Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-21, 21:48
Famis Famis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2
Standard Platanias igen....

Hejsan,

Verkligt kul att läsa om Grekland och alla goda tips.

Vi är en familj på två vuxna och tre gossar (14,12 och 6år) som reser nu den
28/4 till just Platanias. Vi ser verkligen fram mot resan!
Bad och snorkling (lite kallt) ser vi fram emot. Vi tar gärna emot tips på kul aktiviteter, stränder med det lilla extra och annat som kan vara nyttigt för oss.

Med lite resfeber

Micke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-22, 12:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Platanias igen....

Vi kom till Chaniakusten runt den 3 Maj ett år. En härlig syn!! På de höga bergen i bakgrunden låg ännu snön kvar, och nere vid stranden badades det.

Det behöver ej vara kallt i vattnet eftersom stranden vid Ag Marina/Platanias är tämligen långgrund. Det beror mera på hur vindarna blåser.

Det finns dock alltid ett alternativ. Jag menar då dessa trivsamma Poolbarer med stor bassäng, gröna gräsmattor och solstolar. Vi höll till vid Oasis just nedanför centrala Ag Marina. Från Platanias tar det väl cirka halvtimmens promenad nånting. Men det finns flera Poolbarer nere vid stranden på Platanias också.
Dessa Poolbarer tar ingen avgift för att gå in, men serveringen är ju förstås lite dyrare än eljest, men det får man ju ta. Det kostar ju att driva en dylik anläggning.
Så har ni ju det nya Vattenlandet bortom Platanias. Själva har vi aldrig varit där, men det lär ska vara väldigt uppskattat av barnfamiljerna.

Hyr gärna en bil och ta turen från Platanias till Elafonissis allra längst västerut på Kreta. Sanslöst vacker väg med tunnlar, raviner och stup. Elafonissis är också ett ställe för sig. Vit sand, smaragdgrönt kristallklart vatten och sandöar lite här och där i det extremt långgrunda vattnet.


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-22, 17:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Platanias igen....

Vi har också upplevt Kreta på den här årstiden - och det är SÅÅÅ vackert med blommor i alla regnbågens färger!
Skulle det blåsa nordliga vindar och ni drar mot söder en dag, tag då med en jacka till kvällen och "tandborsten + ren T-shirt till nästa dag" och boka in er på ett rum i Paleochora eller Elafonissi - det är härligt att kunna ta det lugnt och vakna upp på plats nästa dag. På dessa platser bör det absolut vara 21 grader i vattnet!

Hoppas ni får en fin resa!

Marianne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-22, 21:11
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Platanias igen....

Även vi, maken o jag, har upplevt Kreta under den aktuella tidsperioden. Vi bodde dock i liten by på sydkusten. Maken badade INTE, men det gjorde jag "Allt" är frodigt grönt och mängder av blommor står i sitt vackraste flor med underbara färger. Människorna har tid eftersom gästerna/turisterna ännu är så få. Det är idel positiva minnen som gör sej påminda så här efteråt Jag hoppas innerligt att ni får en härlig vistelse.
-Kreta, ett eget land..................
/Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-24, 20:13
Famis Famis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2
Standard Sv: Platanias igen....

Hej på er igen,


Tack för svaren, vi tar med oss de tipsen.
Någon bra restaurang eller matställe ?

Elafonissi har vi noterat, finns det fler "udda" ställen ?

Micke
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-24, 21:17
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Platanias igen....

kalispera
jag börjar känna mig lite som en platanias entusiast
varit där många gånger och har blivit lite "partisk"
själv åker jag dit i juni 2 v
senare blir jag där 4 v i aug.
jag vill lämna er ett restaurang tips
VIGLI en av restaurangerna högst upp i old village.
ta en promenad innan solen går ner dom är mycket trevliga där god mat och bra priser.
sen så tycker jag mycket om MYLOS som jag skrivit om i flera inlägg.
men jag har aldrig blivit illa bemött och aldrig fått dålig mat på något ställe i plataias.
stället som rekomenderas i inlägg ovan som barnen älskar heter limneopoulis gör ett besök där dom blir inte besvikna.
önskar er en fin resa.....myssa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-26, 12:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Platanias igen....

Citat:
Ursprungligen postat av Famis
Hej på er igen,


Tack för svaren, vi tar med oss de tipsen.
Någon bra restaurang eller matställe ?

Elafonissi har vi noterat, finns det fler "udda" ställen ?

Micke

Jag måste tipsa dig om att besöka Marcos taverna i Kato Stalos! Det ligger ca 3 km från platanias. Det är "riktig" grekisk mat som de serverar, inga menyer utan man går in i köket och väljer ur grytorna. I köket står en "bastant dam" som lagar all mat och det smakar utmärkt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT