Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-31, 21:55
miilo miilo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 1
Standard Västra eller östra Kreta??

Ska åka till kreta,men vet inte om jag ska åka till östra eller västra??Någon som varit där??Är det någon större skillnad på ställena??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-02, 14:13
Mayas avatar
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hässelby
Inlägg: 7
Standard Sv: Västra eller östra Kreta??

Hej

Jag måste personligen säga att jag gillar den östra sidan bättre. Rethymnon är det bästa stället att åka till på Kreta enl mig och mina nära & kära. Där finns allt man kan tänka sig. 5 km sandstrand med massor av vattensporter och ovanför stranden finns ett promenadstråk med massor av trevliga restauranger och massor av krimskrams affärer Sen finns även gamla stan där det är JÄTTE mysigt.

Mvh
Maya
Hässelby/Sthlm
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-02, 16:30
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Västra eller östra Kreta??

Räknas inte Rethymno som västra Kreta
Mvh.Stina, som åker till Kreta(Kastelli,Kaliviani)om 2 dagar!!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-02, 23:55
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Västra eller östra Kreta??

Citat:
Ursprungligen postat av Stina
Räknas inte Rethymno som västra Kreta
Mvh.Stina, som åker till Kreta(Kastelli,Kaliviani)om 2 dagar!!!
Hej!
Jo, Rethymno räknas som västra Kreta. Dessutom har vi väldigt nära till syd-sidan! (även om vägarna är kringel-i-krokiga vilket gör att det tar tid ner till södern!)

Calle!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-03, 00:17
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Västra eller östra Kreta??

Citat:
Ursprungligen postat av miilo
Ska åka till kreta,men vet inte om jag ska åka till östra eller västra??Någon som varit där??Är det någon större skillnad på ställena??
Jag skulle vilja svara så här: Det beror på vad man är ute efter...
Nu har jag ingen erfarenhet av Rethymno, men däremot av Hersonissos och Stalida på västra/norra Kreta och Makri Gialos och Ieratpetra på Södra/östra Kreta.

Skillnaden i mitt tycke är att norra Kreta är mer befolkat och mer exploaterat, vilket innebär att det är mer fart och fläkt. Södra Kreta har ett varmare klimat och ett lite lugnare tempo. Det tar dock längre tid att transporteras dit från flyplatsen (2,5 timmar) vilket kan vara jobbigt efter en lång flygning. Skillnaderna är säkert fler om jag tänker efter ordentligt, men detta är skillnaderna som jag har märkt.

Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-03, 23:44
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Västra eller östra Kreta??

Citat:
Ursprungligen postat av miilo
Ska åka till kreta,men vet inte om jag ska åka till östra eller västra??Någon som varit där??Är det någon större skillnad på ställena??
Kreta är ett eget land! Det är c:a 25 mil från östra sidan till den västra. Ön är, tror jag, c:a 8 mil bred på det bredaste stället och omkr. 1,5 mil bred på det smalaste. Det smalaste är mellan Ierapetra på sydkusten och, Agios Nikolaus i Mirabellobukten på norra kusten på östra Kreta.
Frågan är vad Du vill ha? ALLT finns nämligen på denna vackra, stora, gästvänliga och pampiga ö. På sydkusten finns ännu små byar/samhällen där turismen inte dominerar. På norra kusten är trängseln stor under säsongen och de exploaterade orterna ligger tätt, tätt. Västra Kreta är grönare än östra. De tre stora bergskedjorna dominerar synfältet på vilken del av ön man än befinner sej. I många av byarna uppe i bergen, som fick farbara vägar för inte så länge, "lunkar" det kretensiska livet på i sin lugna takt. Kom ihåg! En kretensare är ALLTID, i första hand, just kretensare. I ANDRA hand är han grek. En kretensisk vänskap varar för livet, det är en gåva, byggd på förtroende, som bör vårdas ömt och med respekt.
Jag älskar detta land, denna ö, som är så speciell. Jag har vänner där sedan mitt första besök för 25 år sedan och glädjen är obetalbar då vi träffas
-Kreta, ett eget land, långt bort i det stora blå................
//Brige
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT