Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-05, 11:03
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Ensam natt på flygplats - med bebis

Hej!

Jag ska för första gången resa ensam med en liten bebis. Min lilla Julie är typ 10 månader när hon och jag landar på Kos.

Vi flyger på natten och landar vid 04. Båten till Kalymnos går några timmar senare.

Som vuxen brukar jag härda ut och ligga på en bänk eller ett golv. Några tips för hur jag ska hantera detta tillsammans med ett litet barn?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-05, 16:34
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Du har väl med dig en barnvagn så problemet borde vara väldigt litet kan jag tycka. Det borde gå alldeles utmärkt för flickan att sova i vagnen även på flygplatsen.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-05, 16:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Vad sägs om att inhandla en luftmadrass att bruka i den sena natten?

Airport Security patrullerar kontinuerligt flygplatsbyggnaden även nattetid.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-05, 17:48
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av JannaH Visa inlägg
Hej!

Jag ska för första gången resa ensam med en liten bebis. Min lilla Julie är typ 10 månader när hon och jag landar på Kos.

Vi flyger på natten och landar vid 04. Båten till Kalymnos går några timmar senare.

Som vuxen brukar jag härda ut och ligga på en bänk eller ett golv. Några tips för hur jag ska hantera detta tillsammans med ett litet barn?

Bunkra favoritmellanmål och ta med sysselsättning ifall bebisen får för sig att det är dags att vara vaken från det ni landar. Om du känner dig lugn kommer bebisen också att känna sig lugn, och du verkar ju vara resvan.

Om ni inte har barnvagn med kan vanliga badmadrasser funka väldigt bra att sova på, både för vuxna och för barn, och de är varken tunga eller skrymmande. Om ni landar vid 04 och båten går några timmar senare handlar det ju inte om särskilt lång tid, först ska ni vänta lite på bagage och sen ska ni så småningom ta er till båten, så det kanske inte ens är lönt att lägga sig på flygplatsen. Om Kos är båtens hemmahamn så kan det vara så att ni kan gå ombord en god stund innan avresetiden.

Ensamresenärer med barn, särskilt små barn, brukar få mycket positiv uppmärksamhet när de reser i Grekland. Du kommer säkert att bli erbjuden hjälp med både det ena och det andra, och träffa många nya människor!
Trevlig resa!
Våga
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-05, 19:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Hur du ska hantera lilla Julie har jag inte direkt några tips på, men jag kan berätta att vid den tiden på dygnet är flygplatsen i princip tom så det finns gott om bänkar att ligga på. Inget är öppet och alla eller i stort sett alla flygresenärer brukar ta taxi därifrån direkt, enligt min erfarenhet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-05, 22:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Hur du ska hantera lilla Julie har jag inte direkt några tips på, men jag kan berätta att vid den tiden på dygnet är flygplatsen i princip tom så det finns gott om bänkar att ligga på. Inget är öppet och alla eller i stort sett alla flygresenärer brukar ta taxi därifrån direkt, enligt min erfarenhet.
Oj oj! Beundrar dom som vågar resa med så små bebisar!!
Inget jag själv skulle gjort...men det är ju mitt val/ditt val. Hoppas allt går bra o lycka till!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-06, 11:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Som Smultron säger är det vanligt att man åker därifrån och ner till Mastichari och inväntar båten. Det finns en hel rad med caféer och restauranger där som är öppna. Du kan amma eller göra i ordning lillans mat , ingen kommer att störa dig. Det är förmodligen andra barnfamiljer med på flyget också.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-07, 08:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Har inga bra råd att ge men vill bara säga; Vad härligt att åka till Grekland med din lilla unge. Vi var på Kos med vår äldsta då han var tio månader. Och du må tro att vi belv väl omhändertagna. Det blir man alltid i Grekland men den service vi upplevde då var något alldeles extra även med grekiska mått mätt. På vår stamrestaurang så kom en av servitriserna och sysselsatte William medans vi åt.
En lite rolig anekdot där är att på den tiden skulle man i Sverige absolut inte ge så små barn jordgubbar pga allergirisk (kanske är detta ett råd man ger ännu idag?). Nåväl, servitrisen bar en av kvällarna iväg med min lille William en runda. (Det fanns stor kärlek mellan dem.) Efter en stund kom William ut ur köket på hennes arm. Fullständigt nedkletad med jordgubbar och glass i hela ansiktet och en av kockarnas mössor på huvudet. Därefter åt han grekiska jordgubbar varje dag. Han mådde som en prins hela tiden på Kos och varenda grek vi mötte stannade och gullade med honom. Till slut fick vi nästan ta omvägar om vi hade bråttom någonstans. Grekerna älskar barn och lille Julle kommer leva ett rent prins och prinsessliv hela vistelsen. Tro mig
Vi höll knappt på att hinna till flygplatsen i tid pga att alla vi lärt känna skulle pussa honom hejdå.

Senast redigerad av Thira den 2016-02-07 klockan 08:45.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-08, 09:54
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Du har väl med dig en barnvagn så problemet borde vara väldigt litet kan jag tycka. Det borde gå alldeles utmärkt för flickan att sova i vagnen även på flygplatsen.
Trevlig resa!
Du har nog rätt. Såvida hon somnar, så är det lugnt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-08, 09:55
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vad sägs om att inhandla en luftmadrass att bruka i den sena natten?

Airport Security patrullerar kontinuerligt flygplatsbyggnaden även nattetid.

Arne
Arne, ingen dum idé. Så bekväm brukar jag aldrig vara!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-08, 09:55
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Bunkra favoritmellanmål och ta med sysselsättning ifall bebisen får för sig att det är dags att vara vaken från det ni landar. Om du känner dig lugn kommer bebisen också att känna sig lugn, och du verkar ju vara resvan.
Våga
Å, grymma tips! Tack!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-08, 09:57
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Hur du ska hantera lilla Julie har jag inte direkt några tips på, men jag kan berätta att vid den tiden på dygnet är flygplatsen i princip tom så det finns gott om bänkar att ligga på. Inget är öppet och alla eller i stort sett alla flygresenärer brukar ta taxi därifrån direkt, enligt min erfarenhet.
Lugnt och skönt, mao. Bra det!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-08, 09:58
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Oj oj! Beundrar dom som vågar resa med så små bebisar!!
Inget jag själv skulle gjort...men det är ju mitt val/ditt val. Hoppas allt går bra o lycka till!!
Haha, vi får se hur smart det känns klockan fyra på natten... ;-) Tack!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-02-08, 09:59
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Som Smultron säger är det vanligt att man åker därifrån och ner till Mastichari och inväntar båten. Det finns en hel rad med caféer och restauranger där som är öppna. Du kan amma eller göra i ordning lillans mat , ingen kommer att störa dig. Det är förmodligen andra barnfamiljer med på flyget också.
Tack Monica! Låter ju inte alls dumt. Satsar nog på hamnen. Förmodligen somnar hon godare på en restaurang i gryningen, än under flygplatsens lysrör.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-02-08, 10:00
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Vi höll knappt på att hinna till flygplatsen i tid pga att alla vi lärt känna skulle pussa honom hejdå.
Tack Thira, vilken härlig berättelse från er resa. Jag hoppas jag får uppleva något liknande - tvivlar inte...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-02-08, 10:01
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Hörrni, sorry för att jag spammade hela tråden. Var länge sedan jag skrev på Kalimera och hade glömt att det blir konstigt (läs: att allt hamnar längst ner) om man skriver svar till alla enskilt... TACK för tipsen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-02-08, 12:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Citat:
Ursprungligen postat av JannaH Visa inlägg
Arne, ingen dum idé. Så bekväm brukar jag aldrig vara!
Arne och jag har legat på sten och jord på marken i Heraklions hamn mellan klockan 3 och 7 en morgon.
Det gör vi aldrig om!

Och klantiga vi, att vi aldrig hade en tanke på att ta med oss luftmadrasser fast vi visste att vi skulle ha detta dilemma när vi åkte hemifrån.

Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-02, 09:06
JannaH JannaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 25
Standard Sv: Ensam natt på flygplats - med bebis

Ni kanske var så ivriga på att komma iväg igen, Birgitta, att ni inte tänkte på den obekväma natten...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT