Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-05-15, 10:45
jamen jamen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 38
Standard Sv: Mat på flyget

När jag ringde Fritidsresor för att fråga om det här sa de inget om allergier, så jag tror inte alls att det har med det att göra. Det hon däremot sa var att "flygkabinen är en restaurang". Det sa hon flera ggr så jag tror att det handlar uteslutande om att klämma oss på mer pengar, och det funkar ju så varför inte?

Kan nån upplysa mig om vad som brukar ingå på en bricka, och är det samma till barn och vuxna? Priset är ju olika, menar jag.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-05-15, 11:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
"flygkabinen är en restaurang"..

Det er det morsomste utsagnet pa evigheter.

Tips: Ta med tomme vannflasker og fyll dem etter sikkerhetskontrollen!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-05-15, 11:12
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mat på flyget

Det är olika mat till barn och vuxna,,våra barn var alltid nöjda med flygmaten.Köttbullar m mos,pannkaka,,,etc,barn bukar även få med nåt pyssel tillsammans med maten..För flera år sen ingick ju maten i resan och helt plötsligt ett år när vi bokade frågade säljaren på tfn,,"vill ni äta ombord på planet",,jag blev så förvånad och slängde ur mig"kan du rekommendera nåt annat bra ställe i närheten"?

Senast redigerad av Athanasia den 2008-05-15 klockan 11:14. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-05-15, 11:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
"flygkabinen är en restaurang"
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Det er det morsomste utsagnet pa evigheter.
Mm, men det var åtminstone ett ärligt svar som visar vad det handlar om!

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
"vill ni äta ombord på planet",,jag blev så förvånad och slängde ur mig"kan du rekommendera nåt annat bra ställe i närheten"?




Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
Kan nån upplysa mig om vad som brukar ingå på en bricka, och är det samma till barn och vuxna? Priset är ju olika, menar jag.
Jag har varit med om att det var särskilt mat (pannakaka med sylt och grädde) till de barn som åkte charter men att de barn som hade flygstol fick samma som de vuxna

Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-15 klockan 11:29.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-05-15, 12:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
,,"vill ni äta ombord på planet",,jag blev så förvånad och slängde ur mig"kan du rekommendera nåt annat bra ställe i närheten"?
Tack för det skrattet, vilken underbar kommentar!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-05-15, 13:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Tycker faktiskt att maten på flyget blivit bättre senaste åren,åtminstone på nerresan...hemresans obligatoriska grekiska sallad och nån kycklingrätt brukar inte va nån höjdare,,,,
Jag håller med...visst är maten på ditresan oftast god. Jag skulle aldrig snåla in på maten...det är det enda roliga som händer på hela flygresan
Har vid ett tillfälle inte kunnat beställa mat och då fick man köpa mackor ombord vilket inte blev ett dugg billigare
Angåeende egen matsäck så skulle jag vilja tillägga att det finns personer som har så kraftiga allergier så de avlider vid tex nötter eller ägg om det förekommer på samma plan. Jag skulle inte vilja riskera att orsaka något sådant för att jag var snål och inte ville betala för flygmat. Visst vill ni spara de pengarna så gör det men låt då bli att äta på flygresan!

Malin
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-05-15, 13:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Angåeende egen matsäck så skulle jag vilja tillägga att det finns personer som har så kraftiga allergier så de avlider vid tex nötter eller ägg om det förekommer på samma plan. Jag skulle inte vilja riskera att orsaka något sådant för att jag var snål och inte ville betala för flygmat. Visst vill ni spara de pengarna så gör det men låt då bli att äta på flygresan!
Malin
Instämmer till 100%, antingen köper man maten som serveras på planet, eller så låter man bli.
// Mamma till extremt jordnötsallergisk son
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-05-15, 16:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Angåeende egen matsäck så skulle jag vilja tillägga att det finns personer som har så kraftiga allergier så de avlider vid tex nötter eller ägg om det förekommer på samma plan. Jag skulle inte vilja riskera att orsaka något sådant för att jag var snål och inte ville betala för flygmat. Visst vill ni spara de pengarna så gör det men låt då bli att äta på flygresan!
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Instämmer till 100%, antingen köper man maten som serveras på planet, eller så låter man bli.
// Mamma till extremt jordnötsallergisk son
Menar ni att ni tror att maten som serveras på planet är garanterat allergenfri?

Eller att man nödvändigtvis har nötter med sig om man har egen mat?

Eller att man väljer att inte köpa flygets mat av snålhet? Man kanske inte vågar äta den av allergiskäl!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-05-15, 16:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Menar ni att ni tror att maten som serveras på planet är garanterat allergenfri?
Ja, har man anmält kraftig matallergi till flygbolaget, då serveras det ingen mat som kan framkalla anfall för just den personen.
Om man är lika allergisk mot ägg som min son är mot jordnötter och någon tar med sig äggmackor (som för övrigt är jättebra matsäcksmat) så blir det inte roligt för den stackarn med allergi. Säkerligen inte kul för den som hade med sig äggmackorna heller, syftet med att ta med dem är ju inte att någon skall bli sjuk.
Att man har jordnötspåsar med sig och öppnar lite överallt är tyvärr inte ovanligt, men man kan ju inte begära att jordnötter skall förbjudas.
// Helén
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-05-15, 17:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ja, har man anmält kraftig matallergi till flygbolaget, då serveras det ingen mat som kan framkalla anfall för just den personen.
Ja, och det är ju jättebra. Då säger de ju också till att det finns en allergisk person och att jordnötter, ägg eller vad det nu är, inte får tas fram eller ätas. Förhoppningsvis följer alla resenärer det.

Men det är ingen självklar eller logisk slutsats att all medhavd mat då också ska vara förbjuden av samma skäl. Kajsa med tomat-, citus- eller skaldjursallergi som inte brukar bli jättedålig av att andra äter det, och därför inte har anmält sin matallergi till flygbolaget, kan ju plötsligt få en kraftig reaktion när flygmaten serveras - eller av något som en medpassagerare har med sig.

Om flygbolagen vill ta hänsyn till sådant så finns det bara en möjlighet: sluta med all mathantering på flyget! Allt annat är bara svammel!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-05-15, 17:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Om flygbolagen vill ta hänsyn till sådant så finns det bara en möjlighet: sluta med all mathantering på flyget! Allt annat är bara svammel!
Vi kanske går åt det hållet då allergier tyvärr blir ett allt större problem, inget vidare bra förslag på långflygningar, men varför inte på kortare resor?
// Helén
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-05-15, 17:49
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mat på flyget

Jag är inte insatt i allergier men har alltid trott att det är just nötter som framkallar allergi redan i luften, när man öppnar påsen eller i utandningsluften när man äter det. Finns det verkligen sådan allergi även när det gäller ägg, tomater etc eller är det bara när den allergiske äter som allergin, besvären framkallas? Jag frågar inte för att ifrågasätta det som skrivits utan för att jag vill veta!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-05-15, 18:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

När det gäller allegier så finns alla varianter. När en allergiker är extra nersatt uppstår dessutom ofta korsallergier och man reagerar på saker man annars inte brukar reagera mot.

Som jag skrev tidigare kände jag en kvinna som inte kunde gå in i livsmedelsaffärer pga svår citrusallergi. I min sons klass gick en flicka om inte kunde äta i skolmatsalen när det var fisk. Som tur är, är det inte vanligt att allergiker har så starka allergier, men visst förekommer det. De flesta nötallergiker har ju inte heller så svåra problem.

Att man mest hör talas om detta problem när det gäller nötter kanske kan bero på att det är vanligt att folk har nötter med sig och mindre vanligt att man har ägg, fisk och även citrusfrukter med? Det kan också vara så att nötter oftare ger så starka reaktioner. Vet inte om det finns några siffror på det, men jag har aldrig sett några.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-05-15, 19:01
jamen jamen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 38
Standard Sv: Mat på flyget

Visste inte heller att man kan få allergiska reaktioner av att någon äter ägg eller citrus etc i samma lokal. Det var ju bra att få veta - om detta stämmer? Jag har bara hört det om jordnötter förut och det är väl allmänt känt att man inte serverar jordnötter på tex flygplan av just den anledningen? Om det nu är förenat med lika stora risker för en rad med livsmedel borde ju flygbolagen informera om detta på ett tydligare sätt - troligen skulle de få fler måltider sålda då också...

Vår enda chans att överhuvudtaget ha råd att åka på en utlandsresa är att vi snålar in på småutgifter varpå dyr flygmat är ett utmärkt exempel, om det är möjligt. Huruvida detta är möjligt har jag försökt ta reda på genom att ställa frågor här. Och jag har fått många många kloka och påhittiga svar, tack för dem!

Men att som någon ovan förutsätta att man är dumsnål eller självisk bara för att man inte har obegränsat med pengar, tycker jag vittnar om en syn som är något...trång
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-05-15, 20:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
Vår enda chans att överhuvudtaget ha råd att åka på en utlandsresa är att vi snålar in på småutgifter varpå dyr flygmat är ett utmärkt exempel, om det är möjligt. Huruvida detta är möjligt har jag försökt ta reda på genom att ställa frågor här. Och jag har fått många många kloka och
Men att som någon ovan förutsätta att man är dumsnål eller självisk bara för att man inte har obegränsat med pengar, tycker jag vittnar om en syn som är något...trång
Det är väl ingen som skrivit dumsnål, det står bara snål, vilket du själv skriver också. Själv skulle det aldrig falla mig in att hyra solstolar, det är jag för snål för, det skulle i vårt fall bli ca 256€ och de pengarna anser inte jag att vi har till detta, jag prioriterar mat och upplevelser.
Hoppas ni löser matfrågan, käka före incheckningen, det är nog ingen som säger något om ni sitter i avgångshallen och äter.
// Helén
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-05-15, 20:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
Visste inte heller att man kan få allergiska reaktioner av att någon äter ägg eller citrus etc i samma lokal. Det var ju bra att få veta - om detta stämmer? Jag har bara hört det om jordnötter förut och det är väl allmänt känt att man inte serverar jordnötter på tex flygplan av just den anledningen? Om det nu är förenat med lika stora risker för en rad med livsmedel borde ju flygbolagen informera om detta på ett tydligare sätt - troligen skulle de få fler måltider sålda då också...


Men att som någon ovan förutsätta att man är dumsnål eller självisk bara för att man inte har obegränsat med pengar, tycker jag vittnar om en syn som är något...trång
Angåeende äggallergi kan jag tala om att jag vid ett tillfälle vistades på barnkliniken vid östra i Göteborg då det samtidigt låg ett barn inlagt som hade så kraftig äggallergi att det var varningsskyltar utanför ingången. Även på en skola i vår kommun är det förbjudet att överhuvudtaget ta in ett livsmedel som innehåller ägg pga samma orsak.

Sen antar jag att det är mitt inlägg du syftar på angåeende snålheten...och jag står för vad jag skrev. (vilket inte alls är som du skriver) Alla som vill spara in den kostaden får göra det om de vill men självisk är man väl om man sen väljer att ta med egen matsäck trots förbud och hälsorisk för andra
Ät innan och efter flygresan i så fall!


Malin- som har nötallergiker med i ressällskapet
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-05-16, 06:19
jamen jamen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 38
Standard Sv: Mat på flyget

Nilam: Självisk är man väl om man känner till att man kan riskera liv och hälsa för andra genom att ta med sig vissa livsmedel in i kabinen. Som tydliggjorts tidigare kände jag inte till detta.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-05-16, 14:44
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Mat på flyget

Det är väl självklart ingen som vill utsätta andra för någon risk. Jag skulle aldrig chansa efter att ha läst här om vissa personers allergi. Jag tror att flygbolagen resonerar på liknande sätt när det gäller servering av nötter. Nötallergi är inte jätte ovanligt.-Men samtidigt har jag försökt hitta händelser med allvarliga allergiska reaktioner vid inandning, under flygturer...Har inte hittat något skrivet om det. Jag är själv allergisk mot skaldjur och kan känna obehag om det doftar starkt (ej misstolkas som att jag tycker det luktar illa. Jag gillar doften och smaken) Äter jag det så är det så utlöser det en krafftig reaktion.

Anledningen till förbud är nog att flygbolagen vill minimera risker, samtidigt som de har en unik möjlighet att göra så (kontrollera vad som tas ombord etc). Annars kan man väl bara tänka på ex. bussresor där denna diskutionen inte alls hade ägt rum. Sen finns det ju helt unika möjligheter att kliva av en buss. Det finns även en myt om att man i ett flygplan i högre utsträckning andas samma/varandras luft, och att det tex därför finns en högre risk för luftburen smitta. Det stämmer inte enligt de senaste undersökningarna som bl a presenterades i ett nyhets program häromveckan. Men det finns motstridiga uppgifter ex;

http://netdoktor.passagen.se/default...ewsletterID=77

och

http://ec.europa.eu/health-eu/news/t...ntheair_sv.htm

Däremot varnar SMI (smittskyddsinstitutet) läs SAL under flygresa;

http://64.233.183.104/search?q=cache...ient=firefox-a

Luften i ett flygplan kan alltså vara bättre än i många andra miljöer!

Senast redigerad av spiro den 2008-05-16 klockan 14:47.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-05-16, 15:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Nötallergi är inte jätte ovanligt.-Men samtidigt har jag försökt hitta händelser med allvarliga allergiska reaktioner vid inandning, under flygturer...Har inte hittat något skrivet om det.
Nötallergi är vanligt, men att allergiker har så svåra besvär av födoämnesallergi att de regerar när det de är allergiska mot finns i rummet är ovanligt, och riktigt allvarliga allergiska reaktioner är mycket ovanligt. Men jag tror knappast att det skrivs om de fall som inträffar. Inte i offentliga handlingar i alla fall.

Min väninnan som är sjuksköterska och bland annat har jobbat på akutmottagning i 15 år, var förra sommaren med om ett tillbud på en flygning till Karpathos. Personalen frågade om det fanns någon sjukvårdskunnig ombord, de var två sköterskor som gick fram och hjälpte till. Det var en ung kvinna som hade fått en stark allergisk reaktion. Hennes pojkvän hade redan gett henne den medhavda adrenalininjektionen, men hon blev inte bättre.

Det hela slutade gott, men en sak som är intressant är att min väninna berättade att hon var väldigt imponerad över den medicinska utrustningen ombord. Det var akutmediciner och verktyg för svåra akuta situationer som (om de används rätt och man har försynen på sin sida) skulle kunna hålla svårt sjuka människor vid liv i flera timmar. Och bäst före-datumen hade inte passerats!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-05-16, 16:16
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Mat på flyget

Eftersom jag själv är sjuksköterska (sjukskötare enl. andra). -Blir jag nyfiken på, vem den där väskan är tänkt att användas av? Jag menar, om det sker ett tillbud och jag kliver fram och hävdar att jag har kunskap och erfarenhet. -Får jag tillgång till den då?

Förlåt Elisabeth att jag är lite jobbig, men sköterskor är ju lite besvärliga generellt. Men det låter lite farligt om man säger så.

Får väl be trådskaparen om ursäkt också....-Vad va det tråden handlade om nu igen???
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT