Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-07, 21:46
toxic_tongue_ toxic_tongue_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Karlstad
Inlägg: 3
Standard Hyra bil?

Undrar om ngn vet hur det är att köra bil på Kreta? Ska till Rethymnon i juli och vill helst inte bli "fast" i stan hela veckan utan vill gärna komma ut på landet och se mig omkring. Har varit på Kreta förut och har inte allt för stort förtroende för hur kretensarna kör . Skulle vara tacksam för tips på hur man kör så säkert som möjligt bland alla fartdårar där nere .
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-07, 22:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Hyra bil?

Hustru & jag har att kört bil, mc och moppe i Grekland mfl 'sydliga' länder och har fått känslan att om man bara släpper på den egna prestigen och låter alla 'macho-stollar' åka före så är det inte så farligt. Inställningen till trafikregler är minst sagt pragmatisk; finns det plats så kör jag och stoppskyltar är dekorativa men inte mer. Om Du utgår från att alla andra är galna så blir du inte lika förvånad.. Läs försäkringsvillkoren noga och se till att den gäller hela bilen, däck underrede mm., och att Du får köra på grusväg och inte bara asfalt.
Låt nu bara inte dessa förhållandevis griniga pekpinnar avskräcka dig, egna hjul är guld värda! Vi vet inget skönare än att luffa runt och bil/mc-orientera.

//PO
-med 117 dagar, 8 timmar, 51 minuter, 44 sekunder till Kreta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-07, 22:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hyra bil?

Så länge man håller sej till de stora vägarna så fungerar det nog hyffsat bra, även Kretensarna har fått lära sej hårda vägen att det finns trafikregler. Då vi körde där för några år sedan såg vi faktiskt att de var ute med radar och kollade hastigheten.
Det går säkert bra för er att köra om ni bara tar det lugnt, se bara till så att ni har helförsäkrad hyrbil.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-07, 23:30
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hyra bil?

Hej
Har de senaste tre åren hyrt bil på Kreta. Har bara positiva erfarenheter. Vi har hyrt av Avis eller AutoEurope och haft bra försäkringsvilkor.
Framför allt har vi kört på de mindre vägarna runt det mesta av Kreta. Biluthyrarna brukar ha bra kartor att tillgå.
Personligen vill vi rekommendera de kända biluthyrningsfirmorna för de har mycket att förlora om det skulle hända något.
Var inte rädd för att ge Er in i smeten. Det är inte värre än här i hemma.
det finns dom som tyvärr bara borde ha sitt körkort som leg.
Har kört i Grekland, Spanien, Italien mm.
MVH
Chras
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-08, 10:09
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hyra bil?

Hej!

Det bästa du kan göra är just att hyra en bil och köra runt och upptäcka ön!
Många tips som ges kan vara väldigt personliga(vissa upplevelser vid ett enda tillfälle, och just därför så är det bästa att på egenhand upptäcka Ö:n.

Ang regler vett odyl så kan man kortfattat säga, kör hur du vill bara det inte händer något;o)

Det är inte så svårt att köra på Kreta som många säger, utan ta det lugnt och använd ögonen, blinkers och tutan så går det säkert alldeles utmärkt.

Jag själv har på mina 2 besök kört drygt 200mil på ön, och vad vi känt är att bergen lockar mer än man tror, det är ett helt annat liv och tempo där.

Passa även på att hyr dig en moppe vilket är helt fantastiskt.

Lycka till.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-08, 10:40
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Hyra bil?

Håller med övriga svarare. Att hyra bil och ta sig runt Kreta är bara att rekommendera.

Dock bör ni ha i åtanke att kartorna inte alltid stämmer överens med verkligheten. Det är med andra ord inte alltid lätt att hitta rätt. Ta god tid på er och räkna med att kanske inte hamna i den där lilla byn ni tänkt er, utan istället i en grannby... minst lika mysig.

Jag brukar ha två kartor med mig för att jämföra småvägar, korsningar och "byprickar". De brukar vara på två olika ställen på kartorna, och nånstans mitt i mellan är verkligheten.

Har flera gånger frågat kretensare efter vägen, vilket också gjort att jag fått ge både små gummor och präster lift till diverse byar. MEn det gör ju felkörningen betydligt roligare

Ha det härligt, och var inte rädd för att ge er ut på vägarna!!
/Anna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-10, 14:56
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Hyra bil?

Åker man till Kreta på ferie, så vill man kanske se sig omkring som omväxling till bad och sol. Kroppen behöver ju lite vila då och då.
Många följer med på en utflykt anordnad av researrangören, andra hyr en bil eller mc och upplever Kreta på egen hand.
Eftersom jag under mina besök kört rätt mycket bil, tänkte jag skriva ned några små men användbara råd för den som tänker köra själv.


Uthyrningsfirmor är det många av och det kan löna sig att undersöka priser och vad som ingår i priset beträffande t ex försäkring och fria kilometer.
Kontrollera fordonet och hur mycket bensin som finns i tanken före avfärd.
Även om Grekland ligger högt upp i olycksstatistiken är det relativt säkert att köra härnere och man lär sig snabbt grekernas körteknik.
Vägarna på Kreta har förbättrats avsevärt de senaste 10 åren. De stora vägarna på norra (the National road) och södra delen och även de som korsar ön är asfalterade och håller bra standard. Det är ofta på dessa vägar som de flesta turister färdas.
Vill man ge sig ut på lite mer äventyrliga och smala vägar så finns naturligtvis dessa… i massor, framför allt om du ger dig iväg upp i bergen och vill besöka lite mindre och avlägsna byar.
Grekerna kör, som de flesta sydlänningar, aggressivt och vill fort fram. Tålamod finns det inte så mycket av.


Var med andra ord uppmärksam och kör defensivt och kontrollera backspeglarna ofta.
Använd vid fri sikt ”extrafilen” för att släppa fram bakomvarande bilister som annars blir ”grekiskt” upphetsade med allt vad det innebär.
Använd dock aldrig denna fil i kurvor och svängar då det inte är ovanligt att någon parkerat där eller använder den som gångbana.


Använd tutan (hornet) mycket och ofta när ni kör på krokiga och smala vägar. Kretensarna kör ofta mitt i vägen och det gäller att göra dem uppmärksamma på mötande trafik med hjälp av ett antal signaler.
Eftersom dessa vägar är så krokiga blir aldrig hastigheten hög och alla hinner komma in på sin väghalva i tid.


Var uppmärksam på får och getter, som ofta rör sig i närheten av eller på vägen, speciellt uppe i bergen, där man t o m lägger ut mat i vägkanten.
Stanna bilen om ni möter en fårherde med sin hjord på vägen och låt dem passera före ni kör vidare. Detta är en god sed på Kreta.


Var uppmärksam på de stenar, som ofta lägges ut på vägen på våren för att markera att vägkanten är svag eller har underminerats av vinterns regn eller vårens smältvatten.
Stenarna gäller som vägskyltar kan man säga och man tager vad man haver.
Den här vintern har ju Kreta haft mycket regn och snö och många vägar är skadade och förstörda vilket torde innebära att det kommer att finnas många ”stenmarkeringar”.
Naturligtvis förekommer det också sten, som fallit ned från bergen, men de brukar städas undan rätt fort.


Använd och ha alltid med en bra och ny karta, om ni skall ut på okända vägar.
Skyltning av vägarna kan det vara si och så med. Det svåra är att läsa dem, eftersom de ofta är genomborrade med kulhål från kretensarnas skjutvapen. Finns det inget vilt att skjuta på, ja då tar man en vägskylt istället. Man tager vad man haver igen.


Jag har tidigare varnat för polisens ökade aktivitet efter att den grekiska regeringen lovat att ta krafttag för att minska olycksstatistiken.
Alltså håll hastighetsgränserna, använd säkerhetsbälten och mc-hjälmar (obs på huvudet inte som grekerna på armbågen) och som förare drick ingen sprit.
Om du lyckas hitta en parkeringsplats i exempelvis Chania, kontrollera att du verkligen får parkera där. Oftast går det snabbare att bussen eller en taxi i stället för att leta efter en ledig parkeringsplats.
Tidigare kunde man som turist klara sig undan men det gäller inte längre egen erfarenhet). Böterna i Grekland är höga och man ju använda dom bättre på annat.
Jag läste nånstans, att man skämtar om det här bland grekerna, som menar att man skall finansiera de olympiska spelen med hjälp av alla böter. Man tager vad man haver.

Grekerna är ofta klädda i mörka kläder, särskilt vintertid, och kan vara svåra att upptäcka som gångtrafikanter.

Det är inte så ofta det regnar på Kreta under turistsäsongen men när det gör det så regnar det för det mesta häftigt och med mycket vatten på vägar och gator.
Dessa blir väldigt glatta, nästan som is, så ta det försiktigt i regnväder.

Varningsskyltar och trafikljus finns ju naturligtvis men hur de efterleves är nog lite skämtsamt en gåta för många turister.
Grekerna har ju aldrig varit så mycket för förbudslagar (som vi i Sverige nog är världsbäst på) utan man gör lite som man tycker.
Lite skämtsamt så fungerar ett orange stoppljus som en uppmaning att öka farten för annars måste man stanna.
Rött ljus betyder ta det lite försiktigt, när du kör över och stoppskylten ungefär detsamma.
Skylt för omkörning förbjuden; ta det lite försiktigt, när du kör om.
Dubbla vita linjer; tja du får inte köra på andra sidan linjerna med hela bilen, någon del måste vara på rätt sida osv, osv.


Sist men inte minst; om du kör i öppen bil eller på mc, glöm inte att använda solskyddskräm.
Man känner inte värmen när man kör men den kommer som en otrevlig överraskning lite senare var så säker.
Jag tror att de flesta turistolyckor sker med mc och mopeder(knallert). Det är lätt att köra omkull och med bara ben och armar skrapar man lätt upp otäcka sår.


Lämna tillbaka fordonet med samma mängd bensin, som när du fick det.

Det blev många råd det här men jag tror att de kan vara bra att ha med sig.
Naturligtvis skall detta inte skrämma Er från att hyra en bil eller mc tvärtom.
Man kommer snabbt in i den grekiska trafikrytmen och det finns så mycket fantastiskt att upptäcka och uppleva på Kreta. Under alla de år jag varit i Grekland och på Kreta har jag endast sett ett fåtal allvarliga olyckor och dem har vi ju i Skandinavien också.


Uppmärksamhet, omdöme, defensiv körning och ett gott humör så går turen fint och utan problem.
God tur!


lars

Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-10, 23:26
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Hyra bil?

Detta var mycket bra skrivet och intressant att läsa!

Jag har vid ett flertal tillfällen hyrt bil på Kreta och inte haft några som helst problem. Jag har kört ungefär som i Sverige (50 km/h i byar, 70 på vägar, 90 på motorvägar). På en del av vägarna som jag körde 70 på var det skyltat 40, men ingen höll den begränsningen och dessutom blev jag omkörd av massa grekiska bilar hela tiden. När man blir omkörd kan det vara bra att känna till att den bakomvarande bilen tutar för att meddela att den kör om.

Jag har inte kört så mycket i Rethymnon och Heraklion, men jag har erfarenhet av Agios Nikolaos och Iearapetra och där var det inga problem så länge man tog det lungt och var uppmärksam.

Även vi var väldigt noga med att inte kombinera alkohol och bilkörning.

Göran
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-02, 18:24
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hyra bil?

Har dere et rimlig men godt bilutleiefirma å anbefale???

Jeg skal leie bil i Chania, helst få den levert på flyplassen, og levere i Heraklion.
Tenker å leie fra 5-9 dager.

Og kanskje det viktigste... er det noen som har en varning om et enkelt firma som de har hatt dårlig erfaring med/ er useriøse???

Ia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-03, 13:50
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Hyra bil?

Hei Ia
Skjekk mailen din.
Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-03, 18:59
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Hyra bil?

Citat:
Ursprungligen postat av lars
Åker man till Kreta på ferie, så vill man kanske se sig omkring som omväxling till bad och sol. Kroppen behöver ju lite vila då och då.
Många följer med på en utflykt anordnad av researrangören, andra hyr en bil eller mc och upplever Kreta på egen hand.
Eftersom jag under mina besök kört rätt mycket bil, tänkte jag skriva ned några små men användbara råd för den som tänker köra själv.


Uthyrningsfirmor är det många av och det kan löna sig att undersöka priser och vad som ingår i priset beträffande t ex försäkring och fria kilometer.
Kontrollera fordonet och hur mycket bensin som finns i tanken före avfärd.
Även om Grekland ligger högt upp i olycksstatistiken är det relativt säkert att köra härnere och man lär sig snabbt grekernas körteknik.
Vägarna på Kreta har förbättrats avsevärt de senaste 10 åren. De stora vägarna på norra (the National road) och södra delen och även de som korsar ön är asfalterade och håller bra standard. Det är ofta på dessa vägar som de flesta turister färdas.
Vill man ge sig ut på lite mer äventyrliga och smala vägar så finns naturligtvis dessa… i massor, framför allt om du ger dig iväg upp i bergen och vill besöka lite mindre och avlägsna byar.
Grekerna kör, som de flesta sydlänningar, aggressivt och vill fort fram. Tålamod finns det inte så mycket av.


Var med andra ord uppmärksam och kör defensivt och kontrollera backspeglarna ofta.
Använd vid fri sikt ”extrafilen” för att släppa fram bakomvarande bilister som annars blir ”grekiskt” upphetsade med allt vad det innebär.
Använd dock aldrig denna fil i kurvor och svängar då det inte är ovanligt att någon parkerat där eller använder den som gångbana.


Använd tutan (hornet) mycket och ofta när ni kör på krokiga och smala vägar. Kretensarna kör ofta mitt i vägen och det gäller att göra dem uppmärksamma på mötande trafik med hjälp av ett antal signaler.
Eftersom dessa vägar är så krokiga blir aldrig hastigheten hög och alla hinner komma in på sin väghalva i tid.


Var uppmärksam på får och getter, som ofta rör sig i närheten av eller på vägen, speciellt uppe i bergen, där man t o m lägger ut mat i vägkanten.
Stanna bilen om ni möter en fårherde med sin hjord på vägen och låt dem passera före ni kör vidare. Detta är en god sed på Kreta.


Var uppmärksam på de stenar, som ofta lägges ut på vägen på våren för att markera att vägkanten är svag eller har underminerats av vinterns regn eller vårens smältvatten.
Stenarna gäller som vägskyltar kan man säga och man tager vad man haver.
Den här vintern har ju Kreta haft mycket regn och snö och många vägar är skadade och förstörda vilket torde innebära att det kommer att finnas många ”stenmarkeringar”.
Naturligtvis förekommer det också sten, som fallit ned från bergen, men de brukar städas undan rätt fort.


Använd och ha alltid med en bra och ny karta, om ni skall ut på okända vägar.
Skyltning av vägarna kan det vara si och så med. Det svåra är att läsa dem, eftersom de ofta är genomborrade med kulhål från kretensarnas skjutvapen. Finns det inget vilt att skjuta på, ja då tar man en vägskylt istället. Man tager vad man haver igen.


Jag har tidigare varnat för polisens ökade aktivitet efter att den grekiska regeringen lovat att ta krafttag för att minska olycksstatistiken.
Alltså håll hastighetsgränserna, använd säkerhetsbälten och mc-hjälmar (obs på huvudet inte som grekerna på armbågen) och som förare drick ingen sprit.
Om du lyckas hitta en parkeringsplats i exempelvis Chania, kontrollera att du verkligen får parkera där. Oftast går det snabbare att bussen eller en taxi i stället för att leta efter en ledig parkeringsplats.
Tidigare kunde man som turist klara sig undan men det gäller inte längre egen erfarenhet). Böterna i Grekland är höga och man ju använda dom bättre på annat.
Jag läste nånstans, att man skämtar om det här bland grekerna, som menar att man skall finansiera de olympiska spelen med hjälp av alla böter. Man tager vad man haver.

Grekerna är ofta klädda i mörka kläder, särskilt vintertid, och kan vara svåra att upptäcka som gångtrafikanter.

Det är inte så ofta det regnar på Kreta under turistsäsongen men när det gör det så regnar det för det mesta häftigt och med mycket vatten på vägar och gator.
Dessa blir väldigt glatta, nästan som is, så ta det försiktigt i regnväder.

Varningsskyltar och trafikljus finns ju naturligtvis men hur de efterleves är nog lite skämtsamt en gåta för många turister.
Grekerna har ju aldrig varit så mycket för förbudslagar (som vi i Sverige nog är världsbäst på) utan man gör lite som man tycker.
Lite skämtsamt så fungerar ett orange stoppljus som en uppmaning att öka farten för annars måste man stanna.
Rött ljus betyder ta det lite försiktigt, när du kör över och stoppskylten ungefär detsamma.
Skylt för omkörning förbjuden; ta det lite försiktigt, när du kör om.
Dubbla vita linjer; tja du får inte köra på andra sidan linjerna med hela bilen, någon del måste vara på rätt sida osv, osv.


Sist men inte minst; om du kör i öppen bil eller på mc, glöm inte att använda solskyddskräm.
Man känner inte värmen när man kör men den kommer som en otrevlig överraskning lite senare var så säker.
Jag tror att de flesta turistolyckor sker med mc och mopeder(knallert). Det är lätt att köra omkull och med bara ben och armar skrapar man lätt upp otäcka sår.


Lämna tillbaka fordonet med samma mängd bensin, som när du fick det.

Det blev många råd det här men jag tror att de kan vara bra att ha med sig.
Naturligtvis skall detta inte skrämma Er från att hyra en bil eller mc tvärtom.
Man kommer snabbt in i den grekiska trafikrytmen och det finns så mycket fantastiskt att upptäcka och uppleva på Kreta. Under alla de år jag varit i Grekland och på Kreta har jag endast sett ett fåtal allvarliga olyckor och dem har vi ju i Skandinavien också.


Uppmärksamhet, omdöme, defensiv körning och ett gott humör så går turen fint och utan problem.
God tur!


lars
Hej!
Angående parkering i Chania så kan jag rekommendera p-huset som ligger i närheten av gamla stan.
Det ligger en liten bit ovanför hamnen, ovanför bortre änden av gamla stan(man går upp längs med yttre sidan av vallgaven, förbi fotbollsplanen)
P-huset ligger under mataffären Champion(tror den heter så)och det är tydligt skyltat från centrum.

Det kostar ca 2 euro i timman, och man får en biljett av p-vakten i den lilla kiosken.

Det fungerade mycket bra att parkera där och det var svalt och skönt.
P-huset lovar också att under tiden bilen står hos dem, är den försäkrad mot stöld och brand(vet dock ej hur dessa regler efterlevs)

Övrigt angående bilkörning på Kreta så upplever inte jag några svårigheter med det, men man får vara vaken(men det är man väl alltid...)och beredd på att folk inte kanske alltid gör som hemma.

Men jag tycker att även om tempot är högt, eller snarare ojämnt, så är grekerna snälla i trafiken.
Vissa kör jättefort medans andra kör jättelångsamt, detta gör att trafiken sällan flyter så bra, men det är ytterst sällan som man ser några sura miner.

Jag upplever att Italienarna är mer otåliga och ofta ligger och trycker bakom, för att sedan missnöjt dra förbi i en väldans fart.

Grekerna kör också gärna fort, men jag har aldrig varit med om att någon visat missnöje mot mig.

Det är mer en "låt gå-mentalitet" i Grekland.
Det är sällan(har nog aldrig sett det) grekiska trafikanter tillrättavisar andra trafikanter utan snarare är det så att om någon ser att man kan ta sig förbi på något smart(men otillåtet)sätt, så verkar de andra trafikanterna tänka:"Aha, smart! Så skall jag också göra!"

Kort sammanfattnig av grekiska trafikregler:

*Vid användning av varningsblinkers så upphävs alla trafikregler!
Med dessa påslagna kan du bland annat: Stanna mitt på en gata för att prata med din kompis, dubbelparkera på en gata för att gå in och köpa bröd, stanna på motorvägen vid vägkanten för att snacka lite i mobilen.

*"Man kan göra så -Men det är inte rätt! Fast enligt grekerna är det rätt...

Mvh. Stina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-04, 17:43
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hyra bil?

Hej
Parkera i Iraklion. Väster frihetsplatsen finns ett parkeringshus. Bra service. Lämna bilen vid inkörseln opch när du behöverden betala i luckan och sedan får du bilen framkörd. Fungerade perfekt i fjol.
Då det gäller hyrbil så se upp. Kolla vad förasäkringen kostar och vad som ingår. Blev själva blåsta på Sardinen. Fyrdubbel kostnad för extra försäkring jämfört med Kreta i fjol men har också konstaterat att Fritidsresor ocg Europacar jobbar litet konstigt.
Att köra på Kreta går jättebra. de flesta greker ser att det är en hyrbil som kommer och som de flesta ger de litet extra utrymme för oss.
Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT