och samtidigt tolka dem så blir det en soppa lika välsmakande som den kretensiska påskvarianten.

Detta kaos kanske tvingar fram en mer bildad syn på hur EU skall fungera. Hoppas att det finns någon grekisk auktoritet som kan förklara att det finns bara sämre alternativ än det som tyskarna under sitt historiska arv tvingats föreslå som räddningspaket.

http://www.dn.se/resor/allt-fler-tur...aljer-grekland
Die dumme Schweden
  #117  
Gammal 2011-06-16, 10:42
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

LITE intressant tycker jag det är att en av avregleringarnas och privatiseringarnas största vapendragare (jag syftar då på IMF) inte alls kan tänka sej att privata banker och långivare ska behöva ta ansvar för att man ger dåliga (dvs osäkra) lån. DÅ ska minsann det offentliga gå in och stå för fiolerna och göra bankerna skadelösa (dvs ska inte behöva ta några kreditförluster).
  #118  
Gammal 2011-06-16, 11:06
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Staten tyckas tappa greppet om utvecklingen i landet (enligt BBC):

http://www.bbc.co.uk/news/world-13783420
  #119  
Gammal 2011-06-16, 11:11
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

... och t o m grekiska nationalbanken säljer nu grekiska statsobligationer (p g a rädslan för statsbankrutt:

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unt...768647,00.html

Jag minns att en grekisk vän för fler år sedan sa att "Grekland är ett skämt". Man börjar förstå, men nu fastnar skrattet i halsen.
  #120  
Gammal 2011-06-16, 11:58
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

En heftig debatt, dette! Noen ganger forstår jeg svensk for dårlig til å forstå hva som egentlig sies. Ironi for eksempel, eller skjulte meninger. Dessuten, økonomi på samfunnsnivå og det som nå skjer og k a n s k j e kan hende, er heller ikke lett med mine dårlige bakgrunns-kunnskaper. Men at det er en alvorlig situasjon både for Hellas og andre land, er sikkert. En artikkel i en norsk nettavis i dag, gir konkrete eksempler http://e24.no/makro-og-politikk/naa-...neuke/20068974

Artikkelen er sikkert ikke å forstå som 'bibelen', ga likevel (meg) noe mer innblikk i en del av det som foregår. Her og i Hellas
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT