Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-22, 19:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Full fart

...var det på de tre jätteregnskurar vi hade idag. Märkligt nog var det bara vi på södra sidan som fick regn. Varken stan eller turistsidan fick något. Ön är tre mil lång, så det är lite konstigt att vädret kan vara så olika här och där.

Full fart blev det också på våra moppar sen Nikos Loukataris, moppetrollare, trimmat dem. De har gått snart 5000 mil och har haft mycket att kånka på, så det var dags. Och j---ar vilken fart det blev, som hästar på arsenik. Det är inte så att jag kör jättefort egentligen, men jag var ju tvungen att testa i uppförsbackarna, vi har gott om såna här. Vi lär ha 80cc nu under den beskedliga kåpan.

Regnet i förrgår ledde till att gräset har börjat ta fart. Närmare tio-tolv centimeter lite överallt, och ett lätt skimmer av grönt över bergen. Ännu mer lär det växa efter dagens skurar. Det är en fin tid, och mest gillar jag de snabba växlingarna: Hällregn. Sol. Hällregn. Sol. (Som grekiskt temperament...)

I förrgår hade vi besök av svenska seglare. I morgon ska jag få träffa Kari, på onsdag ska jag till tandläkaren, på fredag åker jag till Turkiet. Så många händelser på en vecka! (Vi pensionärer klarar ju bara en sak i taget, men det här ska väl gå.)

Inte riktigt dags att stoppa undan sommarkläderna än, men i dag var det skönt att ha jeans och riktiga skor i stället för kortbyxor och sandaler.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-22, 19:35
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Full fart

Dessvärre fick vi inte så mycket här på sydöstra Kreta. Men det var första natten jag frös i bara trosor och med enbart lakan, så i natt får det bli t-shirt på. Det var 19,7 grader i morse. Hoppas ert regn kommer ner till oss också./Ylva A
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-22, 20:16
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 768
Standard Sv: Full fart

Tänk va härligt att kunna njuta av regn!
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-23, 19:04
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Full fart

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...var det på de tre jätteregnskurar vi hade idag. Märkligt nog var det bara vi på södra sidan som fick regn. Varken stan eller turistsidan fick något. Ön är tre mil lång, så det är lite konstigt att vädret kan vara så olika här och där.
----
Inte riktigt dags att stoppa undan sommarkläderna än, men i dag var det skönt att ha jeans och riktiga skor i stället för kortbyxor och sandaler.
Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Dessvärre fick vi inte så mycket här på sydöstra Kreta. Men det var första natten jag frös i bara trosor och med enbart lakan, så i natt får det bli t-shirt på. Det var 19,7 grader i morse. Hoppas ert regn kommer ner till oss också./Ylva A
Några regnskurar fick vi här i Rethymno också igår och likaså kom det någon skur idag. Men det är fortfarande varmt och skönt, så än så länge räcker det med trosor och lakan på natten !

Jag behåller nog sommarkläderna några dagar till...

/IngegerdN
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-23, 19:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Full fart

Idag fick vi åter en rejäl skur. Nere på stan var det blött på västra delen av torget, torrt på östra delen -en tydlig markering vart regnet hade nått. Spridda skurar, verkligen, och lite åska. Fortfarande varmt och lugnt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-23, 20:42
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Full fart

Här väster om Chania är det fortfarande 21 till 23 om dagarna. Åskskurar som kommer sakta dragandes från havet mot kvällen.

Jag har fått en ny varm lägenhet i gåva från en flicka här på forumet , så att jag slipper det kalla golvdraget på vintern. Är jag inte bortskämd ??!

Monica, är det inte ganska nära därifrån Kalymnos till Turkiet ?
Kommer du dit som båtflykting ?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-24, 08:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Full fart

Inte båtflykting, nej, såna kommer allt FRÅN Turkiet TILL Grekland, det är en tragisk historia.

Nej, jag hör till lyxöverklassen som har råd att åka på lustfärd bara för attt handla och roa mig. Det har anordnats en tredagars tur med båt till Turgutreis och buss till Bodrum, två övernattningar, frukost, lunch och middag, alla drycker ingår till kl 24, hamam, ...allt enligt reklambladet. Allt för 150 €

Enligt samma blad ingår även detta: Fitness, beach volley ,tabletennis och umbrella och en del annat. Vill man pröva klätterväggen får man nog betala, så det bryr jag mig inte om.

Sälvklart ska vi gå till bazaren också, fattas bara, men jag har just inget behov av grejor så det får väl bli loukoum och sånt. Jag vet att det är en rad andra tanter som kommer med, frågan är om jag ska gå ihop med tantgruppen eller göra mig en egen liten tur.

På tal om Turgutreis så kommer det en jätteregatta därifrån i morgon, som går till turkiska och grekiska hamnar , fest på stan hör till.

Ni tror väl inte att vi vanliga människor har något emot Turkiet? Det är storpolitikerna som har invändningar, kanske dom vet mer än vanligt folk.

Senast redigerad av Monica P den 2012-10-24 klockan 08:20.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-24, 18:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Full fart

Har det så jättetrvligt på resa Var lite beredd att Turkisk bazar är lite annat än i Grekland Jag hade glatt mig och besöka en och stod nog ut högst en halvtimme, sedan tog jag mig till hamnen och väntade länge på att vi skulle tillbaka till Samos igen

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-24, 19:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Full fart

Ska sätta på mig bekväma skor och gå omkring och titta. Vi är ju en liten liten ö med rätt så lite folk, så det ska bli intressant att se lite folkliv. Desto skönare att komma hem till stillheten sen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-24, 19:31
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Full fart

Hej Monica ha en trevlig tur till Turkiet,följer dina eskapader och uppskattar dina skriverier,även om jag inte varje gång skriver detta ,hälsn fr ett Svenskt sommarväder på Kreta.Jannne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT