Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-09-29, 19:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
[





Tack för fina bilder!

Jag håller absolut med dej om Asteria. Där har jag och maken tillbringat många kvällar med supergod mat och som du säger personalen är jättetrevlig.

Ha en fortsatt bra semester Sunny! Tycker inte du verkar ha det så värst trist

//maji
Tack, Maji.. det är bara något drygt med detta blåsväder... men imorgon ser det ut att bli något svagare vindar!!..
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-09-29, 22:32
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Ha det fortsatt underbart och glöm inte bort fina Katapola!!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-09-30, 07:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Sunny....fjärde dagen med storm och grå himmel här...vissst blir det trist med blåsten, men vi utforskar Chanias bostadsområden långt bortom gamla stan på långa promenader. Det kan ju inte du göra och jag tycker mer och mer synd om de som kom i lördags hit för endast en vecka. Blåst är jobbig men vi kan ju komma ifrån den lite. Det går ju inte på en liten ö. Det bättre vädret som utlovats kommer nog inte idag HÄR ialla fall så det blir ny långpromenad bortåt Souda idag.

Hoppas du kan njuta ändå.

Lissi
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-09-30, 08:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 757
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Ja, den vägen har vi också gått upp till Potamos. Det var då kameran fick värmeslag och la av. Det var minst 40 grader varmt. Jag tror att det är mycket jobbigare än din blåst och kyla.
Här på Fourni har vinden mojnat ganska mycket och solen lyser ånyå.
Ha det bäst, Sunny!
Birgitta.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-09-30, 09:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, jag har känt mig... lite nedstämd... in a bad mood...kan man göra det på Amorgos... ..
får skylla på vädret... sen klart att det inverkar att se att vissa nu stänger ner för säsongen.. nästan som om ett lock snart läggs över hela Amorgos... i maj var det en helt annan känsla att vara här när allt skulle startas upp för säsongen och alla blommor och grönskan.. men,men det kan kännas bättre nu när jag ska ut och köra lite.
Vet du vad - det behöver ju inte vara samma för dig eller någon enda annan som det är för mig men: på mig verkar Amorgos ha större inverkan än andra öar har. Och det är på gott och ont - positiva känslor går djupare än annars och dessvärre gör även negativa det.

Jag har ofta sagt att jag har turbo på känslorna när jag är i Grekland: det positiva blir ännu positivare och det negativa blir ännu negativare. Och även om det är jobbigt så tror jag att det jag gillar med Grekland - jag känner mig mer levande där. Än en gång - på gott och ont.

När jag åkte från Amorgos 2008 trodde jag inte att jag skulle åka tillbaka. Det hade trasslat med boende eftersom jag bokat försent, och egentligen var det minimala problem men jag var kunde ändå inte glädja mig fullt ut.

Men nu när jag kom tillbaka blev jag helt golvad. Det var som om jag aldrig varit på Amo förut, jag upplevde allt för första gången. För första gången på många år tappade jag räkningen på dagarna och gick en hel onsdag och trodde det var torsdag, och för första gången någonsin kände jag några dagar att det nästan skulle bli SKÖNT att åka hem, jag var så överväldigad, jag behövde få smälta och reflektera.

Ursäkta att det här blev en roman men jag vill bara ingjuta lite mod i dig. Bortåt oktober har jag alltid känt mig lite smådeppig om jag varit kvar i Grekland, ena stället efter det andra stänger och vi går så obevekligt mot mörkret. På Amorgos skulle den deppigheten garanterat ta mig rätt hårt.

Efteråt, när du kommer hem, så tror jag ändå att du kommer att se tillbaka på ett fantastiskt Greklandsår. Du fick se Amorgos för första gången, och du fick se henne både tidigare och senare på året än de flesta andra av oss gjort
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-09-30, 09:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Och - glömde en grej: du behöver ju inte vara lik mig på den här punkten heller men: oftast räcker det med en dag med bättre väder, en fin promenad och ett intressant möte med någon - så är jag glad igen.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-09-30, 10:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och - glömde en grej: du behöver ju inte vara lik mig på den här punkten heller men: oftast räcker det med en dag med bättre väder, en fin promenad och ett intressant möte med någon - så är jag glad igen.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-09-30, 10:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Dessa trevliga möten uppe i den vackra byn Potamos gjorde min DAG trots blåsväder.

Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!...

NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.

Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos.

Sunny(direkt från Egiali)..
Så f i n e bilder, Sunny og trivelige rapporter
Jeg ønsker deg deilige dager framover, og en fin i dag på bilturen
- håper det blirr m y e SOL og l i t e vind framover
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-09-30, 16:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Så fint skrivet Inkfish! Så är det ju!

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-09-30, 20:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vet du vad - det behöver ju inte vara samma för dig eller någon enda annan som det är för mig men: på mig verkar Amorgos ha större inverkan än andra öar har. Och det är på gott och ont - positiva känslor går djupare än annars och dessvärre gör även negativa det.

Efteråt, när du kommer hem, så tror jag ändå att du kommer att se tillbaka på ett fantastiskt Greklandsår. Du fick se Amorgos för första gången, och du fick se henne både tidigare och senare på året än de flesta andra av oss gjort


Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och - glömde en grej: du behöver ju inte vara lik mig på den här punkten heller men: oftast räcker det med en dag med bättre väder, en fin promenad och ett intressant möte med någon - så är jag glad igen.
Tack Inkfish, du förmedlar känslan för Amorgos mycket bra! Vi är nog rätt lika där ändå!
Det är verkligen något speciellt med Amorgos... ön berör mig också på ett alldeles speciellt vis, bara för att det inte är exakt som i maj-juni så kommer jag lite ur balans.. sen detta blåsväder gör mig snart galen... MEN.. jag har ändå haft en toppenbra dag idag!..
Mer om det tänker jag berätta om imorgon, nu orkar jag inte!



Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Så f i n e bilder, Sunny og trivelige rapporter
Jeg ønsker deg deilige dager framover, og en fin i dag på bilturen
- håper det blirr m y e SOL og l i t e vind framover
Tack!

Sunny(direkt från Egiali)..
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-09-30, 20:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Hoppas du kan njuta ändå.

Lissi
Jag har njutit IDAG.. faktiskt på bättre humör nu.. ..kört bil söder ut, älskar att köra bil här, serpentinväger, berg o dalbana.. Underbart!!..
Berättar mer imorgon!
Ha, det fortsatt fint på Kreta!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-09-30, 20:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Blåst är skitjobbigt! Jag tänkte på det när jag gick omkring i Chora någon av de sista dagarna - jag tror att jag skulle bli knäpp om jag bodde där året runt och hörde det där satans vinandet nästan varje dag!

Men härligt att du haft en bra dag, ska bli spännande att läsa imorgon.

Lissi - tack! Ja, Grekland lyckas verka röra upp ens känslor, och vissa öar mer än andra. Och nu har jag fått veta att Amorgos är den ö som berör mig mest.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-09-30, 20:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Ha det fortsatt underbart och glöm inte bort fina Katapola!!
Nej, ska inte glömma bort Katapola, ska ta en ny biltur om några dagar och då bla göra ett besök där, ska bli intressant att se vilka tavernor som fortfarande har öppet!!..
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-09-30, 21:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Det var bara en som stängde innan jag åkte, Diosmarini i Xilokeratidi. Men nu är det säkert fler som har dragit igen.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-09-30, 21:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ja, den vägen har vi också gått upp till Potamos. Det var då kameran fick värmeslag och la av. Det var minst 40 grader varmt. Jag tror att det är mycket jobbigare än din blåst och kyla.
Här på Fourni har vinden mojnat ganska mycket och solen lyser ånyå.
Ha det bäst, Sunny!
Birgitta.
Nej, Birgitta jag har hellre riktigt varmt än blåsväder, då kan man ju svalka sig i havet, MEN blåsväder vad ska man göra då... sitta inne och uggla någonstans!

Ha, det bra Ni också!..
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-09-30, 21:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var bara en som stängde innan jag åkte, Diosmarini i Xilokeratidi. Men nu är det säkert fler som har dragit igen.
..hoppas någon fortfarande är öppen så jag kan få i mig lite mat!
När jag kommer dit!..
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-09-30, 21:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Men det är säkert några som är öppna. To Kamari, kanske Mouragio. Och ett av eller båda grillställena, Gorgona och Viktoras. Och förmodligen några till.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-09-30, 21:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Hoppas The Corner har öppet, vet att de som driver tavernan bor där året runt.
Kapeten Dimos kanske också har öppet, också en favorit... ja det finns flera som jag gillar!..
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-09-30, 21:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Ja, The Corner tänkte jag också på. Men förmodligen inte Captain Dimos, kanske.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-10-01, 16:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 757
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

I Katapola har säkert To Corner och To Kamari öppet. Och Kapten Dimos hade i alla fall öppet 7 oktober förra året när vi var där.
Men Sunny. To Limani i Eigiali är ju hur mysigt som helst. Så underbart att sitta därinne om inte utetemperaturen är lämplig. Längtar dit!
Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT