Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-06-07, 13:42
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard En vår vecka på Lefkas 2019

Åter efterårets första Greklandsresa, blev samma ö som i höstas, Lefkas.
När BlackFriday inföll i november hade Airtours kraftiga rabatter. Halkidiki hade ingaprisvärda hotell, Votsalakia på Samos och Nidri på Lefkas blev kvar som konkurrenter. Lefkas vann pga. eftermiddags flyg och större ort. En vecka inkl.transfer under 3000 kr. När jag kom tillbaka efter lunch var två rummarna påförfrågan. För mig blev det 5e gången iNidri. För er som följt inläggen under resan blir det lite repris.


Dan innanresan får jag det trista beskedet att min stamkrog Saddle and Sabre påTegnergatan skall stänga 1 juli. Trist, stans bästa chili och har en personlig Bourbonflaska.


När vianländer till Arlanda är det kaos, snitsel bana i Stenmarks klass till bagagedrop, fick visa passet! Köer, oordning. På planet är personalen virrig, missar rader vid beställning, vet inte vilka som skall ha mat. Mat var väl att ta i….kall tjock kyckling, kall potatis, en klick majonnäs? Sas charter…. Kanske glad de inte strejkar? Staten skall inte driva flygbolag! Ingen kärnverksamhet. När vi skall betala taxfree hittas inte vårtkvitto? Får betala när vi går av?? Enda eloge de skall ha att vi fick drickaupp drinken innan den sk maten kom.


På bussenmot Nidri går att bra, plötsligt står vi still. Någon saknar en väska. Har någontagit fel eller annat? Vet inte men vikommer iväg. Checkar in på Happyland. Lägenheten känns liten, 3 sängar`? Kollar hemsidan, vi skall ha 4! Receptionen stängd, tyvärr har vi packat upp. Detta hände även hösten2016! Tillfällighet? Påpekar detta påAirtours, sedan är hotellet 2 stjärnigt medan Airtours har 3 st


Ner på stan,tar en gyros och liten Amstel, i kylda glas för att kompensera sk flygmaten. En fin restaurang har öppnat till höger på tvärgatan, var öde o förfallet i höstas.


In pårockbaren, Roadhouse. Drivs av två bröder George och Jerry sen 1992. Vi blirigenkända av ena brodern. Vårhöstpresent (svenska snapsar) stod kvar oöppnad på hyllan. Vi tar en öl och Jack D. Efter 5 min hörs”Ticket to ride” och andra brodern kommer fram och hälsar på oss, han böjer signer och konstaterar att jag har inga Beatles strumpor på mig!! ”Kommer ni hit om 20 år kommer jag känna igen er”


På morgonenpåpekar vi lägenheten, is two room är svaret. Säger vi har jämfört med bilderna, då kan vi byta senare.


Går till stranden, tar Calypso i början påstranden. Har 7 stol par. Samma meny som förra året. Tar frappe o njuter, senPastisio samt delar på en liten flaska Ouzo. Går hem o byter lägenhet, sen till italienska restaurangen Pomodoro. Servitören Spiros känner igen oss. Hem viaRockbaren, har Beatles strumpor på mig! George spelar låten ”All i´ve got to do ”från With the Beatles från 1963. Lpn släpptes samma dag Kennedy blev skjuten. Har den t-shirten på mig. Personalen är lite frustrerat, dåligt ljud… Är en tidig stereoinspelning med musik i enahögtalaren, sång i andra. Inte lätt alla gånger.


Måndagen harmoln o lite blåst, joggingtur längst med bukten och ner runt näset. En öderestaurang i höstas har restaurerats, flera nya fräscha hotell har öppnat iområdet. Lunch på the Barrel, Giovetsi middag på Kina. På rockbaren kommerandra bartendern fram och böjer sig ner? Ryktet om mina strumpor har spridit sig…

Tisdagenbjuder på sol, strand, lunch, köper kryddor med hem. Middag på grekhak närahotellet, kryddiga bykorvar!! PåRockbaren har du tyvärr bytt ut Mythos mot Alfa, den passar bäst till mat tycker jag.


På onsdagenhar Kalypso reserverat solstolar åt oss och bjuder på kaffet, service. Påkvällen efter pizza på Italienaren har vi med oss två cd, stamkrogens ägarespelar i ett band, ”Pychosomatic Cowboys” bra rock till det haket. Spelar fleralåtar, Djn bjuder oss på en shot!

På torsdagenblir en till joggingtur, parallellt med huvudgatan och lite inåt ön mot vattenfallet,sen ät vänster och ner till hamnen. Blåsteupp på em så det blev pool i strålande sol Middagen hos kinakrogen, servitrisenundrar om vi inte var där i höstas? Måste gjort ett bra intryck på ön.


På Fredagslappade vi i solstolen, tog frappe , lunch, samt sista middagen på Pomodorooch sa hej då till Rockbaren. Hade med oss presenter, 20 cl Flaggpunsch samtengelsk översättning. Under veckan hade servitören på Pomodoro fått en Borussia Dortmund halsduk, svart o gul. Samma färg som AEK Athen. Sa att jag inte kan köpa någon i de färgerna, iallafall i Stockholm. Kanske Elfsborg, Häcken ellerSaik. Han undrade vad Punsch var? Rockbröderna tackade och sa: ” Mer gåvor”!


Lördagen har bästa vädret. Blå himmel, sol, varmt. Sista lunchen, får också en flaggpunsch.Hade tänkt varsin till bröderna men Kalypso var klart värda en 😊. Ett sista dopp, ses igen i juli Medelhavet. Hotell sa vi kunde duscha i den kalla poolduschen? Innan avresa. Helt öppet? Talar om detta för Airtours samt att 2/3 avpersonalen är usla på engelska. Efter klagomål från oss får vi duscha och ta after sun i en ny städad lägenhet. Fårsom 2016 en burk marmelad. Snällt.


Buss till flygplatsen. Parga hade haft mycket sämre väder med regn. Maten på flygethem, köttet så segt gaffeln gick av! Kaos i kabinen igen…. Har Novair nästa resa till Kreta
På Arlanda är det mer kaos, sista tåget har gått, få taxibilar, få flygbussar. Bra sättvälkomna turister… Tar bussen hem. sen tbana


Resan får 7av 10. SAS Charter, hotellkaos, lite moln o blåst sänker betyget. Maten, byn,rockbaren, servicen är suverän!! Den kall våren har inneburit färre turister ännormalt. Billiga turkiska liran lockar med. Gjorde av med 450 E pp. Frukosthemma. Lunch o middag ute, lite kryddor, tshirt mm. 350 E OM vi gått hem eftermiddagen…


Om 6 v harman landat i Chania och sitter på bussen mot Rethymnon kusten för 2v…
Höstresansresmål är inte klart, inte Lefkas mer i år trots bra priser. Inte Kreta, sen öppna. Thassos har tyvärr inga 2 rummare kvar. Boka innan midsommar

Tack ni som kommenterade inläggen under resan. Jannes vykort är väl på väg.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-06-08, 07:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En vår vecka på Lefkas 2019

Tack för rapport. Rolig idé att ge poäng åt resan. Det är ju inte alltid så att allt funkar som det borde. Men sånt är livet.

Två veckor i Rethymno låter fint, tycker jag! Något att se fram emot.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-06-09, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En vår vecka på Lefkas 2019

Tack för rapport Carle!

Jag ser fram emot vykortet och du ser fram emot Rethymnon.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-06-09, 16:56
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: En vår vecka på Lefkas 2019

Jag tackar också för din rapport och god tur till Rethymno.

Marilene
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT