Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-12, 07:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 12 December. Chania

Måndag 12 December. Chania.

En varmare morgon denna måndag. Allredan klockan sju visade termometern på 17 grader i soluppgången. Det synes bli vackert väder även idag. Vi avser att vid elvatiden taga den korta promenaden upp till Old Market, den över hundra år gamla saluhallen,med en rent skulptural arkitektur.

Vi brukar sätta oss på den lilla cafenion i mitten av hallen att varsin Ouzo intaga. Då erhåller vi en mezetallrik icke av denna världen. Stekta lammkorvar, pastramiskinka, små tärningar med rökt ost. Till detta goda skivade tomater samt fefferoni. Enligt vårt förmenande en hel lunchmåltid.

Under gårdagens afton gick vi ner till hamnområdet att intaga middag på Taverna Kovoras, en mycket förnämlig restaurang med ett rikt utbud av goda rätter till facila priser. Den övervägande delen av gästerna voro grekfamiljer.

Birgitta valde en kycklingrätt med stark och god sås till. Arne ville ha en kycklingschnitzel med stark mushromsås därtill. Maten smakade väldigt gott och sköljdes ner med ett krus vitt. Notan landade på 27€. Med notan kom ett fat med sockerkaka indränkt i lag samt en terrin flygfotogen.

Till vår förvåning visade det sig att fotogenen faktiskt var drickbar,något densamma i normalläget icke är.

Längs hemvägen stannade vi till vid den lilla cafenion intill vårt pensionat att intaga varsin kopp grekkaffe med metaxa.

Lite bilder från gårdagen bifogas därest lyckan och tekniken står oss bi.Bilderna lägger vi in på Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2016-12-12 klockan 08:01.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-12, 08:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Haha, ni har blivit tillvanda vid flygfotogenen, kan det ha med de många flygturerna att göra? Själv minns jag med en viss fasa när vi traskade runt ön med Roussos som ville bli omvald till borgmästare, (och som inte blev det, tur för honom, otur för Kalymnos) och ideligen blev vi bjudna på husets eget vin eller liknande...bara att ta emot...det blev godare vartefter...väldigt kul sällskap när vi gått färdigt för dagen...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-12, 08:34
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lite bilder från gårdagen bifogas därest lyckan och tekniken står oss bi.Bilderna lägger vi in på Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta
Tack för god läsning!

...och vi andra som INTE är med där (...av en eller annan anledning) får med vår fantasi till hjälp måla upp våra egna bilder av er resa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-12, 08:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 724
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Haha, ni har blivit tillvanda vid flygfotogenen, kan det ha med de många flygturerna att göra? Själv minns jag med en viss fasa när vi traskade runt ön med Roussos som ville bli omvald till borgmästare, (och som inte blev det, tur för honom, otur för Kalymnos) och ideligen blev vi bjudna på husets eget vin eller liknande...bara att ta emot...det blev godare vartefter...väldigt kul sällskap när vi gått färdigt för dagen...


Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
...och vi andra som INTE är med där (...av en eller annan anledning) får med vår fantasi till hjälp måla upp våra egna bilder av er resa
Ja, det är lite synd. Antar att det beror på att Kalimeras bilduppladdningar är avstängda. Men Arne. Du har ju använt forumbilder.se tidigare. Kanske du kan använda det igen?

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-12, 09:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Det är tidsödande att sitta och ladda upp bilder på mer eller mindre långsamma uppkopplingar, det ska vi nog ha med i beräkningen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-12, 09:51
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är lite synd. Antar att det beror på att Kalimeras bilduppladdningar är avstängda.

/Netwolf
Vad jag menade var att det går ju lika bra liksom... som att läsa en bok utan bilder vilket ju de flesta gör

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är tidsödande att sitta och ladda upp bilder på mer eller mindre långsamma uppkopplingar, det ska vi nog ha med i beräkningen.
Ja, var och en väljer vad de vill slösa sin tid på. Använder mig själv av PHOTOBUCKET där jag skapat många album hur lätt och snabbt som helst och som jag sedan länkat till via e-post och annat. Mottagarna kan sedan välja hur de vill se bilderna - en och en, som bildspel eller "view a story". Helt suveränt bra! Har även använt mig av enstaka bilder som jag lagt in här på forumet någon gång ibland. / Simetra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-12, 09:55
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 358
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Tack Arne och Birgitta för mycket trevlig läsning så här i juletid.
Jag går gärna in och kollar fotona på FB fast jag egentligen inte gillar FB. Ha det nu riktigt bra på älskade Kreta.

Marilene
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-12-12, 10:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 936
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

I morse sa jag till min man när vi startade till jobbet att nu känner jag på mig att mörkret börjar tynga mig. Tycker att jag i år har klarat mig ganske bra. Så tack för att ni bidrar med lite mera värme och ljus än vad vi har här i alla fall. Skulle vara så fint att nångång resa till Grekland över julen. Den där ouzomezen i saluhallen skulle jag gärna smaka på.

Skall kolla Fb-bilderna.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-12-12, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Simera - jag använde också photobucket i många år men har faktiskt gått över till imgur. Den är den användarvänligaste bildsajten jag stött på. (Nämner det för dem som kanske inte gillar photobucket eller har letat efter ett bra ställe att ladda upp sina bilder på).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-12-12, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Till vår förvåning visade det sig att fotogenen faktiskt var drickbar,något densamma i normalläget icke är.
Ni ser, övning ger färdighet!

Härligt att följa er igen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT