Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-14, 14:04
jamen jamen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 38
Standard Mat på flyget

Läste det finstilta om flygresan idag. Vi bokade inte måltider på flyget då vi tyckte priserna var lite saftiga och vi tänkte ta med mackor eller nåt istället (dessutom brukar barnen ändå inte vilja ha allt det man får och då känns det som slöseri). Men det får man inte! Jag frågade supporten för säkerhets skull och det stämmer, det får man inte. Det kladdar för mycket. Men man får äta frukt och godis som man tar med själv? Eh, var går då gränsen? Hur har ni andra gjort (frågan är riktad till snåljåpar som jag själv...eller jag menar ekonomiskt sinnade budgetresenärer, företrädesvis de med många barn).

Funderar på att ta med frukt till alla, och kanske nåt som passerar som "godis" men ändå håller mättnad och blodsocker i schack tills vi landat och får lov att äta medhavda mackor....tips, nån?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-14, 14:13
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Mat på flyget

Hej!
Jag tror inte du kan ta med egna mackor, sedan dom skärpta säkerhetsreglerna. Det du får ta med i mat och dryck är endast sådan som du kan inhandla på flygplatsen efter säkerhets kontrollen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-14, 14:31
jamen jamen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 38
Standard Sv: Mat på flyget

Hej och tack för respons!

Nej som sagt, mackor är inte tillåtet. Inte heller nån "mat" som inhandlats efter säkerhetskontrollen, tyvärr....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-14, 14:36
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mat på flyget

Har sett ibland att de säljer såna små pizzabitar,vet inte om det är på alla flygningar.....När jag tänker efter så är det nog inte så på Tui´s flygningar,för det är väl dom Ni åker med anar jag....

Senast redigerad av Athanasia den 2008-05-14 klockan 14:39. Anledning: tänkte till...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-14, 14:39
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Mat på flyget

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe mat på flyet selv om det koster litt. Maten på flyplassene pleier å være veldig dyr, og siden de fleste flyene har veldig tidlig avgang, kan det bli veldig mange timer uten mat. De aller fleste av oss har vel ikke den helt store lysten på frokost før klokken fem om morgenen? Etter at sikkerhetskontrollen er blitt så streng, er det nesten helt umulig å ta med seg noe som helst igjennom denne. La ikke barna gå halve dagen uten å smake mat
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-14, 15:07
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Mat på flyget

hej. vi har samma tankar som dej, vi flyger kl6.55 den 25:e och vi har tänkt äta frukost på arlanda när vi checkat in. Vi är fem st så det skulle gå på 700 för mat på planet och då antar man ju att det är frukost på planet eftersom det är så tidigt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-14, 15:10
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mat på flyget

En frukost för 5 på Arlanda blir nog inte billigt heller....Vi brukar ta med oss mackor och käka innan säkerhetskontrollen..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-14, 15:11
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Mat på flyget

Jag skulle nog chansa att ta med lite till barnen iaf...Blir du tvungen att lämna smörgåsarna innan du går ombord, så må det vara hänt. Ingen stor ekonomisk förlust är iaf inte. Men sen är det väl bra att ha en backup plan om det misslyckas. Om man får ha frukt, så testa att ta med några enorma vattenmeloner. Den synen hade jag velat se....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-14, 15:13
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mat på flyget

Hm,,,som ska vägas in med handbagaget,,,
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-14, 15:14
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mat på flyget

Vi köpte mackor på flygplatsen och åt på planet förra året. Ingen sa något, men det blev absolut inte billigare, tvärt om!

I år beställer vi mat. Det är bekvämt, och gott!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-14, 15:29
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mat på flyget

Vi har alltid en matsäck med som vi äter precis innan vi går ombord. Det har funkat bra, det ända vi då har behövt köpa är dryck eftersom man inte får ta de genom kontrollen. Barnens vällingflaskor laddade vi med pulver och fyllde med vatten på andra sidan och lånade en micro på fiket.Har varit med om vänner som skulle äta på restaurangen innan ombordstigning men fått vänta så länge att de inte hann äta. Då sa flygbolagets personal, sterling, att det var okey att ta med maten in på flyget. Det tyckte jag var bra service men hör nog till ovanligheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vi köpte mackor på flygplatsen och åt på planet förra året. Ingen sa något, men det blev absolut inte billigare, tvärt om!

I år beställer vi mat. Det är bekvämt, och gott!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-14, 15:41
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
En frukost för 5 på Arlanda blir nog inte billigt heller....Vi brukar ta med oss mackor och käka innan säkerhetskontrollen..
vi köpte billiga mackor när vi väntade på sonen som kom från egypten. ca 20kr kostade dom, tänkte köpa såna + nåt att dricka
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-14, 15:42
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mat på flyget

Ja,innan incheckningen,,,då blir det ju inte dyrt..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-14, 15:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mat på flyget

Men nu!!

Vi medbringa alltid förtäring att mumsa på under flygresan. Inga problem i säkerhetskontrollen!!

I år ska vi ha samma skaffning som förra året!! 0.5 kilo rökt renfilé!!

Om det icke anses förmätet vilja vi oss drista att fråga: Var någonstans skulle säkerhetskontrollen neka oss ta med renfilé?? Har aldrig hänt!!!

Vi menar att det snarare handlar om att researrangören helst vill sälja
svindyra alternativ under flygresan.Icke om säkerhet ombord!!!

Arne och Hustrun
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-14, 15:48
Sessans avatar
Sessan Sessan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Järna
Inlägg: 48
Standard Sv: Mat på flyget

Dom sista 2 ggr vi har åkt till Grekland, så har vi haft mackor med oss & ätit på planet. Ingen som sa nått om det & inga problem vid säkerhetskontrollen heller. Köpte dricka på planet bara.
Det var fler än vi som hade mackor med sig....

Sessan

Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-14, 15:49
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mat på flyget

Det är inte säkerhetskontrollen som har regler kring detta utan flygbolagen. Visst får man passera kontrollen med matsäck i väskan, dock inte äta den på planet. Det står när man bokar, att man inte får förtära medhavd mat. Jag antar att anledningen är att bolagen då får in mindre pengar av resenärerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men nu!!

Vi medbringa alltid förtäring att mumsa på under flygresan. Inga problem i säkerhetskontrollen!!

I år ska vi ha samma skaffning som förra året!! 0.5 kilo rökt renfilé!!

Om det icke anses förmätet vilja vi oss drista att fråga: Var någonstans skulle säkerhetskontrollen neka oss ta med renfilé?? Har aldrig hänt!!!

Vi menar att det snarare handlar om att researrangören helst vill sälja
svindyra alternativ under flygresan.Icke om säkerhet ombord!!!

Arne och Hustrun
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-14, 15:50
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Mat på flyget

Jag tror den egentliga orsaken inte är att de absolut vill sälja sin egen mat ombord, utan de risker som kan uppstå pga födoämnesallergier, och att de inte kan garantera passagerarnas säkerhet.
Av samma anledning säljer de t ex nästan aldrig jordnötter på planet längre.

Jag har en kollega vars son är kraftigt allergisk mot jordnötter och när de var i Italien senast och flög med Alitalia hade de (flygbolaget) missat att de som reste var allergiska. Därför hade de inte förberett planet och maten på att vara jordnötsfritt. Eftersom de inte hade någon läkare ombord fick de helt enkelt inte flyga med det planet. De blev ombokade till en tur någon dag senare!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-14, 15:56
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mat på flyget

Intresant, så har jag aldrig tänkt. Men jag kan föreställa mig vad som skulle ske om halva planet mumsade medhavda smörgåsar med jordnötssmör...
Kanske är en kombination av försäljningstrick och passagerarnas säkerhet
Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Jag tror den egentliga orsaken inte är att de absolut vill sälja sin egen mat ombord, utan de risker som kan uppstå pga födoämnesallergier, och att de inte kan garantera passagerarnas säkerhet.
Av samma anledning säljer de t ex nästan aldrig jordnötter på planet längre.

Jag har en kollega vars son är kraftigt allergisk mot jordnötter och när de var i Italien senast och flög med Alitalia hade de (flygbolaget) missat att de som reste var allergiska. Därför hade de inte förberett planet och maten på att vara jordnötsfritt. Eftersom de inte hade någon läkare ombord fick de helt enkelt inte flyga med det planet. De blev ombokade till en tur någon dag senare!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-14, 16:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Det pratas om två olika regler här: den ena gäller flygbolagens förbud att äta medhavd matsäck och det andra gäller säkerhetsreglerna som inte tillåter att man tar med vätskor.

Vätska är i det här sammanhanget ett väldigt vitt begrepp, och omfattar en hel del olika pålägg, till exempel ägg, kaviar, tubost osv. Om man inte har något sådant på mackorna och inte heller något flytande eller någon dricka (när man går genom säkerhetskontrollen) så är det inga problem att få ta med matsäcken på flyget.

Vad gäller flygbolagens förbud att äta medhavd mat så handlar det i botten säkerligen enbart om att de vill sälja mat. Har man egen så köper man ju mindre. Olika motivation brukar anges; allergiker och att det är kladdigt. Båda de skälen är patetiska bland annat ur den synpunkten att de godkänner frukt som både är kladdigt och allergiframkallande.

Vill man så tar man med matsäck och äter den diskret. Inget värre kan ju hända att de säger till att man inte får äta den, och då är det ju bara att låstsas som man inte visste det.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-14, 16:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mat på flyget

Bra sammanfattning!!! Så är det ju!!!

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT