Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-06-22, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lämna dricks eller inte?

Dricksen till städerskan lämnar jag personligen i hennes hand för att förhindra att hotellägaren tar den som sin.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-06-22, 10:50
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Lämna dricks eller inte?

Jag brukar också ge ca 10% på tavernan. Fast en gång sprang tjejen som serverade efter oss och sa att vi betalat fel -alldeles för mycket! Ja, inte är det lätt med kulturkrockar.
Brukar ni lämna 10% till taxichauffören också?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-06-22, 18:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Lämna dricks eller inte?

Lämnar inget till taxichaufförer,dom tar ändå extra för turister..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-06-23, 13:00
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Lämna dricks eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
en gång sprang tjejen som serverade efter oss och sa att vi betalat fel -alldeles för mycket!
Jag har också blivit ikappsprungen av en servitör med de mynt i handen som jag lämnat, och då hade jag inte lämnat så mycket, vill jag minnas (vilket han verkade tycka). Efter det så har jag grunnat på om jag gjorde något fel, men det verkar vara svårt att räkna ut... särskilt som det visar sig att folk gör/lämnar så olika!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-06-27, 09:32
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Lämna dricks eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av hasa Visa inlägg
Jag brukar alltid lämna de mynt som blir över efter det att jag betalat.Det brukar bli ca 10%. Askoppen på rummet brukar jag använda till att samla de mynt i som blir över efter dagens inköp. Dessa brukar få ligga kvar som dricks när vi lämnar rummet.

Jag brukar göra precis som dig... Alla dessa cent vad skall man annars göra av de?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-06-27, 18:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Lämna dricks eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Jag brukar göra precis som dig... Alla dessa cent vad skall man annars göra av de?
De är faktiskt alldeles utmärkta att ha kvar. För att tex använda vid nästa besök i Grekland på betaltoa, baggagevagnar mm. Mynten går dessutom att använda vid besök i andra länder inom EU förutom Sverige, Danmark och England.

Att Sverige inte hoppade på € när den infördes var ett av de största politiska / ekonomiska misstagen som gjorts! När € infördes så kostade den ca 7.30 mot Svenska kronan! Idag måste vi betala dryga 9 SEK för den. Så hade vi hoppat på "tåget" när det startade så hade våra semestrar kostat ca 20 % mindre... Vår export hade eventuellt tagit lite stryk i början, men det hade varit marginellt eftersom nästan all internationell handel sker i dollar.

Sorry för utviket som vi säger på Playboy....

Men det är klart man ger lite dricks om man är nöjd. 5 - 10 % på Coffe-shopen eller Tavernan. Taxi, tveksamt. Jag brukar bara runda upp till närmaste hela €.

Men i slutet på 70-, början på 80-talet, så var inte dricks så vanligt i Grekland. Jag har också varit med om att kyparen kommit efter oss och sagt att vi lämnat för mycket pengar. Så småningom lärde jag mig att om man lade mynten under en tallrik så uppfattades det som dricks.

Idag är det dock lite annorlunda. Många i serviceyrken lever på sin dricks. De har en "skitdålig" fast lön, ofta kring 5 - 600 € / mån och är beroende av dricksen. Så är sevicen OK, även om maten inte är det, så brukar jag lämna 10 %. Är inte sevicen OK blir jag sur, (och det är väldigt få som gillar läget när jag är missnöjd ) så får de 3 Cent... Som markering...

En annan sak. I Grekland betalar man ännu så länge inte så mycket med kreditkort (Kurt, min gamle kompis...) som man gör här hemma. Men tänk på detta: Dricksen som skrivs på Kreditkortsnotan går oftast, där som här, in i verksamheten. Dvs servitören ser inte röken av de pengarna. Det rätta är att bara skriva på notan på summan och sedan ge servitören en lämplig summa i handen. Om han / hon är värd det. Då vet man att den kommer i rätta händer. Hos personen eller i potten som delas av alla som jobbat den kvällen. Äras den som äras bör...

Lägger man till 2 - 3 € på kreditkortsnotan så hamnar det bara hos den fete ägaren som sitter bakom någon disk och inte gjort något under kvällen... Inte hos den trevlige servitören som faktiskt ansträngt sig för att ni / jag ska ha en trevlig kväll....

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT